Wist je dat...

Luther
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Mara schreef:Volgens mij denk je nogal "bekrompen" Luther,
Klopt. Al hoor ik op dit forum ook weleens tegenovergestelde geluiden. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
ik bedoel dat niet hatelijk, maar er zijn ook kinderen/adolescenten die niet op een refoschool zitten, (bijv. een school met extra zorg en begeleiding), om andere reden, en het Hoger Onderwijs of Universitair onderwijs volgen. En daar gelden al deze beperkingen niet.
Dat weet ik uiteraard, maar dat betekent nog niet dat je de zondagavond moet besteden aan het opstarten van de week.
We hadden trouwens nog niet zo lang geleden een dominee die stelde dat de zondag op zaterdagavond bij zonsondergang begint en op zondagovond op datzelfde tijdstip eindigt. Dit voorkomt de 5 voor 12 haast je en spoed je naar huis. En heb je zodoende een goede voorbereiding op de kerkgang. Zo gek vind ik dit niet gevonden, is misschien ook bijbelser dan onze refo-tijden.
Mooi gezegd; de praktijk zal dan uitwijzen dat men dit adagium vooral op zondagavond zal volgen.
Veel moeders (en vaders wellicht ook wel) zijn in de loop van de zondagavond al met de werkweek bezig, misschien door kleding klaar te leggen, lunchpakketjes te maken, de wasmachine vullen, dit soort klusjes.
Dat lijkt me een onjuiste invulling van 'rustdag houden'. Dat kan allemaal op maandagmorgen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ZWP

Bericht door ZWP »

Luther schreef:
Mara schreef:Veel moeders (en vaders wellicht ook wel) zijn in de loop van de zondagavond al met de werkweek bezig, misschien door kleding klaar te leggen, lunchpakketjes te maken, de wasmachine vullen, dit soort klusjes.
Dat lijkt me een onjuiste invulling van 'rustdag houden'. Dat kan allemaal op maandagmorgen.
Dat is wel een invulling die meer aan de Joodse sabbath doet denken dan aan de christelijke rustdag? Namelijk jezelf (en anderen) wetten opleggen die niet perse Bijbels onderbouwd kunnen worden.

Rustdag: inderdaad, een zegen om nog ongestoord naar de kerk te gaan, meestal vrij van werk etc. Een zegen waarvoor we dankbaar mogen zijn, maar geen recht en/of wet.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Klopt. Al hoor ik op dit forum ook weleens tegenovergestelde geluiden. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
ik bedoel dat niet hatelijk, maar er zijn ook kinderen/adolescenten die niet op een refoschool zitten, (bijv. een school met extra zorg en begeleiding), om andere reden, en het Hoger Onderwijs of Universitair onderwijs volgen. En daar gelden al deze beperkingen niet.
Dat weet ik uiteraard, maar dat betekent nog niet dat je de zondagavond moet besteden aan het opstarten van de week.
We hadden trouwens nog niet zo lang geleden een dominee die stelde dat de zondag op zaterdagavond bij zonsondergang begint en op zondagovond op datzelfde tijdstip eindigt. Dit voorkomt de 5 voor 12 haast je en spoed je naar huis. En heb je zodoende een goede voorbereiding op de kerkgang. Zo gek vind ik dit niet gevonden, is misschien ook bijbelser dan onze refo-tijden.
Mooi gezegd; de praktijk zal dan uitwijzen dat men dit adagium vooral op zondagavond zal volgen.
Veel moeders (en vaders wellicht ook wel) zijn in de loop van de zondagavond al met de werkweek bezig, misschien door kleding klaar te leggen, lunchpakketjes te maken, de wasmachine vullen, dit soort klusjes.
Dit is allang niet meer houdbaar in de CGK, misschien nog in een enkele behoudende gemeente en dan bij bepaalde gezinnen.
Zoals jij het stelt, is dit nog in uiterst rechtse kringen, waar de nadruk op wetticisme ligt.
Daar hoort dan ook bij dat je op zondag niet elders kerkt, zoals het vroeger wel gebruikelijk was in veel CGK gezinnen.
Je kweekt zo ook een weerstand tegen de zondag, bij de opgroeiende jeugd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Luther schreef:
Dit is allang niet meer houdbaar in de CGK, misschien nog in een enkele behoudende gemeente en dan bij bepaalde gezinnen.
Zoals jij het stelt, is dit nog in uiterst rechtse kringen, waar de nadruk op wetticisme ligt.
Daar hoort dan ook bij dat je op zondag niet elders kerkt, zoals het vroeger wel gebruikelijk was in veel CGK gezinnen.
Ik ken het ook uit heus niet zo zware PKN-gezinnen. Pa draaide zaterdagavond ijskoud om 12 uur de deur op het slot. Kinderen die nog naar binnen wilden, mochten aanbellen. Of het een weerstand geeft, weet ik niet. Het kan ook gewoon een hoop duidelijkheid geven.
Al die voorbereidende werkzaamheden voor maandag zijn op zondagavond nergens voor nodig. Eens met Luther.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ja, ik ken ook zulke gezinnen. Om twaalf uur binnen en anders slaap je in de schuur en krijg je een fikse straf. Gevolg: als het kind in kwestie vijf minuten laat was, maakte hij er meteen maar een flinke nacht van. Die straf had hij dan toch al te pakken. En dan werd het drie of vier uur.
Zo streng zijn werkt gewoon niet. (maar wat wél werkt weet ik ook niet, het is heel lastig)
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Gelukkig is de zondag er voor de mens en niet andersom. Ik houd ook totaal niet van de bepalingen van 'zondagschristenen'. Je bent heel de week christen, en toevallig ga je op zondag naar de kerk.
Ezen

Bericht door Ezen »

Je kunt ook stellen dat de zondag pas begint als je wakker wordt op zondagmorgen. En eindigt als je maandagmorgen wakker wordt.
Spitten en niet moe worden.
Johannus

Bericht door Johannus »

En zo heiligt een ieder op zijn eigen manier. Gelukkig worden we niet door de werken zalig, maar door het geloof.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef: Ik ken het ook uit heus niet zo zware PKN-gezinnen. Pa draaide zaterdagavond ijskoud om 12 uur de deur op het slot. Kinderen die nog naar binnen wilden, mochten aanbellen. Of het een weerstand geeft, weet ik niet. Het kan ook gewoon een hoop duidelijkheid geven.
Al die voorbereidende werkzaamheden voor maandag zijn op zondagavond nergens voor nodig. Eens met Luther.
Verschrikkelijk zo'n vader.
Als mijn man zoiets zou doen, zou ik de neiging hebben om die deur weer open te draaien. Zal wel helemaal afgekeurd worden hier, wegens ondermijnend gezag, maar ik ben blij dat ik zo'n man niet heb. :huhu
Volgens mij is het effectiever om te stellen: s'avonds een vent, s'morgens dan ook een vent.
Op een bepaalde leeftijd lijkt het heel stoer en apart om van de nacht de uitgaansavond te maken, maar meestal is dat maar tijdelijk.
Mijn oudste hield het i.i.g. niet lang vol, want s'maandags voelt dat ook nog niet prettig.

Wie is er soms in zijn hoofd niet bezig met de aankomende werkweek, met alle zorgen en drukte? Ik wel hoor.
Mijn ouders gingen eens na de kerk met een ouderling mee, lief kind des Heeren.
Toen mijn pa over de preek van die ochtend begon, begon hij te huilen en zei: ik heb er niks van gehoord, ik was zo bezig met het timmeren van mijn nieuwe schuur.
Maar dat overkomt jullie dus nooit begrijp ik?
Ezen schreef:Je kunt ook stellen dat de zondag pas begint als je wakker wordt op zondagmorgen. En eindigt als je maandagmorgen wakker wordt.
Dat is ook nog een optie. Maar dat geldt alleen als je op een "normale" tijd wakker wordt dan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Dit is allang niet meer houdbaar in de CGK, misschien nog in een enkele behoudende gemeente en dan bij bepaalde gezinnen.
Ik ga niet uit van wat houdbaar is in de CGK. Dat lijkt me een wat wankel uitgangspunt.
Uiterst rechtse kringen?? Dat ik ooit nog dit stickertje opgeplakt zou krijgen, had ik niet meer gedacht... En verder: Nee hoor, dit is allemaal zeker niet wettisch bedoeld. Meer duidelijk, zoals @Zita verwoordde. Ook al zou ik nooit de deur op slot draaien, maar het in gesprek aan de orde stellen.
Wat dit er mee te maken heeft, begrijp ik niet helemaal. Het lijkt me inderdaad juist om te kerken in de gemeente waar je lid bent.
Dat hangt ervan af, hoe je de zondag inricht. Zelf zijn we gewoon om na de middagdienst een bijbelstudie met het gezin te doen en daarna een gezelschapsspel. Daarna lees ik de jongste nog voor. Na de diensten praten we overigens eerst na over de preek onder het genot van iets lekkers.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Iets lekkers? Vertel! Ik dacht dat dat alleen nog maar in uiterst linkse kringen voorkwam.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Het heiligen van de sabbat houdt voor de meeste refo's in 2x naar de kerk en er tussen slapen.

Een buurvrouw klaagde altijd als het mooi weer was op zondag want dan wilden de kinderen buitenspelen...
Orchidee

Bericht door Orchidee »

FlyingEagle schreef:Het heiligen van de sabbat houdt voor de meeste refo's in 2x naar de kerk en er tussen slapen.

Een buurvrouw klaagde altijd als het mooi weer was op zondag want dan wilden de kinderen buitenspelen...
Vreselijk is dat! en heel generaliserend zeg ik het toch; het gebeurt nog steeds, vooral bij zeer wettische mensen, want anders duurt de zondag wel erg lang, of zoals een buitenlandchauffeur de hele week van huis is en moet "bijslapen" met zijn vrouw, walgelijk!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Dit is allang niet meer houdbaar in de CGK, misschien nog in een enkele behoudende gemeente en dan bij bepaalde gezinnen.
Ik ga niet uit van wat houdbaar is in de CGK. Dat lijkt me een wat wankel uitgangspunt.
Uiterst rechtse kringen?? Dat ik ooit nog dit stickertje opgeplakt zou krijgen, had ik niet meer gedacht... En verder: Nee hoor, dit is allemaal zeker niet wettisch bedoeld. Meer duidelijk, zoals @Zita verwoordde. Ook al zou ik nooit de deur op slot draaien, maar het in gesprek aan de orde stellen.
Wat dit er mee te maken heeft, begrijp ik niet helemaal. Het lijkt me inderdaad juist om te kerken in de gemeente waar je lid bent.
Dat hangt ervan af, hoe je de zondag inricht. Zelf zijn we gewoon om na de middagdienst een bijbelstudie met het gezin te doen en daarna een gezelschapsspel. Daarna lees ik de jongste nog voor. Na de diensten praten we overigens eerst na over de preek onder het genot van iets lekkers.
Kom nu Luther, onder welke steen leef jij, of heb jij kinderen onder de 10?
De basisschoolleeftijd kunnen we allemaal nog heel goed hendelen, maar daarna, dan hoef je echt niet meer aan te komen met een glaasje ranja, een zakje chips en eerbied en stilte vragen, terwijl ze er 2 kerkdiensten (als het meezit) op hebben zitten.
Wij leven hier midden in de wereld en de kerk is aardig mee opgeschoven, dus kan ik dat eilandje niet meer handhaven hoor.
Ik ben al dankbaar voor de zaken die niet plaats vinden en dat mijn volwassen kinderen bepaalde principes hebben overgenomen, maar niet allemaal, zoals ik niet alle principes van mijn ouders heb overgenomen.
Volgens mij gaat dat overal zo, tenminste, als ik zo om me heen kijk in familie- en vriendenkring, zie ik niet anders.
Zelfs de aangetrouwde oggers en gginnedders kwamen er achter dat zij van hun pubers niet meer hetzelfde konden eisen als zijzelf braaf hadden gedaan.

En wees nu eerlijk, soms heb je als ouder toch niet echt een fundamenteel bezwaar?
Maar meer, "omdat we dit nooit deden en het voelt niet goed, of het past niet bij de zondag".
Dat zijn meestal de argumenten (soms naast: omdat ik het zeg)
Nou Luther, met hoogopgeleide adolescenten hoef je hier niet mee aan te komen.
Ik ben vóór: de lijnen openhouden, hen zelf toch principes laten ontwikkelen, ook al komen die niet overeen met de mijne.
Ik ben in een andere tijd opgegroeid, zonder laptop, mobiel en beperkt tv aanbod.
De hervormde en gereformeerde ouders kwamen op veel punten nog overeen met mijn CGK ouders.
Maar nu zelfs de CGK onderling verdeeld is, is er geen houden meer aan en worden soms zelfs de voetbalwedstrijden bijgehouden op de zondagmiddag!
Ouders weten dit niet, of doen alsof ze het niet door hebben. (of liggen op bed)

Maar ik vind het behoorlijk naief om te denken dat je met een spelletje en wat lekkers 16/17/18/19/20 jarigen in een stramien kan houden, want dat lukt niet.
Wij doen ook vaak een spel op zondagavond, iets wat uitdaging biedt, zoals Trivial Pursuit o.i.d.
Maar daar kun je niet elke zondag mee aankomen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Op een bepaalde leeftijd lijkt het heel stoer en apart om van de nacht de uitgaansavond te maken, maar meestal is dat maar tijdelijk.
Met verdriet moet je die constatering weleens doen, ja. Maar dan vanuit de liefde blijven waarschuwen, lijkt me een betere weg, dan de principes aanpassen aan de praktijk. Hoe vaak lees je niet dat ook jonge mensen sterven. Wie zegt dat het tijdelijke is? Wie zegt dat er daarna nog een andere tijd komt?
Plaats reactie