Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

huisman

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door huisman »

merel schreef: 14 mar 2025, 19:13
huisman schreef: 14 mar 2025, 17:38 https://rd.nl/artikel/1099513

Helder geschreven stuk over de grote veranderingen in de GKv (Nu NGK) Ontluisterend hoe snel een kerkverband haar identiteit kan verliezen. Een baken in zee,
Ik begrijp wat je bedoelt, maar weet niet of ik het ontluisterend moet vinden. Ik zag in het verleden vaak dat mensen uit gewoonte lid bleven van de GKv. Binnen de kerk, school zat het totale sociale leven, maar een persoonlijke relatie met God ontbrak regelmatig. Ik bemerk nu dat dat wel anders is.
Kon je het artikel lezen? Dacht dat het RD voor jou achter een slotje zat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: 14 mar 2025, 21:21
J.C. Philpot schreef: 14 mar 2025, 19:59
merel schreef: 14 mar 2025, 19:13maar een persoonlijke relatie met God ontbrak regelmatig. Ik bemerk nu dat dat wel anders is.
Ik weet niet wat voor "relatie met God" dat is, als de diensten minder, de preken oppervlakkiger en horizontaler, Gods Woord wordt losgelaten, en de wet van God aangepast worden aan wat we in deze tijd vinden, en de psalmen waarin het zieleleven van Gods kinderen uitgezongen wordt niet meer aanspreken.
Dat het een andere beleving is van het geloof dan velen hier gewend zijn, beaam ik. Dat wil niet zeggen dat er geen persoonlijke relatie met God kan zijn.
Het legitimeren van zonde kan niet samengaan met waarachtig geestelijk leven.

1 Johannes 2
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.

De ontwikkelingen in de NGK en de omarming daarvan door het merendeel van de leden zijn daarom geen teken van een bloeiend geestelijk leven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Dat ben ik niet met jou eens. Ik ken genoeg mensen, ook jeugd, uit deze kerk die een bloeiend geestelijk leven hebben.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 14 mar 2025, 21:24

Helder geschreven stuk over de grote veranderingen in de GKv (Nu NGK) Ontluisterend hoe snel een kerkverband haar identiteit kan verliezen. Een baken in zee,
Ik begrijp wat je bedoelt, maar weet niet of ik het ontluisterend moet vinden. Ik zag in het verleden vaak dat mensen uit gewoonte lid bleven van de GKv. Binnen de kerk, school zat het totale sociale leven, maar een persoonlijke relatie met God ontbrak regelmatig. Ik bemerk nu dat dat wel anders is.
Kan ik ook niet. Ik reageer op jouw 'ontluisterend'. Dat iets verandert en wellicht minder herkenbaar is voor de reformatorische gezindte, maakt het niet ontluisterend.
J.C. Philpot

Ik denk dat we een andere definitie hebben van een bloeiend geestelijk leven en "een relatie met God".

Als dat losstaat van wat de catechismus zegt over de waarachtige bekering, is het niet veel waard. Waarbij ik overigens niet zeg dat er geen enkel kind van God meer is in de NGK.

In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?
In twee stukken:
in de afsterving des ouden,
en in de opstanding des nieuwen mensen. a

Wat is de afsterving des ouden mensen?
Het is een hartelijk leedwezen
dat wij God door onze zonden vertoornd hebben,
en die hoe langer hoe meer haten en vlieden. a

Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Het is een hartelijke vreugde in God
door Christus, a
en lust en liefde
om naar den wil Gods
in alle goede werken te leven. b
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Het reformatorische deel van de christenen is slechts een klein deel van Gods wereldwijde kerk. Ik durf echt niet te beweren dat zij de waarheid in pacht hebben over alle levens- en geloofsvragen.

Dat neemt niet weg dat ik bepaalde bezwaren wel begrijp alleen denk ik dat je de kerk tekort doet door hen als afvallig te beschouwen en termen te gebruiken als ontluisterend en verval.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 14 mar 2025, 22:01
huisman schreef: 14 mar 2025, 21:24

Kan ik ook niet. Ik reageer op jouw 'ontluisterend'. Dat iets verandert en wellicht minder herkenbaar is voor de reformatorische gezindte, maakt het niet ontluisterend.
Dan wreekt zich toch echt dat je dit artikel niet kan lezen. Een geëmigreerde GKv’er verteld over zijn ervaring toen hij na tientallen jaren weer Nederlandse GKv/NGK diensten bezocht. Dat is ontluisterend. Paar voorbeelden uit dit artikel.
1. Kindermoment in een dienst waar ze hun favoriete voetballer mogen noemen.
2. Kansel verwijderd, orgel op slot. Nu podium met praiseband.
3. ‘Open’ viering Avondmaal zonder voorbereiding en lezen formulier.
4. Catechisatie leren hoe je spaghetti moet koken. Kinderen willen er niet meer heen.
5. De ambtsdragers uit het verleden (bijna) allemaal vertrokken naar PKN/CGK.
6. Middagdiensten vaak afgeschaft.

Mijn opa heeft in de provincie Groningen een behoorlijk rol gehad tijdens de vrijmaking (1944) . Hij leeft al lang niet meer maar was het met zijn kleinzoon eens geweest: Ontluisterend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Ik heb het niet over het "Reformatorische deel". Uiteraard is Gods Koninkrijk groter en breder. Er zijn kinderen Gods in allerlei groepen. Baptisten, Vergadering van Gelovigen, Methodisten, Anglicanen, Pinkstergemeenten, thuislezers, Katholieken, enzovoorts.

Maar al Gods kinderen leren buigen voor Gods Woord, de zonde en alle wereldgelijkvormigheid te haten, en verlangen naar een heilig leven. Ze verlangen als pasgeboren kinderen naar de zuivere melk van Gods Woord. En leren dat alleen vrije genade een zondaar red, en dat er niets van een mens bij kan.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

@ huisman
ad 1. Als via een hobby of sport een link naar het geloof gelegd kan worden is dat mijns inziens niet bezwaarlijk.
ad 2. Kansel en orgel lijkt mij niet essentieel om het Woord te verkondigen.
ad 3. Voorbereiding op het H.A. is volgens mij vooral gebruikelijk in protestantse/reformatorische kringen. Veel andere christenen zijn dit überhaupt niet gewend. Bij de eerste christenen brak men wekelijks het brood.
ad 4. De meerwaarde van catechesatie wordt mijns inziens zwaar overschat. Ik heb er zelf niets aan gehad en bemerk hetzelfde euvel ook bij mijn kinderen.
ad 5. Dat herken ik niet.
ad 6. Denk dat dat een voorbode is voor alle kerken.
KDD

Bericht door KDD »

Nieuw woord geleerd vandaag en ik gebruik het gelijk. Ik vind merels reactie ontluisterend. Ik geloof eigenlijk niet dat je meent wat je geschreven heeft.
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: 14 mar 2025, 22:24 Ik heb het niet over het "Reformatorische deel". Uiteraard is Gods Koninkrijk groter en breder. Er zijn kinderen Gods in allerlei groepen. Baptisten, Vergadering van Gelovigen, Methodisten, Anglicanen, Pinkstergemeenten, thuislezers, Katholieken, enzovoorts.

Maar al Gods kinderen leren buigen voor Gods Woord, de zonde en alle wereldgelijkvormigheid te haten, en verlangen naar een heilig leven. Ze verlangen als pasgeboren kinderen naar de zuivere melk van Gods Woord. En leren dat alleen vrije genade een zondaar red, en dat er niets van een mens bij kan.
Tja, ik zie jongeren uit deze kerk waar ze een band hebben en geen kansel, zoals door huisman omschreven, die bewust ervoor kiezen om geen examen reis naar Cherso te maken, vanwege het norm verval in deze plaats. Ze kiezen ervoor om een andere reis te maken met zn allen. En ja, dat zijn jongeren met een totaal andere geloofsbeleving dan jij en ik, maar ook met een persoonlijke relatie met God.
merel

Bericht door merel »

KDD schreef: 14 mar 2025, 22:37 Nieuw woord geleerd vandaag en ik gebruik het gelijk. Ik vind merels reactie ontluisterend. Ik geloof eigenlijk niet dat je meent wat je geschreven heeft.
Toch wel. Ik beaam dat er minder herkenning is met de reformatorische kerken en zij meer evangelische georiënteerd worden, maar ik ontken wel het beeld dat geschetst wordt 'alsof zij van God los zijn'.

Mijn collega woont samen met een jongen met een evangelische achtergrond. Zij is nergens mee opgevoed. Hij neemt haar mee naar Mozaïek en inmiddels naar diverse huisgemeenten en evangelisch georiënteerde kerken.Samen lezen ze inmiddels uit de bijbel. Als ik jullie redeneringen doortrek, is hij geen echt christen. Hiij woont samen, hij voetbalt op zondag etc. Als hij een echt christen zou zijn, zou dat in zijn leven op een andere wijze zichtbaar moeten zijn. Ik denk dat het zo niet werkt. Gods kerk is vele malen groter dan wij denken. Ik durf daar in ieder geval geen oordeel over te geven.
Laatst gewijzigd door merel op 15 mar 2025, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met merel eens.
Laatst gewijzigd door DDD op 15 mar 2025, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 15 mar 2025, 00:15 Ik ben het helemaal met Merel eens.
Niet echt verrassend. ;) Vind je de ontwikkelingen in de GKv (nu NGK) zoals in het artikel wordt beschreven zorgelijk of hoopvol?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Meer en meer komen mensen tegenover elkaar te staan. In de wereld, in de kerken, in de gezinnen. Dit geeft toch ook wel aan hoe laat het op de wereldklok is. De liefde van velen verkoelt met alle gevolgen daarvan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie