Willem schreef:Jongere schreef:In tegenstelling tot wat Erasmiaan beweert, is dit niet 'oog om oog, tand om tand'. Ds. Maritz heeft het nota bene over de schrijfstijl - dat is niet de persoon!....
En met een dergelijke conclusie heb ik dus echt ontzettend veel moeite. Men bemerkt - in gesprekken - idd dat het disqualificeren van de opponent op andere dan inhoudelijke gronden zowel aan zendende als aan ontvangende zijde een uitermate belemmerende factor is die de inhoud vaak vertroebeld of gekleurd weergeeft.
Maar ik vind het onterecht om waardeoordelen te hechten of iemand zich daar minder of meer schuldig aan maakt op grond van het
subtieler beheersen van de debatregels die - in bepaalde kringen - gelden bij het uitten van kritiek. Dit onderscheid hier maken is m.i. een "laboratorium" beschouwing.
Nee, nee; deze vlieger gaat niet op. Je kunt wat hier gebeurt niet even als "verschillende debatregels" typeren.
Er is wel degelijk verschil in de reacties:
- de reactie van ds. Vermeij was de
eerste. Het was een reactie op een algemeen artikel (dus niet een persoonlijk gericht schrijven tegen hem door ds. Maritz). Die reactie was veel te persoonlijk en scheidde niet goed personen en argumenten. Sterker nog: er lag een geestelijke verdachtmaking in die niet goed was.
- de reactie van ds. Maritz was een reactie op de reactie van ds. Vermeij. Zijn bewering dat ds. Vermeij niet handelt naar Fil. 2 is dus niet uit het niets persoonlijk, maar is naar aanleiding van wat ds. Maritz heeft ervaren.
En het spijt mij, maar zo ervaar ik de brief van ds. Vermeij ook. En dat heb ik destijds al direct op dit forum gezegd. Dan mag dat toch gezegd worden?
Ik vind dat werkelijk een groot verschil maken. En inderdaad: de overeenkomst is dat beide dominees elkaar beschuldigen iets niet goed te doen. Dat is dus niet zozeer het persoonlijke in de brieven, laat dat duidelijk zijn. Want we doen nu een beetje alsof dat er niet goed aan zou zijn.