Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 27 okt 2023, 09:50
Hoe moet je wat plaatsen? Het 'van de kerk af' of het feit dat er mensen van de ene naar de andere kerk zijn gegaan?
Je zou natuurlijk ook het gesprek even kunnen stilleggen en dit vragen: "Hoe moet ik dit plaatsen"? Dan krijg je antwoord van de mensen zelf. Ik heb het nog nooit gehoord. Ze bedoelen waarschijnlijk met "kerk" gewoon hun eigen kerk.
Dat zijn dominees die in hervormde kerken/gemeenten staan die het om zo gezegd niet onder doen voor een GG, dus daar zullen de mensen ook niet naar toe gaan.-DIA- schreef: ↑27 okt 2023, 09:27Wat dat betreft hoor ik de diepste redenen nooit. Mijn broer bv. is zeer gesloten, en als motief zegt hij alleen dat hij tegen 'de regeltjes' van GG is. Wat die regeltjes dan inhouden kom je niet te weten maar je voelt het wel: De GG en andere bevindelijke kerken hadden voor hem iets 'beklemmends' wat zijn vrijheid blijkbaar in de weg stonden.
Het eerste wat we merkten was bv dat hij (het was in de jaren 70) een tv wilde. In zo'n geval voel je, dat is wel te begrijpen, vrijer in bv een CGK, een HHK, of een Gereformeerde Bondsgemeente.
Overigens, in de (vrije) OGG hier te plaatse gaan ook vrij regelmatig (rechtse) HHK'er voor. En in de OGGiN hier, gaar ds. gaat ds. Heemskerk ook wel voor.
Nee, dat klopt. Maar het is veel verder in de tijd, en intussen kun je de de schuld niet meer op de tv werpen. Men vind het bevindelijk klimaat te eng en benauwend. Men ademt als het ware een andere lucht in. Maar ik geloof zeker ook dat voor hen die een separerende preek zoeken het het ook benauwd en beklemmend is als je onder een predikant zit die je 'haastig de handen op legt' en waar de gangen van het volk niet meer worden genoemd.Geytenbeekje schreef: ↑27 okt 2023, 12:19Dat zijn dominees die in hervormde kerken/gemeenten staan die het om zo gezegd niet onder doen voor een GG, dus daar zullen de mensen ook niet naar toe gaan.-DIA- schreef: ↑27 okt 2023, 09:27Wat dat betreft hoor ik de diepste redenen nooit. Mijn broer bv. is zeer gesloten, en als motief zegt hij alleen dat hij tegen 'de regeltjes' van GG is. Wat die regeltjes dan inhouden kom je niet te weten maar je voelt het wel: De GG en andere bevindelijke kerken hadden voor hem iets 'beklemmends' wat zijn vrijheid blijkbaar in de weg stonden.
Het eerste wat we merkten was bv dat hij (het was in de jaren 70) een tv wilde. In zo'n geval voel je, dat is wel te begrijpen, vrijer in bv een CGK, een HHK, of een Gereformeerde Bondsgemeente.
Overigens, in de (vrije) OGG hier te plaatse gaan ook vrij regelmatig (rechtse) HHK'er voor. En in de OGGiN hier, gaar ds. gaat ds. Heemskerk ook wel voor.
Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is wel een tv, je uitschrijven als lid maar dan wel blijven komen![]()
Wat een tijd zal dat zijn!22 En de HEERE zal de Egyptenaars 59dapper slaan 60en genezen; en zij zullen zich tot den HEERE bekeren, en 61Hij zal Zich van hen verbidden laten en Hij zal hen genezen.
59 Hebr. slaande slaan.
60 Of: doch genezen, dat is, Hij zal hen slaan, nochtans niet tot hun verderf, maar Hij zal hen wederom genezen, gevende hun het geloof in Christus en den geest der heiligmaking.
61 Zie Gen. 25:21. 2 Sam. 24:25. verwijsteksten
23 Te dien dage 62zal er 63een gebaande weg wezen van Egypte in Assyrië, dat de Assyriërs in Egypte en de Egyptenaars in Assyrië komen zullen; en de Egyptenaars zullen met de Assyriërs 64den HEERE dienen.
62 De zin is: De gelovigen uit de Assyriërs en Egyptenaars zullen elkander liefde en vriendschap bewijzen, als zij beiden de christelijke religie zullen hebben aangenomen. Want hier spreekt de profeet van de beroeping der heidenen tot Christus.
63 Dat is, een algemene doortocht.
64 Of: zullen dienst doen, te weten Gode, den waren God, met een oprechte affectie en gemoed. Anders: de Egyptenaars zullen de Assyriërs dienen, of ten dienste staan, elkander in christelijke liefde omhelzende, daar zij tevoren elkander vijandig waren en krijg aandeden.
24 Te dien dage 65zal Israël 66de derde wezen met 67de Egyptenaars en met 67de Assyriërs, een zegen 68in het midden van het land.
65 De profeet wijst hier verder aan, dat de gelovige Joden met de heidenen die zich tot den waren God zouden bekeren, goede vriendschap en broederlijke gemeenschap zouden houden.
66 Of: zelfs derde.
67 . 67 Onder deze twee natiën worden ook andere heidenen verstaan en begrepen.
68 Of: midden op de aarde, dat is, door de gehele wereld, namelijk als het Evangelie door de ganse wereld zal gepredikt worden.
25 69Want de HEERE der heirscharen 70zal ze zegenen, zeggende: Gezegend zij Mijn volk, de Egyptenaars, en de Assyriërs, 71het werk Mijner handen, en Israël, 72Mijn erfdeel.
69 Anders: Welke de HEERE der heirscharen zal zegenen, zeggende: Wees gezegend, Mijn volk van Egypte, en o Assyrië, het werk Mijner handen, en o Israël, Mijn erfdeel.
70 Of: zal hen, te weten de Israëlieten, of Egyptenaars, of Assyriërs. Anders: zal het, te weten land, of: zal het, te weten volk, zegenen.
71 Wedergeboren door den Heiligen Geest, en zijnde derhalve nieuwe creaturen.
72 Dat is, Mijn zeer lieve en beminde, die Ik vanouds als Mijn erfdeel bezit.
En hoe rekenen ze de gaven in natura dan mee?Henk J schreef: ↑09 nov 2023, 10:19 Meer mensen die dit herkennen in hun omgeving? In mijn omgeving speelt dit wel in ieder geval. Zeker bij mijn eerdere baan werden de opbrengsten van verschillende gemeenten keurig met elkaar vergleken...
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... p-dankdag/
Ik vind het een goed gebruik om (indien mogelijk) wat extra te geven. Ik vind het ook goed dat dit genoemd wordt.Henk J schreef: ↑09 nov 2023, 10:19 Meer mensen die dit herkennen in hun omgeving? In mijn omgeving speelt dit wel in ieder geval. Zeker bij mijn eerdere baan werden de opbrengsten van verschillende gemeenten keurig met elkaar vergleken...
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... p-dankdag/