Hou het maar liever zo. Op wie je voorbeelden zijn, ga je uiteindelijk lijken.
Dus pak liever een biografie van één van de groten in Gods Koninkrijk

Hou het maar liever zo. Op wie je voorbeelden zijn, ga je uiteindelijk lijken.
Ik denk dat je daar fout gaat als christen.Ambtenaar schreef: ↑28 jun 2024, 08:46Ik heb helemaal niets met topsport en wil dat ook zeker niet verdedigen. Ik zie topsport en het aanhangen daarvan als substituut voor religie. Brood en spelen, niet waar? Ik kijk in ieder geval geen wedstrijden van het EK. De enige sport die ik kijk, zijn de voetbalwedstrijden van mijn kinderen. Wat mij vooral stoort is dat de reformatorische wereld vooral anderen de maat neemt, maar weinig zelfreflectie laat zien. En wat gangbaar is, is veelal ook traditie en in sommige gevallen ook matig onderbouwd.Zeeuw schreef: ↑28 jun 2024, 08:03 Dat denk ik ook. En ik denk ook dat we/de refowereld bereid moet zijn om zichzelf te verklaren, uit te leggen etc. Meer dan ooit wellicht. Maar dat we hier ook niet iedereen met iedere reactie iedere keer even serieus moeten nemen, want soms lijken sommige forummers zo ver verwijderd van wat in algemene zin lang/nog steeds gangbaar was in onze gezindte dat het een beetje vervelend wordt daar continu op te reageren.
Pff, beetje weerstand en ipv goede argumenten te gebruiken de makkelijkste weg kiezen. Tot bovengronds.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 jun 2024, 09:37+1
Ik begrijp je goed. Voorlopig ben ik ook weer een tijdje ondergronds.
Mag ik vragen waarom je dat denkt, Zeeuw?Zeeuw schreef: ↑28 jun 2024, 10:04Ik denk dat je daar fout gaat als christen.Ambtenaar schreef: ↑28 jun 2024, 08:46Ik heb helemaal niets met topsport en wil dat ook zeker niet verdedigen. Ik zie topsport en het aanhangen daarvan als substituut voor religie. Brood en spelen, niet waar? Ik kijk in ieder geval geen wedstrijden van het EK. De enige sport die ik kijk, zijn de voetbalwedstrijden van mijn kinderen. Wat mij vooral stoort is dat de reformatorische wereld vooral anderen de maat neemt, maar weinig zelfreflectie laat zien. En wat gangbaar is, is veelal ook traditie en in sommige gevallen ook matig onderbouwd.Zeeuw schreef: ↑28 jun 2024, 08:03 Dat denk ik ook. En ik denk ook dat we/de refowereld bereid moet zijn om zichzelf te verklaren, uit te leggen etc. Meer dan ooit wellicht. Maar dat we hier ook niet iedereen met iedere reactie iedere keer even serieus moeten nemen, want soms lijken sommige forummers zo ver verwijderd van wat in algemene zin lang/nog steeds gangbaar was in onze gezindte dat het een beetje vervelend wordt daar continu op te reageren.
De voorganger van deze gemeente was bevriend met onze toenmalige buren en kwam daardoor ook vaak bij ons over de vloer. Dit was nog voor ze die enorme kerk bouwden in Spijkenisse. Bijzonder sympathieke man was het altijd. Met de Bijbel op tafel hebben we (mijn ouders en ik) heel goede, open en respectvolle gesprekken gehad. Kleine ergernis hierin, om niet off topic te gaan, was dat we daar vervolgens voor veroordeeld werden door onze gemeenteleden. Dat vond ik als puber zo onbegrijpelijk, en deed ook echt zeer.Ambtenaar schreef: ↑28 jun 2024, 08:40 (...)
Hij is lid van de Levende Steen Ministries. Op hun website staat dat ze geloven in:
Door te sterven aan het kruis van Golgota en na drie dagen weer op te staan uit de dood heeft Hij het leven zoals God dat ooit bedoeld heeft, weer hersteld voor een ieder die gelooft. Wij geloven in de noodzaak van een onbelemmerde werking van de Heilige Geest in ons midden en in ons persoonlijk leven.
https://levendesteenministries.nl/wie-zijn-wij/
Ik begrijp goed wat Ambtenaar wil zeggen. Wat ik bedoel is dat je als christen beter weet, namelijk dat brood en spelen allemaal tijdelijk van aard is en onze verwachting eeuwig mag zijn (als het goed is). Dus religie en brood en spelen op 1 lijn zetten vind ik erg arm.Edelweiss schreef: ↑28 jun 2024, 10:20Mag ik vragen waarom je dat denkt, Zeeuw?Zeeuw schreef: ↑28 jun 2024, 10:04Ik denk dat je daar fout gaat als christen.Ambtenaar schreef: ↑28 jun 2024, 08:46Ik heb helemaal niets met topsport en wil dat ook zeker niet verdedigen. Ik zie topsport en het aanhangen daarvan als substituut voor religie. Brood en spelen, niet waar? Ik kijk in ieder geval geen wedstrijden van het EK. De enige sport die ik kijk, zijn de voetbalwedstrijden van mijn kinderen. Wat mij vooral stoort is dat de reformatorische wereld vooral anderen de maat neemt, maar weinig zelfreflectie laat zien. En wat gangbaar is, is veelal ook traditie en in sommige gevallen ook matig onderbouwd.Zeeuw schreef: ↑28 jun 2024, 08:03 Dat denk ik ook. En ik denk ook dat we/de refowereld bereid moet zijn om zichzelf te verklaren, uit te leggen etc. Meer dan ooit wellicht. Maar dat we hier ook niet iedereen met iedere reactie iedere keer even serieus moeten nemen, want soms lijken sommige forummers zo ver verwijderd van wat in algemene zin lang/nog steeds gangbaar was in onze gezindte dat het een beetje vervelend wordt daar continu op te reageren.
Ik volg deze discussie met grote interesse. Ik merk namelijk, omdat ik nu definitief en voor langere tijd uit Nederland weg ben, mijn visie op de kerkelijke kringen begint te veranderen. Dat is ook logisch, omdat deze maatschappij, en daarmee ook het kerkleven, echt heel anders is. Ik vermoed dat ik de 'feeling' met de Nederlandse refowereld aan het verliezen ben. Dat is ergens angstig, want dat is toch mijn basis. Het lijntje te behouden is daarom ook één van de redenen dat ik op dit forum zit.
Wat Ambtenaar omschrijft, kan ik, met steeds meer een blik van 'buitenaf' (wel als christen, niet als Nederlandse refo) echter eigenlijk alarmerend goed onderschrijven. Ook dat vind ik eigenlijk angstig. Daarom ben ik benieuwd naar jouw onderbouwing. Ik hoop dat je me hier mee kunt helpen. Veel dank vast!
De voorganger van deze gemeente was bevriend met onze toenmalige buren en kwam daardoor ook vaak bij ons over de vloer. Dit was nog voor ze die enorme kerk bouwden in Spijkenisse. Bijzonder sympathieke man was het altijd. Met de Bijbel op tafel hebben we (mijn ouders en ik) heel goede, open en respectvolle gesprekken gehad. Kleine ergernis hierin, om niet off topic te gaan, was dat we daar vervolgens voor veroordeeld werden door onze gemeenteleden. Dat vond ik als puber zo onbegrijpelijk, en deed ook echt zeer.Ambtenaar schreef: ↑28 jun 2024, 08:40 (...)
Hij is lid van de Levende Steen Ministries. Op hun website staat dat ze geloven in:
Door te sterven aan het kruis van Golgota en na drie dagen weer op te staan uit de dood heeft Hij het leven zoals God dat ooit bedoeld heeft, weer hersteld voor een ieder die gelooft. Wij geloven in de noodzaak van een onbelemmerde werking van de Heilige Geest in ons midden en in ons persoonlijk leven.
https://levendesteenministries.nl/wie-zijn-wij/
De beste in je werk zijn hoeft toch niet ten koste van iets te gaan? Het lijkt me ook niet een onderwerp om wekelijks mee bezig te zijn, maar als je gewoon niets doet wat iemand anders beter kan, dan word je vanzelf de beste in je werk.Mannetje schreef: ↑28 jun 2024, 11:13 Nog even een heel eind terug schreef Ambtenaar dat hij graag de beste in zijn werk wil zijn.
Is dat je doel werkelijk? En ten koste van wat?
Of wil je je werk zo goed mogelijk doen, binnen de grenzen van het redelijke?
De vraag of ik de beste ben, lijkt me een zinloze vraag om energie in te steken. Wat baat dat? Een oorkonde voor de beste Ambtenaar, de beste Docent, de beste Jurist, de beste... Een lintje van Zijne Majesteit... boeiend...
Ik zal geen oorkonde ontvangen, en vind dat ook niet relevant. Maar ik streef naar zo hoog mogelijke kwaliteit binnen mijn mogelijkheden, waarbij ik louter naar mijn eigen prestaties kijk en niet die van anderen.Mannetje schreef: ↑28 jun 2024, 11:13 Nog even een heel eind terug schreef Ambtenaar dat hij graag de beste in zijn werk wil zijn.
De vraag of ik de beste ben, lijkt me een zinloze vraag om energie in te steken. Wat baat dat? Een oorkonde voor de beste Ambtenaar, de beste Docent, de beste Jurist, de beste... Een lintje van Zijne Majesteit... boeiend...
Ik begreep je wel. Maar denk dat wij wel scherp mogen zijn daarin naar onszelf en anderen af en toe.
Het is toch juist heel christelijk om je werk zo getrouw en goed mogelijk te doen?Mannetje schreef: ↑28 jun 2024, 11:13 Nog even een heel eind terug schreef Ambtenaar dat hij graag de beste in zijn werk wil zijn.
Dat zeg ik toch ook? We je best doen, niet om de beste te willen zijn, maar gewoon, je best doen.Zeeuw schreef: ↑28 jun 2024, 14:16Het is toch juist heel christelijk om je werk zo getrouw en goed mogelijk te doen?Mannetje schreef: ↑28 jun 2024, 11:13 Nog even een heel eind terug schreef Ambtenaar dat hij graag de beste in zijn werk wil zijn.