Wat was de boodschap? Of was het alleen maar exegese? Het lijkt me best moeilijk over deze gebeurtenis te spreken, zonder op allerlei bijzonderheden in te gaan.Gijs83 schreef:'s-avonds hadden we Student Bredeweg(was natuurlijk wel spannend voor hem en om het met Ds.de Wit uit te drukken: in een voor hem bekende gemeente en gemeente die hem ook goed kent, maar het ging erg goed!) Hij preekte over de opwekking Tabitha(Dorkas) in Handelingen 9. Was hele heldere duidelijke preek, waarbij inderdaad, zoals ik ook eens eerder van Wim vernomen hij vaak de kinderen erbij betrok. Hij gebruikte echt mooie verduidelijkingen of verklaringen. Zoals bv. de betekenis van de naam Tabitha wat ree of hinde betekent en dat is een opmerkzaam dier. Zo was Tabitha in haar leven ook waakzaam en opmerkzaam.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
-
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Afgezien van de vraag of dat nu wel of niet zo is, ik vind het altijd wat vermoeiend, zo'n namenuitleggerij. Volgens mij is dat niet de bedoeling van de Bijbeltekst, tenzij het speciaal wordt vermeld.Mister schreef:Waar staat dat?Gijs83 schreef:Zo was Tabitha in haar leven ook waakzaam en opmerkzaam.
Het ging er om een les te trekken uit leven, sterven en de opwekking van Tabitha.Johannes 3:16 schreef:Wat was de boodschap? Of was het alleen maar exegese? Het lijkt me best moeilijk over deze gebeurtenis te spreken, zonder op allerlei bijzonderheden in te gaan.Gijs83 schreef:'s-avonds hadden we Student Bredeweg(was natuurlijk wel spannend voor hem en om het met Ds.de Wit uit te drukken: in een voor hem bekende gemeente en gemeente die hem ook goed kent, maar het ging erg goed!) Hij preekte over de opwekking Tabitha(Dorkas) in Handelingen 9. Was hele heldere duidelijke preek, waarbij inderdaad, zoals ik ook eens eerder van Wim vernomen hij vaak de kinderen erbij betrok. Hij gebruikte echt mooie verduidelijkingen of verklaringen. Zoals bv. de betekenis van de naam Tabitha wat ree of hinde betekent en dat is een opmerkzaam dier. Zo was Tabitha in haar leven ook waakzaam en opmerkzaam.
Vermoeiend vind ik het niet echt, de uitleg die men er aan geeft vind ik meestal wel leerzaam, maar waar ze het vandaan snap ik niet altijd. Ik vraag me soms wel af hoe een naam betekenis kan, want meestal past het ook nog bij de situatie of de persoon.Afgewezen schreef:Afgezien van de vraag of dat nu wel of niet zo is, ik vind het altijd wat vermoeiend, zo'n namenuitleggerij. Volgens mij is dat niet de bedoeling van de Bijbeltekst, tenzij het speciaal wordt vermeld.Mister schreef:Waar staat dat?Gijs83 schreef:Zo was Tabitha in haar leven ook waakzaam en opmerkzaam.
Ik houd me maar aan de regel van Brakel, die zegt dat een goede Schriftuitleg zó is "dat de onderwezene zelf zie dat de Schrift dit of dat zegt en hoedanig de zaak zij".Gijs83 schreef:Vermoeiend vind ik het niet echt, de uitleg die men er aan geeft vind ik meestal wel leerzaam, maar waar ze het vandaan snap ik niet altijd. Ik vraag me soms wel af hoe een naam betekenis kan, want meestal past het ook nog bij de situatie of de persoon.
Geen geleerddoenerij, waarvan de gemeente maar moet aannemen dat het zo is, maar zo preken dat de Schrift voor de gemeente opengaat (en niet alleen voor de prediker).
's-morgens: Jeremia 31:18-20: over de ontferming van Efraim, een hele duidelijke leespreek van Ds.G.J.van Aalst. Het is wel duidelijk dat we door Heere getuchtigd moeten worden in de bekeringsweg. Je hoeft jezelf niet te tuchtigen.
's-middags deed Ds.A.Schreuder over Genesis 15:5/6: Toen leidde Hij hem uit naar buiten en ziede: Zie nu op naar den hemel en tel de sterren, indien gij ze tellen kunt en Hij zeide tot hem: Zo zal uw zaad zijn. En hij geloofde in den HEERE, en Hij rekende het hem tot gerechtigheid.
's-avonds: Een die begint met de ondertiteling van 1 van onze medeforummers. Het is een tekst uit het boek Job. Het was een leespreek van Ds.J.Mijnders.
's-middags deed Ds.A.Schreuder over Genesis 15:5/6: Toen leidde Hij hem uit naar buiten en ziede: Zie nu op naar den hemel en tel de sterren, indien gij ze tellen kunt en Hij zeide tot hem: Zo zal uw zaad zijn. En hij geloofde in den HEERE, en Hij rekende het hem tot gerechtigheid.
's-avonds: Een die begint met de ondertiteling van 1 van onze medeforummers. Het is een tekst uit het boek Job. Het was een leespreek van Ds.J.Mijnders.
- Wilma van den Berg
Handelingen 8:"En hij reisde zijn weg met blijdschap"
1. de reiziger
2. de reis
3. de blijdschap
1. de reiziger
2. de reis
3. de blijdschap
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Mooie vakantietekst! Daar heb ik ooit een preek over gehoord op vakantie in Duitsland met alle denominaties in één Evangelische Kirche.Wilma van den Berg schreef:Handelingen 8:"En hij reisde zijn weg met blijdschap"
1. de reiziger
2. de reis
3. de blijdschap
Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen
Leespreek Ds. B. Smijtegelt
Leespreek Ds. B. Smijtegelt
- MarthaMartha
doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jammer, dat we dat (zo vaak) niet geloven, laat staan dat we daar een beroep op doen...MarthaMartha schreef:doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.
misschien nu je het zo weer leest en overdenkt dat je het weer mag doen Jan...jvdg schreef:Jammer, dat we dat (zo vaak) niet geloven, laat staan dat we daar een beroep op doen...MarthaMartha schreef:doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jazeker......, of toch weer niet..........henriët schreef:misschien nu je het zo weer leest en overdenkt dat je het weer mag doen Jan...jvdg schreef:Jammer, dat we dat (zo vaak) niet geloven, laat staan dat we daar een beroep op doen...MarthaMartha schreef:doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.
ziende op Hem, dan wel Jan...
uit het geloof........
uit het geloof........
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Zie mijn PBhenriët schreef:ziende op Hem, dan wel Jan...
uit het geloof........