Erdee

Zeeuw

Re: Erdee

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Ik denk dat het RD wel te laat zelfs daarmee is begonnen. Het feit dat zo'n vlog met ds. Visscher al meer dan 5 keer zoveel bekeken is als normaal, leert ons ook dat deze vlogs over het algemeen niet zo bijzonder populair zijn.

Als het RD al vanaf het begin (Hoelang zijn vlogs al 'in'?) hier meer in had geïnvesteerd, had er wellicht meer deskundigheid geweest vandaag de dag. Nu zie je bij video-interviews, ook die wekelijkse interviews op de website van het RD, toch bij de vraagstelling soms een soort amateurisme. En dat is jammer. Mensen (ook jonge mensen), zoals bijvoorbeeld Riekelt Pasterkamp, zouden we moeten zoeken. Zij zijn goed voor de beeldvorming van het RD en zijn principes.
Dat denk ik ook. Sluit aan bij de vorm van de jongeren, maar zorg voor een goede inhoud. Ik vind het prachtig dat zo een vlog met een dominee zoveel wordt bekeken. En dat het zoveel positieve reactie krijgt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef:Of juist wel, je biedt een verantwoord alternatief en bindt jongeren meer aan de eigen reformatorische leefwereld i.p.v. wereldse vloggers.
Niet alles moet jongeren dichterbij het Woord brengen (uiteraard liefst wel natuurlijk: denk aan de podcasts van ds. IJsselstein of de geestelijke quotes op het instagramaccount van de JBGG). Anderzijds mogen onze jongeren toch ook informatieve informatie of ontspannende video's bieden die wel verantwoord zijn?
Ik denk dat dat een goede werkwijze is. Onze 'ouderen' lezen ongetwijfeld ook wel eens lectuur die niet zo geestelijk, maar wel verantwoord is. Laat ieder bediend worden in de middelen die passend zijn bij de tijd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Wat ik in een ander topic al opmerkte, ik ben er van overtuigd dat het RD (al dan niet bewust) hier de achterban van het eerste uur negeert, en dat kunnen ze ook weten. Hoe wij tegenover de beeldcultuur stonden, tv en film. We hadden een gezamenlijk gedragen platform voor mensen met deze overtuiging. Helaas geloof ik toch dat de commercie het nu gaat winnen van het oude principe. Of is het dit principe al langer minder belangrijk geworden? Let ook op de ambivalente berichtgeving en standpuntbepaling vanaf dat de RPF en CU in het vizier kwamen. Men durft geen stelling meer te nemen, uit vrees voor de nieuwe generatie die over het algemeen genomen ruimer denkt.

En dit zal het RD zeker ook in overweging hebben: Er is geen ander alternatief. Een Hersteld RD is geen reële mogelijkheid. Dat maakt dat men meer kan dan vroeger, dat men ruimer kan denken.
Ik denk dat het RD aansluit bij het grootste deel van haar achterban. En dat lijkt me een goede zaak. Je kunt je moeilijk steeds laten leiden door mensen die willen blijven stilstaan in de ontwikkelingen ipv deze op een terughoudende en inhoudelijke manier te volgen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Wat ik in een ander topic al opmerkte, ik ben er van overtuigd dat het RD (al dan niet bewust) hier de achterban van het eerste uur negeert, en dat kunnen ze ook weten. Hoe wij tegenover de beeldcultuur stonden, tv en film. We hadden een gezamenlijk gedragen platform voor mensen met deze overtuiging. Helaas geloof ik toch dat de commercie het nu gaat winnen van het oude principe. Of is het dit principe al langer minder belangrijk geworden? Let ook op de ambivalente berichtgeving en standpuntbepaling vanaf dat de RPF en CU in het vizier kwamen. Men durft geen stelling meer te nemen, uit vrees voor de nieuwe generatie die over het algemeen genomen ruimer denkt.

En dit zal het RD zeker ook in overweging hebben: Er is geen ander alternatief. Een Hersteld RD is geen reële mogelijkheid. Dat maakt dat men meer kan dan vroeger, dat men ruimer kan denken.
Ik denk dat het RD aansluit bij het grootste deel van haar achterban. En dat lijkt me een goede zaak. Je kunt je moeilijk steeds laten leiden door mensen die willen blijven stilstaan in de ontwikkelingen ipv deze op een terughoudende en inhoudelijke manier te volgen.

Eens, anders hadden we ook nog geen waterleiding gehad.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:

Dat geloof ik dus ook, zoals ik al liet merken. Maar hierdoor komen de mensen van het eerste uur aan de zijlaan. Niet allen, want de meesten gaan automatisch met de tijdgeest mee. Ik denk dat hier niemand van verschoond blijft. Maar als we het zien mogen we dit zeker wel opmerken. Het oude bevindelijke wordt naar de marges gedrongen.
Het RD werd opgericht toen er nog een internet was, maar wel een distantiëren van radio en helemaal van tv. Zij die breder wilden zijn afgescheiden en kwamen met het opinieblad Koers. Hier lang toen een principiële breuk, die nu, zo het lijkt, voor een groot deel geen breuk meer lijkt te zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:

Dat geloof ik dus ook, zoals ik al liet merken. Maar hierdoor komen de mensen van het eerste uur aan de zijlaan. Niet allen, want de meesten gaan automatisch met de tijdgeest mee. Ik denk dat hier niemand van verschoond blijft. Maar als we het zien mogen we dit zeker wel opmerken. Het oude bevindelijke wordt naar de marges gedrongen.
Het RD werd opgericht toen er nog een internet was, maar wel een distantiëren van radio en helemaal van tv. Zij die breder wilden zijn afgescheiden en kwamen met het opinieblad Koers. Hier lang toen een principiële breuk, die nu, zo het lijkt, voor een groot deel geen breuk meer lijkt te zijn.
Nee, deze middelen zijn dusdanig geïntegreerd dat het simpelweg niet meer mogelijk en/of logisch is je hiervan te distantiëren. Het zijn middelen, evenals papier, om een boodschap uit te dragen.
Als je het oude bevindelijke gelijk stelt met het niet gebruiken van alledaagse middelen, dan zou het gebruik van een pc, als radio en tv niet 'mogen', eveneens niet mogen. Ik ken geen dominee die geen pc gebruikt. En ik vermoed dat ook de predikers uit de jaren 50-70 op dit moment allemaal, in hun preekvoorbereiding, gebruik zouden maken van een pc.

De mensen van het 'eerste uur' gebruiken ongetwijfeld allemaal een pinpas, een pc, noem maar op wat lang geleden nog totaal nieuw en onwennig was. Er is een groot verschil, maar dat lijk je niet te willen toegeven, tussen het middel en de inhoud.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Precies.

En @DIA, ik hoef jou toch niet te vertellen welke dominee in de GG als één van de eerste een computer bezat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Precies.

En @DIA, ik hoef jou toch niet te vertellen welke dominee in de GG als één van de eerste een computer bezat?
Dat weet ik wel... Hij zei het zelf hoe makkelijk het was (ook voor zijn werk voor de GBS) en hoe makkelijk het een tekst is op te zoeken. Er zijn niet alleen nadelen, maar mag ik eens met een mensenidool zeggen: Ieder voordeel heeft zijn nadeel? Ik denk dat hier de nadelen, in het algemeen gesproken, groter zijn dan de voordelen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Precies.

Dat weet ik wel... Hij zei het zelf hoe makkelijk het was (ook voor zijn werk voor de GBS) en hoe makkelijk het een tekst is op te zoeken. Er zijn niet alleen nadelen, maar mag ik eens met een mensenidool zeggen: Ieder voordeel heeft zijn nadeel? Ik denk dat hier de nadelen, in het algemeen gesproken, groter zijn dan de voordelen.
Dat laatste ben ik geenszins met je eens. Als dat zo zou zijn, waarom zou je dan überhaupt nog internet nemen?

Bovendien: YouTube is al volledig geïntegreerd onder onze reformatorische jeugd, of je nu wil of niet. Dus dan kun je beter zulke vlogs maken, dan je handen volledig van dit medium afhalen, met alle gevolgen van dien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Het oude bevindelijke wordt naar de marges gedrongen.
Impliciet geef je aan dat je vindt dat bevindelijke mensen geen gebruik maken of zouden moeten maken van moderne communicatievormen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: En @DIA, ik hoef jou toch niet te vertellen welke dominee in de GG als één van de eerste een computer bezat?
In de jaren '80 hadden wij thuis al een echte computer, een Commodore 64. Later werd dat een Macintosh Classic en Classic II, verschillende PC's met: Intel 486 DX, Pentium I, Pentium II, etc., tot mijn huidige laptop met Intel Icore i7 processor.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 04 feb 2020, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
samanthi

Bericht door samanthi »

Toch begrijp ik DIA wel, vroeger werd het hebben van TV heel erg veroordeeld... ook bewegend beeld, toneel ed, nu heeft bijna iedereen het in huis.
Ik begrijp de kritische noot dan echt wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Habitat

Bericht door Habitat »

samanthi schreef:Toch begrijp ik DIA wel, vroeger werd het hebben van TV heel erg veroordeeld... ook bewegend beeld, toneel ed, nu heeft bijna iedereen het in huis.
Ja, zo heb ik DIA's kritische noot ook begrepen. Niet als kritiek op alle moderne middelen, maar wel als een analyse van een opmerkelijke ommekeer in denken over het kijken en uitzenden van bewegende beelden. Het roept de vraag op: hoe ver zal men mee gaan in de leefwereld van de jongeren? Sport? Entertainment? Hoe onderscheidend zijn we nog?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: En @DIA, ik hoef jou toch niet te vertellen welke dominee in de GG als één van de eerste een computer bezat?
In de jaren '80 hadden wij thuis al een echte computer, een Commodore 64. Later werd dat een Macintosh Classic en Classic II, verschillende PC's met: Intel 486 DX, Pentium I, Pentium II, etc., tot mijn huidige laptop met Intel Icore i7 processor.
Beetje vreemd antwoord. Maar wow, gefeliciteerd man!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef:Toch begrijp ik DIA wel, vroeger werd het hebben van TV heel erg veroordeeld... ook bewegend beeld, toneel ed, nu heeft bijna iedereen het in huis.
Tja, hoe lang is het helemaal geleden dat er een hoop gedoe was omdat ds vdNet meewerkte aan een radioprogramma van de EO op zaterdagavond? Want dat kon toch écht niet. En nu werkt ds Visscher mee aan een blog op internet. Tijden veranderen. Je kunt ach en wee roepen, maar je kunt ook proberen het positieve ervan in te zien. Voor sommigen is dat heel moeilijk, blijkbaar.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie