Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Tiberius
Administrator

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Tiberius »

Mogelijk heeft Schemerlichtje een preek van Prekenweb beluisterd...
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
caprice schreef:
huisman schreef:
Schemerlichtje schreef:'s morgens een preek over Romeinen 8:1 door ds. Tuinier
's avonds een preek over psalm 103:17 en 18 door ds. Brugge (belijdenisdienst)
belijdenisdienst in augustus?
Dag kan toch? Vorig jaar in (ik meen) oktober hadden wij hier ook een belijdenisdienst.
Natuurlijk kan het maar in augustus is het vakantietijd en is een deel van de gemeente afwezig, ik zou dus niet voor deze tijd van het jaar kiezen voor zo'n dienst.
Als de belijdeniscatechisanten er maar zijn...
jvdg

Bericht door jvdg »

Preek over de dochters van Lot, hoe zij hun vader gebruikten om zijn geslacht niet te laten uitsterven. Na een aantal levenslessen uit deze geschiedenis te hebben getrokken (w.o. incest), is gepredikt dat dit niet alleen een geschiedenis is met een droevige afloop van het leven van de in Gods Woord herhaald genoemde rechtvaardige Lot, maar dat hier ook een heilsgeschiedenis wordt verhaald.
Waar ik nooit over heb nagedacht, was, dat ook Lot gerekend moet worden in het geslachtregister van Jezus.
Immers de zoon van Lot en zijn oudste dochter was Moab.
En was Ruth niet de moabitische “voormoeder” van Jezus?

Zelfs in deze onverkwikkelijke geschiedenis is het Evangelie terug te vinden.
Wat een wonder.
Ds. haalde nog aan, dat als wij 10.000 malen meer zouden gezondigd hebben dan Lot en zijn dochters, er toch genade is te verkrijgen bij Hem die de hoeren en tollenaars niet afwees.

Tijdens de dienst was ik nogal geïrriteerd dat we alleen maar een Bijbellezing voorgeschoteld kregen, maar dat derde punt, het Evangelie, dat was de ontroerende kern van deze preek.

Overigens adviseerde de ds. de kinderen hun ouders te bevragen naar sexuele voorlichting.
Een goed advies, maar of de ouders daar blij mee waren?

Ds. heeft ook de incest plegende ouders ernstig gewaarschuwd (ook/juist de zwarte pakken), maar heeft verzuimd hen te wijzen op het belijden van schuld jegens die kinderen. Ook zijn deze kinderen niet in het gebed betrokken.
Dat was wel jammer.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Jona 1: 3 Maar Jona en Jona 1;4 maar de HEERE !!
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

's morgens over het 'bijna een christen- geworden te zijn van Agrippa'
's avonds over water en stromen op het droge en het noemen van de naam van God (Jes.43 en 44)
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Onze dominee is ook deze week nog met vakantie.
's-morgens: Jeremia 3:14: Bekeert u, gij afkerige kinderen, spreekt de HEERE, want ik heb u getrouwd en Ik zal u aannemen, 1 uit een stad en 2 uit een geslacht en zal u brengen te Sion. Leespreek van wijlen Ds.L.Rijksen
's-middags: Ds.A.Schreuder over 1 Petrus 1:6/7: In Welken gij u verheugt, nu weinig tijds(zo het nodig is) bedroefd zijnde door menigerlei verzoekingen; Opdat de beproeving van uw geloof, die veel kostelijker is dan van het goud, het vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus;
's-avonds: Ds.J.Karels over Handelingen 16:25: En omtrent de middernacht baden Paulus en Silas en zongen Gode lofzangen en de gevangen hoorden naar hen.
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

's Morgens de bekering van de stokbewaarder. Heel treffend wat Paulus zegt: Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, gij en uw huis
's Middags 'gedenkt aan de vrouw van Lot'. Met al je uiterlijke veranderingen kun je nog zo met je hart aan 'Sodom' hangen.
De Heere eist gehoorzaamheid.
Zachea
jvdg

Bericht door jvdg »

Onze predikant sprak o.a. over de drieslag; Ellende, verlossing en dankbaarheid.

Hij vergeleek die drieslag met een (geschilderd) drieluik.
Een bekende kuntstvorm waar bij drie taferelen op afzonderlijke doeken worden geschilderd.

Bedek je het luik van de dankbaarheid over die van de verlossing, dan is er geen verlossing, maar een ellendig bestaan in het stuk der ellende.
Bedek je het stuk der ellende over die van de verlossing, is er weer geen verlossing, dan houd je ook geen verlossing over, maar een juichend christendom zonder verlossing.
Oftewel een dankbaarheid zonder verlossing van de ellende. Dan is er geen reden tot juichensstof.

Meer mogelijkheden zijn er niet.

Die drieslag is onmisbaar, maar de Heilige Geest leidt en brengt allen in die cirkel, die wordt bepaald door het werk van God.
De weg daartoe is voor elk mens verschillend, waarbij de Heilige Geest "rekening houdt" met het wezen van die zondaar.

Ik las vanavond nog van iemand die zei: Ik heb vele jaren God gezocht, maar uiteindelijk heeft Hij mij gevonden.
O, eeuwig wonder van Gods genade.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Onze predikant sprak o.a. over ...
Fijn dat je dat inmiddels kunt zeggen, Jan! :super
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

onze predikant preekte uit Amos, over de beeldendienst in Bethel. Het volk verbeeldde God in een gouden kalf. Dit zou hen voorspoed, gezondheid en geluk geven. En de vraag aan ons was: als ons gebed zich beperkt tot het vragen om voorspoed, gezondheid en geluk, als wij God vooral nodig hebben in dit aardse leven, aanbidden wij dan niet evengoed het gouden kalf?
Lassie

Bericht door Lassie »

Bartimeus, het ging over Zegen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Een bijzonder mooie zondag gehad.
's morgens een doopdienst met als thema: Mijn God is trouw! (deel 2 van de serie: Wie is mijn God)
's avonds een bemoedigende preek vanuit de HC zondag 26 (Heilige Doop): het verzekerd en vermaand ons! En wijst op Chrustus alleen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Onze dominee was weer terug van vakantie!
's-morgens: Het vervolg van Markus waar voor zijn vakantie gebleven was: Markus 6:48b-50: en omtrent de vierde wake des nachts kwam Hij tot hen wandelende op de en wilde hun voorbijgaan. En zij, ziende Hem wandelen op de zee, meenden, dat het een spooksel en schreeuwden zeer. Want zij zagen Hem alllen en werden ontroerd en terstond sprak Hij met hen en zei tot hen: Zijt welgemoed, Ik ben het, vreest niet.
's-middags: Een leespreek van wijlen Ds.A.Verhagen over Hebr.11:30: Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen, als zij tot zeven dagen toe omringd waren geweest.
's-avonds: Zondag 1 HC. Hij had nogal wat opdrachten o.a. om in de week voor Cathechismus uit een verklaring de desbetreffende zondag vast te lezen. Dat lijkt me in Zijn wegen gaan, dat zal ik dan ook proberen te doen. Ik heb met belijdenis de verklaring van Ds.G.H.Kersten gekregen. Die hij ook speciaal noemde, maar ook o.a. Ds.A.Hoogerland werd genoemd.
huisman

Bericht door huisman »

Gijs83 schreef:Onze dominee was weer terug van vakantie!
's-morgens: Het vervolg van Markus waar voor zijn vakantie gebleven was: Markus 6:48b-50: en omtrent de vierde wake des nachts kwam Hij tot hen wandelende op de en wilde hun voorbijgaan. En zij, ziende Hem wandelen op de zee, meenden, dat het een spooksel en schreeuwden zeer. Want zij zagen Hem alllen en werden ontroerd en terstond sprak Hij met hen en zei tot hen: Zijt welgemoed, Ik ben het, vreest niet.
's-middags: Een leespreek van wijlen Ds.A.Verhagen over Hebr.11:30: Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen, als zij tot zeven dagen toe omringd waren geweest.
's-avonds: Zondag 1 HC. Hij had nogal wat opdrachten o.a. om in de week voor Cathechismus uit een verklaring de desbetreffende zondag vast te lezen. Dat lijkt me in Zijn wegen gaan, dat zal ik dan ook proberen te doen. Ik heb met belijdenis de verklaring van Ds.G.H.Kersten gekregen. Die hij ook speciaal noemde, maar ook o.a. Ds.A.Hoogerland werd genoemd.
Die vervolgpreken van Markus lijken mij erg mooi (Ik ben een groot voorstander van een (gedeelte van)bijbelboek in zijn geheel te bepreken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Zondagmorgen een preek over dorsten en over het water dat Christus geeft. Dat het zo nodig is te dorsten om het water te kunnen ontvangen (en dat nog wel in de pkn:)). En dat Christus ons daartoe op onze zonden wijst. Uit Joh. 4.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie