Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 14:45
Martijn schreef: ↑Gisteren, 14:40
Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 13:49
Ik hoorde een preek over de herders. Dat waren mensen die overtuigd waren van hun zonde en schuld, de schuldbrief thuis hadden gekregen en in het gemis geplaatst waren. Zij droegen elkaar op in het gebed en spraken met elkaar over hun bevinding. De boodschap van de engel kwam niet voor niets bij hen, er was plaats gemaakt. Het was een boodschap voor het ware volk van God. En met de woorden 'ulieden geboren' was het gemis nog niet opgelost. Het moest nog naar de kribbe toe. Om des tijds wille werd de engelenzang overgeslagen en werden we bepaald bij het haasten van de herders. Ze werden uitgedreven om te blikken in de kribbe. Terwijl er tegenwoordig velen Jezus in de handen gestopt wordt, en met een gestolen Jezus denken zalig te kunnen worden, is deze geschiedenis een voorbeeld hoe de Heere echt werkt.
Dit is een korte samenvatting van de preek die ik beluisterde. Ik moet er aan denken bij het lezen van dit gesprek. Ik begrijp dus wel goed wat Geeske bedoelt. Deze denkwijze en deze prediking is aanwezig in de rechterflank van onze gezindte. En niet alleen in de GGiNbv.
Is dat naar jou mening een terecht bijbelse uitleg?
Nee, onbijbels en mensmiddelpuntig. Erg verdrietig.
Ik sluit mij volledig aan bij Ad: het is erg verdrietig als er zo gepreekt wordt. Op welke manier is een dergelijke preek de verkondiging van Gods woord?
Gaat het erom wat God deed, wat Hij gaf: dat het Woord vlees geworden is, en dat Hij dat op een heerlijke manier aan de herders getuigde en hen riep, of gaat het om de herders, om wie zij waren (volgens de predikant) en om wat zij meemaakten? (Natuurlijk gaat het niet zonder de herders, alleen het is duidelijk dat er over de herders geschreven wordt omwille van de geboorte van Gods Zoon, en niet over de geboorte van Gods Zoon omwille van de herders.)
Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 15:46
Wellicht wel enige eisegese, maar daar hoeven we nu ook weer niet zo dramatisch over te doen. In het licht van Maleachi 4:2 is het wél heel goed mogelijk dat dit godvrezende mannen zijn geweest.
Een zeker predikant zei eens: 'het is aardig gevonden, maar de Bijbel is niet voor aardige vondsten'. De vraag is niet wat er mogelijk of goed mogelijk is, de vraag is wat God ons heeft willen meedelen en wat Hij daarmee wil zeggen. Het is onjuist te stellen dat er altijd een periode van verwachten voorafgaat aan het geloof (en dat is wat hier nadrukkelijk geïmpliceerd wordt), daar zijn genoeg voorbeelden van in Gods woord, denk aan de roeping van Levi die in het tolhuis zat, en die in het voorbijgaan werd geroepen; aan Paulus op de weg; aan Legio, die roepend naar Jezus kwam gerend; of aan de moordenaar aan het kruis die eerst nog lasterde.
Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 11:34
Bertiel schreef: ↑Vandaag, 10:56
Een dominee zou genoeg moeten hebben aan de tekst.
Dat had-ie ook, genoeg om deze preek te maken.
Dat de herders elkaar opdroegen in het gebed en met elkaar spraken over hun bevinding is fantasie, dat hoort thuis in een roman, niet in een preek. Als je bij dergelijke preken alles wegstreept wat fantasie is dan blijft er bitter weinig over, en ik hoef die preek niet gehoord te hebben om te weten dat die predikant daar niet deze vermaning bijvoegde dat wij de herders moeten navolgen in hun gehoorzaamheid aan het woord van de Engel.