Zie de quote van professor Severijn hierboven. De schrift vraagt simpel gehoorzaamheid en dus is het geen vrije kwestie, of een kwestie waar je naar je eigen geweten een besluit over mag nemen.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
- Maanenschijn
- Berichten: 5214
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Je bedoelt te zeggen:Herman schreef:Overigens vind ik, en velen met mij, de vrouw in het ambt geen zaak van het geweten en dus een zaak van vrijheid. Het zou erg dom zijn om in dat narratief mee te gaan.
De zaak van de vrouw in het ambt is geen zaak van het geweten en dus vrijheid. Pas op om in dat narratief mee te gaan. (En ik vul aan: het is een zaak van schriftgezag en daarom geen zaak van het geweten.)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Dan zou ik zeggen: doe CGK-A t/m CGK-Z. Dan kunnen we voorlopig vooruit met de verschillende smaken. Of desnoods CGK-AA t/m CGK-ZZ, dan kan elke gemeente zijn eigen regels bepalen.FlyingEagle schreef: ↑07 feb 2025, 10:00Dit is een voorstel van ds. Egas. Ook dit voor sommige gemeenten lastig, wil men nu in A of B. Dat komt ook in de podcast wel naar voren. Ik zie niet dat hier een oplossing uit komt.FlyingEagle schreef: ↑07 feb 2025, 08:49 Een CGK-A en een CGK-B
https://www.nd.nl/lees/1256824
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/d ... 0689843803
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
De vraag die voorligt is of we het met elkaar eens kunnen worden om uit elkaar te gaan, zonder ruzie te maken. Blijkbaar kunnen ds. Egas en ds. Mijnders dat en vinden dan een manier om dat in te richten. Maar heel veel anderen kunnen dat dan weer niet.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Ik ken dit soort classificaties. (Bestaan bij energielabel ook, A t/m F geloof ik.). Om een btj serieus genomen te worden is een profilering van AAAAAA+ wel nodig.Tiberius schreef: ↑07 feb 2025, 10:04Dan zou ik zeggen: doe CGK-A t/m CGK-Z. Dan kunnen we voorlopig vooruit met de verschillende smaken. Of desnoods CGK-AA t/m CGK-ZZ, dan kan elke gemeente zijn eigen regels bepalen.FlyingEagle schreef: ↑07 feb 2025, 10:00Dit is een voorstel van ds. Egas. Ook dit voor sommige gemeenten lastig, wil men nu in A of B. Dat komt ook in de podcast wel naar voren. Ik zie niet dat hier een oplossing uit komt.FlyingEagle schreef: ↑07 feb 2025, 08:49 Een CGK-A en een CGK-B
https://www.nd.nl/lees/1256824
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/d ... 0689843803
Krijgen de CGK gemeentes zo ook. Kan de beroepen predikant zich afvragen of er ook A voor.A locatie bij staat. Of een A voor de fin. betrouwbaarheid (A Rating).
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Het is precies zoals hier thuis, tussen ons als twee broers...
Dat wat ik nu hoor tussen de beide CGK-predikanten.
Ds. Egas en ds. Mijnders, het lijkt soms wel, als ik zo wat luister, of het hier aan de keukentafel is.
Dat wat ik nu hoor tussen de beide CGK-predikanten.
Ds. Egas en ds. Mijnders, het lijkt soms wel, als ik zo wat luister, of het hier aan de keukentafel is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
FlyingEagle schreef: ↑07 feb 2025, 10:00Dit is een voorstel van ds. Egas. Ook dit voor sommige gemeenten lastig, wil men nu in A of B. Dat komt ook in de podcast wel naar voren. Ik zie niet dat hier een oplossing uit komt.FlyingEagle schreef: ↑07 feb 2025, 08:49 Een CGK-A en een CGK-B
https://www.nd.nl/lees/1256824
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/d ... 0689843803
Aardig gesprek. Maar ik begrijp echt niet dat overgaan naar HHK voor ds Egas een onmogelijke stap is. Dan hou je je mi toch teveel vast aan een naampje. (Wat dat betref was ds Mijnders nuchter en realistisch.)
Want dit model geeft ook weer problemen.
Het lijkt mooi, maar natuurlijk gaan er op een gegeven moment inhoudelijke meningsverschillen en discussies ontstaan over TUA en zending.
Alsof de verschillen die nu samengaan onmogelijk maken er op dat niveau opeens niet meer zijn.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Waarom zou ds Egas niet in de Ger. Gem. passen. Volgens mij kan dat heel goed. Alleen ja, dat moet je het kerkverband verlaten, en ik begrijp dat dat ook een stap is.HHR schreef: ↑07 feb 2025, 10:36FlyingEagle schreef: ↑07 feb 2025, 10:00Dit is een voorstel van ds. Egas. Ook dit voor sommige gemeenten lastig, wil men nu in A of B. Dat komt ook in de podcast wel naar voren. Ik zie niet dat hier een oplossing uit komt.FlyingEagle schreef: ↑07 feb 2025, 08:49 Een CGK-A en een CGK-B
https://www.nd.nl/lees/1256824
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/d ... 0689843803
Aardig gesprek. Maar ik begrijp echt niet dat overgaan naar HHK voor ds Egas een onmogelijke stap is. Dan hou je je mi toch teveel vast aan een naampje. (Wat dat betref was ds Mijnders nuchter en realistisch.)
Want dit model geeft ook weer problemen.
Het lijkt mooi, maar natuurlijk gaan er op een gegeven moment inhoudelijke meningsverschillen en discussies ontstaan over TUA en zending.
Alsof de verschillen die nu samengaan onmogelijk maken er op dat niveau opeens niet meer zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Nette uiteenzetting.
Maakt de situatie begrijpelijk.
Dit is ook een goede uitleg:
CGBeraad schreef:2. REVISIEVERZOEKEN ‘VROUW EN AMBT’
Wat betekent het dat de revisieverzoeken zijn afgewezen?
Dit betekent dat de kerkelijke weg is afgelopen en de besluiten uit 2022 over ‘vrouw en ambt’ de nu geldende besluiten zijn. Die houden de kerken voor ‘vast en bondig’ naar artikel 31 van de kerkorde. De CGK erkennen dus geen vrouwelijke ambtsdragers. Gemeenten die dat inmiddels wel hebben toegestaan, houden er dus een onwettige praktijk op na.
Zijn de 50 revisieverzoeken ‘in één keer’ van tafel geveegd?
Nee! De commissie die de revisieverzoeken heeft behandeld, heeft daar lange tijd over gedacht en gesproken om ze zo zorgvuldig mogelijk te beoordelen. Daarover zijn twee rapporten geschreven: een van het merendeel van de commissie en een van de minderheid. Eén commissielid heeft aangegeven geen keuze te kunnen maken. Op basis van de rapporten heeft de synode over de revisieverzoeken gesproken en daarover een besluit genomen. Er is dus vele uren in commissieverband over gesproken. Verwijten alsof de commissie en/of synode niet heeft geluisterd naar de bezwaren zijn dus onterecht en pijnlijk.
Waarom waren er verschillende rapporten?
Er was verschil van mening over hoe een revisieverzoek behandeld moet worden. Volgens de minderheid moest de zaak dan helemaal opnieuw worden bekeken en gewogen. Ze verwijten het andere deel van de commissie dat er slechts sprake was van een ‘marginale toetsing’. Dan wordt er alleen maar gekeken of de procedures gevolgd zijn.
Het merendeel van de commissie heeft de gewone gang van zaken gevolgd zoals er tot op heden altijd met revisieverzoeken is omgegaan. Toen er in 2001 revisieverzoeken op ‘vrouw en ambt’ lagen, is bezien of de besluiten in strijd zijn met Schrift, belijdenis en kerkorde en of er nieuwe argumenten zijn aangedragen. Als dat niet het geval is, wordt een revisieverzoek afgewezen. Deze keer is de commissie er zelfs inhoudelijker op ingegaan dan vaak gebeurt. Dat kun je dus zeker geen marginale toetsing noemen. Daarmee wordt de commissie en synode onrecht aangedaan.
Waarom wordt er gezegd dat er ‘geen recht’ meer in de kerken is?
Inderdaad poneren sommigen dat er onrecht in de kerk is omdat de revisieverzoeken zijn afgewezen. Misschien dat het voortkomt uit teleurstelling: wie meent dat de revisieverzoeken anders behandeld had moeten worden, zal dit als onrecht ervaren. Tegelijk gaat zo’n uitspraak dus echt te ver, omdat de revisieverzoeken eerlijk en op de gewone wijze zijn behandeld.
Laatst gewijzigd door HHR op 07 feb 2025, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Een CGK 'er past niet zo snel binnen de GG. Misschien zou de ruimte van prediking er nog wel zijn, maar de cultuur is voor de meesten echt een te grote stap.-DIA- schreef: ↑07 feb 2025, 10:41Waarom zou ds Egas niet in de Ger. Gem. passen. Volgens mij kan dat heel goed. Alleen ja, dat moet je het kerkverband verlaten, en ik begrijp dat dat ook een stap is.HHR schreef: ↑07 feb 2025, 10:36FlyingEagle schreef: ↑07 feb 2025, 10:00Dit is een voorstel van ds. Egas. Ook dit voor sommige gemeenten lastig, wil men nu in A of B. Dat komt ook in de podcast wel naar voren. Ik zie niet dat hier een oplossing uit komt.FlyingEagle schreef: ↑07 feb 2025, 08:49 Een CGK-A en een CGK-B
https://www.nd.nl/lees/1256824
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/d ... 0689843803
Aardig gesprek. Maar ik begrijp echt niet dat overgaan naar HHK voor ds Egas een onmogelijke stap is. Dan hou je je mi toch teveel vast aan een naampje. (Wat dat betref was ds Mijnders nuchter en realistisch.)
Want dit model geeft ook weer problemen.
Het lijkt mooi, maar natuurlijk gaan er op een gegeven moment inhoudelijke meningsverschillen en discussies ontstaan over TUA en zending.
Alsof de verschillen die nu samengaan onmogelijk maken er op dat niveau opeens niet meer zijn.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Ja, bedankt. Ik heb niet alles helemaal scherp, zoals je weet.Maanenschijn schreef: ↑07 feb 2025, 10:03Je bedoelt te zeggen:Herman schreef:Overigens vind ik, en velen met mij, de vrouw in het ambt geen zaak van het geweten en dus een zaak van vrijheid. Het zou erg dom zijn om in dat narratief mee te gaan.
De zaak van de vrouw in het ambt is geen zaak van het geweten en dus vrijheid. Pas op om in dat narratief mee te gaan. (En ik vul aan: het is een zaak van schriftgezag en daarom geen zaak van het geweten.)
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Voor een hele heroriëntatie is het natuurlijk veel te vroeg. Alle energie gaat nu in het vraagstuk zitten hoe je wel of niet verder kunt, en als het dan uiteindelijk toch tot een splitsing komt is de koek op en is men vooral een jaar of tien bezig zichzelf weer opnieuw uit te vinden. In 2004 is ook nauwelijks een poging gedaan om over reeds bestaande kerkmuren te kijken, gewoon omdat men zich zo vast heeft gebeten in het eigen gelijk van de huidige situatie, dat er geen bereidheid is tot komende compromissen.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Dat bedoel ik ook met het kerkverband verlaten... dat doe je ook niet zomaar. Maar ik bedoel qua prediking. En er waren ooit nogal wat predikanten die deze stap wel konden doen. Denk maar aan bv. ds. Venena, ds. Veenendaal, ds. HakvoortHHR schreef: ↑07 feb 2025, 10:44Een CGK 'er past niet zo snel binnen de GG. Misschien zou de ruimte van prediking er nog wel zijn, maar de cultuur is voor de meesten echt een te grote stap.-DIA- schreef: ↑07 feb 2025, 10:41Waarom zou ds Egas niet in de Ger. Gem. passen. Volgens mij kan dat heel goed. Alleen ja, dat moet je het kerkverband verlaten, en ik begrijp dat dat ook een stap is.HHR schreef: ↑07 feb 2025, 10:36FlyingEagle schreef: ↑07 feb 2025, 10:00
Dit is een voorstel van ds. Egas. Ook dit voor sommige gemeenten lastig, wil men nu in A of B. Dat komt ook in de podcast wel naar voren. Ik zie niet dat hier een oplossing uit komt.
Aardig gesprek. Maar ik begrijp echt niet dat overgaan naar HHK voor ds Egas een onmogelijke stap is. Dan hou je je mi toch teveel vast aan een naampje. (Wat dat betref was ds Mijnders nuchter en realistisch.)
Want dit model geeft ook weer problemen.
Het lijkt mooi, maar natuurlijk gaan er op een gegeven moment inhoudelijke meningsverschillen en discussies ontstaan over TUA en zending.
Alsof de verschillen die nu samengaan onmogelijk maken er op dat niveau opeens niet meer zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Een dominee kan wel binnen een kerkverband passen maar je ben ook verantwoordelijk voor je gemeente. De praktijk leert dat dit ook scheuring binnen je gemeente oplevert.
Sol Justitia Illustra Nos
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Mee eens. Wanneer opvattingen ingaan tegen de Schrift, kan men nooit een beroep doen op het "geweten". Wanneer het geweten zich niet laat onderwijzen door de Schrift, spreken we van een dwalend geweten. En zelfs kunnen en mogen we ons afvragen of degenen die zich hard maken voor de vrouw in het ambt, in waarheid hun geweten laten spreken. Want zij weten ten diepste toch dat Gods Woord hier anders over spreekt.Maanenschijn schreef: ↑07 feb 2025, 10:03Je bedoelt te zeggen:Herman schreef:Overigens vind ik, en velen met mij, de vrouw in het ambt geen zaak van het geweten en dus een zaak van vrijheid. Het zou erg dom zijn om in dat narratief mee te gaan.
De zaak van de vrouw in het ambt is geen zaak van het geweten en dus vrijheid. Pas op om in dat narratief mee te gaan. (En ik vul aan: het is een zaak van schriftgezag en daarom geen zaak van het geweten.)