Hoe bedoel je dit concreet?Herman schreef:Het kwalitatieve niveauverschil tussen HHK studenten en een willekeurige kandidaat uit Apeldoorn is op dit punt reden tot zorg.
Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Onderdelinden ging vanuit Appel naar Oldebroek, niet vanuit Staphorst toch?Gritje schreef:Zo breed is hun net blijkbaar niet, al de derde keer dat ze een (h)hk student uit Staphorst beroepen. Ds onderdelinden en ds Flapper zijn daar allebei dominee geworden. Voor de HHK zal het jammer zijn als kandidaat Roelofsen het beroep aanneemt.Ad Anker schreef:Ze werpen het net breed uit. Ik zie overigens ook dat ds. Bredeweg daar binnenkort een keer voorgaat.Luther schreef:Beroepen te Oldebroek (Vrije Oud. Geref. Gem.): Kand. H. Roelofsen (HHK) te Staphorst.
- J.C. Philpot
Je mening komt bij mij over als misplaatst kerkisme. Dat er regels zijn in de HHK om tot het predikantschap te komen is een goede zaak, maar de VOGG is hier niet aan gebonden. Het staat hen vrij om op hun eigen manier en volgens hun eigen procedure (als die er is) een beroepingsbrief op de post te doen naar deze kandidaat.Ditbenik schreef:'n beroep niet in overweging nemen. Hij is binnen de eigen kerk nog niet eens beroepbaar maar neemt wel een beroep in overweging buiten de kerk. Dat gaat buiten iedere orde. Wat mij betreft verspeel je daarmee ook het recht om binnen de eigen kerk beroepbaar gesteld te worden.
Het siert deze kandidaat dat hij zich niet door meningen van anderen laat leiden, en de brief gelijk bij het oud papier doet, maar dit beroep voor de Heere neerlegt. De Heere is niet geboden aan deze of gene (micro)denominatie, en menselijke meningen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Nee, ik zit niet de commissie. Ik schrijft ook 'lijkt'. Ongefundeerd is de uitspraak trouwens niet. Ga eens met studenten praten over hun ervaringen en je zult hetzelfde horen.Herman schreef:- Dit lijkt mij een ongefundeerde uitspraak. Zit jij in de commissie?Ditbenik schreef:In de praktijk lijkt de commissie toelating er steeds meer vanuit te gaan dat je als een ervaren predikant moet kunnen preken voordat je preekbevoegdheid krijgt.
- Het kwalitatieve niveauverschil tussen HHK studenten en een willekeurige kandidaat uit Apeldoorn is op dit punt reden tot zorg.
Willekeurige studenten uit Apeldoorn ken ik niet dus een vergelijking kan ik niet maken.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 05 nov 2018, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie niet wat een mening over een kandidaat die zich niet aan de regels houdt, te maken kan hebben met kerkisme. Ik heb het niet over Oldebroek maar over Roelofsen. Het siert deze kandidaat absoluut niet dat hij lof van de daarvoor gesteld orde gaat vrijbuiten. De Heere is inderdaad niet gebonden aan demoninaties of menselijke meningen maar werkt wel in de ordelijke weg. Een kandidaat die al voor het einde van zijn studie een beroep in overweging neemt buiten de kerk waarbinnen hij beweerde geroepen te zijn, kiest een eigen weg.J.C. Philpot schreef:Je mening komt bij mij over als misplaatst kerkisme. Dat er regels zijn in de HHK om tot het predikantschap te komen is een goede zaak, maar de VOGG is hier niet aan gebonden. Het staat hen vrij om op hun eigen manier en volgens hun eigen procedure (als die er is) een beroepingsbrief op de post te doen naar deze kandidaat.Ditbenik schreef:'n beroep niet in overweging nemen. Hij is binnen de eigen kerk nog niet eens beroepbaar maar neemt wel een beroep in overweging buiten de kerk. Dat gaat buiten iedere orde. Wat mij betreft verspeel je daarmee ook het recht om binnen de eigen kerk beroepbaar gesteld te worden.
Het siert deze kandidaat dat hij zich niet door meningen van anderen laat leiden, en de brief gelijk bij het oud papier doet, maar dit beroep voor de Heere neerlegt. De Heere is niet geboden aan deze of gene (micro)denominatie, en menselijke meningen.
Dat weet ik dan niet, hoorde dat ook hij vanuit staphorst kwam, weet wel dat hij tijdens zijn studietijd in staphorst woondeGGBeroopingswerk schreef:Onderdelinden ging vanuit Appel naar Oldebroek, niet vanuit Staphorst toch?Gritje schreef:Zo breed is hun net blijkbaar niet, al de derde keer dat ze een (h)hk student uit Staphorst beroepen. Ds onderdelinden en ds Flapper zijn daar allebei dominee geworden. Voor de HHK zal het jammer zijn als kandidaat Roelofsen het beroep aanneemt.Ad Anker schreef:Ze werpen het net breed uit. Ik zie overigens ook dat ds. Bredeweg daar binnenkort een keer voorgaat.Luther schreef:Beroepen te Oldebroek (Vrije Oud. Geref. Gem.): Kand. H. Roelofsen (HHK) te Staphorst.
- J.C. Philpot
Ik weet niet of deze kandidaat beweert geroepen te zijn om te dienen binnen de HHK. Vaak word het pas in de loop van studie duidelijk welke plek de Heere wijst, en is het gewoon een logische stap om als je lid van de HHK bent daar de opleiding van te kiezen.Ditbenik schreef:Een kandidaat die al voor het einde van zijn studie een beroep in overweging neemt buiten de kerk waarbinnen hij beweerde geroepen te zijn, kiest een eigen weg.
Daarnaast staat er volgens mij niet in de kerkelijke regels van de HHK dat je een studie theologie niet mag afbreken, en dat je je van te voren al verplicht om predikant te worden in de HHK. In die zin doet deze kandidaat volstrekt niks wat tegen de HHK regels ingaat. Iets anders zou zijn als hij een HHK beroep zou overwegen voor hij beroepbaar is gesteld binnen de HHK.
De grote woorden die je gebruikt staan me tegen. Je weet niet wat er in de studeerkamer van deze kandidaat word afgeworsteld voor het aangezicht van de Heere.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Sorry, dit gaat me echt te ver!Ditbenik schreef:Ik zie niet wat een mening over een kandidaat die zich niet aan de regels houdt, te maken kan hebben met kerkisme. Ik heb het niet over Oldebroek maar over Roelofsen. Het siert deze kandidaat absoluut niet dat hij los van de daarvoor gesteld orde gaat vrijbuiten. De Heere is inderdaad niet gebonden aan demoninaties of menselijke meningen maar werkt wel in de ordelijke weg. Een kandidaat die al voor het einde van zijn studie een beroep in overweging neemt buiten de kerk waarbinnen hij beweerde geroepen te zijn, kiest een eigen weg.
Ik ken deze kandidaat niet, ik weet ook niet hoe ver hij in de studie is, maar er wordt hier gesproken over beroepen, alsof de beroepene daarover ook maar iets te zeggen heeft. (Openstaan voor een beroep, een beroep in overweging nemen, en dat soort onzin.)
De VOGG Oldebroek (en de VOGG in 't algemeen) is in nood. Die moeten noodzakelijkerwijs wel kijken buiten de grenzen van hun eigen, kleine kerkverband van 5 gemeenten en 2 predikanten. De kerkenraad heeft, gehoord de gemeente, gemeend een beroep te moeten doen op kand. H. Roelofsen. Dat is voor deze kandidaat een nieuwe en onverwachte situatie. Helemaal geen kwestie van actief wel of niet in overweging nemen. Zodra de beroepsbrief op de mat rolt, zal hij moeten overwegen hoe hij op dit beroep moet antwoorden. Dat zal altijd iets zijn dat je voor het aangezicht van de Heere moet en mag brengen. En als duidelijk wordt dat het niet de bedoeling is dat hij buiten de HHK aan de slag moet, dan kan hij voor dit beroep bedanken. Een voorbeeld daarvan: De VOGG Oldebroek heeft ook weleens ds. J. Koster, toen GG Dirksland, beroepen. Was dat binnen de regels? Voor de VOGG wel. Ds. Koster bedankte echter en ging een paar maanden later naar de GG Urk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Verbannen
Wat nou, als kandidaat Roelofsen (net zoals ds. Du Marchie van Voorthuysen vroeger dat zei tegen de Chr. Ger. Gem. op Urk, waar hij, vanuit Leersum, wel naar toe wilde komen, mits ze Oud Ger. Gem. in Ned. zouden worden) het beroep overweegt aan te nemen, mits de gemeente toetreedt tot de HHK?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Hij zou niet toegelaten om te gaan preken binnen de HHK als hij niet aangaf daartoe geroepen te zijn. Dat is maar niet een spelletje waarvan de uitkomst nog niet vast staat. Dan gaat het om heilige zaken die je serieus dient te nemen. Het gaat hier niet om het afbreken van een studie maar om het in overweging van een beroep van buiten de kerk. Wees dan eerlijk en laat je overschrijven. Dit is de omgekeerde route. Dit is buiten de daarvoor gegeven orde en op deze manier geef je aan geen waarde te hechten aan de kerk waarbinnen je hebt aangegeven daar te willen dienen.J.C. Philpot schreef:Ik weet niet of deze kandidaat beweert geroepen te zijn om te dienen binnen de HHK. Vaak word het pas in de loop van studie duidelijk welke plek de Heere wijst, en is het gewoon een logische stap om als je lid van de HHK bent daar de opleiding van te kiezen.Ditbenik schreef:Een kandidaat die al voor het einde van zijn studie een beroep in overweging neemt buiten de kerk waarbinnen hij beweerde geroepen te zijn, kiest een eigen weg.
Daarnaast staat er volgens mij niet in de kerkelijke regels van de HHK dat je een studie theologie niet mag afbreken, en dat je je van te voren al verplicht om predikant te worden in de HHK. In die zin doet deze kandidaat volstrekt niks wat tegen de HHK regels ingaat. Iets anders zou zijn als hij een HHK beroep zou overwegen voor hij beroepbaar is gesteld binnen de HHK.
De grote woorden die je gebruikt staan me tegen. Je weet niet wat er in de studeerkamer van deze kandidaat word afgeworsteld voor het aangezicht van de Heere.
En inderdaad, ik weet niet wat in de studeerkamer wordt afgeworsteld. Ik zie alleen dat er buiten de studeerkamer wordt aangerommeld. En daar gaf ik mijn mening over.
Dit is ook het laatste wat ik er over schrijf trouwens.
Ik zou een reactie op mijn bijdrage nog wel op prijs stellen.Ditbenik schreef:Dit is ook het laatste wat ik er over schrijf trouwens.
Eens. HHK kent een andere praktijk dan GG. Als een leerling van de theologische school GG dit zou overwegen, begrijp ik je punt beter. Nu niet.J.C. Philpot schreef:Ik weet niet of deze kandidaat beweert geroepen te zijn om te dienen binnen de HHK. Vaak word het pas in de loop van studie duidelijk welke plek de Heere wijst, en is het gewoon een logische stap om als je lid van de HHK bent daar de opleiding van te kiezen.Ditbenik schreef:Een kandidaat die al voor het einde van zijn studie een beroep in overweging neemt buiten de kerk waarbinnen hij beweerde geroepen te zijn, kiest een eigen weg.
Is dat niet een teken Luther, of ga ik dan wat ver?Luther schreef: De VOGG Oldebroek (en de VOGG in 't algemeen) is in nood.
Overal waar geen predikant is, is nood.Zeeuw schreef:Is dat niet een teken Luther, of ga ik dan wat ver?Luther schreef: De VOGG Oldebroek (en de VOGG in 't algemeen) is in nood.
Want?Luther schreef:Overal waar geen predikant is, is nood.Zeeuw schreef:Is dat niet een teken Luther, of ga ik dan wat ver?Luther schreef: De VOGG Oldebroek (en de VOGG in 't algemeen) is in nood.