Dorsvloer vol confetti

Gian

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Gian »

Joannah schreef: Voor dergelijke blasfemie kan ik geen greintje begrip opbrengen,
Dat is echt niet zo moeilijk hoor al hoop ik dat ze zichzelf overschreeuwd. Net als Maarten t Hart. Voor deze mensen lijkt de ontkenning het fundament van de zogenaamde vrijheid. Vooral blijven ontkennen.
Misschien dat Rasta Rostelli haar kan overtuigen van een geestelijke dimensie.. http://www.agp-internet.com/hope4hollan ... c9a09.html

Wel apart dat zowel Franca als Maarten geobsedeerd zijn door een bepaald ortodox beklemmend refo-sfeertje. Een sfeertje wat nou juist weinig met het geloof te maken heeft. Misschien was het de ouderlijke genegenheid en het vertrouwelijke wat deze sfeer zo onvergetelijk maakt. Of is het een soort rouwproces?

Wat Franca ook lijkt te vergeten is het feit dat er heel veel levende christenen zijn die helemaal niet gelovig opgevoed zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
helma

Bericht door helma »

Joannah schreef:
helma schreef:nog steeds geen reden om neerbuigend over iemand te doen!
Sorry, maar het bevrijdend noemen om zonder God te zijn en ZONDE om je hersenen per testament te
vermaken aan de Heere en Zijn dienst, want daar heb je ze namelijk niet voor gekregen, is wel het meest neerbuigende richting onze Schepper, wat ik in lange tijd gehoord heb.
Voor dergelijke blasfemie kan ik geen greintje begrip opbrengen, omdat zij toevallig ooit van onze richting was, hoeven we nu toch niet alles van haar te vermelden?
Gretta Duisenberg komt ook uit onze richting...
Ik zeg niet dat ze geen vreselijke brief geschreven heeft. Ik zeg ook niet dat je begrip moet hebben. Maar ik vraag je om niet neerbuigend te doen.
Over wie het dan ook gaat.
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Joannah schreef:Ja, hier gaat madame Treur, die haar oude gezindte verwijt dat ze het allemaal zo zeker weten, toch wel over het randje, en is zelf dus precies hetzelfde...ALs ze een beetje persoonlijkheid had gehad, had ze geen belijdenis gedaan van iets , waar ze zo tegen gekant is..
Of geloofde ze toen nog oprecht?Ik kan het me nauwelijks voorstellen....
Vraag dat maar aan het gros van de jongeren die belijdenis doen. Ik meen dat de traditie en verwachtingen vanuit de omgeving daar een hele grote rol bij spelen.
Joannah

Bericht door Joannah »

Solipsis schreef:
Joannah schreef:Ja, hier gaat madame Treur, die haar oude gezindte verwijt dat ze het allemaal zo zeker weten, toch wel over het randje, en is zelf dus precies hetzelfde...ALs ze een beetje persoonlijkheid had gehad, had ze geen belijdenis gedaan van iets , waar ze zo tegen gekant is..
Vraag dat maar aan het gros van de jongeren die belijdenis doen. Ik meen dat de traditie en verwachtingen vanuit de omgeving daar een hele grote rol bij spelen.
Je hebt waarschijnlijk gelijk, hoe erg het ook is.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Solipsis schreef:
Ik denk dat je nu praat over de situatie van pakweg 20 jaar geleden.
Tegenwoordig zie ik dat jongeren steeds bewuster belijdenis doen. De keerzijde van die medaille is wel, dat jongeren vaak op heel jonge leeftijd (ca. 14 jaar) al beslist hebben, dat ze niet bij de kerk blijven.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Solipsis schreef:
Tegenwoordig zie ik dat jongeren steeds bewuster belijdenis doen. De keerzijde van die medaille is wel, dat jongeren vaak op heel jonge leeftijd (ca. 14 jaar) al beslist hebben, dat ze niet bij de kerk blijven.
Er is nog steeds een veel te grote groep die belijdenis doet omdat je dan tenminste ooit mag dopen, indien dat nodig zou zijn, of omdat de kerkenraad het zo graag wil.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Solipsis schreef:
Er is nog steeds een veel te grote groep die belijdenis doet omdat je dan tenminste ooit mag dopen, indien dat nodig zou zijn, of omdat de kerkenraad het zo graag wil.
Heb je daar een onderbouwing voor?
Joannah

Bericht door Joannah »

Tiberius schreef:
Solipsis schreef:
sommigen gaan bewust over naar een andere kerk, hetgeen vrij normaal is, en doen alsnog belijdenis, bewust, in hun nieuwe gemeente.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:Er is nog steeds een veel te grote groep die belijdenis doet omdat je dan tenminste ooit mag dopen, indien dat nodig zou zijn, of omdat de kerkenraad het zo graag wil.
Heb je daar een onderbouwing voor?
De praktijk die ik tegenkom is overtuigend genoeg.
refo

Bericht door refo »

Ook dit kan niet onderbouwd worden omdat er geen notulen van zijn.
Maar iedereen die geen vreemdeling is in GG-Jeruzalem weet dat iedereen rond de 20 jaar, die niet persé weg wil, belijdenis doet. Het wordt van je verwacht, inderdaad. De eisen zijn niet hoog, dat is ook weer zo. Zie het als kerkelijke meerderjarigheid, meer is het uiteindelijk ook niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister is geen GG, volgens mij...

En ook voor de GG klopt jouw uitspraak niet meer. Je praat nu over een situatie van pakweg 20 jaar geleden.

Maar goed, ik vind dat jullie wel aardige argumenten aanreiken voor allerlei discussies. ;)
Willem

Bericht door Willem »

Tiberius schreef:Mister is geen GG, volgens mij...

En ook voor de GG klopt jouw uitspraak niet meer. Je praat nu over een situatie van pakweg 20 jaar geleden.

Maar goed, ik vind dat jullie wel aardige argumenten aanreiken voor allerlei discussies. ;)
Dit is uiteraard lastig omdat er geen bronnen en/of cijfermateriaal beschikbaar is of zijn, Het is zowiezo al onmogelijk om in iemands hart te kijken. Dus feitelijk onderbouwen kan men de bewering niet. Maar dat geld dan evenzogoed voor de opmerking van Tiberius dat de bewering van Mister iets is/was van 20 jaar geleden en dat het nu anders is. Ook daar is geen bewijsmateriaal van plus dat deze bewering m.i. toch wel tegengesteld is aan de algehele teneur in de reformatorische gezindte dat de afbraak van de gezindte juist van binnenuit komt.

Enige objectieve cijfers zou men kunnen verkrijgen door de deelnemers aan het H.A. te tellen en te vergelijken met het aantal leden van de gemeente. Dit is uiteraard geen optie, dus het zal wel speculatief blijven.

Echter, aan de vruchten zal men de boom kennen. En dan heeft m.i. Tiberius wel gelijk dat het in het verleden veel meer "gewoonte" en "sociale" druk was. Dat is tegenwoordig idd wel anders, maar juist tegenwoordig ziet men een soort activistisch christendom (ook in de Ger. Gem) wat zegt de bewuste keuze te maken om God te dienen waarbij echter de notie "Gij zult den HEERE niet kunnen dienen" ontbreekt. Van onverschillig maar zuiver in het belijden naar betrokken maar met remonstrantste trekken is mijn - pessimistische en realistische - mening.
Joannah

Bericht door Joannah »

Willem schreef:
Tiberius schreef:Mister is geen GG, volgens mij...

Dit is uiteraard lastig omdat er geen bronnen en/of cijfermateriaal beschikbaar is of zijn, Het is zowiezo al onmogelijk om in iemands hart te kijken. Dus feitelijk onderbouwen kan men de bewering niet. Maar dat geld dan evenzogoed voor de opmerking van Tiberius dat de bewering van Mister iets is/was van 20 jaar geleden en dat het nu anders is. Ook daar is geen bewijsmateriaal van plus dat deze bewering m.i. toch wel tegengesteld is aan de algehele teneur in de reformatorische gezindte dat de afbraak van de gezindte juist van binnenuit komt.

Enige objectieve cijfers zou men kunnen verkrijgen door de deelnemers aan het H.A. te tellen en te vergelijken met het aantal leden van de gemeente. Dit is uiteraard geen optie, dus het zal wel speculatief blijven.

Echter, aan de vruchten zal men de boom kennen. En dan heeft m.i. Tiberius wel gelijk dat het in het verleden veel meer "gewoonte" en "sociale" druk was. Dat is tegenwoordig idd wel anders, maar juist tegenwoordig ziet men een soort activistisch christendom (ook in de Ger. Gem) wat zegt de bewuste keuze te maken om God te dienen waarbij echter de notie "Gij zult den HEERE niet kunnen dienen" ontbreekt. Van onverschillig maar zuiver in het belijden naar betrokken maar met remonstrantste trekken is mijn - pessimistische en realistische - mening.
Altijd alles maar moeten kunnen benoemen, en analyseren, tot op het merg alles fileren , zelfs de Schrift, heeft de eenheid ook niet echt bevorderd.
"Onverschillig, maar zuiver".
Een m.i. totaal onmogelijke combinatie.
Willem

Bericht door Willem »

Joannah schreef:"Onverschillig, maar zuiver". Een m.i. totaal onmogelijke combinatie.
Helaas zitten de kerken er vol mee.
Mara

Bericht door Mara »

Ja bij ons zijn er ook al (jonge) predikanten die beweren dat je Jezus moet aannemen.
Hoe dan ? Nou, gewoon hem aannemen, verder komt het niet.
Dat je met een onwillig hart zit, snapt hij niks van, het is zo simpel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie