Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

GG links

Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Bericht door GG links »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 15:24
Vrouwke schreef:Vroeger zeiden ze vaak dat het erop aankomt dat we Gods genadedeverbond inwilligen en niet verwerpen.
Misschien is vandaag de dag het woord accepteren wel het meest passend om in dit verband te gebruiken.

Als ik ff google op inwilligen en aannemen krijg ik via AI dit voorgeschoteld:

Synoniemen voor "inwilligen" en "aannemen" hangen af van de context, maar veelgebruikte woorden zijn goedkeuren, toestaan, accepteren, aanvaarden en instemmen, met nuanceverschillen zoals bewilligen (vrijwilliger), honoreren (erkennen) of toelaten (geen belemmering opwerpen). Beide werkwoorden draaien om het positief reageren op een verzoek, voorstel of situatie.

Synoniemen voor 'Inwilligen' (een verzoek goedkeuren)

Goedkeuren, toestaan, laten: de meest algemene,.
Bewilligen: vrijwillig instemmen.
Toestemmen: uitdrukkelijk akkoord gaan.
Honoreren: erkennen (vaak financiële verzoeken).
Permitteren, vergunnen: toestemmen dat iets mag.

Synoniemen voor 'Aannemen' (iets accepteren)

Accepteren, aanvaarden: de meest directe synoniemen.
Goedkeuren, instemmen: het positief beoordelen.
Erkennen: bevestigen dat iets zo is.
Omarmen: figuurlijk accepteren.
God schenkt het je, of Hij schenkt het je niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Klinkt volkomen logisch. Maar is het niet.
Als je onbekeerd sterft is dat niet omdat het je niet geschonken is. Maar het begint een langspeelplaat te worden.

Geeske, je geeft maar geen antwoord op mijn vraag wat jij in de kerk doet. Wat voor nut heb je daarvan ? God gebiedt niet dat we naar de kerk gaan maar dat we ons bekeren. Waarom ga jij naar de kerk ?
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

helma schreef: Vandaag, 11:43 Blijf maar veel (biddend) lezen in 'het oude goud' Rijssenaar Afbeelding
Als de Heilige Geest je leidt leer je veel af en leer je veel bij.
Dankje! Dat probeer ik ook inderdaad.. Ik heb nu nog best wel wat tijd om een en ander te lezen..

Ent forum is ook heel leerzaam. Je krijgt hier best vaak wat tikken op je hoofd, maar daar leer je juist van :)

En gelukkig zijn er ook heel wat mensen die er vaardig in zijn om me kussens onder de oksels te naaien. Vind ik ook best prettig :super
Terri

Bericht door Terri »

Vrouwke schreef: Vandaag, 10:52 Vroeger zeiden ze vaak dat het erop aankomt dat we Gods genadedeverbond inwilligen en niet verwerpen.
Misschien is vandaag de dag het woord accepteren wel het meest passend om in dit verband te gebruiken.

Synoniemen voor "inwilligen" en "aannemen" hangen af van de context, maar veelgebruikte woorden zijn goedkeuren, toestaan, accepteren, aanvaarden en instemmen, met nuanceverschillen zoals bewilligen (vrijwilliger), honoreren (erkennen) of toelaten (geen belemmering opwerpen). Beide werkwoorden draaien om het positief reageren op een verzoek, voorstel of situatie.

Ik vind het persoonlijk heel lastig dat er over 'verkeerd formuleren' wordt gesproken. Daarom dank @Vrouwke, dat je wat synoniemen hier neerzet en mijn post is geen reactie op jouw post iig.
Ik ben juist zo afgeknapt op de tittel en jota discussies in de rechts behoudende gezindte.
Als niet alles zo precies met een schaartje te knippen is en daar getuigen al die discussies, boeken en verschillende visies wel van, over de betekenis van de doop, moeten we denk ik bescheiden zijn over de woordkeus van een ander.
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

De Rijssenaar schreef:
helma schreef: Vandaag, 11:43 Blijf maar veel (biddend) lezen in 'het oude goud' Rijssenaar Afbeelding
Als de Heilige Geest je leidt leer je veel af en leer je veel bij.
Dankje! Dat probeer ik ook inderdaad.. Ik heb nu nog best wel wat tijd om een en ander te lezen..

Ent forum is ook heel leerzaam. Je krijgt hier best vaak wat tikken op je hoofd, maar daar leer je juist van :)

En gelukkig zijn er ook heel wat mensen die er vaardig in zijn om me kussens onder de oksels te naaien. Vind ik ook best prettig :super
Je vindt het prettig dat mensen je kussens onder de oksels naaien?
Misschien moet je de uitdrukking eerst lezen in de bijbel.

Refojongere

Bericht door Refojongere »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 08:59 Alleen zeggen dat ze wedergeboren zijn, gaat inderdaad wat ver, maar is minder erg dan dat je aan het verbond gaat sleutelen totdat het het wonder ervan helemaal weggeredeneerd is
Nee hoor. De leer van de veronderstelde wedergeboorte is zo verderfelijk dat velen denken geen bekering nodig te hebben omdat ze toch al behouden zijn en wedergeboren. Zo ga je met een ingebeelde hemel naar de hel.

Aan het verbond sleutelen dat het wonder eruit weggaat. Zeg: ik heb Augustinus helemaal niet over het verbond in relatie tot de doop gehoord. Die rekenen we ook over Gods kinderen, juist vanwege dat hij zich verwondert over Gods genade.
Geeske_1991

GG links schreef:
Vrouwke schreef:Vroeger zeiden ze vaak dat het erop aankomt dat we Gods genadedeverbond inwilligen en niet verwerpen.

Als je onbekeerd sterft is dat niet omdat het je niet geschonken is. Maar het begint een langspeelplaat te worden.

Geeske, je geeft maar geen antwoord op mijn vraag wat jij in de kerk doet. Wat voor nut heb je daarvan ? God gebiedt niet dat we naar de kerk gaan maar dat we ons bekeren. Waarom ga jij naar de kerk ?
God werkt middelijkerwijs.
Wie weet Hij mocht zich wenden.
Je weet niet of je onder dat zegel van de uitverkiezing ligt. Je moet de middelen ernstiglijk waarnemen.
Daarom ga ik naar de kerk.

Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Als je onder het zegel van de uitverkiezing ligt, hoef je ook niet naar de kerk te gaan. Dan kom je er toch wel.
Geeske_1991

Posthoorn schreef:Als je onder het zegel van de uitverkiezing ligt, hoef je ook niet naar de kerk te gaan. Dan kom je er toch wel.
Wat is dit nou voor onzinnige en goddeloze opmerking.
Je wordt gestraft naar je zonden, als je onder de wet ligt wordt je hiernaar geoordeeld.
God ziet onze wegen. Als we tegen alles in gaan, worden we niet alleen NA dit leven gestraft, maar ook er in.

Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Punt is wel dat de leer van de uitverkiezing het sacrament van de doop wat ontkracht heeft.

De doop is een teken dat God het kind in genade wil aannemen zoals het formulier het zegt.
Daarmee zegt het formulier dat door de doop God het kind al tot Zijn gemeente wil laten behoren.

En ja: als het kind volwassen is zal uit de levenswandel blijken of hij/zij tot de gemeente van God wil behoren of niet.
Maar in de doop staat wel Gods genade voor het kind extra open.

PS: hiermee bedoel ik niet te zeggen de dat ongekookte mensen niet tot bekering en geloof kunnen komen
JanRap

Bericht door JanRap »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 17:41
GG links schreef:

God werkt middelijkerwijs.
Wie weet Hij mocht zich wenden.
Je weet niet of je onder dat zegel van de uitverkiezing ligt. Je moet de middelen ernstiglijk waarnemen.
Daarom ga ik naar de kerk.

@ _ Geeske_ 1991, uw taalgebruik doet me aan dr. C. Steenblok denken. Zijn artikelen kun je herkennen aan aan het gebruik van het woord 'dat'. Bijvoorbeeld 'dat aanbod'. Maar wat u verder klaarmaakt zou ik zomaar bang van worden. Het is gewoon onvoorstelbaar hoe u afwijkt van de gereformeerde theologie. Het is een zeer ernstige zaak dat u een karikatuur maakt van het leerstuk van de uitverkiezing. Er was op de synode van 1618-1619 geen Remonstrant te vinden die het zo bont maakte als u nu doet.
DDD

Bericht door DDD »

KDD schreef: Gisteren, 20:44 Hoe je het ook wend of keert de woorden aan Nicodemus zijn van toepassing: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Precies. De opstellers van de catechismus namen tot uitgangspunt dat de geboren kinderen wedergeboren zijn. Maar ik denk niet dat ze zouden ontkennen dat dit soms helaas niet zo is.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 17:50
Posthoorn schreef:Als je onder het zegel van de uitverkiezing ligt, hoef je ook niet naar de kerk te gaan. Dan kom je er toch wel.
Wat is dit nou voor onzinnige en goddeloze opmerking.
Je wordt gestraft naar je zonden, als je onder de wet ligt wordt je hiernaar geoordeeld.
God ziet onze wegen. Als we tegen alles in gaan, worden we niet alleen NA dit leven gestraft, maar ook er in.

Ah, dus je doet je best, opdat je het in dít leven toch een beetje goed mag hebben. Wat een arme godsdienst!
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: Vandaag, 06:53
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:25
Nou, de belofte komt de kinderen toe en daarom geloven we dat. Dus als je dan een baby hebt ga je er vanuit dat hij een kind van God is. En als tie dan niet gelooft of weigert te geloven dan kun je zeggen: hij is geen kind van God.. Tis iemand die het verbond verbroken heeft

(...)
De Rijssenaar, jouw zoekende en onderzoekende houding waardeer ik echt. Tegelijk lijk je, door de prediking in je eigen gemeente met argusogen te volgen, op een glijbaan terecht gekomen te zijn waarop je met hoge snelheid van de waarheid vandaan roetsjt. Gelovige kinderen tot het tegendeel bewezen is, dat is zo tegen Gods Woord in. We liggen dood in zonden en misdaden. Ook de schattige kindjes in hun mooie doopjurk in de armen van hun moeder. We hébben al gekozen en God pertinent geweigerd. Dat God naar dode vijanden vraagt, ze op wil rapen, daarin schittert de genade van de doop. Wanneer je op het spoor komt van: jij moet en kunt beantwoorden, dan komt het wonder van genade aanvaarden aan jouw kant te liggen en die eer geeft de Heere niet aan mensen.
Dat is een prima gezichtspunt. Ik ben het er mee eens. Maar nu is de vraag: hoe dachten de opstellers van de Catechismus erover. En die zagen het anders.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Delftenaar schreef: Vandaag, 18:09 Maar in de doop staat wel Gods genade voor het kind extra open.
Hoezo 'extra' open? Gods genade staat voor iedereen open, daarom moet het Evangelie aan álle mensen gepredikt worden.
PS: hiermee bedoel ik niet te zeggen de dat ongekookte mensen niet tot bekering en geloof kunnen komen.
:?
DDD

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: Vandaag, 17:17
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 08:59 Alleen zeggen dat ze wedergeboren zijn, gaat inderdaad wat ver, maar is minder erg dan dat je aan het verbond gaat sleutelen totdat het het wonder ervan helemaal weggeredeneerd is
Nee hoor. De leer van de veronderstelde wedergeboorte is zo verderfelijk dat velen denken geen bekering nodig te hebben omdat ze toch al behouden zijn en wedergeboren. Zo ga je met een ingebeelde hemel naar de hel.

Aan het verbond sleutelen dat het wonder eruit weggaat. Zeg: ik heb Augustinus helemaal niet over het verbond in relatie tot de doop gehoord. Die rekenen we ook over Gods kinderen, juist vanwege dat hij zich verwondert over Gods genade.
Dat kan wel. Maar het is wel een opvatting die binnen de gereformeerde traditie heel oude papieren heeft. Denk aan de opstellers van de Heidelbergse Catechismus.
Plaats reactie