COVID-19

Delftenaar

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

huisman schreef:Verkeerde redenering. Er zijn per jaar ongeveer 3.1 miljoen ziekenhuisopnamen in ons land (cijfer CBS 2019)
Van al die opnamen test nu een deel positief zonder klachten. Net als in de hele populatie van ons land.
Deze worden tot nu toe niet gescheiden van de opnamen vanwege Covid. Vanaf deze week houden alle ziekenhuizen dit onderscheid wel bij en komen op 30% positief getesten die niet vanwege corona in het ziekenhuis liggen. In de ons omliggende landen is dit percentage zelfs hoger tot zelfs meer dan 50%.
Dit percentage is behoorlijk gestegen sinds omicron en dat is natuurlijk logisch met een besmettelijker variant.

De totale stijging van opnamen in 2020/2021 is natuurlijk wel voor een groot deel te wijten aan Covid.
Je argumentatie kan ik helemaal volgen en ermee instemmen.
Maar dat is geen verklaring voor het feit dat de verpleegafdelingen het nu, linksom of rechtsom, veel drukker hebben dan in de winter van 2019 het geval was.
parsifal

Bericht door parsifal »

Dit lijkt me goed nieuws uit Denemarken: https://twitter.com/apsmunro/status/148 ... mKGmLa_fpw
Ook niet zo lang geleden dat Noorwegen en Zweden (net als Engeland) het virus niet aanraden voor 5 tot 11 jarigen.

Even voor de duidelijkheid 1% van de kinderen met long-covid is natuurlijk wel een probleem als het lang doorzet, maat het is veel minder dan wat soms geroepen wordt.

Verder nogmaals voor @Huisman: Ik geloof echt dat er op het moment veel mensen in het ziekenhuis belanden met Covid zonder dat Covid de oorzaak is (sommigen zullen zelfs Covid in het ziekenhuis oplopen). Dat is echter nog steeds wel een probleem om dat veel van deze mensen extra zwak zijn. Voor mensen met een gebroken been maakt het echt niet uit, voor mensen met een longontsteking of die bestraald worden wel. Ook zijn er mensen die mogelijk doordat Covid bovenop een onderliggende kwaal kwam moeten worden opgenomen voor die kwaal, terwijl ze het zonder Covid thuis hadden kunnen uitzitten. Het onderscheid is niet altijd heel makkelijk te maken tussen "met" en "door" Covid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Dit lijkt me goed nieuws uit Denemarken: https://twitter.com/apsmunro/status/148 ... mKGmLa_fpw
Ook niet zo lang geleden dat Noorwegen en Zweden (net als Engeland) het virus niet aanraden voor 5 tot 11 jarigen.

Even voor de duidelijkheid 1% van de kinderen met long-covid is natuurlijk wel een probleem als het lang doorzet, maat het is veel minder dan wat soms geroepen wordt.

Verder nogmaals voor @Huisman: Ik geloof echt dat er op het moment veel mensen in het ziekenhuis belanden met Covid zonder dat Covid de oorzaak is (sommigen zullen zelfs Covid in het ziekenhuis oplopen). Dat is echter nog steeds wel een probleem om dat veel van deze mensen extra zwak zijn. Voor mensen met een gebroken been maakt het echt niet uit, voor mensen met een longontsteking of die bestraald worden wel. Ook zijn er mensen die mogelijk doordat Covid bovenop een onderliggende kwaal kwam moeten worden opgenomen voor die kwaal, terwijl ze het zonder Covid thuis hadden kunnen uitzitten. Het onderscheid is niet altijd heel makkelijk te maken tussen "met" en "door" Covid.
Eens er is een grijs gebied tussen ‘met’ en ‘door’ Covid. Maar als het gaat om het ziekmakend vermogen van de omicron variant t.o.v. de delta variant is het belangrijk om de cijfers te zuiveren en te kijken naar de puur door Covid opgenomen patiënten. Dan is de 40% minder opnames die het RIVM nu modelleert aan de erg voorzichtige kant.
Studies wijzen meer tussen de 65% (Schotland) en de 90% (Zuid Afrika).
Plus dat studies (o.a. Californië) uitwijzen dat de ligduur in de kliniek 69% korter was dan met delta.

Hier een studie: https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 22269045v1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

huisman schreef:
parsifal schreef:Dit lijkt me goed nieuws uit Denemarken: https://twitter.com/apsmunro/status/148 ... mKGmLa_fpw

Eens er is een grijs gebied tussen ‘met’ en ‘door’ Covid. Maar als het gaat om het ziekmakend vermogen van de omicron variant t.o.v. de delta variant is het belangrijk om de cijfers te zuiveren en te kijken naar de puur door Covid opgenomen patiënten. Dan is de 40% minder opnames die het RIVM nu modelleert aan de erg voorzichtige kant.
Studies wijzen meer tussen de 65% (Schotland) en de 90% (Zuid Afrika).
Plus dat studies (o.a. Californië) uitwijzen dat de ligduur in de kliniek 69% korter was dan met delta.

Hier een studie: https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 22269045v1
Met en door covid is ook voor ziekenhuizen een nieuw fenomeen. Tot en met zeer recent was deze vraag niet of nauwelijks aan de orde. Er wordt nu ook voor het eerst nagedacht of mensen die toevallig positief testen en dus wel op de covid afdeling liggen omdat je die niet op zak bij anderen wilt beleggen, wel of niet ook volgens covid behandeld moeten worden inclusief dDexametason en de behandelstandaard voor antistollingsmiddelen bij covid. Het fenomeen is zo nieuw dat daar nu pas beleid op gemaakt gaat worden. Het is niet zo dat dit al die tijd door elkaar gepresenteerd is in de cijfers. Het is gewoon echt een nieuw fenomeen.
Fides Quaerens Intellectum
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Sinds vandaag ook de klos :deg
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Simon0612 schreef:Sinds vandaag ook de klos :deg
Ben je er erg beroerd van?
- Niet meer zo actief -
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Mannetje schreef:
Simon0612 schreef:Sinds vandaag ook de klos :deg
Ben je er erg beroerd van?
Omdat familie het had heb ik van de week al een afspraak gepland voor vanmorgen. Vanmorgen werd ik wakker, een beetje snotteren. Getest en positief, vanmiddag kreeg ik last van hevig spierpijn in de benen. Maar dat is inmiddels gelukkig weer over. Nu snotteren en lichte hoest.
huisman

Bericht door huisman »

Dit is toch wel een heel veelzeggend artikel over Denemarken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/29/de ... g-a4083669

Tweede week van januari was 75% van de opnames in Denemarken niet door Covid maar met Covid.

Als ik om mij heen zie hoeveel schade de quarantaine regels veroorzaken moeten we daar onmiddellijk mee stoppen. Bij klachten blijf je thuis en anders gewoon buiten spelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Delftenaar

Feit blijft dat de Deense ziekenhuisbezetting momenteel erg hoog is.

Of zijn er nu opeens extreem veel mensen die hun been breken of een auto-ongeluk krijgen?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Wederom een record.

Op maandag 31 januari zijn er 112.278 positieve testen gemeld.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
huisman

Bericht door huisman »

Delftenaar schreef:Feit blijft dat de Deense ziekenhuisbezetting momenteel erg hoog is.

Of zijn er nu opeens extreem veel mensen die hun been breken of een auto-ongeluk krijgen?
https://www.sst.dk/en/english/corona-en ... and-charts

Denk dat jij het nog steeds niet begrijpt. De Denen testen iedereen die vanwege welke aandoening ook een ziekenhuisopname nodig heeft. Elke positieve test telt mee met de Covid opnames maar zijn vaak mensen die asymptotisch zijn . Met zoveel besmettingen binnen de populatie is dat natuurlijk ook niet vreemd.
Als de Denen zelf zeggen dat in de tweede week van Januari 75% van de Covid meldingen in ziekenhuizen van patiënten kwam die geen behandeling nodig hadden vanwege Covid is dat veelzeggend.
Hoop dat deze week ook de cijfers voor ons land zo worden opgesplitst. Is iig wel beloofd.

Let vooral op de getallen die ons zorgen baarden tijdens eerdere golven: De IC bezetting.
Denemarken heeft vandaag een totaal van 32 Covid patiënten op IC waarvan 15 worden beademd. Deze getallen dalen al de hele maand januari ondanks de stijging in de kliniek.

Zie link.

Dit is echt goed nieuws om dankbaar voor te zijn.
Delftenaar

In zekere zin ben ik het met je eens.

Omikron zorgt voor een milder ziektebeeld waardoor minder mensen in het ziekenhuis belanden. Vooral op de IC is dat effect merkbaar. En er is maar hooguit een enkeling die vanwege Omikron aan de beademing moet: daar zal iedereen blij mee zijn.

Tegelijk is Omikron enorm besmettelijk: de cijfers uit Denemarken zijn enorm hoog. Gelukkig zorgt dit er bij de meeste mensen alleen voor dat ze enkele dagen (met een kop thee of soep) in bed blijven liggen. Vervelend, maar medisch gezien geen punt.

Tegelijk is een x procent (of zo je wil 0,x %) van de besmettingscijfers dat wel tot opname op de verpleegafdeling leidt. Gelukkig een minderheid. Maar gezien de grote circulatie van het virus zijn die aantallen zo hoog dat de ziekenhuisbezetting oploopt.

Ervan uitgaande dat opnames wegens botbreuken, ongelukken etc. ongeveer het hele jaar gelijk zijn (in de winter zijn overigens wel wat meer botbreuken vanwege de wintersport) kun je toch stellen dat de huidige drukte op de verpleegafdeling (dus niet de bezetting op de ic) toch veroorzaakt wordt door Omikron.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:Wederom een record.

Niet normaal he
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke

Bericht door Valcke »

HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:Wederom een record.

Niet normaal he
Hoe meer besmettingen, hoe sneller deze golf voorbij is. Dat is de positieve duiding van dit bericht.
We zien ook dat het aantal IC-patiënten niet toeneemt, terwijl de - tot dusver beperkte - stijging van het aantal ziekenhuispatiënten eerst nog nadere duiding nodig heeft (zie de opmerkingen van Huisman over opnames mét covid of vanwége covid).
Vooralsnog zie ik de ontwikkelingen dan ook als positief.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef:Dit is toch wel een heel veelzeggend artikel over Denemarken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/29/de ... g-a4083669

Tweede week van januari was 75% van de opnames in Denemarken niet door Covid maar met Covid.

Als ik om mij heen zie hoeveel schade de quarantaine regels veroorzaken moeten we daar onmiddellijk mee stoppen. Bij klachten blijf je thuis en anders gewoon buiten spelen.
Dat zijn toch ook de huidige regels? Kinderen mogen naar school als een familielid corona heeft.

Ik hoop dat wij nog een paar dagen gespaard blijven van covid, Een van de kinderen heeft morgen eindelijk zijn feestje. Dat is een jaar geleden niet doorgegaan vanwege langdurige lockdown en nu ook al 4 keer verzet door quarantaines en een gesloten schaatsbaan. Hopelijk morgen vroeg pannenkoeken bakken en met warme chocolademelk naar de schaatsbaan.
Plaats reactie