Dan kan ik niet begrijpen dat je dat niet snapt, want voor mij was het juist volstrekt duidelijk waarom die werden genoemd. Omdat die juist in de onderzoeken boven kwamen drijven.DDD schreef: ↑08 apr 2025, 22:37Daar is in zoverre iets mis mee, dat het volstrekt onduidelijk is waar zoiets vandaan komt. Er is ook de naam van ds. Van Reenen. In de meeste gemeenten zal zelden of nooit een preek van hem gelezen worden. Er zijn kennelijk ook gemeenten die heel vaak een preek van hem lezen, reden waarom hij nu genoemd wordt. Want anders zou zo'n naam niet boven komen drijven. Wat zegt dat dan? Niet zoveel, behalve dan dat een deel van de gemeenten geregeld een preek van hem hoort (en nog wat andere populaire dominees van vóór 1960, overwegend ter rechterzijde van de GG, want daar lezen ze relatief vaker oudere preken).Simon0612 schreef: ↑08 apr 2025, 22:25Sorry, maar dat heeft echt niets te maken met het representatieve van dit onderzoek. Je had een klein beetje meer een punt als ze er aantallen aan hadden gekoppeld, al zou dat nog steeds niets te maken hebben met de representatie van het onderzoek. Je zou dan kunnen discussiëren of het discutabel is dat ds. Moerkerken wordt genoemd (omdat jouw stelling is dat hij nog maar onlangs is overleden). Maar nu wordt zijn naam alleen gebruikt als een van de voorbeelden van wat voor preken die er uit eigen kerkverband worden gelezen. Lijkt me totaal niets mis mee.J P Zoon schreef: ↑08 apr 2025, 22:09 Laat ik het anders stellen dan: de bevindingen en uitspraken over de uitslag van het onderzoek vind ik niet juist weergegeven als het gaat om de namen van predikanten die worden genoemd, omdat men vanwege de gevoeligheid niet wil noemen van welke hedendaagse predikanten er veel gelezen wordt.
Ik noemde al de naam van ds. Moerkerken. Die wordt genoemd met ds. Van Haaren. Maar als dit onderzoek, waar men in de eerste helft van afgelopen jaar al de enquête over heeft uitgezet, eerder was gepubliceerd, of ds. Moerkerken had op dit moment nog geleefd, was zijn naam niet genoemd. En dat vind ik dus een onderdeel wat de representatie beïnvloedt. Of je noemt alle namen, of je noemt geen namen.
Ik vind dan de stelling: "In de meeste gemeenten zal zelden of nooit een preek van hem gelezen worden." weer een spannende. Waar komt die vandaan? Ligt daar ook een onderzoek aan ten grondslag?