Re: Geestelijke doodstaat
Geplaatst: 14 mei 2016, 19:10
Zo heeft een gedachtenwisseling dus geen enkele zin: zonder iets inhoudelijks uit te wisselen simpelweg beweren dat je de puriteinen volgt.
Beschuldiging is ongegrond. Maar welke Puriteinen las Comrie dan die ik niet zou lezen? Comrie wijkt zelf af van de leer van de Puriteinen.Wim Anker schreef:U hebt geen problemen met de Puriteinen omdat u ze maar half leest. Enkel wat in uw straatje past.
Comrie las ze wel helemaal. En was er zo over te spreken dat hij werken vertaalde in het nederlands. (o.a. Owen)
@JWG Lees wat in de puriteinse belijdenisgeschriften staat en spreek wat minder stellig. Zelfs in hun confessie geven zij ruimte voor de van verre staanden die (nog) geen zekerheid hebben.Johann Gottfried Walther schreef:Beschuldiging is ongegrond. Maar welke Puriteinen las Comrie dan die ik niet zou lezen? Comrie wijkt zelf af van de leer van de Puriteinen.Wim Anker schreef:U hebt geen problemen met de Puriteinen omdat u ze maar half leest. Enkel wat in uw straatje past.
Comrie las ze wel helemaal. En was er zo over te spreken dat hij werken vertaalde in het nederlands. (o.a. Owen)
Zoals al door verschillende schrijvers is aangetoond.
Zonder Christus is er geen bekering, geen zaligheid, geen wedergeboorte en geen geloof.
Zoals ds. J.W. Kersten leerde: Christus is de inhoud van het geloof !
Dit zeg jij:Johann Gottfried Walther schreef:Ik zal even stellig blijven, en blijven herhalen wat ik in de vele preken, die ik goed gelezen heb, van Puriteinen heb gelezen en daarbij blijven.
Het is overigens opmerkelijk welke dingen men leest in mijn bijdragen die ik niet schrijf.
Een gelovige leert niet alles op één dag, er kan ongeloof en strijd en kleingeloof zijn.
Maar geloof zonder Christuskennis is geen geloof.
Dit zegt een puriteins belijdenisgeschrift:JGW schreef:Ik zeg nergens dat een gelovige alles op één dag leert. Maar juist bij de Puriteinen houden men wedergeboorte en Christuskennis bij elkaar.
Dat u daar anders over denkt, is uw goed recht. Maar ga niet de Puriteinse kern van wedergeboorte en Christuskennis uit elkaar halen.
De Puriteinen leren juist door de leer van de voorbereidingen dat het buiten Christus geen zekerheid is, en geen geloof en geen wedergeboorte.
Hier geen zekerheid van hun deel in Christus en toch worden ze voor ware gelovigen gehouden en opgeroepen deel te nemen aan het heilig avondmaal.iemand die eraan twijfelt of hij wel in Christus is, of twijfelt of hij zich wel op de juiste wijze heeft voorbereid voor het sacrament van het heilig avondmaal kan werkelijk deel hebben aan Christus hoewel hij daar nog niet van verzekerd is
Dit begrijp ik niet. Ik vind dit een leerzame discussie die wel scherp gevoerd wordt maar toch niet onheus?Zonderling schreef:Beste allemaal,
Ik wil niet aan de discussie deelnemen, maar ik zou het wel op prijs stellen wanneer de discussie wat gematigder gevoerd werd. Vooral worden er nogal wat verwijten gemaakt vooral aan het adres van Sheba en JGW, terwijl ik toch niet kan lezen dat zij onheuse opmerkingen gemaakt hebben. Ook al is iemand het niet met hen eens, dat betekent nog niet dat er zo fel, zelfs op de persoon gereageerd moet worden of over 'laster' gesproken moet worden (zoals vandaag gebeurd is)... zij menen het even oprecht als hun opponenten. Ga dan toch zakelijk het gesprek aan op gepaste toon.
Dit is inderdaad de crux.refo schreef:Het zal de discussie ook helpen als gedefinieerd wordt wat Christuskennis inhoudt. Er wordt met deze term geschermd zonder aan te geven wat het betekent.
Zonderling schreef:Beste allemaal,
Ik wil niet aan de discussie deelnemen, maar ik zou het wel op prijs stellen wanneer de discussie wat gematigder gevoerd werd. Vooral worden er nogal wat verwijten gemaakt vooral aan het adres van Sheba en JGW, terwijl ik toch niet kan lezen dat zij onheuse opmerkingen gemaakt hebben. Ook al is iemand het niet met hen eens, dat betekent nog niet dat er zo fel, zelfs op de persoon gereageerd moet worden of over 'laster' gesproken moet worden (zoals vandaag gebeurd is)... zij menen het even oprecht als hun opponenten. Ga dan toch zakelijk het gesprek aan op gepaste toon.
Beste @Zonderling. Als ik wijs op de afleveringen van een boek van Flavel in de DWS en @JGW meent dan enkel moeten antwoordenTerri schreef:Zonderling schreef:Beste allemaal,
Ik wil niet aan de discussie deelnemen, maar ik zou het wel op prijs stellen wanneer de discussie wat gematigder gevoerd werd. Vooral worden er nogal wat verwijten gemaakt vooral aan het adres van Sheba en JGW, terwijl ik toch niet kan lezen dat zij onheuse opmerkingen gemaakt hebben. Ook al is iemand het niet met hen eens, dat betekent nog niet dat er zo fel, zelfs op de persoon gereageerd moet worden of over 'laster' gesproken moet worden (zoals vandaag gebeurd is)... zij menen het even oprecht als hun opponenten. Ga dan toch zakelijk het gesprek aan op gepaste toon.
dan is dat kwaadspreken (=laster) t.o.v dit kerkblad.Als we Flavel moeten lezen door de bril van DWS is er iets goed fout
@Huismanhuisman schreef:@Sheba en al die kemerken die Gods Woord geeft van Zijn volk leren dat dat volk armen van geest zijn,treurenden,hongerigen naar de gerechtigheid, verslagenen van geest,verbroken van hart enz.
Zulke mensen kunnen niet buiten Jezus maar durven vaak ook niet met de volle zekerheid te zeggen: Hij is de mijne en ik ben van Hem.
Is er in jouw stevig en alleszins rechtzinnig spreken wel plaats voor de strijd die Gods kind te strijden heeft?
Is er plaats voor de geloofsworstelingen van David in Psalm 51 , Van Heman in Psalm 88 of van Asaf in Psalm 73 en 77.
De wedergeboorte laten beginnen bij de volle kennis van Christus is m.i. tegen de Schrift en nee ik zal nooit iemand rust geven buiten Christus.
Verder mogen wij ons de komende dagen verdiepen in het werk van de Heilige Geest die het uit Christus zal nemen en het heil in Christus zal verkondigen aan de verslagenen van geest.
Die verbrokenheid en verslagenheid plaats jij buiten de wedergeboorte.....is dat dan vrucht van eigen akker?
De armen van geest zijn zij die arm zijn in zichzelf, en rijk in Hem. Dat zijn geen mensen die arm zijn in Hem en nog rijk zijn in zichzelf. Ieder die buiten Christus leeft, is nog rijk in zichzelf. Hoe arm hij of zij zichzelf ook toedenkt te zijn.huisman schreef:
@Sheba en al die kemerken die Gods Woord geeft van Zijn volk leren dat dat volk armen van geest zijn,treurenden,hongerigen naar de gerechtigheid, verslagenen van geest,verbroken van hart enz.
Zulke mensen kunnen niet buiten Jezus maar durven vaak ook niet met de volle zekerheid te zeggen: Hij is de mijne en ik ben van Hem.
Los van het feit dat je formulering van rechtzinnig spreken mij niet aangenaam overkomt. Wil ik graag ingaan op jouw vraag.Is er in jouw stevig en alleszins rechtzinnig spreken wel plaats voor de strijd die Gods kind te strijden heeft?
Is er plaats voor de geloofsworstelingen van David in Psalm 51 , Van Heman in Psalm 88 of van Asaf in Psalm 73 en 77.
Volle kennisDe wedergeboorte laten beginnen bij de volle kennis van Christus is m.i. tegen de Schrift en nee ik zal nooit iemand rust geven buiten Christus.
Geloof jij dat het werk van de Heilige Geest nog steeds doorgaat? Dat eerbiedig gezegd Hij niet half werkt, maar totaal. Hij overtuigt, Hij opent oren en harten, Hij geeft blijdschap, vreugde in de Heere. Of overtuigt Hij maar half?Verder mogen wij ons de komende dagen verdiepen in het werk van de Heilige Geest die het uit Christus zal nemen en het heil in Christus zal verkondigen aan de verslagenen van geest.
De verbrokenheid en verslagenheid zoals in de toespraak van Petrus. Is het overtuigend werk van de Heilige Geest. Het werk van de Wet dat de mens verbreekt. En dat is ook geen werk van eigen akker. Zoals het ook geen werk van eigen akker is, als zij tot geloof komen. En hongeren en dorsten naar de gerechtigheid zoals in de bergrede. Die is van ware gelovigen die de ware Gerechtigheid hebben leren kennen.Die verbrokenheid en verslagenheid plaats jij buiten de wedergeboorte.....is dat dan vrucht van eigen akker?
Ja. Een ieder die buiten Christus leeft is dood. Die leeft onder de Wet.Sheba, dus het schreeuwen tot God, zoals verwoord in het citaat, is het schreeuwen van een dode?