Re: Wat is hypercalvinisme?
Geplaatst: 28 aug 2024, 12:53
Dat was mijn vraag niet. Waar staat in de bijbel dat zonder de 5 nieten een mens niet zalig kan worden?
De preek bevestigd vooral wat hier al door veel mensen, en volgens mij ten diepste ook gewoon door jou, wordt aangegeven. Een mens heeft geen vrije wil tot zijn eigen zaligheid. Maar wel een vrije wil om de middelen waar te nemen. Vervolgens heeft de mensen wel de plicht zich te bekeren, want dat eist God. Dat kan de mens niet, maar God heeft, door Zijn Zoon, een weg gegeven tot zaligheid. Met dat vertrouwen mogen we de middelen waarnemen, waarbij we alles van Hem verwachten.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 aug 2024, 12:36 https://charlesspurgeon.nl/onze-onmacht/
Als iedereen deze preek wil lezen vandaag?
Vanuit Gods Woord, deze preek, en de geciteerde artikelen van de Dordtse Leerregels, zal ik vanavond of morgenavond een uitgebreid antwoord geven.
Ik denk dat beide richtingen soms teveel de nadruk leggen op hun kijk erop. Of onmacht en onwil teveel tegenover elkaar zetten. Dat staat voor mij even los van de middelen gebruiken, die opdracht ligt er gewoon.Zeeuw schreef: ↑28 aug 2024, 10:20Toch, verschuilen we ons achter de onmacht of verwachten we dat de Heere wil werken? De tekst 'als je nat wil worden, moet je in de regen gaan staan', impliceert mijns inziens dat we de keuze kunnen maken om de middelen te gebruiken en de verwachting mogen hebben dat de Heere dat wil zegenen. Niet om wat wij doen, maar om wat Hij wil doen.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 aug 2024, 09:35Dat zeggen de Dordtse Leerregels niet zo. De tekst die @Carsten aanhaalt is wel degelijk genoeg. Er is geen vrije wil, maar juist alleen onmacht en onwil!Bertiel schreef: ↑28 aug 2024, 08:50 Ik ervaar meer onwil dan vrije wil. En mijn vrije wil kiest continue het verkeerde.
Toch komt de mens niet lijdelijk tot het geloof.
Het verstand wordt overreed tot de juiste keuze
Achteraf zie je dat het Gods Geest was die je die keuze gaf te maken.
Carsten, die tekst staat er uiteraard. Er staat ook dat we de verborgen zaken voor de Heere moeten houden.
Mbt bekering en geloven schrijft Gods woord in gebiedende wijs.
Het verstand wordt vernieuwd. Daar gaat geen keuze aan vooraf of werkt geen keuze aan mee!
Dus teveel de nadruk op onmacht en onwil leggen, is wel heel mensmiddelpuntig.
Mooie posting. Hem te kennen is het Leven! Om tot de kennis van Hem te komen gaat mijns inziens enige zelfkennis aan vooraf. Ik realiseer me dat ik dan wellicht geheel in het kamp van de hypercalvinisten pas maar dat vind ik gezien de discussie op de site die er al maanden is niet erg.
Dat denk ik ook. Ik denk dat we in de basis best hetzelfde denken, maar dat in discussies teveel de zijkanten van de bootjes benadrukt worden.pierre27 schreef: ↑28 aug 2024, 13:08Ik denk dat beide richtingen soms teveel de nadruk leggen op hun kijk erop. Of onmacht en onwil teveel tegenover elkaar zetten. Dat staat voor mij even los van de middelen gebruiken, die opdracht ligt er gewoon.Zeeuw schreef: ↑28 aug 2024, 10:20Toch, verschuilen we ons achter de onmacht of verwachten we dat de Heere wil werken? De tekst 'als je nat wil worden, moet je in de regen gaan staan', impliceert mijns inziens dat we de keuze kunnen maken om de middelen te gebruiken en de verwachting mogen hebben dat de Heere dat wil zegenen. Niet om wat wij doen, maar om wat Hij wil doen.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 aug 2024, 09:35Dat zeggen de Dordtse Leerregels niet zo. De tekst die @Carsten aanhaalt is wel degelijk genoeg. Er is geen vrije wil, maar juist alleen onmacht en onwil!Bertiel schreef: ↑28 aug 2024, 08:50 Ik ervaar meer onwil dan vrije wil. En mijn vrije wil kiest continue het verkeerde.
Toch komt de mens niet lijdelijk tot het geloof.
Het verstand wordt overreed tot de juiste keuze
Achteraf zie je dat het Gods Geest was die je die keuze gaf te maken.
Carsten, die tekst staat er uiteraard. Er staat ook dat we de verborgen zaken voor de Heere moeten houden.
Mbt bekering en geloven schrijft Gods woord in gebiedende wijs.
Het verstand wordt vernieuwd. Daar gaat geen keuze aan vooraf of werkt geen keuze aan mee!
Dus teveel de nadruk op onmacht en onwil leggen, is wel heel mensmiddelpuntig.
Waarom link je deze tekst aan een leerstuk over de vrije wil (zie context hoofdstuk ervoor en erna). Ik lees deze hoofdstukken zo anders. Dit even tussendoor. Ik ben aan het lezen door de reacties heen, van deze topic maar kan het "begin" niet vinden.Carsten schreef: ↑28 aug 2024, 08:44 ‘Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben. Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.’
Romeinen 9:15-16
Daar lezen wij geen vrije wil.
Mee eens! Alleen denk ik dat de middelen waarnemen best abstract geworden is op dit forum. Wat houd deze uitspraak voor jullie in? Hoe doen jullie dit?Zeeuw schreef: ↑28 aug 2024, 12:57De preek bevestigd vooral wat hier al door veel mensen, en volgens mij ten diepste ook gewoon door jou, wordt aangegeven. Een mens heeft geen vrije wil tot zijn eigen zaligheid. Maar wel een vrije wil om de middelen waar te nemen. Vervolgens heeft de mensen wel de plicht zich te bekeren, want dat eist God. Dat kan de mens niet, maar God heeft, door Zijn Zoon, een weg gegeven tot zaligheid. Met dat vertrouwen mogen we de middelen waarnemen, waarbij we alles van Hem verwachten.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 aug 2024, 12:36 https://charlesspurgeon.nl/onze-onmacht/
Als iedereen deze preek wil lezen vandaag?
Vanuit Gods Woord, deze preek, en de geciteerde artikelen van de Dordtse Leerregels, zal ik vanavond of morgenavond een uitgebreid antwoord geven.
Citaat uit de preek:
Toch hoor ik iemand nog zeggen: ‘O, als ik mezelf dan niet zalig kan maken en niet tot Christus kan komen, moet ik maar stil blijven zitten en niets doen’. Als mensen zo redeneren, halen zij hun eigen vervloeking over zich. Wij hebben u heel duidelijk gezegd dat er een heleboel dingen zijn die u wèl kunt doen. Het is in uw macht zoveel mogelijk in de kerk te komen. U kunt ijverig de Bijbel bestuderen. U kunt breken met openbare zonden; de ondeugden waaraan u zich graag overgeeft, kunt u achterwege laten. Het is in uw macht om eerlijk, eenvoudig en oprecht te leven. Daarvoor hebt u geen hulp van de Heilige Geest nodig, u kunt dat zelf doen. Maar ‘tot Christus komen’ is werkelijk niet in uw macht, totdat u vernieuwd wordt door de Heilige Geest. Maar let wel, uw gebrek aan kracht is geen excuus. Wij hebben aangetoond dat u geen begeerte hebt om te komen, maar dat u in opstand tegen God leeft.
Bijbel lezen, bidden, naar kerk gaan. Als je het plat slaat is dat an sich niet zo heel ingewikkeld denk ik.Heidebloem schreef: ↑28 aug 2024, 14:37Mee eens! Alleen denk ik dat de middelen waarnemen best abstract geworden is op dit forum. Wat houd deze uitspraak voor jullie in? Hoe doen jullie dit?Zeeuw schreef: ↑28 aug 2024, 12:57De preek bevestigd vooral wat hier al door veel mensen, en volgens mij ten diepste ook gewoon door jou, wordt aangegeven. Een mens heeft geen vrije wil tot zijn eigen zaligheid. Maar wel een vrije wil om de middelen waar te nemen. Vervolgens heeft de mensen wel de plicht zich te bekeren, want dat eist God. Dat kan de mens niet, maar God heeft, door Zijn Zoon, een weg gegeven tot zaligheid. Met dat vertrouwen mogen we de middelen waarnemen, waarbij we alles van Hem verwachten.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 aug 2024, 12:36 https://charlesspurgeon.nl/onze-onmacht/
Als iedereen deze preek wil lezen vandaag?
Vanuit Gods Woord, deze preek, en de geciteerde artikelen van de Dordtse Leerregels, zal ik vanavond of morgenavond een uitgebreid antwoord geven.
Citaat uit de preek:
Toch hoor ik iemand nog zeggen: ‘O, als ik mezelf dan niet zalig kan maken en niet tot Christus kan komen, moet ik maar stil blijven zitten en niets doen’. Als mensen zo redeneren, halen zij hun eigen vervloeking over zich. Wij hebben u heel duidelijk gezegd dat er een heleboel dingen zijn die u wèl kunt doen. Het is in uw macht zoveel mogelijk in de kerk te komen. U kunt ijverig de Bijbel bestuderen. U kunt breken met openbare zonden; de ondeugden waaraan u zich graag overgeeft, kunt u achterwege laten. Het is in uw macht om eerlijk, eenvoudig en oprecht te leven. Daarvoor hebt u geen hulp van de Heilige Geest nodig, u kunt dat zelf doen. Maar ‘tot Christus komen’ is werkelijk niet in uw macht, totdat u vernieuwd wordt door de Heilige Geest. Maar let wel, uw gebrek aan kracht is geen excuus. Wij hebben aangetoond dat u geen begeerte hebt om te komen, maar dat u in opstand tegen God leeft.
Hier heb ik even over nagedacht. Ik zie het zo:Heidebloem schreef: ↑28 aug 2024, 09:58 Dus we hoeven niets te doen met de opdrachten uit het Evangelie? Bekeert u en gelooft het Evangelie? Want we kunnen niets doen? Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Zoals Bertiel zegt: op het moment dat jij gaat geloven en aannemen, werkt God dat willen in je. Maar dat zie je pas achteraf, dus geen reden om af te wachten.
In essentie wil de tekst zeggen dat hoewel veel mensen zich reformatorisch noemen, dit niet altijd blijkt uit hun dagelijks leven. Jezus stierf om de wereld te redden, maar echte redding vereist oprechte bekering, oftewel wedergeboorte. Zonder deze wedergeboorte is het onmogelijk om God echt te dienen. Hoewel veel verhalen en interpretaties rond dit idee zijn ontstaan, is het belangrijk vast te houden aan de kern: Jezus kwam en stierf om een zondige wereld te redden, en geloof in deze waarheid brengt redding.merel schreef: ↑28 aug 2024, 15:54 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... en-ouders/
Dit lijkt mij een toepasselijk antwoord in deze discussie.
Vergeet je mijn twee concrete vragen niet?GerefGemeente-lid schreef:https://charlesspurgeon.nl/onze-onmacht/
Als iedereen deze preek wil lezen vandaag?
Vanuit Gods Woord, deze preek, en de geciteerde artikelen van de Dordtse Leerregels, zal ik vanavond of morgenavond een uitgebreid antwoord geven.
Hier wordt het tegengestelde gezegd dan wat ds. Vlietstra zegt. Heel confronterend hoe openlijk dit zo gezegd wordt.merel schreef: ↑28 aug 2024, 15:54 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... en-ouders/
Dit lijkt mij een toepasselijk antwoord in deze discussie.