COVID-19

TSD
Berichten: 2198
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

parsifal schreef:
merel schreef:@ parsifal Waar maak jij je nu zorgen over?
Omikron verspreidt zo snel dat het mogelijk niet echt af te remmen is. Als de bescherming van vaccins en eerdere besmetting ook beperkt is dan is er veel leed te verwachten zelfs al is de dodelijkheid maar 10% van wat het bij Delta was.
Ik verwacht wel meer bescherming van vaccins en eerder besmettingen, maar ben er niet gerust op.
Het gaat wel echt hard in UK, Denemarken en ook Amsterdam.

Wat wel opvalt is dat de groei in ZA er alweer zo goed als uit is.

We weten dat daar een hele hoge natuurlijke immuniteit is, en slechts een kwart van de bevolking gevaccineerd. Ook in de cijfers uit Denemarken lijken dubbel gevaccineerden nogal gevoeliger voor besmetting dan ongevaccineerden, dat zou kunnen wijzen op het feit dat het deel uit die laatste groep met natuurlijke immuniteit er veel minder gevoelig voor is.

Stel dat dat zo is: Ook voor UK kan dat wat gunstig zijn omdat daar ook een relatief hoge natuurlijke immuniteit is doordat het virus er al heel veel is rondgegaan.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Besmetting is toch het punt niet? Is al iets bekend over de ernst van het verloop van het virus?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17634
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

TSD schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:@ parsifal Waar maak jij je nu zorgen over?
Omikron verspreidt zo snel dat het mogelijk niet echt af te remmen is. Als de bescherming van vaccins en eerdere besmetting ook beperkt is dan is er veel leed te verwachten zelfs al is de dodelijkheid maar 10% van wat het bij Delta was.
Ik verwacht wel meer bescherming van vaccins en eerder besmettingen, maar ben er niet gerust op.
Het gaat wel echt hard in UK, Denemarken en ook Amsterdam.

Wat wel opvalt is dat de groei in ZA er alweer zo goed als uit is.

We weten dat daar een hele hoge natuurlijke immuniteit is, en slechts een kwart van de bevolking gevaccineerd. Ook in de cijfers uit Denemarken lijken dubbel gevaccineerden nogal gevoeliger voor besmetting dan ongevaccineerden, dat zou kunnen wijzen op het feit dat het deel uit die laatste groep met natuurlijke immuniteit er veel minder gevoelig voor is.

Stel dat dat zo is: Ook voor UK kan dat wat gunstig zijn omdat daar ook een relatief hoge natuurlijke immuniteit is doordat het virus er al heel veel is rondgegaan.
Volgens bericht op BBC News verwacht de chief medical officer een zeer scherpe stijging van het aantal besmettingen snel gevolgd door een vrij steile daling.
Wat dit gaat betekenen voor ziekenhuisopnames is ongewis. Ze zijn in de UK wel flink aan het boosteren maar hun eerste vaccin campagne was grotendeels met astra zeneca en die is tegen omikron zeer gering werkzaam als het gaat om besmet worden. Hopelijk nog wel effectief tegen ernstige ziekte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
merel schreef:@ parsifal Waar maak jij je nu zorgen over?
Omikron verspreidt zo snel dat het mogelijk niet echt af te remmen is. Als de bescherming van vaccins en eerdere besmetting ook beperkt is dan is er veel leed te verwachten zelfs al is de dodelijkheid maar 10% van wat het bij Delta was.
Ik verwacht wel meer bescherming van vaccins en eerder besmettingen, maar ben er niet gerust op.
Heb je een idee hoe het komt dat deze variant zo besmettelijk is?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:@ parsifal Waar maak jij je nu zorgen over?
Omikron verspreidt zo snel dat het mogelijk niet echt af te remmen is. Als de bescherming van vaccins en eerdere besmetting ook beperkt is dan is er veel leed te verwachten zelfs al is de dodelijkheid maar 10% van wat het bij Delta was.
Ik verwacht wel meer bescherming van vaccins en eerder besmettingen, maar ben er niet gerust op.
Als de mortaliteit zo sterk afneemt, wordt deze dan niet gelijk aan influenza?
Zelfs bij influenza heb je aardig wat mensen die door kruisimmuniteit gedeeltelijk beschermd zijn. Dat is hier minder.

Wat de Deense data betreft. Ook daar is een behoorlijk leeftijds effect van wie gevaccineerd is. Verder is daar weinig natuurlijke immuniteit (en die er is, is vooral recent), bovenal ze hebben er weer een vaccinatiepas, waardoor niet gevaccineerden gedeeltelijk minder riskant gedrag kunnen vertonen (en mogelijk minder naar de werk-kerstmaaltijden kunnen gaan).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: COVID-19

Bericht door Job »

parsifal schreef:
Job schreef:
parsifal schreef:Er is nog geen topic specifiek over dit vrij actuele onderwerp. Omdat het vrij actueel is en de nieuwspaginas toch wel domineert hier maar een beginnetje.

Zelf denk ik dat de verspreiding van dit virus een voorbeeld is dat gedrag en gewoontes invloed hebben op de verspreiding van virussen en dat er menselijkerwijs nog geen reden voor paniek hier (in vrijwel de hele westerse wereld) is, al is het goed om je (als regering) voor te bereiden op een ernstig maar onwaarschijnlijk scenario met veel zieken (en daardoor slachtoffers, door gebrek aan ziekenhuisbedden).

Wat mij opvalt is dat er nog heel weinig spreiding lijkt te zijn buiten Wuhan en de rest van China. Hierom denk ik dat in goed georganiseerde plaatsen, waar mensen niet te veel in elkaars gezicht ademen en niet te dicht bij elkaar komen een besmet persoon gemiddeld minder dan 1 ander persoon zal besmetten, waardoor lokale uitbraken klein blijven. Ik vermoed dat dit zelfs het geval is in drukke maar goed georganiseerde steden zoals Singapore, Seoul en Tokio. Hoe het in bijvoorbeeld Jakarta, Bangkok of de grote steden in India zal zijn weet ik niet, maar daar vrees ik dat er wel grote uitbraken kunnen komen.
Per abuis kwam ik even op pagina 1 van dit topic terecht in plaats van op pagina 716. Dit hierboven was de allereerste post, januari 2020, dus nog geen twee jaar geleden. Ik heb aandachtig tig eerste pagina's terug zitten lezen, het leest bijna als een kroniek of een dagboek. Alles uit die beginperiode kwam me weer helder voor de geest. Wow, wat is er veel gepasseerd, wat is ons wereldje in allerlei opzichten veranderd en dat allemaal in 'maar' een kleine twee jaar. Overigens veel lof voor enkele forummers met kennis van zaken die al in een vroeg stadium veel wijsheid hebben gedeeld. Ik kan inhoudelijk vrijwel niet over deze thematiek meepraten maar heb al veel van jullie geleerd in dit lange, lange topic.
Ik had het behoorlijk mis toen. Wel veel geleerd de afgelopen jaren. Nu met Omicron maak ik me juist vrij grote zorgen. Ik hoop dat ik het nu ook mis heb.
O, ik bedoelde het citaat niet om jouw nog niet volledige zicht van destijds te kijk te zetten hoor. Dit nog even voor de volledigheid ;) Veel respect voor je scherpe blik juist, en hoop ook dat je nu ongelijk hebt.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wuhan virus

Bericht door Job »

Februari 2020:
eilander schreef:Ik heb hier ernstig moeite mee. Ik lees de laatste tijd in Openbaringen en daar lees ik over oordelen/plagen die over de wereld komen zullen. Ik ben geen profeet en ik zeg ook niet dat ik weet dat dit daar beschreven wordt.
Wel huiver ik als ik lees dat 'de mensen zich niet bekeren' als er oordelen komen, en God lasteren.

En nu huiver ik ook als ik lees hoe het hier allemaal gerationaliseerd wordt. 'Het gaat wel weer over', jawel. Maar beseffen we wel dat er een keer komt dat het niet zomaar over gaat? Waar haalt @Jantje vandaan dat we er over een jaar niets meer over horen? Ik vind dat gewoon goddeloze praat. We zitten er nog midden in, of we staan nog aan het begin, ik weet het niet.

De overdreven angst voor dit virus vind ik absoluut niet op z'n plaats. We zijn alleen veilig achter het bloed van Christus. Dan kunnen we ons op en top beschermen op allerlei manieren, dat zal ons niet helpen. Het is maar uitstel, en dan heb ik het nog niet over de vele andere dingen die God over ons kan beschikken.

Mijn vraag is eigenlijk: staat dit rationaliseren en relativeren niet op gespannen voet met de bijbelse oproep om te waken, en om te letten op de tekenen der tijden?
Ik zal niet bezigblijven hoor, met oude berichten citeren. Maar dit bericht raakt me enorm met de kennis van nu. Word er stil van...
Meer dan ooit is duidelijk geworden afgelopen ruim 1,5 jaar: alles wat wij denken te hebben en te kunnen... God hoeft er maar in te blazen en we zijn nergens. Werkelijk alleen het bloed geeft veiligheid.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
TSD
Berichten: 2198
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

parsifal schreef:
Wat de Deense data betreft. Ook daar is een behoorlijk leeftijds effect van wie gevaccineerd is. Verder is daar weinig natuurlijke immuniteit (en die er is, is vooral recent), bovenal ze hebben er weer een vaccinatiepas, waardoor niet gevaccineerden gedeeltelijk minder riskant gedrag kunnen vertonen (en mogelijk minder naar de werk-kerstmaaltijden kunnen gaan).
Maar dat verklaart niet het significante verschil met Delta in dezelfde periode, want met Delta worden er relatief veel meer ongevaccineerden besmet, dat verschil is echt mega.

En het gedrag en maatregelen is in beide gevallen hetzelfde.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wuhan virus

Bericht door Ad Anker »

Job schreef: Ik zal niet bezigblijven hoor, met oude berichten citeren. Maar dit bericht raakt me enorm met de kennis van nu. Word er stil van...
Meer dan ooit is duidelijk geworden afgelopen ruim 1,5 jaar: alles wat wij denken te hebben en te kunnen... God hoeft er maar in te blazen en we zijn nergens. Werkelijk alleen het bloed geeft veiligheid.
Eens. Heel interessant om terug te lezen. Maar wat werden er grote woorden gebruikt en wat is het een bewijs van onze blindheid en dat God Zijn eigen weg gaat met de wereld, wat wij ook roepen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Ik heb overigens wel het idee dat we met omicron opnieuw beginnen. Veel gissen, een harde lockdown. Heftig. Er wordt een dikke streep gezet door vaccinatie als uitweg uit de crisis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17634
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:Ik heb overigens wel het idee dat we met omicron opnieuw beginnen. Veel gissen, een harde lockdown. Heftig. Er wordt een dikke streep gezet door vaccinatie als uitweg uit de crisis.
Dat laatste is zeker waar. Toch is de reactie op deze nieuwe variant in Zuid Afrika en de VK een stuk minder paniekerig. Totale lockdown vind ik een absurde reactie. De opgebouwde immuniteit door doorgemaakte infectie en vaccinatie gaat de ernst van deze mutatie waarschijnlijk behoorlijk dempen. Verder zijn de gegevens uit Zuid Afrika al weken consistent dat deze mutatie milder is.
Om dan weer alles op slot te gooien gaat mij te ver. Maar ik besef dat ik er volledig naast kan zitten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
Ad Anker schreef:Ik heb overigens wel het idee dat we met omicron opnieuw beginnen. Veel gissen, een harde lockdown. Heftig. Er wordt een dikke streep gezet door vaccinatie als uitweg uit de crisis.
Dat laatste is zeker waar. Toch is de reactie op deze nieuwe variant in Zuid Afrika en de VK een stuk minder paniekerig. Totale lockdown vind ik een absurde reactie. De opgebouwde immuniteit door doorgemaakte infectie en vaccinatie gaat de ernst van deze mutatie waarschijnlijk behoorlijk dempen. Verder zijn de gegevens uit Zuid Afrika al weken consistent dat deze mutatie milder is.
Om dan weer alles op slot te gooien gaat mij te ver. Maar ik besef dat ik er volledig naast kan zitten.
Dat dacht ik nou ook.

Echter: áls het meevalt met Omikron, is die lockdown van de komende weken wellicht wel een middel om weer sneller wat meer toe te laten. Ik kan me voorstellen dat een harde lockdown van een maand meer effect heeft, ook op de wat langere termijn, dan een avondlockdown van 3 maanden.

Verder eens met de woorden van @Job en @Ad Anker. Heel erg confronterend om dat zo te lezen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Ad Anker schreef:Ik heb overigens wel het idee dat we met omicron opnieuw beginnen. Veel gissen, een harde lockdown. Heftig. Er wordt een dikke streep gezet door vaccinatie als uitweg uit de crisis.
Dat laatste is zeker waar. Toch is de reactie op deze nieuwe variant in Zuid Afrika en de VK een stuk minder paniekerig. Totale lockdown vind ik een absurde reactie. De opgebouwde immuniteit door doorgemaakte infectie en vaccinatie gaat de ernst van deze mutatie waarschijnlijk behoorlijk dempen. Verder zijn de gegevens uit Zuid Afrika al weken consistent dat deze mutatie milder is.
Om dan weer alles op slot te gooien gaat mij te ver. Maar ik besef dat ik er volledig naast kan zitten.
Het is nu wel duidelijk dat te weinig maatregelen nemen heel wat ernstiger is dan te veel (als het tijdelijk is). Het lijkt er op dat individueel mensen nu met omicron minder kans hebben op ernstige ziekte dan met bijvoorbeeld alpha. Omicron verspreidt wel sneller, wat je beter niet kunt hebben als ziekenhuizen het al eeg druk hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
huisman schreef:
Ad Anker schreef:Ik heb overigens wel het idee dat we met omicron opnieuw beginnen. Veel gissen, een harde lockdown. Heftig. Er wordt een dikke streep gezet door vaccinatie als uitweg uit de crisis.
Dat laatste is zeker waar. Toch is de reactie op deze nieuwe variant in Zuid Afrika en de VK een stuk minder paniekerig. Totale lockdown vind ik een absurde reactie. De opgebouwde immuniteit door doorgemaakte infectie en vaccinatie gaat de ernst van deze mutatie waarschijnlijk behoorlijk dempen. Verder zijn de gegevens uit Zuid Afrika al weken consistent dat deze mutatie milder is.
Om dan weer alles op slot te gooien gaat mij te ver. Maar ik besef dat ik er volledig naast kan zitten.
Het is nu wel duidelijk dat te weinig maatregelen nemen heel wat ernstiger is dan te veel (als het tijdelijk is). Het lijkt er op dat individueel mensen nu met omicron minder kans hebben op ernstige ziekte dan met bijvoorbeeld alpha. Omicron verspreidt wel sneller, wat je beter niet kunt hebben als ziekenhuizen het al eeg druk hebben.
Het punt vind ik, dat de maatregelen steeds strenger worden. De toon is steeds onvriendelijker, de situatie steeds grimmiger. Waarom? Steeds meer mensen zijn immuun, er sterven steeds minder mensen.

Als je zo eens de hele corona tijdlijn bekijkt, dan schrik je wat er gebeurd is. Hoe de hele wereld compleet veranderd is.

Overigens eens met Huisman, het vaccineren gaat het niet worden, nooit. Je ziet hoe snel de blauwdruk kan veranderen van een bepaalde mutatie. Het lijkt me best heftig als je echt helemaal geloofde dat we na de vaccinaties er zouden zijn, wat valt dat dan tegen. Niet om interessant te doen, maar ik (en nog best wat andere hier op RF) had me hier echt op in gesteld. Weer lockdowns, ineffectiviteit van de vaccins, spanning en polarisatie. Het scheelt natuurlijk wel als je een beetje voorbereid bent op wat er komt. Het lijkt me best heftig als je verwacht had dat we er zouden zijn, en dan toch weer niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17634
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef:
Ad Anker schreef:Ik heb overigens wel het idee dat we met omicron opnieuw beginnen. Veel gissen, een harde lockdown. Heftig. Er wordt een dikke streep gezet door vaccinatie als uitweg uit de crisis.
Dat laatste is zeker waar. Toch is de reactie op deze nieuwe variant in Zuid Afrika en de VK een stuk minder paniekerig. Totale lockdown vind ik een absurde reactie. De opgebouwde immuniteit door doorgemaakte infectie en vaccinatie gaat de ernst van deze mutatie waarschijnlijk behoorlijk dempen. Verder zijn de gegevens uit Zuid Afrika al weken consistent dat deze mutatie milder is.
Om dan weer alles op slot te gooien gaat mij te ver. Maar ik besef dat ik er volledig naast kan zitten.
Het is nu wel duidelijk dat te weinig maatregelen nemen heel wat ernstiger is dan te veel (als het tijdelijk is). Het lijkt er op dat individueel mensen nu met omicron minder kans hebben op ernstige ziekte dan met bijvoorbeeld alpha. Omicron verspreidt wel sneller, wat je beter niet kunt hebben als ziekenhuizen het al eeg druk hebben.
Gedeeltelijk met jou eens. Maar in deze fase van de pandemie zijn teveel maatregelen voor de geestelijke gezondheid van de bevolking ook niet zonder gevaar.
Ook de drive om je nog voor de derde of later voor de vierde keer te laten vaccineren zal bij een deel van de bevolking weg zijn als er daarna zulke draconische maatregelen blijven komen.

Wat zou het een wonder zijn als onze regering zou belijden dat we het samen niet kunnen, dat de wetenschap het niet kan maar dat onze verwachting moet zijn bij het Kind van Betlehem. Ook voor de uitkomst van deze pandemie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie