Ik heb het er nooit over gehad over het niet netjes bij lopen.albion schreef:Bert Mulder schreef: En zoals ik hier al veel eerder aangetoont is, zit hem dat niet in de kleding, en is niet om de kleding. Maar zoals Christus zelf zegt, wat in het hart leeft is belangrijk. Niemand wordt onreinigt door zijn handen niet te wassen (of lichte kleren te dragen.)
Je kunt er wel makkelijk over praten maar dat is dan met alles zo. Alle dingen zijn geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.
Door je gedrag en praat en daad (en dat is ook hoe je je kleedt) straal je wel wat uit. En ik weet wel daar kan je je gruwelijk in vergissen. Maar dat neemt toch niet weg dat je als ambtsdrager een voorbeeldfunctie hebt en als je als ouderling/diaken al in je daagse kloffie gaat, hoe moet je dan je zoon/dochter die nogal alternatief zijn en met een spijkerbroek (gerafeld en wel, en afgezakt (want dat is mode)) naar de kerk gaat. Want waar praat je over, de ouderling, diaken lopen er toch ook niet zo netjes bij? (Je moet al blij zijn dat ze gaan, toch?)
De gehele discussie ontstond eigenlijk over ambtsdragers in vakantiekleding. Korte broek enzovoort.
Twee weken geleden was onze jeugdvereniging op jeugdweekend, samen met een andere vereniging.
Namens de kerkenraad werd dit weekend ook bezocht door verschillende (jeugd)ouderlingen.
Wat ik van mijn dochter begreep kwamen ze niet in driedelig pak maar gewoon in spijkerbroek.
Wat ik ook hoor is dat het zeer gewaardeerd wordt door de jongelui dat op deze manier aandacht is vanuit de KR voor het weekend en dat ze bij de besprekingen en bij een aantal actieve elementen aanwezig waren.
In mijn vorige gemeente was het een hoogtepunt op de gemeentedag (voor de duidelijkheid een ontspannende dag met fietstocht), de traditionele volleybalwedstrijd tussen kerkenraad en JV. En dan smashen de KR-leden echt niet met een stropdas om.
Geweldig vind ik dat.
Enerzijds laag-drempelig contact tussen ambtsdragers (ik reken hierbij dus ouderlingen en dominees), anderzijds ook respect.
En wat Bert zegt ben ik het mee eens.
en het voorbeeld van dronken zijn is denk ik van heel andere orde. Denk dat de Bijbel daar duidelijk genoeg over is.