Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

helma

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door helma »

jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.
Jammer, dat we dat (zo vaak) niet geloven, laat staan dat we daar een beroep op doen...
wij hadden hier vorige week een mooi dagboekstukje over:

Als u de tekst concreet voor u wilt zien, stelt u zich dan alleen een nest met vogeltjes voor, die hun snaveltjes ver uitsteken, en die zo ver opendoen als ze maar kunnen. in plaats van een arme kleine moedervogel die hard moet werken om een krappe portie voor elk van hen bij elkaar te zoeken, hebt u een oneindige God, Die alle open monden vult, en gebiedt ze opnieuw open te doen. Hij kan ze vullen, en hoeveel er ook zijn en hoeveel ze ook nodig hebben. Het is onze verheven Heere, van Wie geschreven staat: Hij zal u dekken met Zijn vlerken, en onder Zijn vleugelen zult gij betrouwen. Hij is het, Die nu tot ons, als tot kleine vogeltjes, spreekt: Doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen. Dat is in ieder geval een fraaie illustratie van de tekst, ook al is het misschien niet precies die welke de psalmist in gedachten had.

De aansporing is: Doe uw mond wijd open. Hoe moeten we dat doen? Het gebod heeft te maken met bidden, met verlangen en zo meer. Hier is evenwel ook een vermaning om zich in te spannen vanuit een sterk besef dat het nodig is. Waarom doet een vogel zijn bekje open als het niet van de honger is? De jonge raven roepen als ze eten nodig hebben, en niemand zal ooit zijn mond voor een geestelijke zegen wijd opendoen als hij voor God geen diep en ernstig besef heeft van wat hij mist.
U zondaars zult nooit bidden voordat u weet dat u iets mist. Waarom zou u ook?
....
God vervult altijd de mond die dringend behoefte heeft aan voedsel, maar de hoogmoed heeft het schraal. Is het niet een van de spreuken van Zijn koninkrijk: Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, maar rijken heeft Hij ledig weggezonden?

"En Ik zal hem vervullen" Uit deze belofte maak ik op dat het een belofte is die alleen gedaan werd aan hen die hun mond wijd open deden. Sommige broeders krijgen hun mond nooit vol, omdat zij die nooit flink opendoen. Ze vragen om een beetje genade..en dat krijgen ze misschien, en misschien ook niet. Voor zulke bidders-met-dichte-monden is er geen belofte. Maar als ze hun mond wijd opengedaan hadden, zouden ze zeker hun mond vol zegen hebben gekregen.

Bij God is het: Hoe meer je vraagt, des te waarschijnlijker is het dat je wordt verhoord.
...
Zou dit ons niet heel veel kracht geven als we straks tot God naderen in het gebed?
jvdg

Bericht door jvdg »

helma schreef:Als u de tekst concreet voor u wilt zien, stelt u zich dan alleen een nest met vogeltjes voor, die hun snaveltjes ver uitsteken, en die zo ver opendoen als ze maar kunnen.....
Dit trof mij.
Ontroerend.

Zo'n vogeltje te mogen zijn.......
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

jvdg schreef:
helma schreef:Als u de tekst concreet voor u wilt zien, stelt u zich dan alleen een nest met vogeltjes voor, die hun snaveltjes ver uitsteken, en die zo ver opendoen als ze maar kunnen.....
Dit trof mij.
Ontroerend.

dat stukje had de ds vast ook gelezen........
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

jvdg schreef:
Dit trof mij.
Ontroerend.

ja, het trof mij ook heel erg!
helma

Bericht door helma »

MarthaMartha schreef:
jvdg schreef:
Dit trof mij.
Ontroerend.

dat stukje had de ds vast ook gelezen........
Spurgeon; Een Rots om in te wonen; Dagboek bij de Bijbel
Lassie

Bericht door Lassie »

Afgelopen zondag had ik oppasdienst dus geen kerkdienst bezocht.

De week daarvoor ging het over de tekst: Jakob heb ik lief gehad en Ezau heb ik gehaat.
Het woordje haten wordt soms verkeerd uitgelegd. Het woordje haten is niet van: ik mag jouw niet. Maar het wordt hier bedoeld met: het op de 2e plaats komen. Ik kan het niet zo heel mooi verwoorden zoals de dominee vertelde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lassie schreef:Het woordje haten is niet van: ik mag jouw niet. Maar het wordt hier bedoeld met: het op de 2e plaats komen. Ik kan het niet zo heel mooi verwoorden zoals de dominee vertelde.
Mooi verwoord, maar de plank misgeslagen helaas.
Lassie

Bericht door Lassie »

Tiberius schreef:
Lassie schreef:Het woordje haten is niet van: ik mag jouw niet. Maar het wordt hier bedoeld met: het op de 2e plaats komen. Ik kan het niet zo heel mooi verwoorden zoals de dominee vertelde.
ik had dan wel gehoord wat er mis geslagen is?
JALP

Bericht door JALP »

Zondagmorgen een hele mooie preek over 2 van de zaligsprekingen:
"Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen het aardrijk beërven. Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden."

De dominee zag heel erg tegen de dienst op (is altijd aan hem te zien en te merken), maar het was een mooie preek.
De geluidsinstallatie viel uit... Koster ging andere microfoon halen, deed het ook niet, dus gewoon zo verder gepreekt... je hoorde de ds. via de ruimtemicrofoon... dus die had de koster vrij hard gezet.... OEPS... de microfoon schoot weer aan... Iedereen die sliep was weer wakker....
Als God een deur sluit, opent Hij een venster!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

JALP schreef:Zondagmorgen een hele mooie preek over 2 van de zaligsprekingen:
"Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen het aardrijk beërven. Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden."

De dominee zag heel erg tegen de dienst op (is altijd aan hem te zien en te merken), maar het was een mooie preek.
De geluidsinstallatie viel uit... Koster ging andere microfoon halen, deed het ook niet, dus gewoon zo verder gepreekt... je hoorde de ds. via de ruimtemicrofoon... dus die had de koster vrij hard gezet.... OEPS... de microfoon schoot weer aan... Iedereen die sliep was weer wakker....
Dat moet je ook niet doen slapen! Het gebeurt maar al te vaak, helaas ook bij ons. Gelukkig heb ik geen zicht op hardnekkige slapers, want dat vind ik maar een triest gezicht!
hervormde

Bericht door hervormde »

Tiberius schreef:
Maleachi 1:2

Een vaak geciteerde tekst:

Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad.

Bij deze tekst kunnen we een aantal vragen stellen. Let allereerst op de pluralis. Dus met andere woorden: Ik heb jullie liefgehad. Hier spreekt de HEERE dus tot het volk Israël. Heeft deze tekst dan niet allereerst te maken met de verkiezende liefde voor Israël als volk? Hij heeft Israël afgezonderd, apart gezet, uit alle volken van de aarde.

De volgende vraag betreft het woord 'haten'. Het woord komen we ook tegen in bijvoorbeeld Deuteronomium 21:15-16 'Als iemand twee vrouwen heeft, ene, die hij liefheeft en ene, die hij haat, en zij hem kinderen baren, beiden de beminde en de gehate, en de eerstgeborene van de gehate is, en de tijd komt, dat hij zijnen zonen de erfenis zal uitdelen, zo kan hij den zoon der beminde niet tot den eerstgeboren zoon maken voor den eerstgeboren zoon der gehate.

De kanttekeningen zeggen bij deze tekst: Dat is, die hij minder bemint dan de andere. En verwijst naar Genesis 29:31 waar we lezen: Toen nu de HEERE zag, dat Lea gehaat was, opende Hij haar baarmoeder; maar Rachel was onvruchtbaar.

Aan de andere kant moeten we ook zien dat de LXX een ander woord gebruikt. Dit verkleurt de betekenis zoals in Deut. 21:15-16 wel.

Tot slot. Mogen we niet zeggen dat als de HEERE hier het volk Israël bedoelt dat we hier toch moeten kiezen voor de betekenis uit Deuteronomium? Waarom? Omdat de HEERE tegen Abraham heeft gezegd: In uw Zaad zullen alle geslachten der aarde gezegend worden. Haten, of minder beminnen betekent niet dat er geen zegen volgt! De HEERE heeft door de verkondiging van het Woord ook Edomieten gezegend.
Jongere

Bericht door Jongere »

Graag on-topic verder hier en anders een topic opzoeken waar deze vraag al eerder naar voren gekomen is. Het moet niet moeilijk zijn om zo'n topic te vinden.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Het Brandende Braambos.....
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten zal overnachten in de schaduw van de Almachtige

n.a.v. bijbelweekthema "veilig" had de preek als thema "Veilig ben je als je een schuilplaats hebt!"
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
henriët

Bericht door henriët »

Esra 1,en zondag 45
Wat een zegen dat we nog een zondag hebben!! En dat we in vrijheid naar de kerk kunnen!
Zijn stem te mogen horen!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gesloten