Beroepingswerk discussie [5]
Re: Beroepingswerk discussie [5]
Bovendien moet deze kerkelijke tucht dan gehanteerd worden voor alle predikers die op de kansel staan en niet alleen voor de eigen predikant. Anders is het geen principe.
-
- Verbannen
#rontondedriehonderdnegenennegentig
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik begrijp best dat kerkenraden dit standpunt innemen. Het is toch zonde tegen gebod 648a, lid c, subject 12: gij zult op den sabbat niet verder reizen dan een halve sabbatsreize. (De andere helft is uiteraard voor de terugreis, voor degenen die dit gebod niet goed kennen)
Voor je het weet zit je op een glijdende schaal. Ik bedoel maar, tegenwoordig hoor je zelfs geluiden om 990 van de 1000 geboden gewoon maar te schrappen. Terug naar slechts 10 geboden! Dat is toch ongehoord. De ouden zeiden wel anders.
Met de hedendaagse ontwikkelingen zou je eigenlijk de geboden moeten uitbreiden. Wat vroeger geen issue was, zijn tegenwoordig geen eens afdoende regels voor.
Ik stel voor om als gebod 1001 in te voeren: als predikant zult gij geen sportkleding aandoen. Eventueel aan te vullen met onderverdelingen naar behoefte.
Gebod 1002 zou bijvoorbeeld over het stemgedrag in tijden van verkiezingen kunnen gaan.
Ik noem slechts wat voorbeelden.
Voor je het weet zit je op een glijdende schaal. Ik bedoel maar, tegenwoordig hoor je zelfs geluiden om 990 van de 1000 geboden gewoon maar te schrappen. Terug naar slechts 10 geboden! Dat is toch ongehoord. De ouden zeiden wel anders.
Met de hedendaagse ontwikkelingen zou je eigenlijk de geboden moeten uitbreiden. Wat vroeger geen issue was, zijn tegenwoordig geen eens afdoende regels voor.
Ik stel voor om als gebod 1001 in te voeren: als predikant zult gij geen sportkleding aandoen. Eventueel aan te vullen met onderverdelingen naar behoefte.
Gebod 1002 zou bijvoorbeeld over het stemgedrag in tijden van verkiezingen kunnen gaan.
Ik noem slechts wat voorbeelden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Wat een rare zwart-witte redenering. Alsof je je alleen bij dingen die daadwerkelijk leiden tot uitsluiting uit het koninkrijk der hemelen aan geldende regels hoeft te houden. Zo zit het natuurlijk niet.Hollander schreef:Oké. Dus de kerkenraad past kerkelijke tucht toe bij belijdende leden die zondag openbaar de auto gebruiken? Dat zou namelijk de consequentie zijn als je het als niet-geoorloofd ziet en het als 'rebels' betiteld als je daar tegenin gaat.Piet Puk schreef:Maar een predikant is in leer en leven onder het opzicht van de kerkenraad gesteld. En wanneer zij van mening is dat het rijden op zondag niet geoorloofd is, heeft een predikant dit toch te respecteren. En dan rebels zijn, zoals eerder hier werd gesuggereerd is niet Bijbels.Hollander schreef:Kernpunt!Dodo schreef:(...) De kerkenraad is zijn werkgever niet.
Precies.
Daarom ontvangt een dominee ook geen salaris.
Ook zaken waarvoor geen straf of tuchtmaatregel past, kunnen onjuist of zondig zijn.
Zeker, dat ben ik helemaal met je eens. Alleen ik redeneerde even door op het argument aangaande "leer en leven" dat door @Piet Puk werd aangedragen. Dan legt hij volgens mij een oneigenlijke lijn tussen het rijden op zondag en de derde vraag uit het klassieke bevestigingsformulier voor predikanten.DDD schreef:Wat een rare zwart-witte redenering. Alsof je je alleen bij dingen die daadwerkelijk leiden tot uitsluiting uit het koninkrijk der hemelen aan geldende regels hoeft te houden. Zo zit het natuurlijk niet.
Ook zaken waarvoor geen straf of tuchtmaatregel past, kunnen onjuist of zondig zijn.
Toch vind ik het geen juiste conclusie. Als een kerkenraad mag vragen om in rok naar de kerk te komen, dan kan de kerkenraad toch ook vragen om niet op zondag auto te rijden? Ik vind het heel onverstandig, en door dit soort eisen/verzoeken vertrekken allerlei leden (ik zie net weer zes mensen vertrokken in de kerkbode, en dan zijn er nog niet eens zulke extreme eisen). Maar ik zie geen principieel verschil en ik zou zeggen dat een dominee dan het goede voorbeeld moet geven. Dat lijkt me sowieso goed.
Zie het vetgedrukte woord, daarmee ben ik het helemaal eens. En over het feit dat een dominee het goede voorbeeld moet geven ook, net zoals jij en ik dat goede voorbeeld behoren te geven.DDD schreef:Toch vind ik het geen juiste conclusie. Als een kerkenraad mag vragen om in rok naar de kerk te komen, dan kan de kerkenraad toch ook vragen om niet op zondag auto te rijden? Ik vind het heel onverstandig, en door dit soort eisen/verzoeken vertrekken allerlei leden (ik zie net weer zes mensen vertrokken in de kerkbode, en dan zijn er nog niet eens zulke extreme eisen). Maar ik zie geen principieel verschil en ik zou zeggen dat een dominee dan het goede voorbeeld moet geven. Dat lijkt me sowieso goed.

- FlyingEagle
Onze predikant wijst in dit soort discussies altijd op Mattheus 23:3
-
- Verbannen
Juist. Dat lijkt me een heel wijs advies.FlyingEagle schreef:Onze predikant wijst in dit soort discussies altijd op Mattheus 23:3
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Hou jij daar een lijstje van bij? Zo ja, kun en wil je die publiceren?Jantje schreef:#rontondedriehonderdnegenennegentig
- Dodo
Er staat een n teveel inJantje schreef:#rontondedriehonderdnegenennegentig

-
- Verbannen
#rontondevierhonderdDodo schreef:Er staat een n teveel inJantje schreef:#rontondedriehonderdnegenennegentig

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [5]
Nog steeds een 'n' teveel...Jantje schreef:#rontondevierhonderdDodo schreef:Er staat een n teveel inJantje schreef:#rontondedriehonderdnegenennegentig
-
- Verbannen
#rotondevierhonderteenwindorgel schreef:Nog steeds een 'n' teveel...Jantje schreef:#rontondevierhonderdDodo schreef:Er staat een n teveel inJantje schreef:#rontondedriehonderdnegenennegentig

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
die t moet een d zijn. #rotondevierhonderdtweeJantje schreef:#rotondevierhonderteenwindorgel schreef:Nog steeds een 'n' teveel...Jantje schreef:#rontondevierhonderdDodo schreef: Er staat een n teveel in