Je hebt gelijk.Luther schreef:Is het belangrijk om het antwoord daarop te weten?vragensteller schreef:Je redeneert iets te simpel ...Johann Gottfried Walther schreef:Johannes 3 is overduidelijk.
En de Bijbel in zijn geheel.
Mijn citaten zijn niet voor twee-erlij uitleg vatbaar.
Het bijelkaar houden van wedergeboorte en geloof is al eeuwen een gereformeerd standpunt.
En ik heb de genoemde citaten van Tiberius enzo echt wel gelezen, ik neem die wel serieus.
Maar je moet geen dingen lezen die niet geschreven staan.
Het gaat er niet om of wedergeboorte en geloof al dan niet bij elkaar horen (daar zijn we het hier wel over eens), maar of voorbereidingen op de Christusomhelzing vruchten zijn van het (ingeplante) geloof of dat het eraan vooraf gaat (dus buiten de wedergeboorte vallen en dus geen vrucht zijn van het geloof).
En daar is geen eenduidig standpunt over.
Ik bedoel dit: alles buiten de geloofsvereniging met Christus kan tot Hem leiden; maar het kan ook algemeen werk zijn. Voor de eeuwigheid heb je bar weinig aan het antwoord op deze vraag.
Anderzijds is het belangrijk, dat je oog moet (blijven) houden voor het eenzijdige Godswerk (en de doodsstaat van de mens), niet voor lijdelijkheid maar voor Gods eer! Bovendien kunnen levenstekens bemoedigend zijn. Niet dat je er dan bent, maar het geeft moed om verder te gaan (zo gebruikt Boston het ook).
Ten tweede vind ik het altijd jammer als op voorhand dit soort visies van de hand gewezen worden alsof "alle puriteinen en alle reformatoren" het "heeeel anders" leerden. Daar is nogal wat op af te dingen. Daar moet zeker oog voor zijn. Er mag wat dat betreft m.i. wel iets meer nuance komen.