Wat denk je? Dat er dan een ander oordeel af was gegeven?Wilhelm schreef:Ik had over zon onderwerp liever een serie gezien geschreven door scribenten die groot gezag hebben binnen de gehele breedte vd GG. (bv Ds v Eckeveld /Ds P Mulder/Ds Golverdingen /Ds Silfhout / Ds Visscher/ Ds Karens)Tiberius schreef:Ds. De Heer en ds. Moens. Beide mensen kennende zullen het wel zeer doorwrochte artikelen zijn.Wilhelm schreef:coupe soleil schreef:Haha, ik ben ook helemaal niet benieuwd. Ik bladerde vandaag de SB door en legde het vermoeid terzijde na het artikel gezien te hebben. Een van de schrijvers is ook nog eens ds. de Heer...
Zijn het meerdere scribenten ?
Ds. Moens weet veel van de grondtalen en bijbelvertalingen af en ds. De Heer is een academicus van hoog niveau, met een warm hart zowel voor de waarheid als voor de jeugd.
Herziene Statenvertaling nadert eindfase
Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase
Zou wel de volledige breedte van de GG aan 't woord komen. Maar goed, dat deel telt niet mee in de SB. En daarom lees ik hem ook niet meer. Voel met thuis in de GG maar vervreemd van de SB.refo schreef:En een verantwoording van ds Vreugdenhil en IA Kole.
refo schreef:En een verantwoording van ds Vreugdenhil en IA Kole.
Idd dat zou getuigen van volwassen kerkelijk denken om ook hen de gelegenheid te geven een artikel met hun argumenten te publiceren in de Saambinder. Dat zou pas echt samenbindend werken.
Om zo waardig een discussie af te sluiten waarbij het voor een ieder helder is welke vertaling er kerkelijk gebruikt gaat worden. Prive worden er bij veel mensen toch al diverse vertalingen gebruikt. En dat is alleen maar goed.
Erasmiaan schreef:[Wat denk je? Dat er dan een ander oordeel af was gegeven?
Nee, maar wellicht wel wat genuanceerder en minder bevooroordeeld en met respect voor mensen die er anders over denken. Dat laatste weet ik wel zeker.
Niet echt objectief, denk ik. Beide predikanten onder smaldeel plaatsen en de door jou genoemde predikanten als gezaghebbend voor de hele breedte. Waar baseer je dat op? Ik ben blij met de scribenten van bewust artikel. En ik denk dat dit breed gewaardeerd wordt.Wilhelm schreef:Tja, een deel zal zo denken. Opzich twijfel ik niet aan hun capaciteiten maar ze vertegenwoordigen wel een smaldeel binnen de GG. Ook staan ze (vanuit het verleden ) mi niet helemaal onbevooroordeeld richting een vd voormalige bestuursleden vd HSV.Tiberius schreef:Ds. De Heer en ds. Moens. Beide mensen kennende zullen het wel zeer doorwrochte artikelen zijn.Wilhelm schreef:coupe soleil schreef:Haha, ik ben ook helemaal niet benieuwd. Ik bladerde vandaag de SB door en legde het vermoeid terzijde na het artikel gezien te hebben. Een van de schrijvers is ook nog eens ds. de Heer...
Ds. Moens weet veel van de grondtalen en bijbelvertalingen af en ds. De Heer is een academicus van hoog niveau, met een warm hart zowel voor de waarheid als voor de jeugd.
Ik had over zon onderwerp liever een serie gezien geschreven door scribenten die groot gezag hebben binnen de gehele breedte vd GG. (bv Ds v Eckeveld /Ds P Mulder/Ds Golverdingen /Ds Silfhout / Ds Visscher/ Ds Karens)
wel onder de lezers wordt het mogelijk breed gedragen Niet onder de leden van de GG. Lezers SB en leden GG is nogal een verschil.Ander schreef:Niet echt objectief, denk ik. Beide predikanten onder smaldeel plaatsen en de door jou genoemde predikanten als gezaghebbend voor de hele breedte. Waar baseer je dat op? Ik ben blij met de scribenten van bewust artikel. En ik denk dat dit breed gewaardeerd wordt.Wilhelm schreef:Tja, een deel zal zo denken. Opzich twijfel ik niet aan hun capaciteiten maar ze vertegenwoordigen wel een smaldeel binnen de GG. Ook staan ze (vanuit het verleden ) mi niet helemaal onbevooroordeeld richting een vd voormalige bestuursleden vd HSV.Tiberius schreef:Ds. De Heer en ds. Moens. Beide mensen kennende zullen het wel zeer doorwrochte artikelen zijn.Wilhelm schreef:
Ik had over zon onderwerp liever een serie gezien geschreven door scribenten die groot gezag hebben binnen de gehele breedte vd GG. (bv Ds v Eckeveld /Ds P Mulder/Ds Golverdingen /Ds Silfhout / Ds Visscher/ Ds Karens)
Wie denk je dat beide mannen de opdracht heeft gegeven voor dit artikel?Wilhelm schreef:Tja, een deel zal zo denken. Opzich twijfel ik niet aan hun capaciteiten maar ze vertegenwoordigen wel een smaldeel binnen de GG. Ook staan ze (vanuit het verleden ) mi niet helemaal onbevooroordeeld richting een vd voormalige bestuursleden vd HSV.Tiberius schreef:Ds. De Heer en ds. Moens. Beide mensen kennende zullen het wel zeer doorwrochte artikelen zijn.Wilhelm schreef:coupe soleil schreef:Haha, ik ben ook helemaal niet benieuwd. Ik bladerde vandaag de SB door en legde het vermoeid terzijde na het artikel gezien te hebben. Een van de schrijvers is ook nog eens ds. de Heer...
Een college waarin een aantal van de door jou groot gezag toegekende predikanten zitting hebben.

Hoe weet je dat? Jij bent toch geen SB lezer? Of stiekem toch wel?BJD schreef:Lezers SB en leden GG is nogal een verschil.

Wat betreft de laatste zin: dat gevoel heb ik ook.BJD schreef:Zou wel de volledige breedte van de GG aan 't woord komen. Maar goed, dat deel telt niet mee in de SB. En daarom lees ik hem ook niet meer. Voel met thuis in de GG maar vervreemd van de SB.refo schreef:En een verantwoording van ds Vreugdenhil en IA Kole.
Als je wilt kun je prijsschieten op de HSV. Altijd raak.
Telkens als er hier vermeende foute vertalingen naar voren komen, verdiep ik me er in. Steeds valt me dan op dat de HSV precies weergeeft wat er staat. Dat woorden als 'antwoord' of 'zaad' theologisch zwaarder zijn gaan wegen dan de taalkundige betekenis, daar kan een vertaler weinig aan doen.
Hoe vaak zegt een dominee niet op de kansel: er staat wel dit, maar eigenlijk betekent het dat. Is toch ook geen kritiek? Laten de dominees de grondtalen goed bestuderen voor hun preek en laten de mensen die woorden in begrijpelijk Nederlands kunnen lezen.
Dan kan ik je de hand geven. Er zijn veel dingen die me verontrusten, ook soms in De Saambinder.BJD schreef:Zou wel de volledige breedte van de GG aan 't woord komen. Maar goed, dat deel telt niet mee in de SB. En daarom lees ik hem ook niet meer. Voel met thuis in de GG maar vervreemd van de SB.refo schreef:En een verantwoording van ds Vreugdenhil en IA Kole.
Soms moet je echt wel eens met de ogen knipperen: Is dit De Saambinder?
Leg er dan het leven en de taal van ds. Kersten eens naast.
Nee, veel zou deze geliefde predikant zeker niet voor zijn rekening kunnen nemen.
En toch, en dat moet ook gezegd worden: Er zijn nog goede dingen in De Saambinder.
Dat geldt het hele kerkverband trowuens.
Wat dat betreft is De Saambinder toch wel een afspiegeling van de gemeenten?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
wel geweestTiberius schreef:Hoe weet je dat? Jij bent toch geen SB lezer? Of stiekem toch wel?BJD schreef:Lezers SB en leden GG is nogal een verschil.

"geld niet als men de fout in gaat". En wie bepaalt dat? Wie er de fout in gaat? Zoals jij het stelt is het dat men persoonlijk zegt het niet eens te zijn met de besluiten (die in meerderheid door kerkenraad en/of afgevaardigden van meerdere vergaderingen zijn genomen) en dan doet men z'n eigen zin. Want ze gaan de fout in.utrech schreef:o gaat dat hier zo??
maar ik bedoel eigenlijk: wat men met een t belooft als men lid wordt geldt toch niet als de gg de fout in gaat?
zo ga je via het 5e en nu ook het 9e gebod binnenhalen wat de reformatie heeft verwijderd.
Deze redenering is wat anders verwoord maar heeft inhoudelijk hetzelfde principe als de verwoording "Een ieder doet wat goed is in z'n ogen".
Wat men beloofd heeft dient men te gehoorzamen tenzij ze iets doen of opleggen wat tegen de Bijbel ingaat.
Ok helder. Dat geldt voor mij ook: ik ben het geweest. En a.s. zondag hoop ik het weer te worden.BJD schreef:wel geweestTiberius schreef:Hoe weet je dat? Jij bent toch geen SB lezer? Of stiekem toch wel?BJD schreef:Lezers SB en leden GG is nogal een verschil.

Zijn zo de GGiN niet ontstaan?Willem schreef:Omdat men ... de persoonlijke mening laat prevaleren boven de besluiten van de over ons gestelden.

Wilhelm, het respect bij jou is nu ver te zoeken en de vooroordelen zijn ook niet van de lucht. Kortom, je bezondigt je aan dingen die je anderen verwijt. Immers, in het eerste artikel is het nog niet over anderen gegaan (behalve zeer respectvol over de doelstelling van de HSV) en blijkt van vooroordelen ook nog niets.Wilhelm schreef:Nee, maar wellicht wel wat genuanceerder en minder bevooroordeeld en met respect voor mensen die er anders over denken. Dat laatste weet ik wel zeker.Erasmiaan schreef:[Wat denk je? Dat er dan een ander oordeel af was gegeven?