Gereformeerde Gemeenten

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Panny »

merel schreef: Dank je Roos voor de toelichting! Ik heb er verschillende vertalingen bijgepakt, maar in alle vertalingen staat de uitdrukking 'zwart' in plaats van somber.
In Psalm 38 vertaalde de KJV het zo: "I go mourning all the day long."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jantje schreef:Hier op Walcheren wordt er in elke gemeente gezongen tijdens de rouwdienst.
Op Zuid-Beveland is dat echter weer aanzienlijk minder.
En w.b. de kist in de kerk? En een hoed op tijdens een rouwdienst?
Wat betreft het eerste: dat verschilt per gemeente.
Wat betreft het tweede: voor zover ik weet is dat meestal wel zo, al gebeurt het in de ene gemeente vaker dan in de andere gemeente. Het ligt soms ook aan de familie zelf.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:Hier op Walcheren wordt er in elke gemeente gezongen tijdens de rouwdienst.
Op Zuid-Beveland is dat echter weer aanzienlijk minder.
En w.b. de kist in de kerk? En een hoed op tijdens een rouwdienst?
Wat betreft het eerste: dat verschilt per gemeente.
Wat betreft het tweede: voor zover ik weet is dat meestal wel zo, al gebeurt het in de ene gemeente vaker dan in de andere gemeente. Het ligt soms ook aan de familie zelf.
Wat betreft de kist in de kerk dat is wel een ontwikkeling van de laatste 25 jaar denk.
In de meest progressieve gemeenten stond 25 jaar geleden nog geen kist in de kerk.
Daarna begon het mondjesmaat. Sinds 15-10 jaar staat bijna bij elke begrafenis de kist in de kerk. (in de gemeenten die ik ken)
Persoonlijk vind ik het ook wel mooi, indrukwekkend. Een teken van onze sterfelijkheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Nee, ik vind dat middelmatig. Ik vind het belangrijker dat men onder het Woord komt.
Er wordt nu steeds over buitenkerkelijke meelevenden gesproken, maar ik heb het over de bekende regels van de gemeente waarin je een rouwdienst belegt.
Ik had zelf nog nooit meegemaakt dat de kist mee de kerk in werd genomen (in een GG) en zag dit nu echt voor het eerst.
De voorgaande predikant staat in een gemeente waarin dit ook zeker niet gebruikelijk is, weet ik, omdat ik daar meerdere rouwdiensten heb bijgewoond.
Het was voor corona en de kerk was al die keren goed bezet met meelevende gemeenteleden en andere bekenden.
Iedere vrouw had een hoed op. Omdat het bekend is.
Dus niet: wat vind ik er van, maar wat zijn de regels van die gemeente? En daar pas je je toch op aan?
Of zijn ze in de GG nu ook al zover, dat iedereen maar doet wat hem goed dunkt?
Jantje schreef:Hier op Walcheren wordt er in elke gemeente gezongen tijdens de rouwdienst.
Op Zuid-Beveland is dat echter weer aanzienlijk minder.
En w.b. de kist in de kerk? En een hoed op tijdens een rouwdienst?
In de gereformeerde gemeente waar ik tot voor kort aan verbonden was, is de kist voorin wel toegestaan en zingen tijdens de rouwdienst ook. Sinds zo'n beetje 10 jaar.
Maar dat wil niet zeggen dat het ook altijd daadwerkelijk gebeurt: regelmatig heeft de familie er zelf moeite mee, dan gebeurt het uiteraard niet.
Wat hoofdbedekking bij vrouwen betreft, zie je dat bezoekers met een reformatorische achtergrond (en dus ook eigen leden) wel een hoed op hebben; anderen vaak niet.
Datzelfde geldt voor trouwdiensten (die overigens wel officiële kerkdiensten zijn). In ieder geval werd daar (m.i. terecht) niet op gehandhaafd, of geforceerd (door bijvoorbeeld een aantal reservehoofddeksels paraat te houden).
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Misschien niet het juiste topic, maar wel in het verlengde van de discussie. Zijn de argumenten vóór en tegen een doodskist in de kerk wel helder?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:Hier op Walcheren wordt er in elke gemeente gezongen tijdens de rouwdienst.
Op Zuid-Beveland is dat echter weer aanzienlijk minder.
En w.b. de kist in de kerk? En een hoed op tijdens een rouwdienst?
Wat betreft het eerste: dat verschilt per gemeente.
Wat betreft het tweede: voor zover ik weet is dat meestal wel zo, al gebeurt het in de ene gemeente vaker dan in de andere gemeente. Het ligt soms ook aan de familie zelf.
Wat betreft de kist in de kerk dat is wel een ontwikkeling van de laatste 25 jaar denk.
In de meest progressieve gemeenten stond 25 jaar geleden nog geen kist in de kerk.
Daarna begon het mondjesmaat. Sinds 15-10 jaar staat bijna bij elke begrafenis de kist in de kerk. (in de gemeenten die ik ken)
Persoonlijk vind ik het ook wel mooi, indrukwekkend. Een teken van onze sterfelijkheid.
Ik heb er ook geen bezwaar tegen. Ik denk dat de familie zoiets zelf moet beslissen.

Waar ik wel moeite mee heb is dat er gezangen gezongen worden tijdens sommige rouwdiensten in sommige gemeenten. Dat is tijdens een normale eredienst ook niet zo, dus laten we dat tijdens een rouwdienst ook maar niet doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Nog maar een keer: een rouwdienst is geen eredienst.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Waar ik wel moeite mee heb is dat er gezangen gezongen worden tijdens sommige rouwdiensten in sommige gemeenten. Dat is tijdens een normale eredienst ook niet zo, dus laten we dat tijdens een rouwdienst ook maar niet doen.
Maakt niet uit of jij daar moeite mee hebt of niet: het is aan de familie om dat te beslissen, meestal in overeenstemming met de wens van de overledene. Of aan de verhuurder van het gebouw.
Erskinees
Berichten: 2782
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Waar ik wel moeite mee heb is dat er gezangen gezongen worden tijdens sommige rouwdiensten in sommige gemeenten. Dat is tijdens een normale eredienst ook niet zo, dus laten we dat tijdens een rouwdienst ook maar niet doen.
Ik kan je wel volgen, maar een rouwdienst staat gelijk aan bijvoorbeeld een uitvoering van het (kinder)koor. In beide gevallen is het geen eredienst maar een gewone bijeenkomst. Een koor mag gelukkig ook gezangen zingen. Wat mij betreft kan dat bij een rouwdienst ook.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Erskinees schreef:
Jantje schreef: Waar ik wel moeite mee heb is dat er gezangen gezongen worden tijdens sommige rouwdiensten in sommige gemeenten. Dat is tijdens een normale eredienst ook niet zo, dus laten we dat tijdens een rouwdienst ook maar niet doen.
Ik kan je wel volgen, maar een rouwdienst staat gelijk aan bijvoorbeeld een uitvoering van het (kinder)koor. In beide gevallen is het geen eredienst maar een gewone bijeenkomst. Een koor mag gelukkig ook gezangen zingen. Wat mij betreft kan dat bij een rouwdienst ook.
Toch is er natuurlijk wel een verschil. Je wilt de rouwdienst houden in de kerk waar de overledene in zijn leven gekerkt heeft, door de voorganger die in zijn/haar gemeente staat, op een wijze die erg doet denken aan een kerkdienst omdat er gepreekt/gemediteerd wordt uit Gods Woord. Dan kan ik me goed voorstellen dat kerkenraad en voorganger zich op het punt stellen dat de rouwdienst overeenkomstig het beleid van die gemeente zal zijn (waar de overledene ook lid was). En dat er dus geen gezangen gezongen worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Klopt inderdaad.
En dat geldt ook voor een aula: als voorganger/spreker kan hij ook bepaalde voorwaarden stellen. Bijvoorbeeld met betrekking tot bloemen, zingen, of de overledene aanspreken (om maar eens een paar heikele punten te noemen waarbij het niet altijd makkelijk is met de nabestaanden overeenstemming te bereiken).
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BJD »

Jantje schreef: Waar ik wel moeite mee heb is dat er gezangen gezongen worden tijdens sommige rouwdiensten in sommige gemeenten. Dat is tijdens een normale eredienst ook niet zo, dus laten we dat tijdens een rouwdienst ook maar niet doen.
Is toch raar eigenlijk he.. verboden om te zingen, bv ‘Vaste Rots van mijn behoud’ of ‘Halleluja,’t loflied rijze’. Ik kan dat maar niet begrijpen. Wat is dat een wet geworden.
Erskinees
Berichten: 2782
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Erasmiaan schreef:
Erskinees schreef:
Jantje schreef: Waar ik wel moeite mee heb is dat er gezangen gezongen worden tijdens sommige rouwdiensten in sommige gemeenten. Dat is tijdens een normale eredienst ook niet zo, dus laten we dat tijdens een rouwdienst ook maar niet doen.
Ik kan je wel volgen, maar een rouwdienst staat gelijk aan bijvoorbeeld een uitvoering van het (kinder)koor. In beide gevallen is het geen eredienst maar een gewone bijeenkomst. Een koor mag gelukkig ook gezangen zingen. Wat mij betreft kan dat bij een rouwdienst ook.
Toch is er natuurlijk wel een verschil. Je wilt de rouwdienst houden in de kerk waar de overledene in zijn leven gekerkt heeft, door de voorganger die in zijn/haar gemeente staat, op een wijze die erg doet denken aan een kerkdienst omdat er gepreekt/gemediteerd wordt uit Gods Woord. Dan kan ik me goed voorstellen dat kerkenraad en voorganger zich op het punt stellen dat de rouwdienst overeenkomstig het beleid van die gemeente zal zijn (waar de overledene ook lid was). En dat er dus geen gezangen gezongen worden.
Eens Erasmiaan. Maar wanneer een voorganger of kerkenraad het wel prima vindt, heb ik daar geen moeite mee noch principieel bezwaar. Vandaar mijn vergelijking tussen een kooravond en een rouwbijeenkomst. In alle gevallen dient familie zich inderdaad te houden aan de voorschriften van de kerkenraad.
Piet Puk
Berichten: 5536
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: of de overledene aanspreken
Klopt het dat je iets anders bedoelt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef:
Tiberius schreef: of de overledene aanspreken
Klopt het dat je iets anders bedoelt?
Nee hoor, dat gebeurt regelmatig door familieleden. Dan zeggen kleinkinderen bijvoorbeeld in een toespraak: 'Rust maar lekker opa, je hebt het verdiend', of iets dergelijks.
Sommige voorgangers laten dat gaan, maar anderen zeggen vooraf dat dat niet mag.
Plaats reactie