Waar denk je op dit moment aan? [4]
Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]
Weet ik niet.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
God werkt alle dingen naar de raad van Zijn wil. Efeze 1:11
En de Heere zegt dat ook het kwade uit Zijn hand komt.
Oorspronkelijk hoorde ziekte niet bij ons als mensen. Het is een gevolg van de zondeval.
Maar ook ziekte wordt bestuurd door Zijn hand.
En de Heere zegt dat ook het kwade uit Zijn hand komt.
Oorspronkelijk hoorde ziekte niet bij ons als mensen. Het is een gevolg van de zondeval.
Maar ook ziekte wordt bestuurd door Zijn hand.
Zouden wij het goede van God ontvangen en het kwade niet ontvangen?
Job 2:10
Wat staat er in Job 2:10? Matthew Henry geeft in zijn verklaring dat het gaat over beproevingen. God is niet de Auteur van het kwaad.windorgel schreef:Zouden wij het goede van God ontvangen en het kwade niet ontvangen?
Jacobus 1:13 Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht. Want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.
Artikel 1 NGB Dat er een enig God is
Wij geloven allen met het hart en belijden met den mond dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, Hetwelk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig; volkomen wijs, rechtvaardig, goed, en een zeer overvloedige Fontein van alle goed.
In een wat andere context zou je ook aan Spreuken 16:4 kunnen denken.
De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.
De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik denk dat God het kwade toelaat, maar niet zelf werkt.
Amos: zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?
Ik vind dat je deze teksten echt ernstig uit hun verband haalt.
Maar deze teksten zijn ongetwijfeld al veel vaker besproken.
Maar deze teksten zijn ongetwijfeld al veel vaker besproken.
In zowel Spreuken 16 als in Amos wordt met "kwaad" de straf (op de zonde) bedoeld. (zie de kanttekeningen).
Spreuken 16 vs 4
De HEERE heeft alles gewrocht (10) om Zijns Zelfs wil, (d) ja, ook den goddeloze tot den dag (11) des kwaads.
10 Dat is, om Zijner eer wil; te weten, opdat in al Zijn werken klaarlijk schijnen zou Zijn wijsheid, macht, goedheid, rechtvaardigheid en al Zijn andere Goddelijke eigenschappen. Vgl. Rom. 9:17, 22, 23; 11:36. Ef. 1:5, 6, 12, 14. d Job 21:30.
11 Versta het kwaad der straf
Amos 3 vs 6
Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet (10) siddere? Zal er een (a) (11) kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?
10 En gij ontzet u niet over al de dreigementen en strafpredicatiën, die Ik u laat voordragen! Anders: sidderende of haastelijk aankome, toelope. Gelijk Hos. 3:5; 11:11. a Jes. 45:7. Klgld. 3:37, 38.
11 Der straf. Zie Gen. 19 op vers 19 en vgl. Jes. 45:7
Spreuken 16 vs 4
De HEERE heeft alles gewrocht (10) om Zijns Zelfs wil, (d) ja, ook den goddeloze tot den dag (11) des kwaads.
10 Dat is, om Zijner eer wil; te weten, opdat in al Zijn werken klaarlijk schijnen zou Zijn wijsheid, macht, goedheid, rechtvaardigheid en al Zijn andere Goddelijke eigenschappen. Vgl. Rom. 9:17, 22, 23; 11:36. Ef. 1:5, 6, 12, 14. d Job 21:30.
11 Versta het kwaad der straf
Amos 3 vs 6
Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet (10) siddere? Zal er een (a) (11) kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?
10 En gij ontzet u niet over al de dreigementen en strafpredicatiën, die Ik u laat voordragen! Anders: sidderende of haastelijk aankome, toelope. Gelijk Hos. 3:5; 11:11. a Jes. 45:7. Klgld. 3:37, 38.
11 Der straf. Zie Gen. 19 op vers 19 en vgl. Jes. 45:7
Zou Hij dat niet mogen willen?Ambtenaar schreef:...dus God wil dat wij ziek worden?huisman schreef:........voor de gelovige!emigrant schreef:
Voorspoed en tegenspoed komen uit Gods Vaderlijke Hand.
Waarbij ik meteen opmerk dat ik heel terughoudend wil zijn in het bediscussiëren van Gods wil. Met wat Hij ons geopenbaard heeft moeten wij het doen, verdere gedachtenspinsels, theorieën en filosofische redeneringen zijn een miskenning van onze plaats als gevallen schepsel.
- Niet meer zo actief -
Vanavond sprak ds. Verschuure een tijdwoord over Amos 4, uitgangspunt het 12e vers.
Daarom zal Ik u alzo doen, o Israël; omdat Ik u dan dit doen zal, zo schik u, o Israël om uw God te ontmoeten.
De boodschap van het komende oordeel over ons.
We hebben zeer te vrezen.
Daarom zal Ik u alzo doen, o Israël; omdat Ik u dan dit doen zal, zo schik u, o Israël om uw God te ontmoeten.
Ja, die zich niet bekeren hebben zeer te vrezen.-DIA- schreef:Vanavond sprak ds. Verschuure een tijdwoord over Amos 4, uitgangspunt het 12e vers.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
We kunnen toch niet spreken van 'die'? Dan vallen wij erbuiten en gaan we onszelf voorbij.Volontair schreef:Ja, die zich niet bekeren hebben zeer te vrezen.-DIA- schreef:Vanavond sprak ds. Verschuure een tijdwoord over Amos 4, uitgangspunt het 12e vers.
Handelingen 2:36
Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.
Mag Petrus zichzelf en andere apostelen voorbij gaan?
Of had Petrus toen de schuld nog niet geëigend? Schuld was wel bedekt maar nog niet vergeven?
Ik vind het allemaal erg moeilijk geworden.
Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.
Mag Petrus zichzelf en andere apostelen voorbij gaan?
Of had Petrus toen de schuld nog niet geëigend? Schuld was wel bedekt maar nog niet vergeven?
Ik vind het allemaal erg moeilijk geworden.
Dat er wederom een predikant in de CGK is uitgeschakeld is vanwege ernstige vermoeidheid. 

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon