Geloofs- of kinderdoop (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4])

huisman

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Wandelende schreef:
eilander schreef:Een paar gedachten uit het boekje van ds. J. Lohuis over de doop:
- oorspronkelijk werkte de Heere alleen in het volk van Israël, middels het verbond met Abraham
- zie Romeinen 11: in de NT-bedeling zijn echter ook de heidenen in deze olijfboom ingeënt, nog steeds als niet-natuurlijke takken, maar wel in het verbond
- kinderen hoorden erbij in het verbond met Abraham, zo ook is er dus geen reden om te twijfelen dat de kinderen er ook bij horen nu ook met de heidenen het verbond is opgericht
- er is een grote eenheid tussen het Oude en Nieuwe Testament
- besnijdenis was een teken tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs (Rom. 4:11). Abraham geloofde de Heere op Zijn Woord en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend. Daarna ontving Abraham het teken, maar ook Ismaël kreeg dat, en Izak toen hij acht dagen oud was
- beide zoons kregen dezelfde belofte, maar de ene heeft het in ongeloof verworpen
- kinderen zijn in Adam de verdoemenis onderworpen (Rom. 5)
- Kolossenzen 2:12 noemt de doop ‘de besnijdenis van Christus’. “Juist het feit dat de christelijke Doop de besnijdenis van Christus wordt genoemd, is wel een zeer krachtig argument om ook kinderen van gelovigen de Heilige Doop niet te onthouden.” (dr. P. de Vries)
Juist!
Is dat het boekje dat ik vanochtend noemde?
Als dat zo is, dat heeft veel leerstof in zich, ook persoonlijk gehad. ;)
Verder kan 4kinderen ook veel hebben aan het boekje van prof.dr. A Baars: U en uw kinderen, de kinderdoop en de Bijbel.
De vraag in dit boekje. Is de kinderdoop een menselijke vinding of vindt ze grond in de Bijbel?
Duidelijk laat de auteur zien dat de kinderdoop haar grond in de Bijbel vindt. Ontwijfelbaar!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:
Posthoorn schreef: Daarom moet m.i. de doop ook geen breekpunt zijn in de Kerk van Christus.
Hier kan ik in mee gaan.
Maar tegelijk wil ik dan wel opmerken dat de breekpunten tussen 2- en 3-verbonders dan ook niet meer hoeftte worden benadrukt met worden als 'gevaarlijk' als men het heeft over de visie van de ander. :)
Wanneer het belang van een leerstuk tot buitenproportionele proporties opgeblazen wordt, voel ik me toch wel geroepen tot een enigszins corrigerend optreden hiertegen. ;)
Anderzijds heb ik diezelfde corrigerende onhebbelijkheid als de gezonde reformatorische verbondsleer van Calvijn, De Bres, Luther ea onder vuur komt te liggen. Ik vind het altijd weer jammer dat verschil in verbondsvisie in de praktijk leidt tot scheiding der geesten omdat de lijnen zover (tever) doorgetrokken worden dat er controversen ontstaan tussen 2- en 3-verbonders die dicht bij elkaar staan als het gaat over de wezenlijke zaken.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 29 mei 2018, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

GJdeBruijn schreef:
Posthoorn schreef:Wanneer het belang van een leerstuk tot buitenproportionele proporties opgeblazen wordt, voel ik me toch wel geroepen tot een enigszins corrigerend optreden hiertegen. ;)
Anderzijds heb ik diezelfde corrigerende onhebbelijkheid als de gezonde reformatorische verbondsleer van Calvijn, De Bres, Luther ea al onder vuur komt te liggen.
:paladin :barbare
GJdeBruijn

Ter geruststelling: Afgelopen week nog een buitenlandse baptistische broeder en zuster de hand geschud. :huhu
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:
Posthoorn schreef: Daarom moet m.i. de doop ook geen breekpunt zijn in de Kerk van Christus.
Hier kan ik in mee gaan.
Maar tegelijk wil ik dan wel opmerken dat de breekpunten tussen 2- en 3-verbonders dan ook niet meer hoeftte worden benadrukt met worden als 'gevaarlijk' als men het heeft over de visie van de ander. :)
Wanneer het belang van een leerstuk tot buitenproportionele proporties opgeblazen wordt, voel ik me toch wel geroepen tot een enigszins corrigerend optreden hiertegen. ;)
Toch vind ik dit een naïeve houding. Je ziet toch ook dat de switch die (vooral) jongeren maken van kinderdoop naar fanatiek aanhanger van de geloofsdoop gepaard gaat met het verlies van veel meer Bijbelse leerstukken.
Denk aan de verkiezing,vrije wil, hedonistische levenswandel enz.
Meestal wordt de leer verwoord in de 3FvE in zijn geheel aan de kant gezet.

Dit is één van de redenen dat ik altijd wat fanatiek wordt als het gaat over het verwerpen van de kinderdoop. Bijna altijd wordt er veel meer verworpen en blijft er een godsdienst over die niet spoort met Schrift en belijdenis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GJdeBruijn

huisman schreef:Toch vind ik dit een naïeve houding. Je ziet toch ook dat de switch die (vooral) jongeren maken van kinderdoop naar fanatiek aanhanger van de geloofsdoop gepaard gaat met het verlies van veel meer Bijbelse leerstukken.
Je kunt niet alles over een kam scheren, Huisman. De arminiaanse baptisten kun je niet onder dezelfde noemer bestrijden als de gereformeerde baptisten uit de puriteinse traditie.
Isala

Bericht door Isala »

huisman schreef:Dit is één van de redenen dat ik altijd wat fanatiek wordt als het gaat over het verwerpen van de kinderdoop. Bijna altijd wordt er veel meer verworpen en blijft er een godsdienst over die niet spoort met Schrift en belijdenis.
Ik vind dit een vrij forse beschuldiging.
Ik raad je aan deze link te lezen:
http://hetbraambos.nl/wp/wp-content/upl ... e-doop.pdf

Philpot belandde bijna in een depressie van de onterechte beschuldigingen van de kinderdopers.
Hora est!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:
Posthoorn schreef:Wanneer het belang van een leerstuk tot buitenproportionele proporties opgeblazen wordt, voel ik me toch wel geroepen tot een enigszins corrigerend optreden hiertegen. ;)
Anderzijds heb ik diezelfde corrigerende onhebbelijkheid als de gezonde reformatorische verbondsleer van Calvijn, De Bres, Luther ea al onder vuur komt te liggen.
Om de vrede te bewaren en om het forum in het reformatorische spoor te houden is het volgens mij niet eens toegestaan om de kinderdoop op het forum ter discussie te stellen...
- Niet meer zo actief -
Brbndr

Bericht door Brbndr »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:
Hier kan ik in mee gaan.
Toch vind ik dit een naïeve houding. Je ziet toch ook dat de switch die (vooral) jongeren maken van kinderdoop naar fanatiek aanhanger van de geloofsdoop gepaard gaat met het verlies van veel meer Bijbelse leerstukken.
Denk aan de verkiezing,vrije wil, hedonistische levenswandel enz.
Meestal wordt de leer verwoord in de 3FvE in zijn geheel aan de kant gezet.

Dit is één van de redenen dat ik altijd wat fanatiek wordt als het gaat over het verwerpen van de kinderdoop. Bijna altijd wordt er veel meer verworpen en blijft er een godsdienst over die niet spoort met Schrift en belijdenis.
Hier ben ik mee eens. Maar ik waardeer toch de werken van Philpot and Bunyan. Ik heb wel een vraag voor 4kinderen. Hoe ga je mee mensen om die de geloofsdoop hebben gedaan en toch in hun leven laten ziet dat het niet de werk des Heeren is? Het lijkt me dat hier ook duidelijk twee soorten mensen zijn ook al hebben ze de geloofsdoop gekregen (of gedaan).
Brbndr

Bericht door Brbndr »

Mannetje schreef:
Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:
Om de vrede te bewaren en om het forum in het reformatorische spoor te houden is het volgens mij niet eens toegestaan om de kinderdoop op het forum ter discussie te stellen...
Persoonlijk vind ik het een leerzaam discussie. Ik denk dat dit wel mag. Als het maar normaal blijft....
GJdeBruijn

Toch wel grappig dat Huisman een nickname heeft die verwijst naar een predikant die de 2-verbondenleer leerde. En een avatar van Boston idem. :huhu
huisman

Bericht door huisman »

Isala schreef:
huisman schreef:Dit is één van de redenen dat ik altijd wat fanatiek wordt als het gaat over het verwerpen van de kinderdoop. Bijna altijd wordt er veel meer verworpen en blijft er een godsdienst over die niet spoort met Schrift en belijdenis.
Ik vind dit een vrij forse beschuldiging.
Ik raad je aan deze link te lezen:
http://hetbraambos.nl/wp/wp-content/upl ... e-doop.pdf

Philpot belandde bijna in een depressie van de onterechte beschuldigingen van de kinderdopers.
Pfffff vermoeiend hoor....komen we weer met Philpot,Spurgeon en Bunyan. De leer van deze mannen kom je niet tegen bij verreweg de meeste hedendaagse Nederlandse voorstanders van de geloofsdoop.
huisman

Bericht door huisman »

GJdeBruijn schreef:Toch wel grappig dat Huisman een nickname heeft die verwijst naar een predikant die de 2-verbondenleer leerde. En een avatar van Boston idem. :huhu
:)
Met veel “tweeverbonders” heb ik veel meer overeenstemming dan met veel “drieverbonders”. Toch zie ik de “drieverbondenleer” als de verbondsleer die het dichtst bij de Schrift staat.
Juist bij discussies over de waarde en inhoud van de kinderdoop komt dit openbaar.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

GJdeBruijn schreef:
huisman schreef:Toch vind ik dit een naïeve houding. Je ziet toch ook dat de switch die (vooral) jongeren maken van kinderdoop naar fanatiek aanhanger van de geloofsdoop gepaard gaat met het verlies van veel meer Bijbelse leerstukken.
Je kunt niet alles over een kam scheren, Huisman. De arminiaanse baptisten kun je niet onder dezelfde noemer bestrijden als de gereformeerde baptisten uit de puriteinse traditie.
Zo is het maar net.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:
Zo is het maar net.
En mijn beste Posthoorn kom je die puriteinse gereformeerde baptisten in ons land in 2018 nog veel tegen?
Gesloten