Spreuk van de dag
- Johann Gottfried Walther
Re: Spreuk van de dag
Als men altijd preekt wat het niet is, dan heeft men geen tijd meer over om te preken wat het wel is. ( ds. J. van der Poel)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Maar met dien verstande dat dominees die graag preken wat het niet is zich vaak aan tijd noch orde storen en dus er nog een kwartiertje bij nemen.Johann Gottfried Walther schreef:Als men altijd preekt wat het niet is, dan heeft men geen tijd meer over om te preken wat het wel is. ( ds. J. van der Poel)
Als ze in dat extra kwartiertje dan maar zouden preken wat het wél is.
Je hebt de mogelijkheid van de vergeving nodig om onder ogen te kunnen zien wat je hebt misdaan.
Dr. Maarten Wisse
Dr. Maarten Wisse
"De vergeving van zonden is geen systeem, dat de mens zich kan toeëigenen. Maar het wordt u verkondigd dat zij aangebracht is door Jezus Christus."
"Er wordt u niet gevraagd of u de vergeving van zonde wilt aannemen. Ook wordt er niet gezegd dat u er iets voor doen moet. Zij wordt u verkondigd!"
Maarten Luther
"Er wordt u niet gevraagd of u de vergeving van zonde wilt aannemen. Ook wordt er niet gezegd dat u er iets voor doen moet. Zij wordt u verkondigd!"
Maarten Luther
Ik ben aan tafel bezig met het boek Jeremia. Als je dan zo leest hoe die profeet gehaat werd, ja zelfs moordplannen. en alleen omDDD schreef:Maar met dien verstande dat dominees die graag preken wat het niet is zich vaak aan tijd noch orde storen en dus er nog een kwartiertje bij nemen.Johann Gottfried Walther schreef:Als men altijd preekt wat het niet is, dan heeft men geen tijd meer over om te preken wat het wel is. ( ds. J. van der Poel)
der waarheid wil, dan zien we dat er niet veel is veranderd. Ik denk dat het van alle tijden is dat de waarheid naar Gods Woord wordt tegengestaan door de gevallen mens. Ook (of wellicht wel juist) theologen en Schriftgeleerden die het op het aller nauwste namen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bijzondere conclusie n.a.v. de door jou aangehaalde post...-DIA- schreef:Ik ben aan tafel bezig met het boek Jeremia. Als je dan zo leest hoe die profeet gehaat werd, ja zelfs moordplannen. en alleen omDDD schreef:Maar met dien verstande dat dominees die graag preken wat het niet is zich vaak aan tijd noch orde storen en dus er nog een kwartiertje bij nemen.Johann Gottfried Walther schreef:Als men altijd preekt wat het niet is, dan heeft men geen tijd meer over om te preken wat het wel is. ( ds. J. van der Poel)
der waarheid wil, dan zien we dat er niet veel is veranderd. Ik denk dat het van alle tijden is dat de waarheid naar Gods Woord wordt tegengestaan door de gevallen mens. Ook (of wellicht wel juist) theologen en Schriftgeleerden die het op het aller nauwste namen.
Sprokkelhoutjes hebben geen verband.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Daarom werden zo ook door wijlen ds. Mallan niet aanbevolen. Hoe treffelijk sommige van die houtjes ook zijn.Johann Gottfried Walther schreef:Sprokkelhoutjes hebben geen verband.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bedoel je die gedichten? Wat had ds. Mallan daar op tegen?
- Niet meer zo actief -
Nee sprokkelhoutjes zijn verzamelde kernachtige uitspraken van Ds. V/d Poel.Mannetje schreef:Bedoel je die gedichten? Wat had ds. Mallan daar op tegen?
Mannetje schreef:Bedoel je die gedichten? Wat had ds. Mallan daar op tegen?
De Wachter Sions 1960 schreef:En dan komen er nog een hoop spreuken achterop, die men dan heel nederig sprokkelhout noemt, waar degenen die arm en koud geworden zijn zich bij warmen kunnen. Nu, laten zulke leraars daar bij zichzelf de kachel maar mee aanmaken. Dan kunnen ze zich warmen bij de sprankels van het vuur dat zij zelf ontstoken hebben. Ik zal me dan maar bij de Spreuken van Salomo houden, want van het sprokkelhout van die leraar wil mijn kachel nog niet branden
Van zulke uitspraken krijg ik het eerder koud dan warm.
- Niet meer zo actief -
Het was bekend dat Ds. Mallan niet zoveel ophad met Ds. Van der Poel. Laatst genoemde had het daar moeilijk mee. Zo moest hij een keer Avondmaal houden in Kinderdijk, maar kon hij het niet. Omdat er tussen hem en Ds. Mallan ( staande in Alblasserdam )het niet recht lag. Hij was van plan om niet te gaan. Uiteindelijk heeft hij de telefoon gepakt en Ds. Mallan gebeld en gezegd wil je mij vergeven? Deze zei er niet heel hartelijk ja op, terwijl de "fout" bij Ds. Mallan lag.
Het citaat van Anker bewijst dat de verhouding scheef lag. Zo praat je niet over een ambtsbroeder. Kan mannetje dus goed begrijpen dat hij zegt er koud van te krijgen.
Het citaat van Anker bewijst dat de verhouding scheef lag. Zo praat je niet over een ambtsbroeder. Kan mannetje dus goed begrijpen dat hij zegt er koud van te krijgen.
Ik las in een boek dat het na dat telefoontje direct glad lag tussen die twee.