Gereformeerde Gemeenten

John Galt

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door John Galt »

Rh1990 schreef: Luther, Guido de Bres, Calvijn, mvr van Tilburg enz. hadden dus maar Rooms moeten blijven?
Van Luther weet ik sowieso dat hij dat liever had gewild.
Maar ik zeg niet dat de reformatie onzin was, dat geldt ook voor de afscheiding. Ik geloof alleen van harte dat Gods Koninnkrijk zich veel breder uitstrekt dan de rechterflank van de gereformeerde gezindte in Nederland. Dat als je dat uitstrekt over een bandbreedte van 1 tot 100, een verschuiving van 98 naar 96 of zelfs naar 67 niet iets is om je zorgen over te maken.
Who is John Galt? :quoi
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Dat ging over kerkdiensten online, niet over rouwdiensten online.
Ja ook. Maar het gaat over het bidden in het openbaar. En een rouwdienst is niet besloten, maar elke belangstellende mag die bijwonen. Mits er bij staat dat het enkel voor genodigden is.
In dit geval is het dan een beperkt aantal mensen, vanwege corona, maar nog steeds openbaar.
En Helma sprak over haar worsteling om wel of niet een hoed op te zetten, als je thuis een dienst bekijkt.
Dodo schreef:Kon je serieus alle kerkgangers zien? Dat is niet netjes. En ook niet nodig.
Dat was ook in de rouwdienst van de familie Veldman.
Kun je dat vantevoren aangeven denk je?

Maar het ging hierom, dat gewoontes en regels in de GG inmiddels ook ver van elkaar liggen. Verder dan ik dacht.
Normaliter zou ik naar die rouwdienst zijn gegaan en zou ik een hoed meegenomen hebben.
De week ervoor had ik een rouwdienst in het Zeeuwsche en daar ging het heel anders aan toe.
Er werd niet gezongen, kist niet in de kerk en elke vrouw en meisje had iets op haar hoofd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bij een rouwdienst is het heel verschillend; je ziet van alles. Dat is de GG zo, en ook de CGK. Mensen die nergens aan doen, tot zeer zwaar toe.
Dat is juist het mooie van een rouwdienst, omdat je daar het zaad van Gods Woord in alle breedte kan strooien.
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara schreef: Dat ging over kerkdiensten online, niet over rouwdiensten online.
(...)
Dodo schreef:Kon je serieus alle kerkgangers zien? Dat is niet netjes. En ook niet nodig.
Dat was ook in de rouwdienst van de familie Veldman.
Kun je dat vantevoren aangeven denk je?

(...)[/quote]In onze gewone diensten kun je niet eens iedereen zien. Alleen die vrij voorin zitten, en dan hangt het nog van het beamteam af. Sommigen sturen de camera's zo dat je niet eens de voorzangers ziet.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Bij een rouwdienst is het heel verschillend; je ziet van alles. Dat is de GG zo, en ook de CGK. Mensen die nergens aan doen, tot zeer zwaar toe.
Dat is juist het mooie van een rouwdienst, omdat je daar het zaad van Gods Woord in alle breedte kan strooien.
De nabestaanden kerkten in beide gevallen in die desbetreffende gemeente, er waren geen buitenstaanders.
Maar je hebt toch te maken met de regels van de kerk?
Als je de rouwdienst in de kerk houdt tenminste.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
John Galt

Bericht door John Galt »

Er zijn heel wat kerken waar mensen zonder hoed er (gelukkig) niet uitgegooid worden.

Ik herinner mij een Ger Gem-evangelist in de jaren 80 (Ik meen Kwantes, maar daar wil ik vanaf ween). Die zag een bordje achterin een kerk waar hij een toespraak zou houden. Op dat bordje stond: Vrouwen en meisjes moeten een hoed op, anders komen ze er niet in. (Mijn eigen woorden, maar daar kwam het op neer). De evangelist hing er zijn jas overheen. Hij vond het een onwelkom bordje.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Bij een rouwdienst is het heel verschillend; je ziet van alles. Dat is de GG zo, en ook de CGK. Mensen die nergens aan doen, tot zeer zwaar toe.
De nabestaanden kerkten in beide gevallen in die desbetreffende gemeente, er waren geen buitenstaanders.
Dat is per kerkelijke gemeente verschillend, ook binnen de GG.
Het kan zijn dat de kerkenraad daar regels voor opstelt, het kan ook zijn dat ze het vrij laten en alleen het gebouw verhuren.
Over het algemeen is men daar niet zo moeilijk in, omdat (sorry) het toch geen kerkdienst is. Bij een verkoping van de vrouwenvereniging in het kerkgebouw draagt men meestal ook geen hoedje.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:
Ukkie schreef:
Bezorgd schreef:Overigens vind ik de zwarte pakken helemaal niet bij de discussie passen over de hoed.
Maar goed er loopt hier wel vaker van alles door elkaar :langue
Eens! Al zou ik voor hoed hoofdbedekking invullen.
De hele hoedencultuur is volgens mij alleen maar afleidend, soms lachwekkend en vaak onnodige prots. Zouden we niet terug gaan naar de eenvoud ? https://youtu.be/5ovnm-gzLfs
Zo'n doekje is tamelijk lachwekkend, boven een klassieke winterjas.
Maar kritiek op de hoeden omdat ze te groot zouden zijn, hoor ik alleen in dit topic.
In de CGK en HHK hoor ik daar nooit iets over.
Overigens heb ik vorige week een rouwdienst bekeken, geleid door een GG predikant, maar slechts 1 vrouw droeg een hoed.
Is denk ik net wat we gewend zijn Mara maar als kind verbaasde ik me al over de hoeden in de gemeente. Ik deelde ze vaak in als visnet, fruitmand, cowboyhoed, bijenkorf, kip of garage voor mijn autootjes. In het filmpje wat ik deelde vind ik meer eenvoud zitten.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
John Galt

Bericht door John Galt »

Ukkie schreef: Ik deelde ze vaak in als visnet, fruitmand, cowboyhoed, bijenkorf, kip of garage voor mijn autootjes. In het filmpje wat ik deelde vind ik meer eenvoud zitten.
Hahaha! In een kerk waar ik vroeger wel eens kwam, zat een vrouw met een enorme fruitschaal op haar hoofd. Ik paste ervoor om niet achter haar te gaan zitten, want je zag niks meer.
Later moest ik er nog eens aan denken toen ik dit filmpje zag: https://www.youtube.com/watch?v=fCTVR7c ... nvanDijken
Ukkie

Bericht door Ukkie »

John Galt schreef:
Ukkie schreef: Ik deelde ze vaak in als visnet, fruitmand, cowboyhoed, bijenkorf, kip of garage voor mijn autootjes. In het filmpje wat ik deelde vind ik meer eenvoud zitten.
Hahaha! In een kerk waar ik vroeger wel eens kwam, zat een vrouw met een enorme fruitschaal op haar hoofd. Ik paste ervoor om niet achter haar te gaan zitten, want je zag niks meer.
Later moest ik er nog eens aan denken toen ik dit filmpje zag: https://www.youtube.com/watch?v=fCTVR7c ... nvanDijken
Haha ja zoiets ja :haha
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Slagschepen noemen wij dat dan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
Dat is per kerkelijke gemeente verschillend, ook binnen de GG.
Het kan zijn dat de kerkenraad daar regels voor opstelt, het kan ook zijn dat ze het vrij laten en alleen het gebouw verhuren.
Over het algemeen is men daar niet zo moeilijk in, omdat (sorry) het toch geen kerkdienst is. Bij een verkoping van de vrouwenvereniging in het kerkgebouw draagt men meestal ook geen hoedje.
Als je weet dat er niet-kerkelijken worden uitgenodigd en je vindt dat belangrijk, kun je het ook gewoon op de kaart zetten. Maar de begrafenissen waarbij iedereen netjes in gepaste rouwkleding komt, zijn helaas een zeldzaamheid aan het worden. Ook de eventuele toespraken worden steeds oppervlakkiger is mijn ervaring
Orchidee

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Maanenschijn schreef: Er werd wel gezongen, dat ben ik in onze HHK dan weer niet gewend.
Interessant! Vanwaar komt het niet zingen tijdens een rouwdienst en begrafenis?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
alepha

Bericht door alepha »

Rh1990 schreef:
FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:
Rh1990 schreef:Ik zie gemeente als Moerkapelle, Bodegraven, Groningen, Lelystad, Alexanderpolder, Zuidwijk, Woerden, Dordrecht en nog wel een paar richting PKN gaan.
Ik denk dat je hierin vergist, als het gaat over Dordrecht en Alexanderpolder. De rest van die gemeentes ken ik niet zo goed.
Hij vergist zich deerlijk. Lelystad ken ik van zeer nabij en dat is gewoon een onzin bewering. Groningen ken in een klein beetje maar ook daar zie ik dat echt niet gebeuren. Dus waar Rh1990 deze bewering vandaan haalt....
Door gesprekken met dominees te voeren. Zowel midden en rechtse dominees. Zij geven aan dat zij in de genoemde gemeenten niet gevraagd worden en als ze al gevraagd zijn geen fijne ervaringen in die gemeenten hebben opgedaan.
Verder zoals ik net al aangaf heb ik uit zowat elke gemeente wel mensen gesproken en zij geven zelf ook aan zij een linkse gemeente zitten en daar tevreden mee zijn, dus daarop baseer ik deze berichten.
Maar misschien vinden jullie gemeenten die ik links vind wel midden of zelfs rechts, maar dat is dan een andere zienswijze.

Opvallend... ik heb een aantal jaar de preekbeurten geregeld van een gemeente die niet in het rijtje hierboven staat maar wel bekend staat als een 'linkse GG'. Alle predikanten waren welkom, maar een deel van de (rechtse) predikanten kwamen nooit... gingen niet in op de uitnodigingen, kwamen om een vage reden niet of reageerden heel onvriendelijk als ze gevraagd werden. Anderszijds, ik heb ook een aantal jaren in een 'rechtse GG' gekerkt. Daarvan wist ik dat een heel aantal 'gematigde en linkse' predikanten absoluut niet welkom waren.

En wat trouwens ook opvallend was, is dat het de meeste predikanten opviel hoe er geluisterd werd in de gemeente. Ook rechtse predikanten zeiden dat wel eens dat ze best moeite hadden met een aantal zaken die ze opmerkten, maar ook dat ze met zoveel ruimte het Woord konden brengen! Ze merkten dat er afname was, zoals dan genoemd wordt.
Laatst gewijzigd door alepha op 02 feb 2021, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Het zijn net mensen. Maar er zijn ook gematigde predikanten die niet komen als er achteraf kerkenraadsleden hen boos opbellen, ook al doen die kerkenraadsleden dat op eigen houtje.
Plaats reactie