Bertiel schreef:Ik lees met interesse mee, dank allen voor jullie tijd!
Wat argumenten die ik van de bezwaarden zie wil ik even tegen het licht houden:
1. Het niet ziek zijn en toch inenten: er zijn genoeg mensen die gezond waren en toch heel ernstig ziek zijn geweest en langdurig zorg moesten krijgen, zelfs na maanden nog niet volledig terug functioneren, ook mensen met een gezond leven, zonder overgewicht, die niet op de IC hebben gelegen, etc. Wie durft dan te zeggen dat ze niet bij een risicogroep horen en geen voorafgaande medische noodzaak heeft?
Je koppelt nu het risico op ernstig ziek worden op het accepteren van een vaccin. Als bezwaarde heb ik niet de intentie om iets af te doen aan de ernst van het virus. Alleen mijn antwoord is anders: ik neem geen vaccin, zoals ik dat hier al heb duidelijk gemaakt.
2. vermeende bijwerkingen / het ziek maken. Zoals al aangedragen: er zitten geen ziekmakers in het vaccin, echter het vaccin heeft bijwerkingen. Ik gebruik een puffer voor m'n longen, ter voorkoming dat ik bronchitus krijg (bronchiën ontsteking), deze heeft als bijwerking dat ik hees ben. Niet onoverkomelijk, maar wel hinderlijk, ik moet veel praten voor m'n werk. Dan maar niet gebruiken, omdat het en a. preventief is (omdat ik bij een risicogroep behoor) en omdat b. het bijwerkingen heeft?
Een puffer gebruik je niet zomaar. Daar is toch een aanleiding voor? Ik gebruik geen puffer namelijk, mijn dochter wel. Die is gevoelig voor astmatische klachten.
3. de afgodsstelling zoals door v.d. Tang neergelegd en verdedigd. Ten opzichte van hoe de regering hier mee om gaat, kan ik hier prima mee inkomen, maar wie durft het voor zich te nemen om hier christenen die andere keuzes maken mee om de oren te slaan?
Ik bestrijd dat het noemen van een afgodsargument gelijk staat met 'mee om de oren slaan van christenen die andere keuzes maken.
4. want daarmee kom je bij het geweten: een ieder zij... het geweten kan zich enkel laten sturen door rechtstreekse geboden / verboden uit Gods wet. Ik heb hier nog geen onderbouwing uit gezien.
Ik heb dat wel genoegzaam onderbouwd volgens mij. Zoals Wim Anker ergens al opmerkte: als we op grond van de Bijbel onze keuzes verantwoorden is het goed. Inderdaad: In de Bijbel staat nergens: gij zult niet vaccineren. Daar geef ik je direct gelijk in.
5. Gebruik van " afval" van foetussen: daar is al veel door oa. het NPV over gezegd. De lijnen gaan terug naar een pre-abortus tijdperk, waar het niet bekend is of er sprake was van een actieve abortus. Daarnaast zitten er in de huidige vaccins geen materiaal van foetussen.
Inderdaad is dat voor mij geen argument, het staat 'buiten' mijn geloofsargument om niet over te gaan tot vaccineren.
6. Speelt dit ook bij bijvoorbeeld de christenen in Schotland, Rusland, etc? Of is dit een echte Nederlandse traditie om elkaar te vuur en te zwaard te bestrijden.
Ook de keuzes van andere christenen elders is voor mij niet doorslaggevend. Er zijn christenen in andere delen van de wereld die het onbegrijpelijk vinden dat christenen alcohol nuttigen en die vinden dat dit niet samen kan gaan met een leven in de vreze des Heeren. Daar zit ook een weging in.
7. Ik zag iemand over de spaanse griep roepen, dat het ook zomaar vertrokken was, een wonder! Daar kan ik op internet niks over vinden, weet wel dat het virus op een gegeven moment gemuteerd is tot een vrij onbelangrijk griepvirus en de pieken na een aantal winters eruit ging. Als we geen actie ondernemen, dan zitten we nog veel langer in lockdown met alle gevolgen van dien. Kunnen we dit verantwoorden, of is het ook hier bid EN werkt?
Het is zonder vaccinatie wel verdwenen toch? Maatregelen nemen tegen een virus is Bijbels te gronden.
8. Ik zie iemand roepen dat het gebruik van verzekering en het inenten mensen verder bij de Heere vandaan brengt. Dat kan je hooguit voor jezelf zo stellen, maar niet voor een ander. Er zijn zat voorbeelden van mensen met een jaloersmakend leven met de Heere, die wel verzekerd waren en ingeënt. Daarnaast was de deur op slot doen vroeger ook een teken van " afhankelijk" leven (op' t Hof heeft voorbeelden vanuit Ouddorp gegeven) , maar daar hoor ik toch niemand meer over!
dat was het weer, ik lees mee, en misschien reageer ik wel als ik weer echt wat zinnigs heb te melden

Dat betekent dat je geen gesprek kunt voeren over het wel of niet vaccineren en kom je uit: ieder moet het voor zich maar weten. Dat vind ik tekort door de bocht omdat ik meen, en hier al vele malen heb betoogd, dat er op grond van Gods Woord wel iets over te zeggen is.