Standen in het genadeleven

Lilian1975

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef:@eilander: Dank voor de gegeven antwoorden die deels ook aan mij gesteld werden. Helemaal mee eens.
Toch krijg ik niet echt antwoord. Het lijkt of het omzeild wordt. Bijvoorbeeld; kan een mens langdurig bestaan onder het terechte rechtvaardig oordeel van God?

Het kan dan en bak aan vragen zijn. Of als botte bijl worden aangemerkt. Maar structureel wordt hier niet op ingegaan. Misschien is dat wel tekenend? Om of krampachtig beide visies naast elkaar te laten staan. Of om onbewuste wedergeboorte te belijden. En dan komen m.i. de terechte vragen op. Want hoe kan een mens zo leven?
Ik ben blij dat Luther wel de botte bijl hanteerde. En Paulus in het NT ook. En de Heere Jezus Zelf ook.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 09 aug 2018, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

eilander schreef:Het is een discussie fijner als je enigszins gestructureerd reageert op wat de ander zegt, en niet steeds een hele bak aan zorgen en bezwaren, hoe terecht wellicht ook, neerzet.
Wat mij betreft zijn de bezwaren niet terecht.

@Lilian
Een in zichzelf neutrale uitspraak die spreekt van hoop en verwachting wordt met allerlei argumenten neergesabeld en negatief geïnterpreteerd en daarna wordt het eigen theologische gelijk eraan gekoppeld.

Ik zou de opmerking van ds. Van der Poel nog eens overdenken in het licht van de eerste reacties van eilander, framboos en mij. Daar spreekt tocht een heel ander beeld uit, dan dat jij probeert te schetsen?
AnJa

Bericht door AnJa »

Posthoorn schreef:Citaat uit een boek over het gezelschapsleven:
B. bereikte de hoge leeftijd van achtentachtig jaar. Op eerste kerstdag 1950 is hij overleden. Hij is gestorven zoals hij geleefd had: uitziend naar Gods heil met sterk verlangen. Ds. J. van der Poel zei op de hem kernachtige wijze: "Oude B. behoorde tot de mensen die met schrik in de hemel vallen"
Wat vinden jullie daarvan?
....behoorde tot de mensen die met schrik in de hemel vallen ..

Ben ik de enige die dit een verschrikkelijke uitspraak vind?
Waardoor zou ds J. van der Poel tot deze uitspraak gekomen zijn?
Is dit Bijbels gegrond?
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Lilian1975

AnJa schreef:
Posthoorn schreef:Citaat uit een boek over het gezelschapsleven:
B. bereikte de hoge leeftijd van achtentachtig jaar. Op eerste kerstdag 1950 is hij overleden. Hij is gestorven zoals hij geleefd had: uitziend naar Gods heil met sterk verlangen. Ds. J. van der Poel zei op de hem kernachtige wijze: "Oude B. behoorde tot de mensen die met schrik in de hemel vallen"
Wat vinden jullie daarvan?
....behoorde tot de mensen die met schrik in de hemel vallen ..

Ben ik de enige die dit een verschrikkelijke uitspraak vind?
Waardoor zou ds J. van der Poel tot deze uitspraak gekomen zijn?
Is dit Bijbels gegrond?

Nee he bent niet de enige... lees maar ;)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:
Ad Anker schreef:@eilander: Dank voor de gegeven antwoorden die deels ook aan mij gesteld werden. Helemaal mee eens.
Toch krijg ik niet echt antwoord. Het lijkt of het omzeild wordt. Bijvoorbeeld; kan een mens langdurig bestaan onder het terechte rechtvaardig oordeel van God?
Dan lees je niet goed, want hier heb ik al antwoord op gegeven.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:Ik ben blij dat Luther wel de botte bijl hanteerde. En Paulus in het NT ook. En de Heere Jezus Zelf ook.
Ja hoor :bobo
Lilian1975

Herman schreef:
eilander schreef:Het is een discussie fijner als je enigszins gestructureerd reageert op wat de ander zegt, en niet steeds een hele bak aan zorgen en bezwaren, hoe terecht wellicht ook, neerzet.
Wat mij betreft zijn de bezwaren niet terecht.

@Lilian
Een in zichzelf neutrale uitspraak die spreekt van hoop en verwachting wordt met allerlei argumenten neergesabeld en negatief geïnterpreteerd en daarna wordt het eigen theologische gelijk eraan gekoppeld.

Ik zou de opmerking van ds. Van der Poel nog eens overdenken in het licht van de eerste reacties van eilander, framboos en mij. Daar spreekt tocht een heel ander beeld uit, dan dat jij probeert te schetsen?
Als iemand bij wijze v an spreken met schrik in de hemel valt, heeft hij op zijn minst niet werkelijk uit de vergevende genade kunnen leven. En ik lees nergens dat ds van de Poel hiervoor waarschuwt. Zo neutraal is die uitspraak dus niet..
Lilian1975

eilander schreef:
Lilian1975 schreef:Ik ben blij dat Luther wel de botte bijl hanteerde. En Paulus in het NT ook. En de Heere Jezus Zelf ook.

Niet dan?
Lilian1975

eilander schreef:
Lilian1975 schreef:
Waar dan?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

eilander schreef:
Nog even over nadenkend: ik vind het eigenlijk best schokkend dat je dit durft te zeggen. Dat de Heere Jezus de botte bijl hanteerde, en Paulus (geïnspireerd door de Heilige Geest) ook. En dat dan vervolgens inbrengt in een goede inhoudelijke discussie om het gelijk aan je kant te krijgen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:
eilander schreef:
Lilian1975 schreef:
Waar dan?
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 15#p796116 Zie de punten 1. en 2. onderaan.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef:Als iemand bij wijze v an spreken met schrik in de hemel valt, heeft hij op zijn minst niet werkelijk uit de vergevende genade kunnen leven. En ik lees nergens dat ds van de Poel hiervoor waarschuwt. Zo neutraal is die uitspraak dus niet..
Dat komt omdat je geen rekenschap geeft in welke omstandigheden deze man heeft geleefd. Die zijn ook onbekend behoudens de zin dat hij een sterk verlangen naar het heil kende.

De puriteinen geven in hun pastorale praktijk ervan blijk dat het voornemen tot iets gelijk staan aan het doen ervan. Of dat het verlangen naar de belofte gelijk staat aan het geloven en het bezit ervan.
AnJa

Bericht door AnJa »

.
Laatst gewijzigd door AnJa op 09 aug 2018, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Piet Puk schreef:
Posthoorn schreef:
JCRyle schreef:Het moeilijke in deze discussie is dat er wel gesteld wordt dat in de wedergeboorte men Christus ingelijfd wordt. Door de wedergeboorte is men in Christus en heeft men al Zijn weldaden. Alleen maakt men onderscheid tussen de inlijving in Christus en de aanneming van Christus. Het laatste geschiedt in de oefeningen des geloofs, wanneer de zondaar Christus 'bewust' gaat leren kennen.
Nu zal ik de laatste zijn die ontkent dat er opwas is in de kennis en genade van Christus, want dat is er. In de oefeningen van het geloof zal Christus wassen en ik minder worden. De zekerheid van het geloof neemt toe door de oefeningen des geloof. Maar het punt voor mij is dat men een onbewust in Christus zijn verdedigt, terwijl Gods Woord duidelijk leert dat die in Christus is, Hem kent. En die kennis is onderscheiden, maar als er geen kennis aan de Middelaar is heeft men te vrezen.
Maar hoe kan het dat de Geest iemand ervan overtuigt dat hij verloren is en buiten Christus, terwijl die zondaar in werkelijkheid al in Christus is (zonder dat hij het weet)? Overtuigt de Heilige Geest dan van iets wat niet waar is?
Kan iemand van de voorstanders van deze visie mij dat uitleggen?
In Christus te zijn van Gods kant/zijde, maar voor de waarneming van 's mensen kant onbekeerd te zijn.

Wanneer God gaat werken in het leven wordt de zonde en schuld opengelegd, waardoor de mens voor zichzelf onbekeerd is. Van Gods zijde heeft echter al een vernieuwing van het hart plaatsgevonden, waardoor de mens zijn zonden en schuld gaat zien.
En dat is nu juist het verkeerde uitgangspunt!
Lilian1975

eilander schreef:
Lilian1975 schreef:
eilander schreef:
Lilian1975 schreef: Toch krijg ik niet echt antwoord. Het lijkt of het omzeild wordt. Bijvoorbeeld; kan een mens langdurig bestaan onder het terechte rechtvaardig oordeel van God?
Waar dan?
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 15#p796116 Zie de punten 1. en 2. onderaan.
? Je stuurt een draadje uit 2005 door?
Plaats reactie