Weekdiensten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Het enigste voordeel is wel dat je met Meerkerk mee kunt luisteren...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

@Jantje: Ik begrijp je emotie, maar ik zal hier toch niet te zwaar aan tillen. Als vacante gemeenten vaker een dominee willen, dan moet de preekregelaar dat regelen. Ja dat kost meer werk, maar dan heb je vaker een predikant.
Overigens sommige vacante gemeenten willen "de helft" van de predikanten ook niet op de kansel. Neem je dat ook mee in je overwegingen?
En wat betreft de GBS-dienst. Ja de GBS-dienst had plaats kunnen vinden in een GerGem, als deze beschikbaar gesteld was. Deze dienst gaat uit van het GBS comité Meerkerk/Vianen e.o. Er is dus de mogelijkheid dat er in dit comité geen GerGem aanwezig is. De dichtbijzijnste GerGem is Leerdam, maar dat is vermoedelijk een ander comité.
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door MarcoBijl »

Toen ik in de omgeving Hardixveld was , was ik bij mensen die een scan hadden.
Die had een bereik.
Kon veel dingen bereiken.

Heb je wel es kerkdienst gemist of kerkomroep bekeken? kun je ook live mee luisteren !
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Vanavond kunt u meeluisteren met een weekdienst in de Thaborkerk te Rotterdam-IJsselmonde
Voorganger is ds. A. Verschuure:

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10249
© -DIA- 18-05-2024: 32800
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door MarcoBijl »

Bezette gemeentes ook wel es een andere dominee willen luisteren. Het valt wel op dat de dominee's vaak onder de rivier blijft hangen.
Zo ook met beroepingswerk blijven ze vaak onder de rivier.

Houden we ook rekening dat dominee's onder Nederland het te vaak te veel en te lang reizen vinden naar boven Nederland. Terwijl Ds Vogelaar in de Samenbinder het pas echt over reizen heeft om ergens te kunnen voorgaan.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

MarcoBijl schreef:Bezette gemeentes ook wel es een andere dominee willen luisteren. Het valt wel op dat de dominee's vaak onder de rivier blijft hangen.
Zo ook met beroepingswerk blijven ze vaak onder de rivier.

Houden we ook rekening dat dominee's onder Nederland het te vaak te veel en te lang reizen vinden naar boven Nederland. Terwijl Ds Vogelaar in de Samenbinder het pas echt over reizen heeft om ergens te kunnen voorgaan.
Om helder te krijgen wat je precies bedoeld: wat is dé rivier in jouw ogen? Is dat de Maas, de Waal, de Nederrijn/Lek, de IJssel, de Vecht, de Linde of De Tsjonger of Kuunder? Om maar wat riviernamen te noemen?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1479
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jeremiah »

Vanavond gaat Ds. A.T. Vergunst voor in de Bethelkerk te Rotterdam-Zuidwijk.

Meeluisterlink: http://www.bethelkerkrotterdam.nl/kerkdiensten/live/
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door MarcoBijl »

JCRyle ; https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_riv ... _Nederland

Een gewoon begrip die iedereen op school wel es gehoord moet hebben bij aardrijkskunde .
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door MarcoBijl »

Ik kan zeker inkomen wat Jantje zegt. Ook gezien de krant van vandaag en je schrikt hoe lang een gemeente vacant is.
Dus mag Jantje best es luid de gedachte opperen waarom een kerk die een dominee heeft en als die es weg is dat er dan een andere dominee in die plek komt terwijl andere plaatsten week in week uit ( vaak in de herfst winter) preeklezen hebt.

Andersom heb ik het ook wel es gevraagd. Een dominee zou bij ons preken door de weeks. Toen vroeg ik hier of ze hem wilden afzeggen ,omdat er genoeg werk was in zijn eigen gemeente ( ruzie).
Dat kan ook
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

MarcoBijl schreef:JCRyle ; https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_riv ... _Nederland

Een gewoon begrip die iedereen op school wel es gehoord moet hebben bij aardrijkskunde .
Jij spreekt over dé rivier. Wikipedia spreekt over de rivierEN. Toch een groot verschil.
Maar als je niet antwoorden wil, mij ook best :)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1492
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Delftenaar »

Omdat Nederland een delta is van twee rivieren (Rijn en Maas) en bovendien nog het estuarium (brede riviermonding zonder vettakkingen) van een derde rivier (Schelde) binnen de grenzen heeft zijn de grenzen misschien wat vaag. Maar omdat Rijn en Maas zo dicht bij elkaar uitmonden kun je ons land verdelen in "onder de rivieren" (Brabant, Limburg en delen van Zeeland en Gelderland) en "boven de rivieren" (alles boven de noordgrens van de Rijn, waarbij de IJssel als rivier met afwijkende stroomrichting niet meetelt. Grofweg is dat alles boven de lijn Zevenaar-Katwijk).
Dan blijft er nog het gebied over waarin plaatsen als Dordrecht, Werkendam etc. liggen. Dat wordt wel aangeduid als "tussen de rivieren", ofwel het Rivierengebied. Dat kun je echt als overgangsgebied zien: voor mij als aardrijkskundige is het ook niet duidelijk of je deze regio bij onder, of juist boven de rivieren moet meetellen. Waarbij ik naar het laatste neig, mede gezien de geschiedenis en het protestantisme dat er heerst.

Een oom van mij is predikant en die zegt dat het rivierengebied erg mystiek is. Of dat waar is of niet weet ik niet. Ook niet waarom hij dat zo zei.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
MarcoBijl schreef:JCRyle ; https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_riv ... _Nederland

Een gewoon begrip die iedereen op school wel es gehoord moet hebben bij aardrijkskunde .
Jij spreekt over dé rivier. Wikipedia spreekt over de rivierEN. Toch een groot verschil.
Maar als je niet antwoorden wil, mij ook best :)
Volgens mij weet je best wat hij bedoelde... Een beetje flauw om er dan zo op te reageren... Iedereen heeft wel eens gehoord van 'boven de rivieren' en 'onder de rivieren'. En uit de context van zijn reactie had je dit gewoon kunnen begrijpen. Niet iedereen heeft een uitmuntende interpunctie en opmaak in zijn reacties..., als je het begrijpt is het al goed...
Al hecht ik zelf wel veel waarde aan een goede interpunctie en opmaak.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Weekdiensten [3]

Bericht door Maanenschijn »

Oei, ik kom van tussen de rivieren. Boven de Waal, onder de Lek/Rijn. Ons dorp is protestant, buurdorp is Rooms. Waar hoor ik bij?
Lees ik net dat we nog mystiek zijn ook...

Is mystiek eigenlijk niet een modern woord voor bevindelijk?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Nee, juist een ouderwets woord voor bevindelijk. ;)
Plaats reactie