Lees van der Groe of Smytengeld eens.Onbekende schreef:Ik denk dat á Brakel het heel erg juist gezien heeft. Alleen komt dat niet zo goed uit voor degenen die een schema hanteren. Die kunnen niet meer met de genoemde verschillen omgaan.Maanenschijn schreef:Had vader Brakel het dan mis?CvD schreef:Als God je uit de wereld haalt dan is het de trekkende liefde Gods. Die een zondaar komt te overtuigen van gerechtigheid en oordeel. Gods eist zijn beeld van ons terug. Een dat zijn we kwijt een krijgen dat alleen terug als we met Hem verzoend worden door het bloed van Jezus Christus Gods Zoon. Een wanneer wordt die borg en middellaar geopenbaard. Als van mensen zijden om komen wordt en niets meer. Dan wordt hij geschonken door God de Vader en toe gepast door God den Heilige Geest.
In dit verband toch maar de nuchtere boodschap van Brakel in de Redelijke Godsdienst, hoofdstuk 31:
schreef:VII. 4. Het vierde dat aan te merken is, is de wijze van wedergeboorte, welke zeer verscheiden is;
(a) Sommigen worden schielijk, in een korte tijd overgebracht, als in één ogenblik,
gelijk Zachéus en de moordenaar; velen op de Pinksterdag, de stokbewaarder. Anderen langzamer.
(b) Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en
ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis, zoals op de Pinksterdag, en de stokbewaarder, Hand. 16:27.
(c) Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de
Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetheid van de Evangelische goederen vervullen zó hun ziel, dat ze geen tijd hebben, aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap als Zachéus, Lukas 19:3, 10.
(d) Sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van de waarheden; in bedaardheid zien ze hun zonden en ellendige staat buiten Christus, en de zaligheden der bondgenoten, alsmede de waarheid van de aanbieding van Christus door het Evangelie aan hen. In dit beschouwen der waarheden worden ze allengskens (langzamerhand) en buiten hun weten veranderd, en worden der waarheid gehoorzaam, en door de kennis van de waarheid worden ze gelovig, en hun hart wordt gereinigd, 1 Petrus 1:22. Zij hebben niet veel smartelijke droefheid, ook geen verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, en zoete goedkeuring van de waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als zaligheid in Christus, en hun aanneming van, en verlaten op Christus. Dit zijn doorgaans de bestendigste en vaste Christenen.
(e) Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, dien God doorgaans houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, a1engskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede, met al haar omtrek, van de eerste overtuiging, tot de bewustheid dat men Christus aanneemt. Want anders is het een zekere zaak, dat de bekering in één ogenblik geschiedt, in één moment wordt de ziel van dood levend; tussen dood en levend zijn is geen tijd. Omdat deze wijze van bekering de gewoonste is, zo zullen wij ze in haar begin, voortgang en einde wat breder openleggen, opdat een ieder zich daarin zou kunnen spiegelen.
Maar dat zeggen wij vooraf, dat niemand bekommerd moet zijn over de wijze van bekering, omdat hij niet is overgebracht op deze of gene wijze, die men zichzelf voorschrijft, of op welke anderen bekeerd zijn. Als de bekering er is, dan is het wél, en ziet tot uw ontsteltenis niet terug op de wijze, al was de wijze van bekering in u zodanig, dat gij nooit iets dergelijks gelezen of gehoord had. Want de wegen Gods zijn wonderbaar, en de een ondervindt wel iets, daar de andere niet van weet, ook in de ge- wone weg tot bekering; maar men moet dikwijls terugzien op al de voorzienigheden en wegen, waardoor God ons geleid heeft, dat geeft ons stof van verwondering, van verheerlijking van God, en van vaststelling van zijn staat.
Men trekt een jong plantje liever uit om te zien of de wortel wel echt is. Het gevolg is dat het plantje dood gaat.
Een jong plantje moet je voeding geven en voorzichtig behandelen zodat het kan groeien. Als het plantje na goede verzorging uiteindelijk vruchten draagt, kun je de conclusie trekken dat de wortel echt is.
De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Ok! Overigens is het wel goed om eens een keer te wijzen a Brakel, dat mogen we niet uit het oog verliezen inderdaad.Maanenschijn schreef:Ik heb het ook nog eens herlezen en moet eerlijk aangeven dat ik je ten onrechte in het rijtje heb gezet, ik zie ook geen tegenstrijdigheid met Brakel. Excuus.TSD schreef: Omdat je ook mij noemt: wat van hetgeen in hiervoor schreef is in strijd met het door jou geciteerde stukje over de bekering van a Brakel?
Ik heb het nog eens gelezen, maar ik zie het niet, dus wil je me even helpen?
Echter, ik moet er wel bij zeggen dat Brakel het hier heeft over de uitzonderingen. In enkele zinnen geeft het hij aan hoe het soms ook kan gaan, om dan vervolgens uitgebreid stil te staan bij Gods gewone weg. Hier op dit forum lijkt het bijna altijd over de uitzonderingen te gaan, dat verbaast me wel. Ik heb het idee dat dit stukje ook wel misbruikt wordt.
Daarbij, ik dacht het ook bij Brakel te hebben gelezen, maar weet dat niet zeker, is het zo dat Gods gewone weg juist ook het meest wordt gevonden onder hen die bij de waarheid zijn opgegroeid.
Hier schrik ik wel van, want zo'n prediking is totaal niet Bijbels of volgens de belijdenisgeschriften.-DIA- schreef:Hier wordt de dwaling duidelijk weersproken door ds. A. Verschuure.
Ik citeer nu even letterlijk, en laten we dan eens bekennen of het niet de waarheid is?
-
"Wij moeten wel eerlijk zijn. De Schrift geeft geen ruimte om u te preken dat God wil dat u allemaal zalig wordt. Dat is nu een van die punten waar ik voor waarschuwen wil. Van de week is ook het nodige naar me toe gekomen van die lezing van dominee van den Brink. En ik wil jullie, jongelui, en gemeente, voor waarschuwen. Want die man die bedriegt ons. Die gaat eenzijdige teksten uit de Schrift halen. Die man maakt eerst een vertekend beeld van onze gemeenten en van onze prediking, en vervolgens geeft hij er dan een grote schop tegen. Maar dat is niet eerlijk. Er in de media al genoeg tegen hem gezegd, maar ik wil er u er graag voor waarschuwen. En tegelijk zeg ik: we zitten niet onder een boodschap dat God karig is. Wij zitten onder een prediking van de Schrift, dat Jezus’ bloed wast en reinigt van alle zonden. En gemeente, nu moet je goed luisteren wat ik zeg, hè? Als het over de algenoegzaamheid van Christus’ arbeid gaat dan sluit de Heere niemand uit. En als een mens verloren gaat, dan is dat om eigen schuld, en niet om dat we te rijk zijn, niet om arm zijn of te slecht, maar omdat we in eigen oog te rijk en te goed zijn. Want gemeente, bij de Heere is geen verhindering. Wie het werkelijk als een arme zondaar voor Hem verliezen mag… God kan alles, maar één ding kan Hij niet. Wat is dat? Zo’n verbroken zondaar laten staan. Nee, dan vloeit Zijn hart over van liefde en van barmhartigheid. Laten we vragen of we bij die leer mogen blijven. En bedel dan maar of u mag delen in die troost die geldt in leven en in het sterven."
Het citeren van een gedeelte uit een preek of toespraak kan net zo eenzijdig zijn als het instemmen met waarschuwen tegen het gebruik van mogelijke eenzijdige teksten. Ik haast me om te zeggen dat ik de intentie van ds Verschuure begrijp en deel. Alleen de wijze waarop heeft zeker niet mijn voorkeur.GerefGemeente-lid schreef:Ik moet ds. Verschuure helaas gelijk geven. Ik kan niet anders.-DIA- schreef:Hier wordt de dwaling duidelijk weersproken door ds. A. Verschuure.
Ik citeer nu even letterlijk, en laten we dan eens bekennen of het niet de waarheid is?
-
"Wij moeten wel eerlijk zijn. De Schrift geeft geen ruimte om u te preken dat God wil dat u allemaal zalig wordt. Dat is nu een van die punten waar ik voor waarschuwen wil. Van de week is ook het nodige naar me toe gekomen van die lezing van dominee van den Brink. En ik wil jullie, jongelui, en gemeente, voor waarschuwen. Want die man die bedriegt ons. Die gaat eenzijdige teksten uit de Schrift halen. Die man maakt eerst een vertekend beeld van onze gemeenten en van onze prediking, en vervolgens geeft hij er dan een grote schop tegen. Maar dat is niet eerlijk. Er in de media al genoeg tegen hem gezegd, maar ik wil er u er graag voor waarschuwen. En tegelijk zeg ik: we zitten niet onder een boodschap dat God karig is. Wij zitten onder een prediking van de Schrift, dat Jezus’ bloed wast en reinigt van alle zonden. En gemeente, nu moet je goed luisteren wat ik zeg, hè? Als het over de algenoegzaamheid van Christus’ arbeid gaat dan sluit de Heere niemand uit. En als een mens verloren gaat, dan is dat om eigen schuld, en niet om dat we te rijk zijn, niet om arm zijn of te slecht, maar omdat we in eigen oog te rijk en te goed zijn. Want gemeente, bij de Heere is geen verhindering. Wie het werkelijk als een arme zondaar voor Hem verliezen mag… God kan alles, maar één ding kan Hij niet. Wat is dat? Zo’n verbroken zondaar laten staan. Nee, dan vloeit Zijn hart over van liefde en van barmhartigheid. Laten we vragen of we bij die leer mogen blijven. En bedel dan maar of u mag delen in die troost die geldt in leven en in het sterven."
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dicht bij jezelf blijven is mijn advies!Tiberius schreef:Hier schrik ik wel van, want zo'n prediking is totaal niet Bijbels of volgens de belijdenisgeschriften.-DIA- schreef:Hier wordt de dwaling duidelijk weersproken door ds. A. Verschuure.
-
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Eigenlijk is het off-topic, want dit is noch evangelie noch kleine lettertjes.
Waarom komen mijn berichten niet aan???
Wellicht kun je toelichten wat niet is naar de Schrift en onze belijdenis?Tiberius schreef:Eigenlijk is het off-topic, want dit is noch evangelie noch kleine lettertjes.
-
- Verbannen
Kun je dit beargumenteren? Dus dat geldt niet alleen voor de eerste 6 zinnen, maar ook voor wat er na komt.Tiberius schreef:Hier schrik ik wel van, want zo'n prediking is totaal niet Bijbels of volgens de belijdenisgeschriften.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 09 aug 2022, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Juist niet: dicht bij de Bijbel blijven, is mijn advies.pierre27 schreef:Dicht bij jezelf blijven is mijn advies!Tiberius schreef:Hier schrik ik wel van, want zo'n prediking is totaal niet Bijbels of volgens de belijdenisgeschriften.-DIA- schreef:Hier wordt de dwaling duidelijk weersproken door ds. A. Verschuure.
-
Eigenlijk alles.Ad Anker schreef:Wellicht kun je toelichten wat niet is naar de Schrift en onze belijdenis?Tiberius schreef:Eigenlijk is het off-topic, want dit is noch evangelie noch kleine lettertjes.
-
- Verbannen
Vertel...Tiberius schreef:Eigenlijk alles.Ad Anker schreef:Wellicht kun je toelichten wat niet is naar de Schrift en onze belijdenis?Tiberius schreef:Eigenlijk is het off-topic, want dit is noch evangelie noch kleine lettertjes.
Misschien een Bijbeltekst en een Leerregel van Dordt en een vraag van Heidelberg als argument.
Want zo kan ik ook vanalles beweren.
Oja, en mijn argument is mede gegrond op kanttekening 11 van 1 Johannes 2 vers 2.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 09 aug 2022, 09:15, 2 keer totaal gewijzigd.
In feite mag een dominee, naar Eziëchiel het werk van een herder omschrijft niet spreken?
Lees hier wat Gods opdracht is aan de herders die Hij zelf zendt.
De inleiding van Ez. 33, luidt alzo:
Het werk van den wachter
Door de gelijkenis van een getrouwen wachter in het land stelt God den profeet zijn en aller getrouwe leraren plicht voor, vss. 1, 2, enz. Toont den murmureerders en huichelaars onder de gevangen Joden, dat Hij wel en recht handelt met boetvaardigen en afvalligen, en verdedigt de rechtvaardigheid Zijner wegen, tegen hun beschuldigingen, 10. De profeet bekomt de tijding van de verovering en verstoring van de stad Jeruzalem, en profeteert hoe de overgeblevenen in het land zullen varen, 21. Gods oordeel over de huichelachtige pluimstrijkers en bespotters der profeten, 30.
Zie verder de Bijbel met kanttekeningen.
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#starth
Lees hier wat Gods opdracht is aan de herders die Hij zelf zendt.
De inleiding van Ez. 33, luidt alzo:
Het werk van den wachter
Door de gelijkenis van een getrouwen wachter in het land stelt God den profeet zijn en aller getrouwe leraren plicht voor, vss. 1, 2, enz. Toont den murmureerders en huichelaars onder de gevangen Joden, dat Hij wel en recht handelt met boetvaardigen en afvalligen, en verdedigt de rechtvaardigheid Zijner wegen, tegen hun beschuldigingen, 10. De profeet bekomt de tijding van de verovering en verstoring van de stad Jeruzalem, en profeteert hoe de overgeblevenen in het land zullen varen, 21. Gods oordeel over de huichelachtige pluimstrijkers en bespotters der profeten, 30.
Zie verder de Bijbel met kanttekeningen.
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#starth
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ook niet als we er Ezechiel 33 naastleggen? Ik meen dat de Gods Woord hier duidelijk spreekt.Tiberius schreef:Hier schrik ik wel van, want zo'n prediking is totaal niet Bijbels of volgens de belijdenisgeschriften.-DIA- schreef:Hier wordt de dwaling duidelijk weersproken door ds. A. Verschuure.
-
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#startg
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Liever niet, want dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Als je iets beweert, moet je ook de Bijbelse onderbouwing willen geven, en niet andersom.GerefGemeente-lid schreef:Vertel...Tiberius schreef:Eigenlijk alles.Ad Anker schreef:Wellicht kun je toelichten wat niet is naar de Schrift en onze belijdenis?Tiberius schreef:Eigenlijk is het off-topic, want dit is noch evangelie noch kleine lettertjes.
Misschien een Bijbeltekst en een Leerregel van Dordt en een vraag van Heidelberg als argument.
Want zo kan ik ook vanalles beweren.
Oja, en mijn argument is mede gegrond op kanttekening 11 van 1 Johannes 2 vers 2.
Maar ik kan je alvast twee vragen geven:
1. Waar staat in de Bijbel dat je moet preken dat God niet wil dat alle mensen zalig worden? Ik kan het niet vinden.
2. In de DL staat dat predikers het Evangelie moeten verkondigen met bevel van geloof en bekering. Ik lees nergens dat we moeten prediken dat mensen moeten bedelen.
Maar goed, ik wil me niet zozeer in de discussie mengen, alleen maar aangeven dat ik schrik dat deze leer ook zo openlijk in de GG verkondigd mag worden.