Als je het goed vindt negeer ik even de dingen die al een paar keer besproken zijn, en de details cq accenten die ik wat minder van belang vind.
Gian schreef:De wet onder de Mozaïsche bediening, nl de tien geboden of 10 woorden hebben een specifieke bediening nl eisen, vervloeken en doden.
Zonderling schreef:
Hier kan ik het niet mee eens zijn:
- De 10 geboden zijn allemaal terug te voeren op scheppingsgeboden die vanaf Genesis 2 hebben gegolden. Onder Mozes werden deze geboden expliciet verwoord, maar ze bestonden naar de diepere inhoud vanaf het begin.
- De 10 geboden beginnen met een belofte, namelijk: 'Ik ben de HEERE Uw God, Die u uit Egypte, uit het diensthuis, uitgeleid heb.' Daarom kan ik het niet eens zijn dat de specifieke bediening van de 10 geboden of woorden is: eisen, vervloeken en doden. Ook voor Israël hadden de 10 woorden een beloftekarakter.
Over de wet vanaf Genesis;
De mens heeft vanaf het begin een ingeschapen kennis van goed en kwaad. Men zondigde tegen het geweten als men dingen fout deed. Dat was geen gegeven wet, alleen Adam en Eva kregen het gebod niet van de boom te eten, en alleen de zonden van het eten wordt in de Bijbel een overtreding genoemd.
Rom1 vs18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.
19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.
20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.
21 Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;
22 Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden;
Echter, zonder de wet was er wel zonde, maar geen overtreding. Een mens gaat niet verloren vanwege zijn zonden, maar vanwege de zonde. Zonden waren er uiteraard wel, alleen waren het geen overtredingen.
Romeinen 4:15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Romeinen 5:14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.
Wat de belofte van de 10 geboden zijn, je kan hooguit de toevoeging uit gebod 5 een belofte noemen. De belofte van de wet geloof ik niet in. In 2 Cor. staat duidelijk dat de wet een bediening der verdoemenis en des doods is.
2Cor. 7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israels het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden.
8 Hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?
9 Want indien de bediening der verdoemenis heerlijkheid geweest is, veel meer is de bediening der rechtvaardigheid overvloedig in heerlijkheid.
De wet werkt toorn (Rom.)
De wet is gegeven aan een volk wat verlost was uit Egypte, verlost uit de wereld. Dat is geen belofte, dat was feit. Alleen daarom al kan de wet van Mozes niet gebruikt worden in onze tijd omdat de voorafgaande zint zou betekenen dat de wet juist voor verloste christenen zou zijn. Dat zou regelrecht in strijd zijn met 1Tim.1vs 9
Echter deze nieuwe mens is nog zwak en hoewel de eis de wedergeborenen niet meer rechtstreeks geldt omdat deze op Christus is overgegaan, zou niemand zich aan deze eis mogen storen omdat:
- God aan Zijn schepsel deze eis mag opleggen en ieder schepsel God gehoorzaamheid schuldig is
- deze eis ons direct (wanneer wij wedergeboren zijn) mag en móét brengen tot de plaatsbekledende vervulling door Christus van deze eisen.
Ik vraag me af of je hiermee niet een teveel Godsbeeld leert zoals die onder het oude verbond was. Christus is onze oudste broeder, en wij worden Zijn broeders genaamd. God is onze Vader. Dat zijn banden van liefde en volledige acceptatie zonder ook maar enige afstand. We hebben een directe toegang tot onze God, zonder dat er een tempel met diverse rituelen en een verzoendeksel nodig was om tot Hem te naderen. We zijn kind of zoon aan huis.
Daarbij is het denk bijbelser om te leren dat de zwakke christen moet leren leven door de Geest ipv naar Gods wet te verwijzen. Volgens mij leert de bijbel nergens dat we de zwakke christen Gods geboden voor moeten houden. De geboden van God in het NT staan nooit in het kader van de opwas. Dat zou vooral godsdienst of religie veroorzaken.
Daarbij spreekt de bijbel niet over een nieuwe mens die zwak is. De bijbel spreekt over de nieuw mens als samenvoeging van twee volken nl de jood en de heiden, of, de nieuwe mens als het nieuwe leven wat uit God is. En dat leven is volmaakt. De oude mens moeten we uittrekken (afstand van doen, negeren) en we moeten de nieuwe mens aandoen. (Ef 4vs23, Coll.3vs10)
Het vlees voor dood houden, wil nog niet zeggen dat we onze zonden uit het vlees niet moeten belijden. En hoe kennen we onze zonden? Uit de wet Gods, zoals ook Paulus die kende en erkende uit de wet Gods (Romeinen 7:14-22). Dus het een sluit het ander niet uit.
Klopt, we moeten alle zonden belijden. Die zonden kennen we uit de wet die in ons gelegd is (Rom.12vs2 1Joh.2vs27). Er is geen enkel kind van God die niet weet dat doden en stelen zonde is. Nergens leert de bijbel dan ook dat de wet van de 10 geboden de gelovige gezet is. Integendeel, de wet van de Geest gaat veel dieper en kan zelfs onderling verschillen. Zo kan de één rustig een flesje wijn kopen, waar de ander vanwege zijn verleden beter een colaatje kan drinken.
We zouden naar de Geest wandelen en het vlees negeren.
Negeren in de zin van onze rechtvaardigmaking voor God, JA.
Maar niet negeren om onze zonden voor God dagelijks te belijden.
Mja, maar voorkomen is beter dan belijden. Wat heeft de rechtvaardigmaking hier mee van doen? We moeten het vlees voor dood houden/negeren in het kader van heiligmaking.
Rom 6vs11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
Ik ervaar het verschil niet meer als groot, omdat ik zie dat je:
- De zondekennis uit deze wet - ook voor de gelovigen - eveneens erkent.
- De inschrijving van diezelfde wet in de harten der gelovigen eveneens belijdt.
Nu ga je mij even te snel. Hoewel ik eerder misschien welwillend ingestemd heb dat we onze zonde kennen uit de ingeschreven wet wil ik toch een opmerking maken.
Nergens leer ik in de bijbel dat we onze zonden leren kennen uit de ingeschreven wet Gods. In het kader van rechtvaardiging is het sowieso niet nodig om zonden te kennen, in het licht van de heiligmaking is het denk beter om te spreken van de werking van de Geest. Daar waar zonden gedaan worden raken we onze vrede kwijt, blussen we de werkingen van de Geest, en zal ons geweten spreken. Kan je dan nog spreken van een zondekennis adv de ingeschreven wet? Ik lees het iig niet in de Bijbel. Nogmaals wil ik hier nogmaals de teksten uit Rom.12vs2 en 1Joh.2vs27 aanhalen.
De ingeschreven wet is een wet die nergens in de Bijbel staat, hooguit met enkele voorbeelden die Jezus gaf; wang toekeren en begeren wat overspel is. Die voorbeelden staat juist itt tot de wet die op tafelen gegeven was.
Zonderling schreef:Gian schreef:
1Tim.1 vs 9 En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers,
De wet heeft voor de gelovigen geen veroordelende en verdoemende kracht.
Ook geen eisende kracht meer, want alle eisen zijn op Christus overgegaan.
Bovendien hebben de gelovigen een lust en liefde om naar al de geboden Gods te leven (zie ook vers 5 van dit hoofdstuk).
Dit is de algemene reactie op de teksten die ik aangaf. Plaatsen waar de bijbel aangeeft dat we als christenen niet meer onder de wet zijn.
Er staat hier dat de wet er niet is voor de rechtvaardigen. De mozaische wet veroordeelt en verdoemt bijvoorbaat. Door te zeggen dat de 10 geboden een leefregel zijn, en dat ze nu niet meer verdoemen en veroordelen maak je een nuance die verder gaat dan de bijbel leert. Evenals de bewering dat de 10 geboden een scheppingsorde is, zijn dit meningen die mi geen bijbelse onderbouwing hebben.
Er is de ingeschapen morele wet nl de het geweten wat spreekt van goed of kwaad voor ieder mens van alle tijden. Dan is er de wet van 10 geboden, onderdeel van de mozaische wetten, horend bij het oude verbond en mi specifiek gegeven aan Israel. Dan is er de wet van de Geest, functionerend onder het nieuwe verbond waar alleen alle gelovigen deelgenoot van zijn.
Wat betreft het voorlezen van de 10 geboden. Dit moet vergezeld gaan met onderwijs dat:
- De 10 geboden dienen geestelijk verstaan te worden, dus niet naar de letter alleen, maar in hun geestelijke zin
Nergens leert de Bijbel dat de 10 geboden in de Gemeente voorgelezen dienen te worden, en nergens lezen we dat de 10 geboden vernieuwd of gewijzigd zijn. Wel lees ik van een nieuwe wet voor de christen, en een handhaving van de wet van Mozes voor de ongelovige (met name de ongelovige jood)
- De 10 geboden tot ons komen ofwel als een eis en bedreiging volgens het Verbond der werken - zolang we niet met Christus verenigd zijn in een waar geloof
Eens. Met daarbij de opmerking dat ik er niet vanuit gaat dat er bewust ongelovigen in de bijeenkomst van de Gemeente hoort te zijn, en dat de Gemeente alleen uit wedergeboren mensen bestaat.
- Ofwel met een belofte en wegneming van alle eis en bedreiging volgens het Verbond der genade - voor alleen die Christus met een waar geloof hebben aangenomen en wedergeboren zijn
Wat zou het al een bijzonder grote stap voorwaarts zijn als dit onderwijs er duidelijk zou zijn in alle kerken waar de 10 geboden voorgelezen worden
- De 10 geboden zijn de gelovigen niet meer als eis en veroordeling gesteld omdat Christus deze eis heeft overgenomen en de schuld betaald
Dan blijft er juist geen '10 geboden' meer over, zoals eerder uitgelegd.
- Alle gelovigen hebben naar hun vernieuwde deel een lust en liefde om naar deze geboden te leven en Christus meer en meer gelijkvormig te worden.
Eens, maar waarom wil je de geboden uit het NT, en de geboden die in ons hart zijn versmallen tot de 10 geboden? Daar waar we geen sabbat meer houden, en de geboden veel en veel dieper gaan dan de 10 woorden, en de geboden die in ons hart veel uitgebreider en omvangrijker zijn dan de 10 woorden van de Sinaï. Is het onderhand niet gekunsteld om de 10 woorden van Mozes nog te handhaven voor de wedergeboren christen? Eigenlijk zou de christen er dan nog snel klaar mee zijn. Er worden immers geen motivatieen of hartsgesteldheden gevraagd in de 10 geboden. En blijft het niet heel vreemd om tegen iemand die je uit een brandend huis red te zeggen: 'nu zal ik je uit dankbaarheid niet doodslaan'?
Daarbij zou ik je willen vragen meer vanuit de Bijbel te reageren, want nu ben ik feitelijk nogal wat vooronderstellingen aan het weerleggen.
bvd
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.