Het grote weertopic

henriët

Re: Het grote WEERTOPIC [2]

Bericht door henriët »

Vandaag en morgen: Later vanmiddag en vanavond enkele (onweers)buien
Wolkenvelden en zon wisselen elkaar momenteel af en plaatselijk valt er wat lichte regen of komt een enkele bui voor. In de loop van de middag gaan er op meer plaatsen buien ontstaan, welke gepaard kunnen gaan met onweer en mogelijk ook hagel. De middagtemperatuur ligt vanmiddag tussen de 17 en 20 graden, op de Waddeneilanden enkele graden lager. De wind is zwak tot matig uit oostelijke richtingen.
De buien houden ook vanavond aan, maar in de nacht zullen ze op de meeste plaatsen verdwijnen. Alhoewel de bewolking blijft overheersen kan in een enkele opklaring nevel of een mistbank ontstaan. De minimumtemperatuur ligt rond 11 graden. De wind is noordoost, zwak tot matig. In het zuidoosten is er weinig wind.

Morgen overdag is het half tot zwaar bewolkt en ontstaan er vooral in het zuidoosten flinke buien, mogelijk ook weer met onweer en hagel. De middagtemperatuur ligt tussen 14 graden in het noordelijk kustgebied en 19 landinwaarts. De noord tot noordoostenwind is matig, aan de kust vrij krachtig. (Bron: KNMI)

Vooruitzichten

Wisselend bewolkt en overwegend droog. Middagtemperaturen rond 16 graden. In het weekeinde kans op (onweers)buien en een middagtemperatuur die oploopt naar waarden rond de 22 graden.

bron:knmi
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

WeerWeetjes
Achtergronden bij het weer
1e Jaargang nr. 2

*********************************************************************************************************************************************************************************
ACTUEEL
Vandaag zullen we op enkele plaatsen in Nerdeland wel boven de 20 graden komen. Vooral in het oosten en zuiden van het land. Morgen zal, naar het zich laat aanzien een stukje koeler zijn. Momenteel zitten er onweersbuien tegen Twente aan, hoewel het meeste in Duitsland lijkt te blijven. Ook boven België onweert het momenteel, en ook in het zuiden van Limburg kan al onweer voorkomen.

OVER WARM WEER
Een dag met een maximumtemperatuur van 20,0 graden of hoger wordt in de weerkunde een warme dag genoemd. Wordt 25,0 graden of hoger bereikt dan is dat een zomerse dag en 30 graden of hoger is een tropische dag. Ook een aangename 15 graden wordt in de klimatologie als grenswaarde gerapporteerd. Het KNMI spreekt in dat verband van zachte dagen.

De eerste warme dag van het jaar valt meestal in april, maar in 1961 en 1990 was dat in De Bilt al op 17 maart het geval. In 1983 werd de grens van 20 graden pas op 31 mei bereikt. In Limburg en Brabant worden deze waarden in het algemeen eerder in het jaar bereikt. In 1920 noteerde Maastrichtal op 20 februari ruim 20 graden. In maart wordt in het zuiden regelmatig meer dan 20 graden gemeten, in sommige jaren in die maand zelfs op drie dagen.

April telt in De Bilt normaal (gemiddeld over 1981-2010) 11 zachte dagen boven de 15 graden en drie warme dagen met 20,0 graden of hoger. Heel bijzonder was de recordwarme april 2007, toen de temperatuur op veel plaatsen op 14 dagen tot meer dan 20 graden en op acht dagen tot boven de 25 graden opliep.

Mei telt in De Bilt gewoonlijk 23 zachte dagen, drie zomerse dagen en ook een enkele tropische dag met 30 graden en warmer is al mogelijk. In juni, juli en augustus komt de temperatuur normaal vrijwel dagelijks boven de 15 graden en op achtereenvolgens 14, 22 en 23 dagen boven de 20 graden. Het aantal zomerse dagen loopt in die maanden uiteen van vijf in juni tot negen in juli en zeven in augustus. Op een of twee dagen wordt het in De Bilt dan tropisch warm.

In 1995 was 24 april in De Bilt de eerste warme dag van het jaar. Omdat de temperatuur tot 25,8 graden opliep was de eerste warme dag ook meteen een zomerse dag. Sinds 1901 is het in De Bilt slecht vier keer voorgekomen dat de eerste warme en eerste zomerse dag van het jaar samenvielen. Zomerse warmte komt in april in ons land niet zo vaak voor. Op 29 maart 1968 werd in Zuid-Limburg al 26 graden gemeten en de hoogste temperatuur in de eerste decade (1-10) van april is 27,4 graden op 3 april 1926 in Maastricht. In De Bilt is 14 april 2007 met 27,6 graden de vroegste zomerse datum sinds 1901.

Dit jaar is de temperatuur in het zuiden van ons land al op 22 en 23 maart boven de 20 graden gekomen. Dat is bijzonder vroeg in het jaar. In De Bilt was 30 april de eerste warme dag van het jaar.

DRUKKEND WARM
Warm weer kan drukkend aanvoelen wanneer de lucht erg vochtig is. In Nederland komt dat vaak voor in de zomerperiode, vooral wanneer de warmte wordt bedreigd door onweer. De lucht wordt dan geleidelijk vochtiger, waarbij meestal ook de bewolking toeneemt of overheerst.

Vooral wanneer de zon nog weet door te breken kan het in de vochtige atmosfeer voorafgaand aan het onweer zeker voor het gevoel heel warm worden. Drukkend warm wordt dat genoemd wat hetzelfde is als zwoel, benauwd, klam of broeierig. De gevoelsmatige ervaring van de temperatuur is sterk persoonsgebonden en hangt onder meer af van de inspanning die we leveren, de gezondheid, de kleding en de mate waarin we transpireren. Door verdamping van het transpiratievocht zal de huid afkoelen, omdat bij verdamping warmte aan het lichaam wordt onttrokken. Bij temperaturen boven 30 graden komt de warmte-afgifte vrijwel uitsluitend tot stand door verdamping.

In vochtige lucht is de verdamping echter veel minder groot dan in droge lucht, waardoor nauwelijks verdampingswarmte aan het lichaam wordt onttrokken. Daardoor zal het bij vochtig en warm weer in de regel drukkend aanvoelen, vooral als er weinig wind is. Wind bevordert de warmteafvoer van de huid en de verdamping, waardoor we het kouder krijgen.

De gevoelstemperatuur wordt ook beïnvloed door de hoeveelheid zonnestraling. Als de zon schijnt kan het ook bij temperaturen van iets onder 20 graden al aangenaam aanvoelen, omdat de straling op de huid in warmte wordt omgezet. Is het bewolkt, rustig en zeer vochtig dan kan het bij een temperatuur van 20 graden al drukkend zijn. De temperatuurbeleving is dus vaak anders dan we zouden verwachten op grond van de stand die de thermometer aangeeft.

Bron: KNMI en eigen waarneming
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Zou het nog even droog blijven?
Mijn was hangt buiten, maar het wordt akelig donker...

(een uurtje en het is droog buiten.... binnen duurt het wel een dag)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
gertje

Bericht door gertje »

MarthaMartha schreef:Zou het nog even droog blijven?

geen spetter gezien.. wasje droog?
refo

Bericht door refo »

Bijzonder weerbeeld op buienradar gisteravond:

Afbeelding
Simon

Bericht door Simon »

refo schreef:Bijzonder weerbeeld op buienradar gisteravond:

Afbeelding
Ik was net zo blij dat die goedkope kleur nu eindelijk weer weg kon...
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afbeelding
DE SGP verkiezingscampagne is kennelijk goed van start gegaan!
Simon

Bericht door Simon »

Easyjet heeft vliegen naar Holland in de aanbieding dit weekend, vanwege het mooie weer.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
refo

Bericht door refo »

Simon schreef:

Afbeelding
Ik was net zo blij dat die goedkope kleur nu eindelijk weer weg kon...
Die kan nog niet weg.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

gertje schreef:
MarthaMartha schreef:Zou het nog even droog blijven?

geen spetter gezien.. wasje droog?
Yep, het bleef grijs maar waaide lekker....
Vandaag trouwens ook stralend, heb nog maar even wat gewassen, en bed ook wat eerder verschoond..... heerlijk als het buiten kan.
(en morgen weer regen zei mijn schoonzus, dus ik heb hard gewerkt)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afbeelding
Alsof het land in brand staat..
Beangstigend gezicht in feite...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik hoorde het net onweren, even op de radar gekeken, en inderdaad, juist boven Twente zijn enkele ontladingen. De rest van het land is momenteel onweervrij.
caprice

Bericht door caprice »

-DIA- schreef:Ik hoorde het net onweren, even op de radar gekeken, en inderdaad, juist boven Twente zijn enkele ontladingen. De rest van het land is momenteel onweervrij.
Gebruik je de computer tijdens onweer? Ik doe hem uit en de stekker eruit. Als de bliksem op het net slaat, kun je een nieuwe kopen. 8|
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:
-DIA- schreef:Ik hoorde het net onweren, even op de radar gekeken, en inderdaad, juist boven Twente zijn enkele ontladingen. De rest van het land is momenteel onweervrij.
Gebruik je de computer tijdens onweer? Ik doe hem uit en de stekker eruit. Als de bliksem op het net slaat, kun je een nieuwe kopen. 8|
Nee, maar als je niet meteen onweer verwacht zet ik die ook niet voorbaat uit.
Wel als het onweer hierover trekt. Ik hoorde het van een afstand, en keek dus even
op de radar.
Dan is zo'n radar wel mooi, want je ziet dan wat er zit, een groot onweerscomplex,
of enkele plaatselijke ontladingen. Dat laatste was toen meer het geval. Hier is het
toen niet echt overgetrokken. Het meeste trok ten oosten van ons over.
Lourens

Bericht door Lourens »

caprice schreef:
Voordeel van een laptop. Stekker eruit en doorgaan.
Overigens zit mijn tv en comp aan zo'n speciale beveiligde stekkerdoos.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie