Beroepingswerk discussie [5]

Erskinees

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Erskinees »

Er zijn best goede redenen te bedenken waarom je vrij grote afstanden niet op zondag wilt rijden, ik ben het er zelf niet mee eens maar heb wel respect voor degenen die dit aanhouden. Mijns inziens zou dat echter een persoonlijk principe moeten zijn en moet dat zeker niet door een kerkenraad worden opgelegd aan de predikant.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:
Tom schreef:
Jantje schreef: En voor Genemuiden is het fijn. Het noorden van Nederland heeft nu ook relatief veel predikanten.
Het is wel te hopen dat de kerkenraad in Genemuiden de nieuwe ds. eindelijk eens toestaat om in de auto te stappen op zondag voor derde beurten. Ds. Verschuure is altijd erg begaan met de vacante gemeenten en preekt daarom ook wel 4x op een zondag. Dat pakt een kerkenraad de omliggende gemeenten allemaal af!
Gelukkig zijn daarvoor weekdiensten uitgevonden. Ja er zelfs een topic op dit Refoforum. Degenen die zondags rijden pikken de invulling hiervan grotendeels af. :D
Jij bent tegen dat predikanten een 3e dienst vervullen ten behoeve van het Levende verkondiging ?
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef:
Hoopvol schreef:
Zita schreef:
Jantje schreef:Het is gewoon egoïstisch.
Nounou. Het motief is geen egoïsme. Het motief is een principe dat jij niet deelt. Dat mag. Maar dan moet je ook geen moord en brand schreeuwen als anderen principes van jou niet delen.
En als ik heel eerlijk ben vind ik het nog niet eens zo'n gek principe. Ik heb het niet over een kwartiertje rijden ofzo maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er moeite mee hebben om op zondag een half uur in de auto te zitten.
Maar dan gaat het, voor mij althans, op het gevoel.

Overigens weet ik van meerdere mensen die op zondagavond geen auto gebruiken en daarom lopend naar de kerk gaan.
Ik denk dat het preeklezen een grotere nood/probleem is dan rijden op zondag vooral als er een doel is, namelijk het Evangelie verkondigen.
Dat kan, dat is een afweging voor elke dominee opzich.
Het is ook mogelijk om als dominee zondags 3 keer in eigen gemeente voor te gaan en door de weeks ook nog 1/2/3 keer elders. Dan komt de dominee niet in gewetensproblemen en heeft hij toch een andere gemeente gediend. Daar zijn ook voorbeelden van.
Overigens, een gelezen preek kan ook gezegend worden.

Maar dat staat los van de beschuldiging van @jantje...
Laatst gewijzigd door Hoopvol op 13 mar 2021, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ja maar het blijft een noodoplossing.
Ik snap wel dat als je in een vacante (O) GGiN zit dat je dat op den duur niet meer dat zo ziet.
Maar om dan daar tegen te zijn vind ik raar.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
Hoopvol schreef:
Zita schreef:
Jantje schreef:Het is gewoon egoïstisch.
Nounou. Het motief is geen egoïsme. Het motief is een principe dat jij niet deelt. Dat mag. Maar dan moet je ook geen moord en brand schreeuwen als anderen principes van jou niet delen.
En als ik heel eerlijk ben vind ik het nog niet eens zo'n gek principe. Ik heb het niet over een kwartiertje rijden ofzo maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er moeite mee hebben om op zondag een half uur in de auto te zitten.
Maar dan gaat het, voor mij althans, op het gevoel.

Overigens weet ik van meerdere mensen die op zondagavond geen auto gebruiken en daarom lopend naar de kerk gaan.
Ik denk dat het preeklezen een grotere nood/probleem is dan rijden op zondag vooral als er een doel is, namelijk het Evangelie verkondigen.
Wacht even, bij preeklezen is er toch ook een Evangelieverkondiging?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Ds. Hoogerland trok zich daar anders niets van aan toen hij naar Kruiningen kwam.
En als ds. Huijser een zondag in Waardenburg is, dan vervult hij 's middags ook nog een derde dienst.
Dus in dit geval mag de dominee best eigenwijs zijn en ben ik het helemaal met @Tom eens.
Maar goed, Urk zit in dezelfde classis en daar mag het ook niet. Dus wellicht is het iets voor een overleg in de classis. Als ik in Groningen of Lelystad in de kerkenraad zat, zou ik dat zeker aankaarten. Het is gewoon egoïstisch.
Nou nou beste Jan, veel mensen zijn van het principe: als de dominee het doet, mag ik het ook.
Zo is ooit het kerkshoppen begonnen. Daar is al eerder een discussie over geweest.
Ik heb me er toen heel erg over verbaasd dat sommigen het volkomen normaal vonden dat de dominee zijn tank volgooide op zondag, omdat hij het anders niet haalde.
Ik ben zelf geen voorstander van het kriskrossen op zondag. Wij hebben regelmatig meegemaakt dat de predikant in een file stond en daarom veel te laat was. Of zich vergist had in de tijd.
Dus ik snap dat de kerkenraad hier heel terughoudend mee is. Ook ter bescherming van de predikant!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef:
Tom schreef: Het is wel te hopen dat de kerkenraad in Genemuiden de nieuwe ds. eindelijk eens toestaat om in de auto te stappen op zondag voor derde beurten. Ds. Verschuure is altijd erg begaan met de vacante gemeenten en preekt daarom ook wel 4x op een zondag. Dat pakt een kerkenraad de omliggende gemeenten allemaal af!
Gelukkig zijn daarvoor weekdiensten uitgevonden. Ja er zelfs een topic op dit Refoforum. Degenen die zondags rijden pikken de invulling hiervan grotendeels af. :D
Jij bent tegen dat predikanten een 3e dienst vervullen ten behoeve van het Levende verkondiging ?
Nee, maar dat hoeft niet op zondag.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik begrijp de zeggenschap van de kerkenraad over de dominee niet zo goed. Hij spreekt een aantal diensten in zijn eigen gemeente af, en wat hij met de rest van zijn zondag doet is zijn eigen zaak. De kerkenraad is zijn werkgever niet.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:Er zijn best goede redenen te bedenken waarom je vrij grote afstanden niet op zondag wilt rijden, ik ben het er zelf niet mee eens maar heb wel respect voor degenen die dit aanhouden. Mijns inziens zou dat echter een persoonlijk principe moeten zijn en moet dat zeker niet door een kerkenraad worden opgelegd aan de predikant.
Geheel eens Erkinees, ik ben overigens ook een verklaard tegenstander van dergelijke 3e en/of 4e beurten. Dan heb ik het niet over de naburige consulentschappen maar wel s ochtends anderhalf uur naar een gemeente toe voor de 1e dienst, 2e dienst vervolgens 120 km heen en weer rijden, dan na de 3e dienst anderhalf uur terug. 450 km op een zondag. Complete onzin vind ik dat persoonlijk. Maar ik zeg er uitdrukkelijk bij dat vind ik persoonlijk.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 13 mar 2021, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hollander

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:(...) De kerkenraad is zijn werkgever niet.
Kernpunt!
Precies.
Daarom ontvangt een dominee ook geen salaris.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef:Ja maar het blijft een noodoplossing.
Ik snap wel dat als je in een vacante (O) GGiN zit dat je dat op den duur niet meer dat zo ziet.
Maar om dan daar tegen te zijn vind ik raar.
Ja. Dat klopt. Ik heb het grootste gedeelte van mijn leven in een vacante gemeente verkeerd dus ik weet hoe het voelt.
Maar ik ben er niet per se tegen. Ik begrijp mensen, en dus ook dominees, die dit in hun geweten niet kunnen. Dan denk ik, laat die mensen daar lekker vrij in.

(En, als ik heel eerlijk ben, een gelezen preek van bijvoorbeeld een puritein of oudvader is soms nog evenwichtiger als een hedendaagse dominee. Ik doel nu niet per se op een bepaalde dominee, kerkverband o.i.d.)
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Hollander schreef:
Kernpunt!
Precies.
Maar een predikant is in leer en leven onder het opzicht van de kerkenraad gesteld. En wanneer zij van mening is dat het rijden op zondag niet geoorloofd is, heeft een predikant dit toch te respecteren. En dan rebels zijn, zoals eerder hier werd gesuggereerd is niet Bijbels.
DDD

Bericht door DDD »

Dat ben ik wel met Piet Puk eens, maar het is mijns inziens geen terecht standpunt. Ik woon in een regio met weinig predikanten. Ik zie niet in wat er verkeerd aan is als predikanten op zondag een rondje Noord-Holland doen, bijvoorbeeld. Of Zwolle Hoogeveen Groningen. Dat is heel fijn voor de gemeenten daar.

Maar het scheelt dat ik geen voorstander ben van weekdiensten, bijzondere gelegenheden daargelaten. Die komen al snel in de plaats van bijbelkringen en andere belangrijke activiteiten en ze kosten de dominee veel tijd, die niet altijd gemist kan worden in de voorbereiding op de zondagse preken.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Piet Puk schreef: Maar een predikant is in leer en leven onder het opzicht van de kerkenraad gesteld. En wanneer zij van mening is dat het rijden op zondag niet geoorloofd is, heeft een predikant dit toch te respecteren. En dan rebels zijn, zoals eerder hier werd gesuggereerd is niet Bijbels.
Dit zou een persoonlijke zaak moeten zijn die niet opgelegd moet worden door de kerkenraad.
Hollander

Bericht door Hollander »

Piet Puk schreef:
Hollander schreef:
Kernpunt!
Precies.
Maar een predikant is in leer en leven onder het opzicht van de kerkenraad gesteld. En wanneer zij van mening is dat het rijden op zondag niet geoorloofd is, heeft een predikant dit toch te respecteren. En dan rebels zijn, zoals eerder hier werd gesuggereerd is niet Bijbels.
Oké. Dus de kerkenraad past kerkelijke tucht toe bij belijdende leden die zondag openbaar de auto gebruiken? Dat zou namelijk de consequentie zijn als je het als niet-geoorloofd ziet en het als 'rebels' betiteld als je daar tegenin gaat.
Gesloten