Kleine ergernissen

Mannetje

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Maar daar gaat het toch niet over?
Ik stel alleen dat fysieke topsport afbraak van je lichaam is. Soms zal het meevallen, maar de hoeveelheid blessures is ontegenzeggelijk groter bij voetbal dan bij schaken.

Dat andere mensen vastroesten, staat hier los van.
- Niet meer zo actief -
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: 28 jun 2024, 17:41 Maar daar gaat het toch niet over?
Ik stel alleen dat fysieke topsport afbraak van je lichaam is. Soms zal het meevallen, maar de hoeveelheid blessures is ontegenzeggelijk groter bij voetbal dan bij schaken.

Dat andere mensen vastroesten, staat hier los van.
Maar wat is nu je punt met deze hele discussie? Niemand die hier een fervent voorstander is van topsport en grote toernooien. Nog steeds ergernis over een artikeltje in het RD?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ok, dus niemand hier vindt dat je aan topsport mag doen.
Uitgaande dat dat waar is, dan begrijp ik niet dat je er wel naar mag kijken.
- Niet meer zo actief -
parsifal

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef: 28 jun 2024, 19:10 Ok, dus niemand hier vindt dat je aan topsport mag doen.
Ik heb niet zoveel problemen met topsport op zich. Wel met de gigantische ongelijkheid die het meebrengt en dat de sporters in een dag meer verdienen dan de materiaalman.

Ik denk trouwens niet dat sport voor supporters een vervanging voor religie is, maar meer voor de positieve zaken die voortvloeien uit religie, zoals deel zijn van een groep.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel

Bericht door merel »

Dat is een genuanceerd stuk.
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef: 28 jun 2024, 20:29
Mannetje schreef: 28 jun 2024, 19:10 Ok, dus niemand hier vindt dat je aan topsport mag doen.
Ik heb niet zoveel problemen met topsport op zich. Wel met de gigantische ongelijkheid die het meebrengt en dat de sporters in een dag meer verdienen dan de materiaalman.

Ik denk trouwens niet dat sport voor supporters een vervanging voor religie is, maar meer voor de positieve zaken die voortvloeien uit religie, zoals deel zijn van een groep.
Toen er in de krant een vetgedrukte kop stond J.C. (Johan Cruijff) de Verlosser schrok ik daar als puber en voetbalgek erg van.
Ook nu zitten er regelmatig religieuze teksten in de beschouwingen van topsporters/wedstrijden.

Één voorbeeld: De telegraaf noemt Max Verstappen ons nationale god (zelfs met een hoofdletter maar dat neem ik niet over)

https://www.telegraaf.nl/sport/60735581 ... nde-indruk

Dit voorbeeld is met oneindig veel aan te vullen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 29 jun 2024, 12:01
parsifal schreef: 28 jun 2024, 20:29

Toen er in de krant een vetgedrukte kop stond J.C. (Johan Cruijff) de Verlosser schrok ik daar als puber en voetbalgek erg van.
Ook nu zitten er regelmatig religieuze teksten in de beschouwingen van topsporters/wedstrijden.

Één voorbeeld: De telegraaf noemt Max Verstappen ons nationale god (zelfs met een hoofdletter maar dat neem ik niet over)

https://www.telegraaf.nl/sport/60735581 ... nde-indruk

Dit voorbeeld is met oneindig veel aan te vullen.
Ik neem dit over Nederlanders niet zo serieus. Verstappen wordt ook veracht om zijn belastingontwijking. Er wordt religieuze en godslasterlijke taal gebruikt, juist omdat deze woorden nog weinig betekenen voor veel mensen (en dat is erg).

In sommige andere landen is sport belangrijker. In Argentinie is Maradona wel een soort heilige. Dit niveau van supporten haal je in Nederland niet bij sporters.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ik zag ook een kookbijbel. Maar dat hoeft geen reden te zijn om niet meer te koken. En ik heb zelfs een computerbijbel in huis.
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef: 29 jun 2024, 11:36 Dat is een genuanceerd stuk.
Dat vind ik ook. Al zou ik niet denken dat het mogelijk is om een trouw kerkganger te zijn en dat toch je collega's niet merken dat je christen bent. Dat is absoluut onmogelijk, tenzij dat je altijd thuis werkt of kranten bezorgt of iets dergelijks.

Misschien dat de redactie doelt op een geregelde kerkganger, maar dat is mijns inziens niet hetzelfde.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 29 jun 2024, 12:37 Ik zag ook een kookbijbel. Maar dat hoeft geen reden te zijn om niet meer te koken. En ik heb zelfs een computerbijbel in huis.
Ik heb de vegabijbel, koekjesbijbel, chocoladebijbel en taartenbijbel. De namen hebben ook niet mijn voorkeur.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 29 jun 2024, 12:43
DDD schreef: 29 jun 2024, 12:37 Ik zag ook een kookbijbel. Maar dat hoeft geen reden te zijn om niet meer te koken. En ik heb zelfs een computerbijbel in huis.
Ik heb de vegabijbel, koekjesbijbel, chocoladebijbel en taartenbijbel. De namen hebben ook niet mijn voorkeur.
Biblia betekent (verzameling van) boeken. Wat is het probleem precies? Dat het een gevoelswaarde vertegenwoordigd, dat het een seculiere verwijzing naar een heilig boek ik of is er een andere reden?
Fides Quaerens Intellectum
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het niet wenselijk om dat woord nu nog in een andere context te gebruiken. Maar het is ook weer niet godslasterlijk ofzo.
merel

Bericht door merel »

Hetzelfde gevoel heb ik ook.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

DDD schreef: 29 jun 2024, 12:40 (...)
Al zou ik niet denken dat het mogelijk is om een trouw kerkganger te zijn en dat toch je collega's niet merken dat je christen bent. Dat is absoluut onmogelijk, tenzij dat je altijd thuis werkt of kranten bezorgt of iets dergelijks.
(...)
Het hangt van de verwoording af of ik het met je eens ben. Dat collega's niet merken dat iemand christen is, lijkt mij inderaad absoluut onmogelijk. Dat collega's niet merken dat iemand een trouw kerkganger is, is pijnlijk maar zeker niet absoluut onmogelijk.
Ik heb dit laatste helaas maar al te vaak gezien, tot in mijn eigen familie aan toe (Gereformeerde Gemeente). Men ging trouw op elke zondag, maar uit gewoonte, om de ouders een plezier te doen, niet uit de toon te vallen in de leefomgeving terwijl de baan 30 km verderop was, etc..
Plaats reactie