De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
dat laatste ben ik zeker met je eens
en ja ik voel een vijandschap tegen prediking waar mensen met de armen over elkaar zitten af te wachten, of lekker weer zitten te knikkebollen, want och mocht....
En dat bestaat!!!!
Ds Harinck heeft er een aantal jaren geleden wat over gezegd in de krant mbt de realiteit van de hel!
en ja ik voel een vijandschap tegen prediking waar mensen met de armen over elkaar zitten af te wachten, of lekker weer zitten te knikkebollen, want och mocht....
En dat bestaat!!!!
Ds Harinck heeft er een aantal jaren geleden wat over gezegd in de krant mbt de realiteit van de hel!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
De Kananese vrouw bedelde ook - een groot geloof noemde Jezus dat.Bertiel schreef: als we bedelend gaan, kunnen we met ons bedelen nog wat worden en, ocht mocht...
Wat Erskine zegt is dat je met niks, ja met je vijandschap moet gaan, en daar verwachting van hebben
Men lezen: afwachten of verwachten, deze discussie is echt niet van juli 2022, misschien wel al sinds 1950!
Je kan overal wat mee worden, dat is echt een non-argument. Ook met zien van je vijandschap kan je nog wat worden, dat ergens wat mee worden zit niet in onze daden, maar in ons hart. Vandaar ook dat er nooit een oprecht gaan tot Christus is, tenzij dan door de Heilige Geest.
Inderdaad!Ad Anker schreef: Eén ding is zeker: als God een mens bekeert, leert de mens dat hij zalig kan worden door onbegrijpelijke, eenzijdige zondaarsliefde. En dat is Bijbelse bevinding.
Hier ben ik het op zich wel mee eens, ik zie dat gevaar ook wel, ik denk dat het stellige preken van de gewone weg vaak een tegenreactie is op de vele “bekeringen” die in het pastoraat gehoord worden en was iets horen van het ‘zijn’ van een arme zondaar wordt gemist.Maanenschijn schreef: Waarom wil ik dit dan benadrukken? Door slechts één bekeringsweg als ware weg te preken en benadrukken ga je voorbij aan andere mogelijkheden, die er ook zijn; ontstaat er (soms/vaak) een meetlat waaraan de bekering wordt afgemeten en kan er pastoraal grote verwarring bestaan bij hen die niet via de ‘gewone weg’ tot bekering zijn gebracht. Vooral ook zij die van jongs af kalm en bedaard zijn getrokken. Dan wordt de prediking van bekering voorwaardelijk.
Ik lees hier vaak die ene en gewone weg als norm, dat raakt me wel. Daarmee wordt al het Godwerk op een andere wijze afgeschreven.
Maar ik denk dat we het meer eens zijn dan we zelf misschien zien
Eerlijk gezegd vind ik dit ook wel een lastig punt…
En het is nog eens van alle tijden ook… R. Erskine preekte ook al zo:Tiberius schreef:Liever niet, want dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Als je iets beweert, moet je ook de Bijbelse onderbouwing willen geven, en niet andersom.GerefGemeente-lid schreef:Vertel...Tiberius schreef:Eigenlijk alles.Ad Anker schreef: Wellicht kun je toelichten wat niet is naar de Schrift en onze belijdenis?
Misschien een Bijbeltekst en een Leerregel van Dordt en een vraag van Heidelberg als argument.
Want zo kan ik ook vanalles beweren.
Oja, en mijn argument is mede gegrond op kanttekening 11 van 1 Johannes 2 vers 2.
Maar ik kan je alvast twee vragen geven:
1. Waar staat in de Bijbel dat je moet preken dat God niet wil dat alle mensen zalig worden? Ik kan het niet vinden.
2. In de DL staat dat predikers het Evangelie moeten verkondigen met bevel van geloof en bekering. Ik lees nergens dat we moeten prediken dat mensen moeten bedelen.
Maar goed, ik wil me niet zozeer in de discussie mengen, alleen maar aangeven dat ik schrik dat deze leer ook zo openlijk in de GG verkondigd mag worden.
“De Heiland zelf heeft ons voorspeld dat er maar weinigen zalig zullen worden. Maar indien zij allen zalig werden, die het van zichzelven denken, dan zouden er voorzeker weinigen verdoemd zijn; doch de poort is nauw en de weg is eng die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die dezelven vinden.”
- Johann Gottfried Walther
Het blijft opvallend, ook al preekte Boston en de Erskines, heel anders dan veel hedendaagse predikanten, toch preken zij hetzelfde….de verschillen zijn in meerdere boeken en studies overvloedig aangetoond maar daar hebben sommige geen boodschap aan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dit is ook weer zo'n oneliner om mee te scoren? Het gaat hier om een specifiek onderwerp waar Erskine heel duidelijk en evenwichtig de boodschap van de Bijbel vertolkt. Het beroerde van Refoforum is dat we ons bedienen van naar onszelf gerichte citaten. Dat houdt de discussie in de wereld. Maar het blijft zo oppervlakkig, zo doods en zo dor. Tiberius meent iets onbijbels te ontdekken. Erasmiaan toont aan dat de veelgestelde Erskine precies hetzelfde zegt. Dat vind ik dan wel weer mooi. Al is het weer een passend citaat om het eigen gelijk te bevestigen.Johann Gottfried Walther schreef:Het blijft opvallend, ook al preekte Boston en de Erskines, heel anders dan veel hedendaagse predikanten, toch preken zij hetzelfde….de verschillen zijn in meerdere boeken en studies overvloedig aangetoond maar daar hebben sommige geen boodschap aan.
Met name voor de Bijbel geldt dat het geen citatenboek is maar Gods boodschap voor ons. En alleen bij het licht van de Heilige Geest gaan we ontdekken wat die boodschap is.
Dat laatste is dan wel weer een mooie en ware one-liner!Ad Anker schreef:Dit is ook weer zo'n oneliner om mee te scoren? Het gaat hier om een specifiek onderwerp waar Erskine heel duidelijk en evenwichtig de boodschap van de Bijbel vertolkt. Het beroerde van Refoforum is dat we ons bedienen van naar onszelf gerichte citaten. Dat houdt de discussie in de wereld. Maar het blijft zo oppervlakkig, zo doods en zo dor. Tiberius meent iets onbijbels te ontdekken. Erasmiaan toont aan dat de veelgestelde Erskine precies hetzelfde zegt. Dat vind ik dan wel weer mooi. Al is het weer een passend citaat om het eigen gelijk te bevestigen.Johann Gottfried Walther schreef:Het blijft opvallend, ook al preekte Boston en de Erskines, heel anders dan veel hedendaagse predikanten, toch preken zij hetzelfde….de verschillen zijn in meerdere boeken en studies overvloedig aangetoond maar daar hebben sommige geen boodschap aan.
Met name voor de Bijbel geldt dat het geen citatenboek is maar Gods boodschap voor ons. En alleen bij het licht van de Heilige Geest gaan we ontdekken wat die boodschap is.
Je weet weer goed hoe je karikaturen schetstBertiel schreef:dat laatste ben ik zeker met je eens
En dat bestaat!!!!
Bijzondere vijandschap hoor......Framboos schreef:Je weet weer goed hoe je karikaturen schetstBertiel schreef:dat laatste ben ik zeker met je eens
En dat bestaat!!!!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bijzondere discussietechniek hoor…pierre27 schreef:Bijzondere vijandschap hoor......Framboos schreef:Je weet weer goed hoe je karikaturen schetstBertiel schreef:dat laatste ben ik zeker met je eens
En dat bestaat!!!!
Ds van de Brink probeert op integere wijze duidelijk te maken hoe levensgevaarlijk een lijdelijke prediking is. Dat is heel wat anders dan 'lekker links hangen'. Heel erg jammer, zo'n opmerking.Ad Anker schreef:Sinds de zondeval, Bertiel.Bertiel schreef: als we bedelend gaan, kunnen we met ons bedelen nog wat worden en, ocht mocht...
Wat Erskine zegt is dat je met niks, ja met je vijandschap moet gaan, en daar verwachting van hebben
Men lezen: afwachten of verwachten, deze discussie is echt niet van juli 2022, misschien wel al sinds 1950!
En ja, de discussie mag er zijn. En ik snap best dat boeken als afwachten of verwachten er komen. Ik snap ook best dat door deze discussies ds. v.d. Brink eens lekker aan de linkerkant gaat hangen en dat rechts lekker rechts gaat hangen. Het heeft allemaal zo weinig zin. Ik proef bij jou wel wat 'vijandschap' richting de rechterflank. Dat vind ik jammer. Opmerkingen als 'och mocht...' zijn wat mij betreft niet helpend.
Eén ding is zeker: als God een mens bekeert, leert de mens dat hij zalig kan worden door onbegrijpelijke, eenzijdige zondaarsliefde. En dat is Bijbelse bevinding.
Ja je zult door je bevrijding van dergelijke prediking ongetwijfeld genegenschap met die vijandschap hebben. Maar ik vind al die zogenoemde karikaturen van deze prediking buitengewoon triest.Zeeuw schreef:Bijzondere discussietechniek hoor…pierre27 schreef:Bijzondere vijandschap hoor......Framboos schreef:Je weet weer goed hoe je karikaturen schetstBertiel schreef:dat laatste ben ik zeker met je eens
En dat bestaat!!!!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik probeer die studie van der Knijff "Bevindelijke preken" op de kop te tikken. Maar moeilijk te verkrijgen.
Oh, ik heb een betaalbaar exemplaar gevonden.
Oh, ik heb een betaalbaar exemplaar gevonden.
Laatst gewijzigd door Marck op 09 aug 2022, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ik maak geen karikatuur, ik weet waarover ik spreek.
Ben u dit, dit en dit, of kent u dit, dit en dit, dan heb ik een zaligmaker voor u
Och mocht de Heere zich willen wenden tot een ieder van u
Ik ben inderdaad bijzonder verheugd nu onder een prediking te zitten, waar ik niets hoef te zijn of te kennen om tot Christus te mogen vluchten.
Ben u dit, dit en dit, of kent u dit, dit en dit, dan heb ik een zaligmaker voor u
Och mocht de Heere zich willen wenden tot een ieder van u
Ik ben inderdaad bijzonder verheugd nu onder een prediking te zitten, waar ik niets hoef te zijn of te kennen om tot Christus te mogen vluchten.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Grappig. Weer een bijzondere discussietechniek. Natuurlijk vind jij het triest. Wat ik triest vind is dat ik deze week 4 70-jarigen sprak die zeiden ‘ik bid al m’n hele leven, ga al heel m’n leven naar de kerk; tsja, wat moet ik nog meer doen? Er worden er maar weinig zalig he’. En dat is gelukkig niet de algemene lijn van prediking maar het komt wel voor.pierre27 schreef:
Ja je zult door je bevrijding van dergelijke prediking ongetwijfeld genegenschap met die vijandschap hebben. Maar ik vind al die zogenoemde karikaturen van deze prediking buitengewoon triest.
Als we daar nu eens gewoon eerlijk over zouden kunnen spreken, zou dat al een grote vooruitgang zijn. Net als mensen gerust over zaken in mijn kerkverband tegen me kunnen spreken als ze voor komen.
Wat jij vijandschap noemt, noem ik bewogenheid.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 09 aug 2022, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
@zeeuw, weet je: ik geloof er niks van dat 70 jarigen dit zeggen.