Re: Laatst gekochte boeken [2]
Geplaatst: 14 jan 2019, 19:03
Jammer dat deze hoofdstukjes niet als blogs zijn verschenen. Dan zouden ze in ieder geval bredere afname hebben.
Ik moet dan aannemen dat u goed geleerd bent. Mag ik u dan vragen naar een Schriftuurlijke exegese van Psalm 32 : 5: Mijn zonde maakte ik U bekend en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet; ik zeide: ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Sela.refo schreef:Maar als de preek werkelijk zo ontdekkend en ontgrondend is: waarom zet je er dan gelijk bij dat anderen daar aanstoot aan nemen?-DIA- schreef:Als het goed is lees je niet kritisch. Dat hoeft ook niet als je weet wie de schrijver is. In dit geval is het een duidelijke zaak.refo schreef:Preken lezen omdat ze ontgronden en ontdekken, is ook een soort remonstrantisme.
Ik zou zeggen: Kritisch lezen kan noodzakelijk zijn, maar zoek dat niet opzettelijk op. Over het algemeen zal men er dan weinig
vrucht van hebben te van verwachten, en het kan een eenvoudige ziel in raadsels brengen, zoals ik ook van nabij heb
meegemaakt.
Ik weet wel dat we wakker moeten zijn, maar als we eenmaal weten waar we met een schrijver aan toe zijn, doen we er
verstandig aan om geen boeken te kopen waarbij je op je hoede moet zijn. Of je moet vast staan op het fundament van Schrift en
belijdenis.
Maar los hiervan. Het is wel opmerkelijk dat er mensen zijn die een ontdekkende preek schuwen. Dat is een veeg teken, denk ik dan.
Ben jij een vreemdeling in Jeruzalem? Volgens mij weet jij exact wat DIA bedoelt en berijdt je weer ernstig je stokpaardje.CvdW schreef:Mooi stukje uit DWS, maar het is voor mij niet duidelijk.
Wie bedekt, wie vergeeft?
Geef eens een inhoudelijke reactie op het stukje uit de DWS.Mannetje schreef:Ben jij een vreemdeling in Jeruzalem? Volgens mij weet jij exact wat DIA bedoelt en berijdt je weer ernstig je stokpaardje.CvdW schreef:Mooi stukje uit DWS, maar het is voor mij niet duidelijk.
Wie bedekt, wie vergeeft?
Dat mag, maar het is weleens wat vermoeiend.
Toch dienen we hier wel goed te toetsen wat Gods Woord werkelijk zegt:-DIA- schreef: Ik moet dan aannemen dat u goed geleerd bent. Mag ik u dan vragen naar een Schriftuurlijke exegese van Psalm 32 : 5: Mijn zonde maakte ik U bekend en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet; ik zeide: ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Sela.
Nu weet ik wel dat iedere ketter zijn letter heeft. Maar komt het ook overeen met het werk Gods en de openbaring Gods. Daar moeten we het toch aan toetsen. Het gezegde komt inderdaad niet letterlijk in de Bijbel voor. Toch staat het ook niet in het Rijk der Fabelen. Ik weet dat er verschillende gedachten zijn. Ik laat hier volgen wat ds. Mallan daar in DWS in het kort van zegt:
... dat men spreekt over bedekte schuld en over vergeven schuld, maar dat dit een verkeerde uitdrukking is, daar bedekte schuld vergeven schuld is, zoals ook Psalm 32 daarover spreekt. ...
Wat is dan "het bedekken van de zonde door de Heere", is dat wat anders dan "vergeven"?refo schreef:Het is vermoedelijk Hebreeuwse poëzie. Er staat tweemaal hetzelfde. Daarnaast is de bijbel verder duidelijk dat God geen zonde kan bedekken die niet vergeven is.
Wat betreft Hellenbroek: ik denk niet dat deze het eens zou zijn met het artikel van ds Mallan.
Bedoel je dit:refo schreef:Het gaat om de eerste verzen. Jij hebt het over vers 5.
U bekijkt het nu van een kant, als ik me niet vergis.refo schreef:Het is vermoedelijk Hebreeuwse poëzie. Er staat tweemaal hetzelfde. Daarnaast is de bijbel verder duidelijk dat God geen zonde kan bedekken die niet vergeven is.
Wat betreft Hellenbroek: ik denk niet dat deze het eens zou zijn met het artikel van ds Mallan.
Daar gaat het over inderdaad. En helaas zijn er predikanten en anderen van Gods kinderen, die ik liefheb en hoogacht om hun Godsvreze, die hier een kant mee opgegaan zijn die niet direct uit de Bijbel komt en die niet door de oudvaders geleerd wordt. O.a. dat er een tijd kan zijn dat Gods kind ontdekt dat zijn schuld wel bedekt maar nog niet vergeven is.Roos2018 schreef:Bedoel je dit:refo schreef:Het gaat om de eerste verzen. Jij hebt het over vers 5.
1 Een onderwijzingvan David. Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.
?
Dan denk ik dat u de bewuste rechtvaardigmaking uitsluit. Er zijn er immerseilander schreef:Daar gaat het over inderdaad. En helaas zijn er predikanten en anderen van Gods kinderen, die ik liefheb en hoogacht om hun Godsvreze, die hier een kant mee opgegaan zijn die niet direct uit de Bijbel komt en die niet door de oudvaders geleerd wordt. O.a. dat er een tijd kan zijn dat Gods kind ontdekt dat zijn schuld wel bedekt maar nog niet vergeven is.Roos2018 schreef:Bedoel je dit:refo schreef:Het gaat om de eerste verzen. Jij hebt het over vers 5.
1 Een onderwijzingvan David. Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.
?
Wie ben ik om een beleving van sommigen van Gods kinderen 'uit te sluiten?' Ik zou niet durven. Ze hebben het niet verzonnen! Alleen zou ik wel willen vragen of de benaming wel helemaal juist is. Bij de eerste geloofsdaad wordt Gods volk gerechtvaardigd, al weten ze dan nog niet alles. Dat moet hen wel onderwezen worden i.p.v. dat ze gestaafd worden in een leer die niet bij de vaderen terug te vinden is. Zie bv. het door mij al een aantal keren aangehaalde stukje van ds. C. Smits.-DIA- schreef:Dan denk ik dat u de bewuste rechtvaardigmaking uitsluit. Er zijn er immerseilander schreef:Daar gaat het over inderdaad. En helaas zijn er predikanten en anderen van Gods kinderen, die ik liefheb en hoogacht om hun Godsvreze, die hier een kant mee opgegaan zijn die niet direct uit de Bijbel komt en die niet door de oudvaders geleerd wordt. O.a. dat er een tijd kan zijn dat Gods kind ontdekt dat zijn schuld wel bedekt maar nog niet vergeven is.
velen van Gods volk, die geen kennis hebben aan deze zaak? Dan denk ik nu wel aan het welwezen des geloofs.
Over de benaming zal ik niet struikelen. En uitsluiten kunnen wij niet, en mogen we niet. Feit is dat er zijn die soms tot hun vlak voor hun door doodbrakende over de aarde gaan. Mensen waar je met grote achting op ziet, waar je het werk van God zo duidelijk in bemerkt. En vaak voor zichzelf in het donker gaan. Mensen (zo zei men vroeger wel) die met een lantaarntje op de rug lopen. Zelf zien ze het niet, maar anderen zien het wel. Gods werk kan immers niet verborgen blijven? Zouden die zalig willen gesproken worden door een mens? Ik dacht het niet.eilander schreef:Wie ben ik om een beleving van sommigen van Gods kinderen 'uit te sluiten?' Ik zou niet durven. Ze hebben het niet verzonnen! Alleen zou ik wel willen vragen of de benaming wel helemaal juist is. Bij de eerste geloofsdaad wordt Gods volk gerechtvaardigd, al weten ze dan nog niet alles. Dat moet hen wel onderwezen worden i.p.v. dat ze gestaafd worden in een leer die niet bij de vaderen terug te vinden is. Zie bv. het door mij al een aantal keren aangehaalde stukje van ds. C. Smits.-DIA- schreef:Dan denk ik dat u de bewuste rechtvaardigmaking uitsluit. Er zijn er immerseilander schreef:Daar gaat het over inderdaad. En helaas zijn er predikanten en anderen van Gods kinderen, die ik liefheb en hoogacht om hun Godsvreze, die hier een kant mee opgegaan zijn die niet direct uit de Bijbel komt en die niet door de oudvaders geleerd wordt. O.a. dat er een tijd kan zijn dat Gods kind ontdekt dat zijn schuld wel bedekt maar nog niet vergeven is.
velen van Gods volk, die geen kennis hebben aan deze zaak? Dan denk ik nu wel aan het welwezen des geloofs.
Maar ik wil dit helemaal niet scherper maken dan het is. Ds. J.W. Slager leerde meer 'stappen' dan ik ooit ergens gelezen heb, maar zijn tere vreze des Heeren maakt mij jaloers.