huisman schreef:refo schreef:
De corona-maatregelen werken blijkbaar en daardoor denken Hollanders: het was nergens voor nodig. Zal de ongehoorzame/eigenwijze volksaard wel zijn.
Ik denk dat de Nederlanders denken dat ondanks de lockdown de besmettingen net zo hard stijgen als in de ons omringende landen waar ze niet in een lockdown zitten.
Daar kun je toch terechte vragen bij hebben zeker als je ziet welke grote financiële (ondernemers) en mentale (MBO/HBO/WO jongeren) schade deze lockdown veroorzaakt?
Mee eens!
Verder blijft relevant het verloop van de ziekenhuisopnames en sterfgevallen (bescherming zwakkeren).
Voor de ziekenhuisopnames gaf ik zojuist al de prognose van het IHME voor Nederland waar men uitgaat van een golf voor Nederland half februari die duidelijk onder de december golf blijft. Daarbij is men vermoedelijk niet uitgegaan van een lockdown, want de projectie is voor andere landen in dezelfde orde van grootte.
Als het om sterfgevallen gaat: hier zien we dat er in een maand een afname is geweest van gemiddeld 60/dag naar minder dan 20/dag. Het IHME verwacht dat voor Nederland deze afname doorzet ondanks de stijging van besmettingen en ziekenhuisopnames: naar 10/dag rond 1 februari en naar 5/dag rond 1 april. Dat zijn aantallen die veel en veel lager liggen dan het aantal griepdoden. Dit heeft alles te maken met het feit dat de omikronvariant aanzienlijk minder ziekmakend en gevaarlijk is.
Wanneer je deze zaken beziet en op een rijtje zet, dan wordt de lockdown steeds onverklaarbaarder. Ik zou het triest vinden wanneer het nieuwe kabinet niet tot een openstelling komt van hogescholen/universiteiten, niet-essentiële winkels, horeca en ook op het gebied van sportscholen e.d. komende vrijdag. Er is natuurlijk enige moed voor nodig. De cruciale indicatoren staan echter op groen; bovendien kunnen we beter nog een korte wat heviger ziekenhuisgolf hebben dan een langgerekte met alle gevolgen van dien.