Die van Erasmiaan ook. Van ds. Maritz valt weinig goeds te verwachten, want...Tiberius schreef:Misschien voor de goede orde maar eens bij wiki nalezen wat ad-hominem, of op de persoon gespeeld, argument is:
In een debat noemt men een argument ad hominem wanneer het betrekking heeft op de persoon die een bewering doet, en niet op de bewering zelf. Dergelijke argumenten worden als oneigenlijk beschouwd.
Voorbeeld: Jantje zegt iets, waarna Pietje zegt dat Jantje wel vaker gelogen heeft en daarmee impliceert dat wat Jantje nu zegt ook een leugen is.
Als je dat als definitie neemt (en waarom zouden we een andere nemen?), dan is geen van beide reacties op de persoon. Wel is de reactie van Grace op de persoon, want hij redeneert immers: de uitspraak van meneer X is onjuist, omdat hij de gehele gereformeerde één grote poppenkast vindt.
Stichting Heartcry
Re: Stichting Heartcry
-
Toch is het wel te begrijpen. Als een stichting zich in de media kritisch richting onze gezindte uit en sprekers uitnodigt om die kritiek invulling te geven, dan wordt je toch wel even in een beklaagdenbank gezet als nederlandse reformatorische kerkganger.Afgewezen schreef:Die van Erasmiaan ook. Van ds. Maritz valt weinig goeds te verwachten, want...
Want wij luisteren kritiekloos naar onze eigen predikanten. Logisch dat je mensen bezeert en dat de toon er onder gaat lijden.
Dat moet je Erasmiaan niet verwijten maar de stichting die beschuldigingen uit naar onze predikanten die wij hoog achten en vertrouwen.
Neemt niet weg dat het beter is om te alle tijden vriendelijk te blijven. Overigens lukt mij dat ook niet altijd.
Ik geloof wel, dat het waar is, dat Erasmiaan iets dergelijks gelezen heeft, maar vraag of het waar is, wat hij gelezen heeft.JolandaOudshoorn schreef:het zal ongetwijfeld waar zijn. Je leest soms de gekste dingenTiberius schreef:Maar goed, los van deze op de persoon van de boodschapper gerichte uitbarsting, is het dus wel waar wat Erasmiaan gelezen heeft?
Het ging nu even over het op de persoon spelen. Dat werd door Erasmiaan op een vrij grove manier gedaan, maar daar hoor ik Tiberius niet over.GJdeBruijn schreef:Toch is het wel te begrijpen. Als een stichting zich in de media kritisch richting onze gezindte uit en sprekers uitnodigt om die kritiek invulling te geven, dan wordt je toch wel even in een beklaagdenbank gezet als nederlandse reformatorische kerkganger.Afgewezen schreef:Die van Erasmiaan ook. Van ds. Maritz valt weinig goeds te verwachten, want...
Want wij luisteren kritiekloos naar onze eigen predikanten. Logisch dat je mensen bezeert en dat de toon er onder gaat lijden.
Dat moet je Erasmiaan niet verwijten maar de stichting die beschuldigingen uit naar onze predikanten die wij hoog achten en vertrouwen.
Neemt niet weg dat het beter is om te alle tijden vriendelijk te blijven. Overigens lukt mij dat ook niet altijd.
Verder ben ik het wel met je eens, dat Heart Cry inderdaad zulke reacties over zich afroept, door hun kritiek.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 16 aug 2011, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar komt het vandaan? Bron?Tiberius schreef:Ik geloof wel, dat het waar is, dat Erasmiaan iets dergelijks gelezen heeft, maar vraag of het waar is, wat hij gelezen heeft.JolandaOudshoorn schreef:het zal ongetwijfeld waar zijn. Je leest soms de gekste dingenTiberius schreef:Maar goed, los van deze op de persoon van de boodschapper gerichte uitbarsting, is het dus wel waar wat Erasmiaan gelezen heeft?
-
Op de site van GPPB heb ik het ook gelezen. Nav artikel in de krant. Waar kun je anders dit soort schel-metalig geluid vernemen dan op zijn site? http://www.derokendevlaswiek.nl/index.h ... IKAAN.htmlTiberius schreef:Ik geloof wel, dat het waar is, dat Erasmiaan iets dergelijks gelezen heeft, maar vraag of het waar is, wat hij gelezen heeft.
-
Tib heeft denk ik gelijk dit is geen ad-homi dinges.GJdeBruijn schreef:http://www.derokendevlaswiek.nl/index.h ... IKAAN.html

Laatst gewijzigd door Democritus op 16 aug 2011, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
- MarthaMartha
Wat nog niet betekent dat we GPPB op zijn woord kunnen geloven en dat we waarde moeten hechten aan zijn uitspraak ...Democritus schreef:Tib heeft denk ik gelijk dit is geen ad-homi dinges.GJdeBruijn schreef:http://www.derokendevlaswiek.nl/index.h ... IKAAN.html
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-
Nee, niet aan beginnen, neem de oordelen van die schrijver niet voor waar, want dan zou het zelfs waar zijn dat mijn en Erasmiaans kerkverband een leer uit de hel leert! Dat is óók een uitspraak van diezelfde auteur.MarthaMartha schreef:Wat nog niet betekent dat we GPPB op zijn woord kunnen geloven en dat we waarde moeten hechten aan zijn uitspraak ...
Neem die site aub niet serieus, want het breekt meer af dan dat het enig nut dient.
Dus omdat de rest van de site niet goed is, moeten we ook deze uitspraak...
Maar wacht, dat waren we toch net aan het doen met...?
Tjonge, het is ingewikkeld geworden.
Maar wacht, dat waren we toch net aan het doen met...?
Tjonge, het is ingewikkeld geworden.

Dat bedoel ik. Dan is het toch onverstandig om bepaalde uitspraken van deze man als 'discussievoer' aan te voeren in deze discussie?GJdeBruijn schreef:Nee, niet aan beginnen, neem de oordelen van die schrijver niet voor waar, want dan zou het zelfs waar zijn dat mijn en Erasmiaans kerkverband een leer uit de hel leert! Dat is óók een uitspraak van diezelfde auteur.MarthaMartha schreef:Wat nog niet betekent dat we GPPB op zijn woord kunnen geloven en dat we waarde moeten hechten aan zijn uitspraak ...
Neem die site aub niet serieus, want het breekt meer af dan dat het enig nut dient.
Het zal wel mijn onhebbelijkheid zijn, maar als GPPB iets stelt, ben ik bijna per definitie geneigd om het tegendeel voor waar aan te nemen.GJdeBruijn schreef:Op de site van GPPB heb ik het ook gelezen. Nav artikel in de krant. Waar kun je anders dit soort schel-metalig geluid vernemen dan op zijn site? http://www.derokendevlaswiek.nl/index.h ... IKAAN.htmlTiberius schreef:Ik geloof wel, dat het waar is, dat Erasmiaan iets dergelijks gelezen heeft, maar vraag of het waar is, wat hij gelezen heeft.
Overigens was ik het eens met de inhoud van de brief van ds. Vermeij en heb ik het idee dat ds. Maritz het pijnpunt niet precies begrepen heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat vind ik altijd een beetje flauw: hij heeft het niet begrepen.
Es ist der Ton die macht die Musik. (ofzo)Luther schreef:Het zal wel mijn onhebbelijkheid zijn, maar als GPPB iets stelt, ben ik bijna per definitie geneigd om het tegendeel voor waar aan te nemen.GJdeBruijn schreef:Op de site van GPPB heb ik het ook gelezen. Nav artikel in de krant. Waar kun je anders dit soort schel-metalig geluid vernemen dan op zijn site? http://www.derokendevlaswiek.nl/index.h ... IKAAN.htmlTiberius schreef:Ik geloof wel, dat het waar is, dat Erasmiaan iets dergelijks gelezen heeft, maar vraag of het waar is, wat hij gelezen heeft.
Overigens was ik het eens met de inhoud van de brief van ds. Vermeij en heb ik het idee dat ds. Maritz het pijnpunt niet precies begrepen heeft.
-
Nou, dat punt is gemaakt. Daar hoeven we nu niet meer mee verder denk ik?Grace schreef:Dat bedoel ik. Dan is het toch onverstandig om bepaalde uitspraken van deze man als 'discussievoer' aan te voeren in deze discussie?GJdeBruijn schreef:Nee, niet aan beginnen, neem de oordelen van die schrijver niet voor waar, want dan zou het zelfs waar zijn dat mijn en Erasmiaans kerkverband een leer uit de hel leert! Dat is óók een uitspraak van diezelfde auteur.MarthaMartha schreef:Wat nog niet betekent dat we GPPB op zijn woord kunnen geloven en dat we waarde moeten hechten aan zijn uitspraak ...
Kun je een reactie geven op mijn weergave van het inhoudelijke geschil? Ik ben benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt.