De krant van nú, vól verontrustende berichten!

huisman

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Het ging inderdaad niet om Huisman, maar om MGG, zoals uit het bericht voldoende bleek. Hoe dan ook: je verwijten aan hem zijn onheus. De NOS is geen ‘gewone’ publieke omroep, maar een omroep die vanuit een door de overheid vastgesteld wettelijk kader haar taken uitvoert, ook nog eens gefinancierd door de overheid. Die link met de overheid in het publieke domein betekent zeker wel dat kritisch gekeken mag en moet worden naar wat de NOS aanbiedt en ingenomen standpunten, zeker wanneer die ideologisch van aard zijn. Dat is strijdig met de aan de NOS toegekende taken en daar legt MGG mi terecht de vinger bij.
Als je net als jij en @MGG je aan de uiterst rechterzijde van het spectrum bevindt, dan is neutrale berichtgeving van de NOS inderdaad opeens gekleurd.
De NOS geeft in haar berichtgeving aan dat zij abortus een universeel recht vinden. Dat is toch al een kleuring en een innemen van een standpunt? Kun je je voorstellen wat voor ophef er zou zijn als ze een tegengesteld standpunt over abortus in zouden nemen?

Neutrale berichtgeving is trouwens een illusie. Berichtgeving is altijd gekleurd door de opvattingen van de brenger van het bericht.
Kranten zijn vrij duidelijk in hun profiel. De Telegraaf kleurt zijn berichtgeving anders dan de Volkskrant. De NOS is veel meer Volkskrant/NRC dan Telegraaf.

Ik vind daar ook niets mis mee zeker nu de NOS allang geen monopoly meer heeft op het nieuws. Verbazend vind ik wel dat er nog mensen zijn zoals jij die denken dat de NOS staat voor neutrale berichtgeving. Dat was decennia geleden al een achterhaalde opvatting.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

Nog een voorbeeldje van iets wat ik niet neutraal vind. (Ik zal hierna stoppen, want anders blijf ik met grote regelmaat artikelen plaatsen ;)).

https://nos.nl/artikel/2450829-arizona- ... ig-geweest

'De website 538 bracht in kaart waar in het land deze kandidaten verkiesbaar zijn. De uitkomst voorspelde weinig goeds. Zo'n 60 procent van de Amerikaanse kiezers ziet volgende week minimaal één election denier op het stembiljet; een kandidaat die de uitslag van 2020 is blijven ontkennen.'

Zo'n persoonlijke mening van de journalist voegt in mijn ogen niks toe en is zeker niet neutraal. Overigens deel ik de mening wel, maar ik vind dat meningen van een journalist niet thuishoren in een artikel op de NOS.
DDD

Bericht door DDD »

helma schreef:Vergeet niet dat de hulp van VBOK/Siriz (door afhankelijkheid van subsidie) betekent dat ze de keuze voor abortus ook respecteren...

Schreeuw om Leven en Kies Leven zijn organisaties die vrouwen helpen én abortus blijven afwijzen.AfbeeldingAfbeelding
Er is toch geen tegenstelling tussen het afwijzen van abortus en het respecteren van de keuze daarvoor? Of zie ik iets over het hoofd?
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Het ging inderdaad niet om Huisman, maar om MGG, zoals uit het bericht voldoende bleek. Hoe dan ook: je verwijten aan hem zijn onheus. De NOS is geen ‘gewone’ publieke omroep, maar een omroep die vanuit een door de overheid vastgesteld wettelijk kader haar taken uitvoert, ook nog eens gefinancierd door de overheid. Die link met de overheid in het publieke domein betekent zeker wel dat kritisch gekeken mag en moet worden naar wat de NOS aanbiedt en ingenomen standpunten, zeker wanneer die ideologisch van aard zijn. Dat is strijdig met de aan de NOS toegekende taken en daar legt MGG mi terecht de vinger bij.
Als je net als jij en @MGG je aan de uiterst rechterzijde van het spectrum bevindt, dan is neutrale berichtgeving van de NOS inderdaad opeens gekleurd.
Je mag mij vanzelfsprekend uiterst rechts vinden. Als ik een stemwijzer invul, dan kom ik echter altijd bij rechts conservatief uit (vaak 1 SGP, 2 CDA en 3 JA21/VVD). Tot nu toe nog nooit bij uiterst rechts (in mijn ogen FVD en BVNL). Overigens is het wel in de stijl van de NOS om mensen/partijen al snel uiterst (of extreem) rechts te noemen ;).
Ik heb net de stemwijzer 2021 ingevuld en mijn top 5 is
SGP
CDA
Jezus Leeft
VVD
JA21
Pas op plaats 6 komt de FVD, dus zo uiterst rechts zijn mijn standpunten (gemiddeld genomen) blijkbaar niet.
FvD is ook niet zozeer rechts, maar is populistisch en anti-sociaal.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef:
MGG schreef:
Ambtenaar schreef:
Je mag mij vanzelfsprekend uiterst rechts vinden. Als ik een stemwijzer invul, dan kom ik echter altijd bij rechts conservatief uit (vaak 1 SGP, 2 CDA en 3 JA21/VVD). Tot nu toe nog nooit bij uiterst rechts (in mijn ogen FVD en BVNL). Overigens is het wel in de stijl van de NOS om mensen/partijen al snel uiterst (of extreem) rechts te noemen ;).
Ik heb net de stemwijzer 2021 ingevuld en mijn top 5 is
SGP
CDA
Jezus Leeft
VVD
JA21
Pas op plaats 6 komt de FVD, dus zo uiterst rechts zijn mijn standpunten (gemiddeld genomen) blijkbaar niet.
FvD is ook niet zozeer rechts, maar is populistisch en anti-sociaal.
FvD indelen blijft moeilijk, vooral omdat de standpunten makkelijk wijzigen (populistisch kenmerk). Bij de PVV zie je dat ook duidelijk terug. Als je de standpunten van Wilders/de PVV uit 2005-2006 vergelijkt met de huidige standpunten, dan zie je een duidelijk verschil. Vooral over sociale en economische zaken wordt behoorlijk anders gedacht.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
helma schreef:Vergeet niet dat de hulp van VBOK/Siriz (door afhankelijkheid van subsidie) betekent dat ze de keuze voor abortus ook respecteren...

Schreeuw om Leven en Kies Leven zijn organisaties die vrouwen helpen én abortus blijven afwijzen.AfbeeldingAfbeelding
Er is toch geen tegenstelling tussen het afwijzen van abortus en het respecteren van de keuze daarvoor? Of zie ik iets over het hoofd?

Kun je het moedwillig doden van ongeboren leven respecteren? Nooit! Mag je een vrouw die naar haar abortus in grote nood en vertwijfeling komt helpen? Altijd!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Er wordt niet zozeer gedacht, maar dat terzijde.

Het gaat in het geval van de FvD er om met welk standpunt je de Nederlandse samenleving zoveel mogelijk kunt destabiliseren. En daar doet Rusland grondig onderzoek naar via trollenfabrieken en gerichte advertentiecampagnes. Daar gaat veel geld in om. En als dan via sociale media blijkt dat een bepaalde groep met een ander standpunt beter is aan te spreken, dan kan de FvD daar zijn 'mening' aan aanpassen.

Overigens doet ook Amerika zulke dingen en ik zag onlangs een film over Brexit, waarin de hele campagne daarover is nagespeeld. De Brexit is eveneens het gevolg van misleidende campagnes op sociale media. Wat dat betreft, is onze westerse wereld al aanzienlijk gedestabiliseerd. Er is alle reden tot zorg.

Als je ziet dat er mensen zijn die serieus geloven dat Trump de verkiezingen in Amerika eigenlijk heeft gewonnen, dan is er alle reden tot grote zorg.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:

Kun je het moedwillig doden van ongeboren leven respecteren? Nooit! Mag je een vrouw die naar haar abortus in grote nood en vertwijfeling komt helpen? Altijd!
Ik vind dat onjuist. Ik vind het goed om ook respect op te brengen voor jouws inziens abjecte standpunten. Anders is samenleven onmogelijk. Er is nu eenmaal een meerderheid van de mensen die het moreel juist acht om te mogen aborteren. Het is goed om te bidden om de inwerking van de heilige Geest. Maar er is geen enkele reden om ons boven anderen met een minder zuiver inzicht te verheffen, laat staan hun gedachten niet te respecteren.
MGG

Bericht door MGG »

Gods Woord hoeven wij niet te verheffen. Het is altijd leidend en iedereen moet ernaar leven. In mijn ogen staat dat los van wat de meerderheid denkt/vindt. Daarbij vraag ik mij af of we zondige standpunten wel mogen respecteren.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:

Ik vind dat onjuist. Ik vind het goed om ook respect op te brengen voor jouws inziens abjecte standpunten. Anders is samenleven onmogelijk. Er is nu eenmaal een meerderheid van de mensen die het moreel juist acht om te mogen aborteren. Het is goed om te bidden om de inwerking van de heilige Geest. Maar er is geen enkele reden om ons boven anderen met een minder zuiver inzicht te verheffen, laat staan hun gedachten niet te respecteren.
Heb jij ook respect voor een praktiserend pedofiel?
Heb jij respect voor een SS'er in een concentratiekamp?
Heb jij respect voor een man die zijn vrouw slaat?

Ook voor jou zijn er grenzen aan het respecteren van verwerpelijk gedrag/opvattingen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat er een wezenlijk verschil is tussen een samenleving waarin een van deze dingen 'normaal' is. Ik zeg niet dat christenen hun normen moeten laten afhangen van wat gebruikelijk is. Maar wel dat intermenselijk respect meebrengt dat als er dingen zijn die volgens de meerderheid van de bevolking goed zijn, je zo'n keuze ook zoveel mogelijk respecteert.

Dus inderdaad, als in een samenleving de meeste mensen zouden vinden dat seksualiteit met kinderen akkoord is, dan kan ik als christen zeggen dat het heilzaam is om dat niet te doen, en daar voor pleiten. Maar ondertussen zou ik ook respect proberen te hebben voor de meerderheid die dat anders ziet.

Maar ik geef toe dat ik hier niet helemaal uitkom, en dat je een goede vraag stelt, dus ik geef mijn mening graag voor een betere.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik vind dat er een wezenlijk verschil is tussen een samenleving waarin een van deze dingen 'normaal' is. Ik zeg niet dat christenen hun normen moeten laten afhangen van wat gebruikelijk is. Maar wel dat intermenselijk respect meebrengt dat als er dingen zijn die volgens de meerderheid van de bevolking goed zijn, je zo'n keuze ook zoveel mogelijk respecteert.

Dus inderdaad, als in een samenleving de meeste mensen zouden vinden dat seksualiteit met kinderen akkoord is, dan kan ik als christen zeggen dat het heilzaam is om dat niet te doen, en daar voor pleiten. Maar ondertussen zou ik ook respect proberen te hebben voor de meerderheid die dat anders ziet.

Maar ik geef toe dat ik hier niet helemaal uitkom, en dat je een goede vraag stelt, dus ik geef mijn mening graag voor een betere.
Ik denk dat je als christen de zonde moet aanwijzen en afwijzen. Het eerst in je eigen leven en daarna in het leven van je naaste.

Welk respect bracht de Heere Jezus op voor de zonde?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef:Ik denk dat je als christen de zonde moet aanwijzen en afwijzen. Het eerst in je eigen leven en daarna in het leven van je naaste.

Welk respect bracht de Heere Jezus op voor de zonde?
Mee eens. Ik las gisteravond nog van Spurgeon het volgende:

Grote beroering heeft mij bevangen vanwege de goddelozen, die Uw wet verlaten. Psalm 119:53

Lezer, voelt u die heilige ontroering bij het zien van de zonden van anderen? Als dat niet het geval is, ontbreekt het u aan innerlijke heiligheid. Davids wangen waren nat van waterbeken bij het zien hoezeer de onheiligheid de overhand had. Jeremia wilde wel ogen als springaders hebben zodat hij de ongerechtigheid van Israël zou kunnen bewenen en Lot kwelde zijn ziel door het aanhoren van de gesprekken van de mannen van Sodom. In het visioen van Ezechiël waren degenen die het merkteken ontvingen degenen die zuchtten en klaagden over de verdorvenheid van Jeruzalem. Als een gelovige ziel ziet hoe de mens zichzelf doemwaardig maakt, kan hij niet anders dan heel erg verdrietig zijn. Uit ervaring kennen zij het kwaad van de zonde en schrikken heel erg als ze anderen als een mot naar de vlam van de kaars toe zien vliegen. Zonde laat de rechtvaardige ziel beven, omdat daarmee de heilige wet wordt geschonden. Het behoud ervan is voor ieder mens van het hoogste belang; de zonde ondermijnt de fundamenten van de staat. De gelovige verafschuwen de zonden in anderen, omdat daardoor de Heiland gekruisigd werd; hij ziet in iedere overtreding de nagels en de speer. Hoe kan de verloste ziel de vervloekte zonde, die Christus gedood heeft, zonder afschuw aanzien? Zeg mij, lezer, bent u het hier volkomen mee eens? Het is vreselijk om God in Zijn gezicht te beledigen. De goede God verdient wel een betere behandeling, onze grote God eist dat, onze rechtvaardige God wil dat. Wees ervan verzekerd dat Hij het Zijn tegenstanders openlijk zal vergelden. Een vernieuwd hart beeft bij de onbeschaamdheid van de zonde en huivert bij het in ogenschouw nemen van de straf daarop. Hoe vreselijk is opstand! Wat een vreselijk oordeel staat de goddeloze te wachten! Lezer, lach nooit om de dwaasheid van de zonde, want dan loopt u het gevaar om de zonde zelf niet serieus te nemen. Het is zowel de vijand van u als van de Heere, veracht het, want alleen daardoor wordt heiligmaking gekenmerkt, zonder dewelke niemand de Heere zien zal.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:[

Als je NOS berichtgeving als neutraal ziet, ben je in dat opzicht ziende blind.

Volg naast artikelen over abortus alleen de artikelen maar over gender en Israël.
Dan wordt het overduidelijk.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vraag me wel eens af, als in Nederland rechts aan de macht komt, of dan de NOS ook ineens rechts gaat kleuren? Er staan zelden kritische stukken in over VVD en D66. En als er wat staat word het gebagatelliseerd. Het lijkt een beetje op een staatsomroep.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie