Gereformeerde Gemeenten

alepha

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door alepha »

Waar ik een vraag over heb over de volgende situatie. Een ouder lid uit de gemeente was overleden. Deze broeder ging aan het avondmaal maar was verder niet zo'n prater. De consulent die de begrafenisdienst leidde, heeft nauwelijks iets gezegd over zijn bestemming, terwijl het zijn vrouw en kinderen mochten geloven dat hun vader nu voor eeuwig gelukkig was.
Een dominee hoeft natuurlijk geen 'oordeel' uit te spreken over de overledene. Maar wat ik dan wel weer lastig vindt is of je de Heere er niet mee tekort doet? Als iemand boven mag zijn, mag er toch ruimte zijn om de Heere daarvoor te danken en mag dit toch ook genoemd worden?

Ik ken de predikant als iemand die voorzichtig en integer is. Maar wat zou dan zwaarder wegen: van iemand getuigen dat hij boven is (en je misschien vergissen) of het 'laten liggen' zoals dat dan vaak genoemd wordt, maar daarmee uiteindelijk God ook tekort doen?
Bruna

Bericht door Bruna »

Het lijkt me moeilijk voor consulent of andere predikant om begrafenis te doen. Hij heeft de betreffende persoon wellicht nooit gesproken. Misschien is het beter dat dan een pastoraal werker/ouderling uit de gemeente de begrafenis leidt.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
alepha

Bericht door alepha »

Bruna schreef:Het lijkt me moeilijk voor consulent of andere predikant om begrafenis te doen. Hij heeft de betreffende persoon wellicht nooit gesproken. Misschien is het beter dat dan een pastoraal werker/ouderling uit de gemeente de begrafenis leidt.
Dat zal inderdaad meespelen @Bruna.
Bruna

Bericht door Bruna »

alepha schreef:Waar ik een vraag over heb over de volgende situatie. Een ouder lid uit de gemeente was overleden. Deze broeder ging aan het avondmaal maar was verder niet zo'n prater. De consulent die de begrafenisdienst leidde, heeft nauwelijks iets gezegd over zijn bestemming, terwijl het zijn vrouw en kinderen mochten geloven dat hun vader nu voor eeuwig gelukkig was.
Een dominee hoeft natuurlijk geen 'oordeel' uit te spreken over de overledene. Maar wat ik dan wel weer lastig vindt is of je de Heere er niet mee tekort doet? Als iemand boven mag zijn, mag er toch ruimte zijn om de Heere daarvoor te danken en mag dit toch ook genoemd worden?

Ik ken de predikant als iemand die voorzichtig en integer is. Maar wat zou dan zwaarder wegen: van iemand getuigen dat hij boven is (en je misschien vergissen) of het 'laten liggen' zoals dat dan vaak genoemd wordt, maar daarmee uiteindelijk God ook tekort doen?
Ik denk wel dat dit gemoeten had. Tot eer van God en tot troost van de nabestaanden.
Nogmaals als de consulent de overledene of na het overlijden de weduwe niet of kort heeft gesproken dan is het moeilijk om iets persoonlijk te zeggen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

discussie separerende prediking gesplitst naar topic met die titel.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Mooi interview met ds Maarten Dekker, vandaag in het RD !
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Mooi interview met ds Maarten Dekker, vandaag in het RD !
Inderdaad. Dat zijn de pareltjes uit het RD. Daar heb je een abonnement voor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mooi gesprek met ds. Vreugdenhil in het ND: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1018620 ... et-ouder-w
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Mooi gesprek met ds. Vreugdenhil in het ND: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1018620 ... et-ouder-w
Vertel eens, wat vind je er zo mooi aan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Mooi gesprek met ds. Vreugdenhil in het ND: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1018620 ... et-ouder-w
Vertel eens, wat vind je er zo mooi aan?
grote gerrit
Verbannen

Bericht door grote gerrit »

Jantje schreef:
Inderdaad. Dat zijn de pareltjes uit het RD. Daar heb je een abonnement voor.
Ik lees in zijn verhaal veel mooie en indrukwekkende dingen. Maar ook wel uitgesproken moeite die hij had met het deputaatschap en waarvan ik dacht: Moet dat nu in de krant?
DDD

Bericht door DDD »

Herzien door misverstand.
Laatst gewijzigd door DDD op 08 feb 2021, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Volgens mij staat dat er niet meer.

Ik vind het ook een mooi en nuchter interview.
Is dat uit de webversie geknipt?!?!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jantje schreef:

Dat is toch niet zo moeilijk om te checken? In de huidige onlineversie staat niets over deputaatschap.
Reformer

Bericht door Reformer »

Zita schreef:
Jantje schreef:

Dat is toch niet zo moeilijk om te checken? In de huidige onlineversie staat niets over deputaatschap.
Dan heb ik een andere online versie zeker. Ik lees toch echt: ' Het gesprek met enkele deputaten ervoeren we als heel onplezierig.'
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Plaats reactie