Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
's-morgens: Markus 6:41: En als Hij de vijf borden en twee vissen genomen had, zag Hij op naar de hemel, zegende en brak de broden en gaf ze Zijn discipelen, opdat zij ze hun zouden voorleggen; en de twee vissen deelde Hij voor allen.
's-avonds: Markus 6:42-44: En zij aten allen en zijn verzadigd geworden. En zij namen op twaalf volle korven brokken en van de vissen. En die daar de broden gegeten hadden, waren omtrent vijf duizend mannen.
's-middags: Psalm 84:12: Want God de HEERE is een Zon en Schild; de HEERE zal genade en ere geven; Hij zal het goede niet onthouden dengenen, die in oprechtheid wandelen(leespreek van wijlen Ds.A.Hoogerland)(alweer dominee Hoogerland, maar was me niet opgevallen tijdens de preek)
's-avonds: Markus 6:42-44: En zij aten allen en zijn verzadigd geworden. En zij namen op twaalf volle korven brokken en van de vissen. En die daar de broden gegeten hadden, waren omtrent vijf duizend mannen.
's-middags: Psalm 84:12: Want God de HEERE is een Zon en Schild; de HEERE zal genade en ere geven; Hij zal het goede niet onthouden dengenen, die in oprechtheid wandelen(leespreek van wijlen Ds.A.Hoogerland)(alweer dominee Hoogerland, maar was me niet opgevallen tijdens de preek)
Weet jij uit welk boek die laatste preek kwam, Gijs?Gijs83 schreef:'s-morgens: Markus 6:41: En als Hij de vijf borden en twee vissen genomen had, zag Hij op naar de hemel, zegende en brak de broden en gaf ze Zijn discipelen, opdat zij ze hun zouden voorleggen; en de twee vissen deelde Hij voor allen.
En zou je daar iets meer over die preek kunnen vertellen? Hoe werd uitgelegd wat 'in oprechtheid wandelen' is?
Zouden anderen hier evt. ook iets over kunnen zeggen? Wat is dat?
En misschien niet toevallig: ik ben hier gisteren ook mee bezig geweest. Dit heb ik ervan opgeschreven:
• Job 1:1. Er was een man in het land Uz, zijn naam was Job; en dezelve man was oprecht en vroom en godvrezende en wijkende van het kwaad. Kanttekening bij oprecht: Of: eenvoudig ; dat is, ongeveinsd in het geloof en vertrouwen op God, en oprecht in de liefde jegens zijn naaste. Zie van dit woord Gen. 6 op vers 9.
• Genesis 6:9. Dit zijn de geboorten van Noach. Noach was een rechtvaardig, oprecht man in zijn geslachten; Noach wandelde met God. Kanttekening bij oprecht: Dat is, die in het ware geloof en in de vroomheid des levens ongeveinsd en zonder valsheid was. Zie Gen. 17:1; 25:27. Job 1:1.
• Psalm 119:1. Welgelukzalig zijn de oprechten van wandel, die in de wet des HEEREN gaan. Kanttekening bij oprecht: Hebr. de oprechten van weg , dat is, welker weg oprecht is, dat is, die een oprecht leven voeren.
• Psalm 37:37. Let op den vrome en zie naar den oprechte, want het einde van dien man zal vrede zijn. Kanttekening bij oprecht: Hebr. rechten , richtigen , enz. Zie Ps. 7 op vers 11.
• Psalm 7:11. Mijn schild is bij God, Die de oprechten van hart behoudt. Kanttekening bij oprecht: Of: vroomhartigen. Hebr. eigenlijk: de rechten of richtigen van hart ; als 2 Kron. 29:34, en in dit boek dikwijls; ook zonder bijvoegsel: rechten , of rechtzinnigen , die (als men zegt) rechtuit zijn; gelijk het ook van God en Zijn geboden gebruikt wordt. Zie Deut. 32:4. Ps. 19:9, enz. en wijders Job 1 op vers 1.
• 2 Kronieken 29:34. Doch der priesters was te weinig, en zij konden al den brandoffers de huid niet aftrekken; daarom hielpen hen hun broederen, de Levieten, totdat het werk geëindigd was en totdat de andere priesters zich geheiligd hadden, want de Levieten waren rechter van hart om zich te heiligen dan de priesters. Kanttekening bij rechter van hart: Zie Ps. 7 op vers 11.
• Genesis 32:4. Hij is de Rotssteen, Wiens werk volkomen is; want al Zijn wegen zijn gericht. God is waarheid en is geen onrecht; rechtvaardig en recht is Hij. Kanttekening bij al Zijn wegen zijn gericht:Al Zijn doen, Zijn ganse regering, is vergezelschapt met gerechtigheid, strekkende tot behoudenis der vromen en straf der bozen.
• Psalm 19:9. De bevelen des HEEREN zijn recht, verblijdende het hart; het gebod des HEEREN is zuiver, verlichtende de ogen. Kanttekening bij recht: Of: richtig , dat is, in alles gelijkvormig, met zichzelve overeenstemmende, en den enigen rechten weg der zaligheid recht wijzende. Van het Hebreeuwse woord zie Ps. 7 op vers 11.
• Psalm 84:12, 13. Want God de HEERE is een Zon en Schild; de HEERE zal genade en ere geven; Hij zal het goede niet onthouden dengenen die in oprechtheid wandelen. HEERE der heirscharen, welgelukzalig is de mens die op U vertrouwt. Kanttekening bij Zon: Dat is, Hij verlicht en verheugt Zijn getrouwe dienaren, gelijk de zon met haar lieflijk schijnsel de mensen verkwikt, nadat zij lang in een droeve duisternis gezeten hebben. Zie Jes. 60:19. Openb. 21:23. Kanttekening bij Hij zal het goede niet onthouden: Dat is, Hij keert alle ongeluk en kwaad van de Zijnen af. Zie Gen. 15:1.
En ondanks dat, vraag ik me nog steeds af wat 'oprecht' nu is. Misschien heel dom van mij. Hoe kun je in oprechtheid voor Hem leven? (Psalm 84:6, ber)
• Job 1:1. Er was een man in het land Uz, zijn naam was Job; en dezelve man was oprecht en vroom en godvrezende en wijkende van het kwaad. Kanttekening bij oprecht: Of: eenvoudig ; dat is, ongeveinsd in het geloof en vertrouwen op God, en oprecht in de liefde jegens zijn naaste. Zie van dit woord Gen. 6 op vers 9.
• Genesis 6:9. Dit zijn de geboorten van Noach. Noach was een rechtvaardig, oprecht man in zijn geslachten; Noach wandelde met God. Kanttekening bij oprecht: Dat is, die in het ware geloof en in de vroomheid des levens ongeveinsd en zonder valsheid was. Zie Gen. 17:1; 25:27. Job 1:1.
• Psalm 119:1. Welgelukzalig zijn de oprechten van wandel, die in de wet des HEEREN gaan. Kanttekening bij oprecht: Hebr. de oprechten van weg , dat is, welker weg oprecht is, dat is, die een oprecht leven voeren.
• Psalm 37:37. Let op den vrome en zie naar den oprechte, want het einde van dien man zal vrede zijn. Kanttekening bij oprecht: Hebr. rechten , richtigen , enz. Zie Ps. 7 op vers 11.
• Psalm 7:11. Mijn schild is bij God, Die de oprechten van hart behoudt. Kanttekening bij oprecht: Of: vroomhartigen. Hebr. eigenlijk: de rechten of richtigen van hart ; als 2 Kron. 29:34, en in dit boek dikwijls; ook zonder bijvoegsel: rechten , of rechtzinnigen , die (als men zegt) rechtuit zijn; gelijk het ook van God en Zijn geboden gebruikt wordt. Zie Deut. 32:4. Ps. 19:9, enz. en wijders Job 1 op vers 1.
• 2 Kronieken 29:34. Doch der priesters was te weinig, en zij konden al den brandoffers de huid niet aftrekken; daarom hielpen hen hun broederen, de Levieten, totdat het werk geëindigd was en totdat de andere priesters zich geheiligd hadden, want de Levieten waren rechter van hart om zich te heiligen dan de priesters. Kanttekening bij rechter van hart: Zie Ps. 7 op vers 11.
• Genesis 32:4. Hij is de Rotssteen, Wiens werk volkomen is; want al Zijn wegen zijn gericht. God is waarheid en is geen onrecht; rechtvaardig en recht is Hij. Kanttekening bij al Zijn wegen zijn gericht:Al Zijn doen, Zijn ganse regering, is vergezelschapt met gerechtigheid, strekkende tot behoudenis der vromen en straf der bozen.
• Psalm 19:9. De bevelen des HEEREN zijn recht, verblijdende het hart; het gebod des HEEREN is zuiver, verlichtende de ogen. Kanttekening bij recht: Of: richtig , dat is, in alles gelijkvormig, met zichzelve overeenstemmende, en den enigen rechten weg der zaligheid recht wijzende. Van het Hebreeuwse woord zie Ps. 7 op vers 11.
• Psalm 84:12, 13. Want God de HEERE is een Zon en Schild; de HEERE zal genade en ere geven; Hij zal het goede niet onthouden dengenen die in oprechtheid wandelen. HEERE der heirscharen, welgelukzalig is de mens die op U vertrouwt. Kanttekening bij Zon: Dat is, Hij verlicht en verheugt Zijn getrouwe dienaren, gelijk de zon met haar lieflijk schijnsel de mensen verkwikt, nadat zij lang in een droeve duisternis gezeten hebben. Zie Jes. 60:19. Openb. 21:23. Kanttekening bij Hij zal het goede niet onthouden: Dat is, Hij keert alle ongeluk en kwaad van de Zijnen af. Zie Gen. 15:1.
En ondanks dat, vraag ik me nog steeds af wat 'oprecht' nu is. Misschien heel dom van mij. Hoe kun je in oprechtheid voor Hem leven? (Psalm 84:6, ber)
Als het thema is "Het zalig voorrecht der oprechten", is het uit het boekje "De Koning als gebonden op de galerijen".Jo-Ann schreef:Weet jij uit welk boek die laatste preek kwam, Gijs?Gijs83 schreef:'s-morgens: Markus 6:41: En als Hij de vijf borden en twee vissen genomen had, zag Hij op naar de hemel, zegende en brak de broden en gaf ze Zijn discipelen, opdat zij ze hun zouden voorleggen; en de twee vissen deelde Hij voor allen.
De titel van het boekje is ontleend aan het thema van de 2e preek (over Hooglied 7 : 5b en 6).
-
In de preek (Uw naam worde geheiligd) kwam naar voren dat je in de weg van de bekering, waarin je steeds verder geleidt wordt ook te maken leert krijgen met de verschillende namen van de Heere Jezus en dat persoonsnamen op een ander tijdstip geopenbaard worden dan wezensnamen etc.
Hoe zien en/of ervaren jullie dit?
Hoe zien en/of ervaren jullie dit?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Volgens mij was dat wel het thema, wil je het zeker weten dan moet je bij -DIA- wezen die schrijft de thema's en de punten altijd op.Tiberius schreef:Als het thema is "Het zalig voorrecht der oprechten", is het uit het boekje "De Koning als gebonden op de galerijen".Jo-Ann schreef:Weet jij uit welk boek die laatste preek kwam, Gijs?Gijs83 schreef:'s-morgens: Markus 6:41: En als Hij de vijf borden en twee vissen genomen had, zag Hij op naar de hemel, zegende en brak de broden en gaf ze Zijn discipelen, opdat zij ze hun zouden voorleggen; en de twee vissen deelde Hij voor allen.
De titel van het boekje is ontleend aan het thema van de 2e preek (over Hooglied 7 : 5b en 6).
---
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 28 jul 2010, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- sweelinck 25
Afgelopen zondagmorgen/middag gewerkt, dus niet in de eigen gemeente gekerkt. Vanavond de ochtenddienst beluisterd:
Ds. L.M. Jongejan over Jesaja 1:18, zeer aan te bevelen!! (http://www.hhgmiddelharnis.nl/page/webkerkdienst.htm)
`s avonds naar de CGK geweest waar Ds. van Heteren preekte over Openbaring 6:12-17.
Ds. L.M. Jongejan over Jesaja 1:18, zeer aan te bevelen!! (http://www.hhgmiddelharnis.nl/page/webkerkdienst.htm)
`s avonds naar de CGK geweest waar Ds. van Heteren preekte over Openbaring 6:12-17.
Preekt Ds. Jongejan weer?sweelinck 25 schreef:Afgelopen zondagmorgen/middag gewerkt, dus niet in de eigen gemeente gekerkt. Vanavond de ochtenddienst beluisterd:
Ik had begrepen dat hij ziek is.
- sweelinck 25
Ja!! Hij mag weer preken! Erg fijn hor! Nu nog wel 1 keer per zondag in de eigen gemeente, maar na de grote vakantie weer 2 keer!jvdg schreef:Preekt Ds. Jongejan weer?sweelinck 25 schreef:Afgelopen zondagmorgen/middag gewerkt, dus niet in de eigen gemeente gekerkt. Vanavond de ochtenddienst beluisterd:
Goed nieuws!sweelinck 25 schreef:Ja!! Hij mag weer preken! Erg fijn hor! Nu nog wel 1 keer per zondag in de eigen gemeente, maar na de grote vakantie weer 2 keer!jvdg schreef:Preekt Ds. Jongejan weer?sweelinck 25 schreef:Afgelopen zondagmorgen/middag gewerkt, dus niet in de eigen gemeente gekerkt. Vanavond de ochtenddienst beluisterd:
-
Gisteren de ds. nog gezien, onder het gehoor van een GG-predikant.
Was een indringende en indrukwekkende preek!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Heb je het nu over Ds.Jongejan?Schemerlichtje schreef:Gisteren de ds. nog gezien, onder het gehoor van een GG-predikant.
Ja, onder het gehoor van ds. De Wit.Gijs83 schreef:Heb je het nu over Ds.Jongejan?Schemerlichtje schreef:Gisteren de ds. nog gezien, onder het gehoor van een GG-predikant.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)