Ga nu aub op de inhoud in die is van levensbelang voor onze jongeren.Tiberius schreef:Vinden jullie de Saambinder geen krant dan?
RO en RD beginnen met een soort refo-televisie
Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Daar ben ik het helemaal met je eens.huisman schreef:Ga daar eens op in als je wil.
En wat doen wij eraan? Is er een oplossing ? Ik weet best "de oplossing" en dat is een nieuw hart voor al onze jongeren. Maar zolang dat nog niet de waarheid is hoe moeten wij onze gedoopte jongeren beschermen,waarschuwen en jaloers maken op dat andere leven?Tiberius schreef:Daar ben ik het helemaal met je eens.huisman schreef:Ga daar eens op in als je wil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Door ze in aanraking te brengen met het Woord van God. En voor hen te bidden. Dat is onze plicht.huisman schreef:En wat doen wij eraan? Is er een oplossing ? Ik weet best "de oplossing" en dat is een nieuw hart voor al onze jongeren. Maar zolang dat nog niet de waarheid is hoe moeten wij onze gedoopte jongeren beschermen,waarschuwen en jaloers maken op dat andere leven?Tiberius schreef:Daar ben ik het helemaal met je eens.huisman schreef:Ga daar eens op in als je wil.
Meer kunnen we er niet aan doen. Meer hoeven we er ook niet aan te doen. God heeft Zijn zegen aan de middelen beloofd.
Ik heb daar geen TV-series voor nodig; wel lees ik ook seculiere kranten en spreek ik veel met jongeren. En dan is mij volledig helder geworden wat Oh oh Gerso is.Hendrikus schreef:Door alleen RD en Saambinder te lezen, zoals je zegt, sluit je je wel af voor een heleboel dingen die onder de kerkelijke jongeren wél spelen. Dat moet je zelf weten natuurlijk, 't is jouw keuze. Maar accepteer dan wel de consequentie dat je niet "bij" bent vanuit jongerenperspectief gezien, en bespaar ons deTiberius schreef:Heb jij daar televisie-series voor nodig?Luther schreef:Dit vind ik dus een zorgelijke vraag. Over niet weten wat er speelt onder kerkelijke jongeren gesproken......Tiberius schreef:Ik laat me graag bijpraten.
Als je alleen het RD en de Saambinder leest en tot je neemt, weet je dus niets van de seculiere jongerencultuur, waar onze jongeren volledig in functioneren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nee, dat is niet genoeg.Tiberius schreef:Door ze in aanraking te brengen met het Woord van God. En voor hen te bidden. Dat is onze plicht.huisman schreef:En wat doen wij eraan? Is er een oplossing ? Ik weet best "de oplossing" en dat is een nieuw hart voor al onze jongeren. Maar zolang dat nog niet de waarheid is hoe moeten wij onze gedoopte jongeren beschermen,waarschuwen en jaloers maken op dat andere leven?Tiberius schreef:Daar ben ik het helemaal met je eens.huisman schreef:Ga daar eens op in als je wil.
Meer kunnen we er niet aan doen. Meer hoeven we er ook niet aan te doen. God heeft Zijn zegen aan de middelen beloofd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Maar dan toch ook als ouder/docent/kerkenraad/predikant en dergelijk enigszins verdiepen in de gevaren die er zijn in deze wereld.
Als een ouderling niet weet wat Youtube is vind ik dat bijvoorbeeld vrij bedenkelijk.
Natuurlijk hoeft dat niet door de complete film new kids of alle afleveringen van o o cherso te gaan kijken, maar wel enigszins verdiepen zodat de jeugd er op de juiste manier gesproken kan worden.
Argumenten van "het is verkeerd" spreekt niet aan, er moet dan ook uitgelegd worden waarom het verkeerd is en welke elementen er verkeerd zijn.
Stel dat je niet weet wat o o cherso is en een predikant zegt, jongelui, dit is echt verkeerd, hier moeten jullie niet naar kijken, een kind zegt vervolgens maar dominee, dit zijn alleen maar een paar jongeren die op vakantie gaan en die spelletjes spelen, daar zit toch geen kwaad in? Dan sta je als predikant met een mond vol tanden, dan zul je toch iets van de inhoud moeten kennen om dit te kunnen weerleggen.
Als een ouderling niet weet wat Youtube is vind ik dat bijvoorbeeld vrij bedenkelijk.
Natuurlijk hoeft dat niet door de complete film new kids of alle afleveringen van o o cherso te gaan kijken, maar wel enigszins verdiepen zodat de jeugd er op de juiste manier gesproken kan worden.
Argumenten van "het is verkeerd" spreekt niet aan, er moet dan ook uitgelegd worden waarom het verkeerd is en welke elementen er verkeerd zijn.
Stel dat je niet weet wat o o cherso is en een predikant zegt, jongelui, dit is echt verkeerd, hier moeten jullie niet naar kijken, een kind zegt vervolgens maar dominee, dit zijn alleen maar een paar jongeren die op vakantie gaan en die spelletjes spelen, daar zit toch geen kwaad in? Dan sta je als predikant met een mond vol tanden, dan zul je toch iets van de inhoud moeten kennen om dit te kunnen weerleggen.
Vul het dan eens aan?Luther schreef:Nee, dat is niet genoeg.Tiberius schreef:Door ze in aanraking te brengen met het Woord van God. En voor hen te bidden. Dat is onze plicht.
Welke kranten moet je dan nog meer lezen, volgens jou?Luther schreef:Als je alleen het RD en de Saambinder leest en tot je neemt, weet je dus niets van de seculiere jongerencultuur, waar onze jongeren volledig in functioneren.
Gods Woord en gebed niet meer genoeg?Luther schreef:Nee, dat is niet genoeg.Tiberius schreef:Door ze in aanraking te brengen met het Woord van God. En voor hen te bidden. Dat is onze plicht.
Digitenne adverteert er hier ook vrolijk op los.
Die vreest concurrentie van RO. Daarom 2 maanden voor nop.
Die vreest concurrentie van RO. Daarom 2 maanden voor nop.
Zie de goede post van ejvl.huisman schreef:Vul het dan eens aan?Luther schreef:Nee, dat is niet genoeg.Tiberius schreef:Door ze in aanraking te brengen met het Woord van God. En voor hen te bidden. Dat is onze plicht.
Als opvoeder, gezagsdrager in kerk, school en gezin moet je op de hoogte zijn van wat er in de jongerencultuur speelt. Dat betekenet dat je inderdaad af en toe iets kijkt of leest wat zij ook kijken en lezen. Als het gaat om het doorgronden van onze cultuur kan het geen kwaad om NRC, Trouw e.d. elke dag te lezen, maar ook moderne literatuur.
Ik hoorde gisteren nog een verhaal: "Ja, onze ouderling zei op catechisatie dat we niet moesten MSS'en want dat is van de duivel." Zo'n man nemen ze dan niet meer serieus. Alleen al door het woord SS niet goed uit te spreken. Zeg er dan niets over, als je het niet trekt.
Zeker zijn Woord en gebed machtige wapenen van de Heilige Geest. Maar de Heere bindt zich ook aan de middelen. Toen ik samen met enkele jongelui enige afleveringen van Flikken in Maastricht had gekeken en ze vervolgens een tabel had laten invullen, wanneer welk gebod van de 10 overtreden werd in woord, gebaar of daad, toen had ik pas contact over dit thema.
Ja, dat is hetzelfde als die ouderling die het had over radio vijfhonderdachtendertig (het bekende voorbeeld dat in dit verband wordt aangehaald). Natuurlijk moet men wel weten wat de onderwerpen zijn. Maar je kunt er ook wel weer in doorslaan. Je hoeft niet alle zonde eerst zelf gezien en beleefd te hebben om er iets over te kunnen zeggen.Luther schreef:Zie de goede post van ejvl.
Als opvoeder, gezagsdrager in kerk, school en gezin moet je op de hoogte zijn van wat er in de jongerencultuur speelt. Dat betekenet dat je inderdaad af en toe iets kijkt of leest wat zij ook kijken en lezen. Als het gaat om het doorgronden van onze cultuur kan het geen kwaad om NRC, Trouw e.d. elke dag te lezen, maar ook moderne literatuur.
Ik hoorde gisteren nog een verhaal: "Ja, onze ouderling zei op catechisatie dat we niet moesten MSS'en want dat is van de duivel." Zo'n man nemen ze dan niet meer serieus. Alleen al door het woord SS niet goed uit te spreken. Zeg er dan niets over, als je het niet trekt.
Zeker zijn Woord en gebed machtige wapenen van de Heilige Geest. Maar de Heere bindt zich ook aan de middelen. Toen ik samen met enkele jongelui enige afleveringen van Flikken in Maastricht had gekeken en ze vervolgens een tabel had laten invullen, wanneer welk gebod van de 10 overtreden werd in woord, gebaar of daad, toen had ik pas contact over dit thema.
Zeker, daar ben ik het ook mee eens.Erasmiaan schreef:Ja, dat is hetzelfde als die ouderling die het had over radio vijfhonderdachtendertig (het bekende voorbeeld dat in dit verband wordt aangehaald). Natuurlijk moet men wel weten wat de onderwerpen zijn. Maar je kunt er ook wel weer in doorslaan. Je hoeft niet alle zonde eerst zelf gezien en beleefd te hebben om er iets over te kunnen zeggen.Luther schreef:Zie de goede post van ejvl.
Ik hoorde gisteren nog een verhaal: "Ja, onze ouderling zei op catechisatie dat we niet moesten MSS'en want dat is van de duivel." Zo'n man nemen ze dan niet meer serieus. Alleen al door het woord SMS niet goed uit te spreken. Zeg er dan niets over, als je het niet trekt.
Maar je bent het toch wel met me eens dat het daarom niet genoeg is om alleen het RD, Daniel en de SB te lezen.
Nee, maar denk je dat Tiberius dat doet? Weest wijzerLuther schreef:Zeker, daar ben ik het ook mee eens.Erasmiaan schreef:Ja, dat is hetzelfde als die ouderling die het had over radio vijfhonderdachtendertig (het bekende voorbeeld dat in dit verband wordt aangehaald). Natuurlijk moet men wel weten wat de onderwerpen zijn. Maar je kunt er ook wel weer in doorslaan. Je hoeft niet alle zonde eerst zelf gezien en beleefd te hebben om er iets over te kunnen zeggen.Luther schreef:Zie de goede post van ejvl.
Ik hoorde gisteren nog een verhaal: "Ja, onze ouderling zei op catechisatie dat we niet moesten MSS'en want dat is van de duivel." Zo'n man nemen ze dan niet meer serieus. Alleen al door het woord SMS niet goed uit te spreken. Zeg er dan niets over, als je het niet trekt.
Maar je bent het toch wel met me eens dat het daarom niet genoeg is om alleen het RD, Daniel en de SB te lezen.