Verwachte boeken theologie

-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Marie Curie schreef:
huisman schreef:Voor DIA ( en andere geïnteresseerden)



Afbeelding


Momenteel wordt de hand gelegd aan de catechismusverklaring van wijlen ds. W.C. Lamain. De prijs is nog niet bekend. De verschijningsdatum is op dit moment nog niet bekend.
Is hier inmiddels al meer over bekend? Wie zou de uitgever moeten zijn? Den Hertog, Gebr. Koster?
Volgens mij wordt het niet makkelijk. Een boek met 52 preken zou nog gaan. Maar ds. Lamain preekte over één Zondagsafdeling vaak meerdere malen. En het ene jaar was het uitgebreider dan het andere jaar*

Trouwens, aardig om daar eens wat over in het midden van het forum neer te leggen: Preekt uw predikant precies 52 maal per jaar* de hele HC? Of preekt hij meerder malen over een Zondagsafdeling? Bij ons is het zo dat het per jaar* verschilt. De ene keer is het veel uitgebreider dan de andere keer. Neveneffect (of hoofdeffect!) is dat door zo'n uitgebreide catechismusprediking wel dat de fundamentele kennis op peil blijft, althans voor degenen die luisteren.

*Jaar = periode dat de Catechismus in zijn geheel is behandeld.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:
Marie Curie schreef:
huisman schreef:Voor DIA ( en andere geïnteresseerden)



Afbeelding


Momenteel wordt de hand gelegd aan de catechismusverklaring van wijlen ds. W.C. Lamain. De prijs is nog niet bekend. De verschijningsdatum is op dit moment nog niet bekend.
Is hier inmiddels al meer over bekend? Wie zou de uitgever moeten zijn? Den Hertog, Gebr. Koster?
Volgens mij wordt het niet makkelijk. Een boek met 52 preken zou nog gaan. Maar ds. Lamain preekte over één Zondagsafdeling vaak meerdere malen. En het ene jaar was het uitgebreider dan het andere jaar*

Trouwens, aardig om daar eens wat over in het midden van het forum neer te leggen: Preekt uw predikant precies 52 maal per jaar* de hele HC? Of preekt hij meerder malen over een Zondagsafdeling? Bij ons is het zo dat het per jaar* verschilt. De ene keer is het veel uitgebreider dan de andere keer. Neveneffect (of hoofdeffect!) is dat door zo'n uitgebreide catechismusprediking wel dat de fundamentele kennis op peil blijft, althans voor degenen die luisteren.

*Jaar = periode dat de Catechismus in zijn geheel is behandeld.
Wij hebben leespreken. Dan zijn het eigenlijk altijd 52 preken.
We hebben pas de Catechismuspreken van dominee Venema gelezen.
Die was erg mooi. Bijzonder dat wat ook het onderwerp van de zondag is toch Christus centraal staat. Ook voel je gewoon de liefde van deze man tot Christus en de hoorders.
We hebben ook andere catechismusverklaringen gelezen die veel theoretischer en droger zijn.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Panny schreef: Wij hebben leespreken. Dan zijn het eigenlijk altijd 52 preken.
We hebben pas de Catechismuspreken van dominee Venema gelezen.
Die was erg mooi. Bijzonder dat wat ook het onderwerp van de zondag is toch Christus centraal staat. Ook voel je gewoon de liefde van deze man tot Christus en de hoorders.
We hebben ook andere catechismusverklaringen gelezen die veel theoretischer en droger zijn.
Die zijn inderdaad mooi! Ik heb het boek zelf ook. De stijl is echt onmiskenbaar ds. Venema.
Als er bij ons een preek van hem wordt gelezen hoeft de ouderling aan het eind niet te zeggen van wie de
preek was. Zo herkenbaar. Ik heb hem ook vaak 'live' gehoord in de vacante gemeenten van Enter, Wierden
en Almelo.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:
Panny schreef: Wij hebben leespreken. Dan zijn het eigenlijk altijd 52 preken.
We hebben pas de Catechismuspreken van dominee Venema gelezen.
Die was erg mooi. Bijzonder dat wat ook het onderwerp van de zondag is toch Christus centraal staat. Ook voel je gewoon de liefde van deze man tot Christus en de hoorders.
We hebben ook andere catechismusverklaringen gelezen die veel theoretischer en droger zijn.
Die zijn inderdaad mooi! Ik heb het boek zelf ook. De stijl is echt onmiskenbaar ds. Venema.
Als er bij ons een preek van hem wordt gelezen hoeft de ouderling aan het eind niet te zeggen van wie de
preek was. Zo herkenbaar. Ik heb hem ook vaak 'live' gehoord in de vacante gemeenten van Enter, Wierden
en Almelo.
De catechismusverklaring van ds J.W. Kersten (junior) is ook een aanrader!
https://www.derooboeken.nl/?page=produc ... ctID=48042
Is helaas niet compleet dus niet meer erg bruikbaar voor in de kerk.

Andere prekenboeken van deze dominee zijn ook een aanrader.
Mannetje
Berichten: 7893
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Mannetje »

Trouwens, aardig om daar eens wat over in het midden van het forum neer te leggen: Preekt uw predikant precies 52 maal per jaar* de hele HC? Of preekt hij meerder malen over een Zondagsafdeling? Bij ons is het zo dat het per jaar* verschilt. De ene keer is het veel uitgebreider dan de andere keer. Neveneffect (of hoofdeffect!) is dat door zo'n uitgebreide catechismusprediking wel dat de fundamentele kennis op peil blijft, althans voor degenen die luisteren.
Wij hebben geen predikant, al jaren niet meer. Wel vaak gastpredikanten. Als zij de tweede dienst vervullen, wordt aan hen gevraagd of zij de zondag die dan aan de beurt is willen behandelen. Soms gebeurt dit wel, soms ook niet.
Als er leesdienst is, de tweede dienst, kiest de dienstdoende ouderling zelf een verklaring om uit te lezen. Er wordt dus niet van één predikant gelezen.

Toen we nog een predikant hadden, preekte die meestal wel meerdere zondagen over een zondag uit de Catechismus. Als er dan leesdienst was, dan werd er geen catechismus gelezen.
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10668
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Ik ben voorstander van het jaar rond de hele catechismus lezen. Ik ben ook wat autistisch, ik weet maar graag wat er komt. We bespreken de catechismus ook altijd even voor met de kinderen, nu we geen eigen predikant hebben is het altijd een verrassing of er wel of geen catechismus wordt gepreekt, dus bereiden we wel eens iets voor wat niet aan de orde komt. Maar goed, binnenkort hopen we weer een eigen predikant te hebben, en gaat alles weer vanzelf, hoop ik.

Afgelopen zondag is bij ons zondag 10 gelezen. Die zondag hoort bij de biddag. In de preek werd dat ook nog genoemd, maar ja, het is inmiddels november. En zo was het vroeger ook, bij ons in de GGiN. Zondag 10 altijd rond de biddag, zondag 39 (eert uw vader en uw moeder) als ik jarig was. Het woordeken Amen altijd op de laatste zondag van het jaar. Prachtig! Lekker duidelijk toch? :) Daar hou ik wel van.
Mannetje
Berichten: 7893
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef:Ik ben voorstander van het jaar rond de hele catechismus lezen. Ik ben ook wat autistisch, ik weet maar graag wat er komt. We bespreken de catechismus ook altijd even voor met de kinderen, nu we geen eigen predikant hebben is het altijd een verrassing of er wel of geen catechismus wordt gepreekt, dus bereiden we wel eens iets voor wat niet aan de orde komt. Maar goed, binnenkort hopen we weer een eigen predikant te hebben, en gaat alles weer vanzelf, hoop ik.

Afgelopen zondag is bij ons zondag 10 gelezen. Die zondag hoort bij de biddag. In de preek werd dat ook nog genoemd, maar ja, het is inmiddels november. En zo was het vroeger ook, bij ons in de GGiN. Zondag 10 altijd rond de biddag, zondag 39 (eert uw vader en uw moeder) als ik jarig was. Het woordeken Amen altijd op de laatste zondag van het jaar. Prachtig! Lekker duidelijk toch? :) Daar hou ik wel van.
Ik zou daar ook voor zijn.
Gelukkig wordt bij ons wel van tevoren afgelezen als er uit de catechismus gepreekt gaat worden, dan heb je die onduidelijkheid niet.
-
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Curie »

Blijkbaar is er niet veel/niets nieuws bekend over het uitgeven van een Catechismusverklaring van Ds. Lamain.

Voor wat diepere bestudering overweeg ik de aanschaf van de Catechismusverklaring van Justus Vermeer. Het schijnt dat dit nogal een inhoudelijk diepzinnige maar ook bevindelijk evenwichtige verklaring is. Is er iemand beter bekend met deze verklaring?

Kan ook iemand mij vertellen of er verschillen zijn tussen de verschillende recentere uitgaven van De Banier, P. Stuut (Rijssen 1982) en Den Hertog?
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Marie Curie schreef:Blijkbaar is er niet veel/niets nieuws bekend over het uitgeven van een Catechismusverklaring van Ds. Lamain.

Voor wat diepere bestudering overweeg ik de aanschaf van de Catechismusverklaring van Justus Vermeer. Het schijnt dat dit nogal een inhoudelijk diepzinnige maar ook bevindelijk evenwichtige verklaring is. Is er iemand beter bekend met deze verklaring?

Kan ook iemand mij vertellen of er verschillen zijn tussen de verschillende recentere uitgaven van De Banier, P. Stuut (Rijssen 1982) en Den Hertog?
Verschillen zou ik niet weten. Een deel van de Catechismusverklaring van Justus Vermeer heb ik beluisterd in de periode toen de Zuiderkerk werd verbouwd. Toen waren de diensten allen in Noord. Natuurlijk is het dan ondoenlijk om alle preken via de scanner achter elkaar te beluisteren, en ben voor de avonddienst uitgeweken naar de OGGiN waar verklaring van Justus Vermeer werd gelezen. Een zeer doorwrocht werk. Bevindelijk en prakticaal. Wenig verklaringen evenaren de verklaring van Justus Vermeer, merkte ik.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Curie »

-DIA- schreef:Verschillen zou ik niet weten. Een deel van de Catechismusverklaring van Justus Vermeer heb ik beluisterd in de periode toen de Zuiderkerk werd verbouwd. Toen waren de diensten allen in Noord. Natuurlijk is het dan ondoenlijk om alle preken via de scanner achter elkaar te beluisteren, en ben voor de avonddienst uitgeweken naar de OGGiN waar verklaring van Justus Vermeer werd gelezen. Een zeer doorwrocht werk. Bevindelijk en prakticaal. Wenig verklaringen evenaren de verklaring van Justus Vermeer, merkte ik.
Bedankt DIA!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tiberius »

Marie Curie schreef:Voor wat diepere bestudering overweeg ik de aanschaf van de Catechismusverklaring van Justus Vermeer. Het schijnt dat dit nogal een inhoudelijk diepzinnige maar ook bevindelijk evenwichtige verklaring is. Is er iemand beter bekend met deze verklaring?
Je kan hem hier lezen: http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#VERMEER
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Marie Curie schreef:Voor wat diepere bestudering overweeg ik de aanschaf van de Catechismusverklaring van Justus Vermeer. Het schijnt dat dit nogal een inhoudelijk diepzinnige maar ook bevindelijk evenwichtige verklaring is. Is er iemand beter bekend met deze verklaring?
Je kan hem hier lezen: http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#VERMEER
Vorige week heb ik de verklaring van Ferré en Brinkman gekregen. Kent iemand die verklaring?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Marie Curie schreef:Voor wat diepere bestudering overweeg ik de aanschaf van de Catechismusverklaring van Justus Vermeer. Het schijnt dat dit nogal een inhoudelijk diepzinnige maar ook bevindelijk evenwichtige verklaring is. Is er iemand beter bekend met deze verklaring?
Je kan hem hier lezen: http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#VERMEER
Vorige week heb ik de verklaring van Ferré en Brinkman gekregen. Kent iemand die verklaring?
Ja die ken ik wel.

Hier staat ook info

http://www.heidelbergsecatechismus.nl
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tiberius »

De discussie over de noodzaak van (jaarlijkse) catechismusprediking heb ik afgesplitst: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 27&t=12531
Hier verder over Verwachte boeken theologie.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door freek »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Marie Curie schreef:Voor wat diepere bestudering overweeg ik de aanschaf van de Catechismusverklaring van Justus Vermeer. Het schijnt dat dit nogal een inhoudelijk diepzinnige maar ook bevindelijk evenwichtige verklaring is. Is er iemand beter bekend met deze verklaring?
Je kan hem hier lezen: http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#VERMEER
Vorige week heb ik de verklaring van Ferré en Brinkman gekregen. Kent iemand die verklaring?
Mijn opa las die regelmatig in de leesdiensten.
Plaats reactie