Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Waar ik een vraag over heb over de volgende situatie. Een ouder lid uit de gemeente was overleden. Deze broeder ging aan het avondmaal maar was verder niet zo'n prater. De consulent die de begrafenisdienst leidde, heeft nauwelijks iets gezegd over zijn bestemming, terwijl het zijn vrouw en kinderen mochten geloven dat hun vader nu voor eeuwig gelukkig was.
Een dominee hoeft natuurlijk geen 'oordeel' uit te spreken over de overledene. Maar wat ik dan wel weer lastig vindt is of je de Heere er niet mee tekort doet? Als iemand boven mag zijn, mag er toch ruimte zijn om de Heere daarvoor te danken en mag dit toch ook genoemd worden?
Ik ken de predikant als iemand die voorzichtig en integer is. Maar wat zou dan zwaarder wegen: van iemand getuigen dat hij boven is (en je misschien vergissen) of het 'laten liggen' zoals dat dan vaak genoemd wordt, maar daarmee uiteindelijk God ook tekort doen?
Een dominee hoeft natuurlijk geen 'oordeel' uit te spreken over de overledene. Maar wat ik dan wel weer lastig vindt is of je de Heere er niet mee tekort doet? Als iemand boven mag zijn, mag er toch ruimte zijn om de Heere daarvoor te danken en mag dit toch ook genoemd worden?
Ik ken de predikant als iemand die voorzichtig en integer is. Maar wat zou dan zwaarder wegen: van iemand getuigen dat hij boven is (en je misschien vergissen) of het 'laten liggen' zoals dat dan vaak genoemd wordt, maar daarmee uiteindelijk God ook tekort doen?
Het lijkt me moeilijk voor consulent of andere predikant om begrafenis te doen. Hij heeft de betreffende persoon wellicht nooit gesproken. Misschien is het beter dat dan een pastoraal werker/ouderling uit de gemeente de begrafenis leidt.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Dat zal inderdaad meespelen @Bruna.Bruna schreef:Het lijkt me moeilijk voor consulent of andere predikant om begrafenis te doen. Hij heeft de betreffende persoon wellicht nooit gesproken. Misschien is het beter dat dan een pastoraal werker/ouderling uit de gemeente de begrafenis leidt.
Ik denk wel dat dit gemoeten had. Tot eer van God en tot troost van de nabestaanden.alepha schreef:Waar ik een vraag over heb over de volgende situatie. Een ouder lid uit de gemeente was overleden. Deze broeder ging aan het avondmaal maar was verder niet zo'n prater. De consulent die de begrafenisdienst leidde, heeft nauwelijks iets gezegd over zijn bestemming, terwijl het zijn vrouw en kinderen mochten geloven dat hun vader nu voor eeuwig gelukkig was.
Nogmaals als de consulent de overledene of na het overlijden de weduwe niet of kort heeft gesproken dan is het moeilijk om iets persoonlijk te zeggen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
discussie separerende prediking gesplitst naar topic met die titel.
Mooi interview met ds Maarten Dekker, vandaag in het RD !
-
- Verbannen
Inderdaad. Dat zijn de pareltjes uit het RD. Daar heb je een abonnement voor.Bezorgd schreef:Mooi interview met ds Maarten Dekker, vandaag in het RD !
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Mooi gesprek met ds. Vreugdenhil in het ND: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1018620 ... et-ouder-w
-
- Verbannen
Vertel eens, wat vind je er zo mooi aan?Tiberius schreef:Mooi gesprek met ds. Vreugdenhil in het ND: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1018620 ... et-ouder-w
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Jantje schreef:Vertel eens, wat vind je er zo mooi aan?Tiberius schreef:Mooi gesprek met ds. Vreugdenhil in het ND: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1018620 ... et-ouder-w
-
- Verbannen
Ik lees in zijn verhaal veel mooie en indrukwekkende dingen. Maar ook wel uitgesproken moeite die hij had met het deputaatschap en waarvan ik dacht: Moet dat nu in de krant?Jantje schreef:
Inderdaad. Dat zijn de pareltjes uit het RD. Daar heb je een abonnement voor.
Herzien door misverstand.
Laatst gewijzigd door DDD op 08 feb 2021, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Is dat uit de webversie geknipt?!?!DDD schreef:Volgens mij staat dat er niet meer.
Ik vind het ook een mooi en nuchter interview.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat is toch niet zo moeilijk om te checken? In de huidige onlineversie staat niets over deputaatschap.Jantje schreef:Is dat uit de webversie geknipt?!?!DDD schreef:Volgens mij staat dat er niet meer.
- Reformer
Dan heb ik een andere online versie zeker. Ik lees toch echt: ' Het gesprek met enkele deputaten ervoeren we als heel onplezierig.'Zita schreef:Dat is toch niet zo moeilijk om te checken? In de huidige onlineversie staat niets over deputaatschap.Jantje schreef:Is dat uit de webversie geknipt?!?!DDD schreef:Volgens mij staat dat er niet meer.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.