wij hadden hier vorige week een mooi dagboekstukje over:jvdg schreef:Jammer, dat we dat (zo vaak) niet geloven, laat staan dat we daar een beroep op doen...MarthaMartha schreef:doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.
Als u de tekst concreet voor u wilt zien, stelt u zich dan alleen een nest met vogeltjes voor, die hun snaveltjes ver uitsteken, en die zo ver opendoen als ze maar kunnen. in plaats van een arme kleine moedervogel die hard moet werken om een krappe portie voor elk van hen bij elkaar te zoeken, hebt u een oneindige God, Die alle open monden vult, en gebiedt ze opnieuw open te doen. Hij kan ze vullen, en hoeveel er ook zijn en hoeveel ze ook nodig hebben. Het is onze verheven Heere, van Wie geschreven staat: Hij zal u dekken met Zijn vlerken, en onder Zijn vleugelen zult gij betrouwen. Hij is het, Die nu tot ons, als tot kleine vogeltjes, spreekt: Doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen. Dat is in ieder geval een fraaie illustratie van de tekst, ook al is het misschien niet precies die welke de psalmist in gedachten had.
De aansporing is: Doe uw mond wijd open. Hoe moeten we dat doen? Het gebod heeft te maken met bidden, met verlangen en zo meer. Hier is evenwel ook een vermaning om zich in te spannen vanuit een sterk besef dat het nodig is. Waarom doet een vogel zijn bekje open als het niet van de honger is? De jonge raven roepen als ze eten nodig hebben, en niemand zal ooit zijn mond voor een geestelijke zegen wijd opendoen als hij voor God geen diep en ernstig besef heeft van wat hij mist.
U zondaars zult nooit bidden voordat u weet dat u iets mist. Waarom zou u ook?
....
God vervult altijd de mond die dringend behoefte heeft aan voedsel, maar de hoogmoed heeft het schraal. Is het niet een van de spreuken van Zijn koninkrijk: Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, maar rijken heeft Hij ledig weggezonden?
"En Ik zal hem vervullen" Uit deze belofte maak ik op dat het een belofte is die alleen gedaan werd aan hen die hun mond wijd open deden. Sommige broeders krijgen hun mond nooit vol, omdat zij die nooit flink opendoen. Ze vragen om een beetje genade..en dat krijgen ze misschien, en misschien ook niet. Voor zulke bidders-met-dichte-monden is er geen belofte. Maar als ze hun mond wijd opengedaan hadden, zouden ze zeker hun mond vol zegen hebben gekregen.
Bij God is het: Hoe meer je vraagt, des te waarschijnlijker is het dat je wordt verhoord.
...
Zou dit ons niet heel veel kracht geven als we straks tot God naderen in het gebed?