Is Tim Keller een calvinist?

-DIA-

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vrees inderdaad dat er ook GG zijn die zelfs niet over de minieme verschillen tussen ds. de Leeuw en Huijgen heen kunnen stappen, dus in zoverre zal ik DIA bijvallen. Welk een droevigheid.
Maar het zijn wel verschillen die we met recht een sjibbolet mogen noemen, dacht ik....
Noem ze dan eens DIA?
Het verklaren van de gangen en wegen van Gods volk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vrees inderdaad dat er ook GG zijn die zelfs niet over de minieme verschillen tussen ds. de Leeuw en Huijgen heen kunnen stappen, dus in zoverre zal ik DIA bijvallen. Welk een droevigheid.
Maar het zijn wel verschillen die we met recht een sjibbolet mogen noemen, dacht ik....
Noem ze dan eens DIA?
Het verklaren van de gangen en wegen van Gods volk.
Ook ds Huijgen leert de drie stukken, de twee wegen en die Ene Naam. Welke gangen moeten daar dan nog bij?
vlinder

Bericht door vlinder »

De primaire taak van een predikant is om de Bijbel uit te leggen. Ds Huijgen doet dit m.i. op een dogmatisch en exegethisch verantwoorde manier. Het uitleggen van de gangen van Gods Volk en de bevinding in de predikig mogen een plaats(je) krijgen, maar dat is meestal niet waar het Bijbelgedeelte de nadruk op legt. Om nu dominees te gaan wegen a.d.h.v. het verklaren van de gangen van Gods volk i.p.v. De Bijbeltekst te verklaren en te zien of predikanten dat goed doen vind ik niet getuigen van recht 'wegen' van predikanten.

Maar goed, dis is rotonde 34. Laten we in een ander topic de gangen van Gods volk bespreken en welke dominee dat het beste kan en laten hier verder ontopic gaan.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

In het interview van het R.D. met ds. M.C. Tanis las ik iets van zijn zorgen over zijn eigen kerkverband. Hij noemde daarbij drie begrippen, waar hij verwatering en een toenemende afstand met het voorgeslacht waarnam, namelijk: Schiftuurlijk, confessioneel en bevindelijk. Ik denk dat dit een waarschuwing is die alle (!) kerken of kerkverbanden wel ter harte mogen nemen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is niet de bedoeling om hier predikanten uit de achterban van dit forum te gaan zitten wegen.
Verder on-topic aub.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

---knip--- Zie modopmerking
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Gebruik tijdens je stille tijd geen boeken van Bonhoeffer en Keller. Dat advies gaf ds. G. Kater zaterdag in Kesteren.
Ds. Kater sprak over ”Het Woord thuis”. Hij vindt het dagelijks houden van stille tijd „een onmisbaar iets in het leven van een christen.” Daarin staan het lezen van Gods Woord en het gebed centraal. Het bestuderen van de klassieke belijdenisgeschriften en de klassiekers van het gereformeerd protestantisme vindt hij ook de moeite waard.

Boeken van de Duitse theoloog Dietrich Bonhoeffer en de Amerikaan Tim Keller horen daar volgens hem niet bij. „Hun opvattingen zijn op diverse punten strijdig met Gods Woord en de gereformeerde belijdenis.” Ds. Kater raadde wel aan: de Belijdenissen van Augustinus, De Institutie van Calvijn, De Redelijke Godsdienst van Wilhelmus à Brakel en de Viervoudige Staat van Thomas Boston. Verder verwees hij naar schrijvers als Hermann Friedrich Kohlbrugge en (meer recent) G. Boer en L. Vroegindeweij.
Niet alleen de GerGem waarschuwt tegen Bonhoeffer en Keller. Ook een HHK-predikant, na Dr. P. de Vries.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Uit een RD interview http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_826450

Kan het helpen een hedendaagse theoloog erbij te halen, zoals Tim Keller?
Ds. Visscher: „Je mag van mij alles lezen, maar verdiep je dan wel eerst in eigen wortels: Augustinus, Calvijn, Comrie of Brakel. Als die je eigendom zijn, mag je ook wel Bonhoeffer of Keller nemen.”

Eens!
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Leerling schreef:
Gebruik tijdens je stille tijd geen boeken van Bonhoeffer en Keller. Dat advies gaf ds. G. Kater zaterdag in Kesteren.
Ds. Kater sprak over ”Het Woord thuis”. Hij vindt het dagelijks houden van stille tijd „een onmisbaar iets in het leven van een christen.” Daarin staan het lezen van Gods Woord en het gebed centraal. Het bestuderen van de klassieke belijdenisgeschriften en de klassiekers van het gereformeerd protestantisme vindt hij ook de moeite waard.

Boeken van de Duitse theoloog Dietrich Bonhoeffer en de Amerikaan Tim Keller horen daar volgens hem niet bij. „Hun opvattingen zijn op diverse punten strijdig met Gods Woord en de gereformeerde belijdenis.” Ds. Kater raadde wel aan: de Belijdenissen van Augustinus, De Institutie van Calvijn, De Redelijke Godsdienst van Wilhelmus à Brakel en de Viervoudige Staat van Thomas Boston. Verder verwees hij naar schrijvers als Hermann Friedrich Kohlbrugge en (meer recent) G. Boer en L. Vroegindeweij.
Niet alleen de GerGem waarschuwt tegen Bonhoeffer en Keller. Ook een HHK-predikant, na Dr. P. de Vries.
Heb je ze zelf ook gelezen, als Leerling?
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

keesjanm schreef:
Leerling schreef:

Heb je ze zelf ook gelezen, als Leerling?
Ja Bonhoeffer en Keller heb ik tot mij genomen. Ook als Leerling, maar wel als een kritische-leerling.
ejvl

Bericht door ejvl »

Leerling schreef:Ja Bonhoeffer en Keller heb ik tot mij genomen. Ook als Leerling, maar wel als een kritische-leerling.
En zat er nog wat voor je bij?
Als we boeken gaan lezen, of predicaties horen, kunnen we beter luisteren of er nog wat voor ons bij is dan om op fouten te gaan letten, dan horen we altijd fouten, zowel in de OGG als in de NGK.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

ejvl schreef:
Leerling schreef:Ja Bonhoeffer en Keller heb ik tot mij genomen. Ook als Leerling, maar wel als een kritische-leerling.
Als we boeken gaan lezen, of predicaties horen, kunnen we beter luisteren of er nog wat voor ons bij is dan om op fouten te gaan letten, dan horen we altijd fouten, zowel in de OGG als in de NGK.
Owh ja hoor. Het is mooi om te lezen hoe Bonhoeffer alles vanuit Christus uitlegt. En het is mooi om te lezen hoe Keller in zijn context buitenkerkelijken probeert te bereiken. Vanuit hun belevingswereld probeert hij hen in te winnen voor het Christendom. Dat is knap. Alleen je moet hem wel in de context lezen en niet 1-op-1 willen overnemen in onze gevestigde kerken. Helaas gebeurt dat laatste wel!
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik vraag me werkelijk af of "de belijdenissen" van Augustinus dichter bij de reformatie staan dan de boeken van Keller over bijvoorbeeld werk, gebed en valse goden. Neemt niet weg dat iedereen "de belijdenissen" zou moeten lezen, maar het lijkt er nu op dat je toch minstens overleden moet zijn om iets werkelijk waardevols te hebben geschreven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Dat zal waar zijn, maar je kunt er wel voor kiezen om bepaalde boeken links te laten liggen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:
Da's een beetje flauw, hè? Eerst vragen of Ll zelf de auteurs wel kent, en als dat dan inderdaad het geval is, er gauw een draai aan geven.
Gesloten