Zolang er meer aanmeldingen zijn dan opleidingsplaatsen - en dat is bij diverse ziekenhuizen het geval - dan roep ik niet zomaar iets... daarnaast kunnen eventueel ook bepaalde arbeidsvoorwaarden en structurele problemen worden weggenomen. In sommige ziekenhuizen kunnen verpleegkundigen niet eens gratis parkeren, om maar iets te noemen, ze moeten dan hoge bedragen betalen alleen al voor parkeergeld. En zo zijn er nog veel meer knelpunten die weggenomen kunnen worden. Ik roep zeker niet zo maar iets.Ditbenik schreef:Ja, dat kunnen we makkelijk blijven roepen. Opleiden, spoedopleiding enz. Maar zolang er jaarlijks veel te weinig aanmeldingen binnen komen kun je daar niks mee. Tel daar de steeds groter wordende uitstroom bij op en iedereen begrijp dat je de ic-capaciteit voorlopig onmogelijk kunt uitbreiden.Valcke schreef:Ik heb anders nog niets gehoord van maatregelen ter vergroting van het aantal IC-verpleegkundigen, zoals het faciliteren van spoedopleidingen, enzovoort. Je lijkt alleen maar te doelen op boosters/vaccinatie. Maar wanneer er iets bewezen is, dan is het dat dit niet voldoende is, er moet juist meer gebeuren in de sfeer van structurele maatregelen. De capaciteit zal op termijn moeten worden vergroot, want de capaciteit doet er wel degelijk toe (exponentiële groei gaat nimmer ongebreideld door). Overigens begrijp ik ook dat dit kort dag is voor de enkele maanden totdat de omikron variant hier zal zijn. Maar men zal toch een keer moeten beginnen, want covid zal (naar alle waarschijnlijkheid) langer onder ons blijven.parsifal schreef:Trouwens, met Omicron is Nederland wel op tijd met maatregelen nemen (zij het omdat met het eerder uit de hand liet lopen en men op de rem moest staan). Wat Omicron betreft kan Nederland waarschijnlijk leren van andere landen. Dat is wel een voordeel van dit nadeel (om maar een Nederlands filosoof te parafraseren).
COVID-19
Re: COVID-19
Dhr. Gor gaf in de uitzending van Frontberichten aan ook verbaasd te zijn. Het ziekenhuis waar hij werkt had het afgelopen jaar 2x zoveel verpleegkundigen opgeleid. Hij vroeg zich af waarom dat landelijk niet was gebeurd. Het was wel mooi, eerst komt er een verhaal dat er niet opgeleid kon worden, want het was zo druk geweest, toen kwam hij met: Wij hebben er gewoon 2x zoveel opgeleid en toen kwam Kuipers met: Ach, meer bezetting had toch niet uitgemaakt, kijk maar, in Duitsland hebben ze ook beperkingen.Valcke schreef:Zolang er meer aanmeldingen zijn dan opleidingsplaatsen - en dat is bij diverse ziekenhuizen het geval - dan roep ik niet zomaar iets... daarnaast kunnen eventueel ook bepaalde arbeidsvoorwaarden en structurele problemen worden weggenomen. In sommige ziekenhuizen kunnen verpleegkundigen niet eens gratis parkeren, om maar iets te noemen, ze moeten dan hoge bedragen betalen alleen al voor parkeergeld. En zo zijn er nog veel meer knelpunten die weggenomen kunnen worden. Ik roep zeker niet zo maar iets.Ditbenik schreef:Ja, dat kunnen we makkelijk blijven roepen. Opleiden, spoedopleiding enz. Maar zolang er jaarlijks veel te weinig aanmeldingen binnen komen kun je daar niks mee. Tel daar de steeds groter wordende uitstroom bij op en iedereen begrijp dat je de ic-capaciteit voorlopig onmogelijk kunt uitbreiden.Valcke schreef:Ik heb anders nog niets gehoord van maatregelen ter vergroting van het aantal IC-verpleegkundigen, zoals het faciliteren van spoedopleidingen, enzovoort. Je lijkt alleen maar te doelen op boosters/vaccinatie. Maar wanneer er iets bewezen is, dan is het dat dit niet voldoende is, er moet juist meer gebeuren in de sfeer van structurele maatregelen. De capaciteit zal op termijn moeten worden vergroot, want de capaciteit doet er wel degelijk toe (exponentiële groei gaat nimmer ongebreideld door). Overigens begrijp ik ook dat dit kort dag is voor de enkele maanden totdat de omikron variant hier zal zijn. Maar men zal toch een keer moeten beginnen, want covid zal (naar alle waarschijnlijkheid) langer onder ons blijven.parsifal schreef:Trouwens, met Omicron is Nederland wel op tijd met maatregelen nemen (zij het omdat met het eerder uit de hand liet lopen en men op de rem moest staan). Wat Omicron betreft kan Nederland waarschijnlijk leren van andere landen. Dat is wel een voordeel van dit nadeel (om maar een Nederlands filosoof te parafraseren).

Ditbenik schreef:Ja, dat kunnen we makkelijk blijven roepen. Opleiden, spoedopleiding enz. Maar zolang er jaarlijks veel te weinig aanmeldingen binnen komen kun je daar niks mee. Tel daar de steeds groter wordende uitstroom bij op en iedereen begrijp dat je de ic-capaciteit voorlopig onmogelijk kunt uitbreiden.
https://nos.nl/artikel/2395093-tekort-i ... f-oplossenNOS schreef:Maar ook aan de voorkant moet er wat gebeuren. Naast structurele oplossingen moeten er eerst zo snel mogelijk meer mensen worden opgeleid, vindt Van der Voort. Hij pleit voor een spoedopleiding. "Het lukt ziekenhuizen niet meer om het probleem zelf op te lossen. De nood is zo hoog dat onder de regie van het ministerie van VWS in één jaar tijd een groot aantal IC-verpleegkundigen opgeleid zou moeten worden." Hij wijst erop dat de opleiding in het buitenland vaak al korter is dan een jaar.
Van zo'n massale omscholing is nu nog geen sprake. Vorig jaar lag het opleiden van nieuw IC-personeel zelfs even stil.
https://www.venvn.nl/nieuws/peiling-voo ... betrokken/
https://www.rijnmond.nl/nieuws/199317/Z ... -studenten
Er kan nog heel veel. Maar er moet wel iets gebeuren met support vanuit de overheid en verbetering van (secundaire) voorwaarden. Alleen maar roepen dat er niet genoeg mensen zijn die dit willen, lost niets op. En het is bovendien niet waar.
Je mist mijn hele punt.Valcke schreef:Ik heb anders nog niets gehoord van maatregelen ter vergroting van het aantal IC-verpleegkundigen, zoals het faciliteren van spoedopleidingen, enzovoort. Je lijkt alleen maar te doelen op boosters/vaccinatie. Maar wanneer er iets bewezen is, dan is het dat dit niet voldoende is, er moet juist meer gebeuren in de sfeer van structurele maatregelen. De capaciteit zal op termijn moeten worden vergroot, want de capaciteit doet er wel degelijk toe (exponentiële groei gaat nimmer ongebreideld door). Overigens begrijp ik ook dat dit kort dag is voor de enkele maanden totdat de omikron variant hier zal zijn. Maar men zal toch een keer moeten beginnen, want covid zal (naar alle waarschijnlijkheid) langer onder ons blijven.parsifal schreef:Trouwens, met Omicron is Nederland wel op tijd met maatregelen nemen (zij het omdat met het eerder uit de hand liet lopen en men op de rem moest staan). Wat Omicron betreft kan Nederland waarschijnlijk leren van andere landen. Dat is wel een voordeel van dit nadeel (om maar een Nederlands filosoof te parafraseren).
Allereerst uitbreiden van IC en zorg is zeker van belang. En de meeste politieke partijen hebben de afslanking laten gebeuren. Aan het begin van de pandemie noemde ik al het idee van een zorgdienstplicht (waarschijnlijk volkomen absurd, maar absurde ideeen moeten zo af en toe ook geopperd worden.) Capaciteit op een pandemie inrichten is niet mogelijk. Het is wel een probleem als zorg moet worden uitgesteld tijdens een normale griepgolf. En wat speling in een pandemie is ook goed.
Waar ik vooral op doelde is dat Nederland (door omstandigheden) al gedeeltelijk zware maatregelen heeft genomen (gedeeltelijk lockdown) waardoor Omicron beperkt wordt in de verspreiding en men mogelijk kan zien wat in andere landen met Omicron gaat gebeuren voordat het in Nederland echt los gaat.
Om terug te komen om de capaciteit. Ja exponentiele groei stopt ooit. Maar het aantal besmettingen is dan echt al groot (je moet in principe bijna kudde-immuniteit hebben op dat moment - strikt gezien zou ik moeten zeggen: tot die tijd groeit de epidemie harder dan een andere exponentieel groeiende functie, maar voor het gemak kun je dat echt gewoon exponentiele groei noemen). En ja het kan hard gaan. Kijk nu naar Hongarije, 20 doden per miljoen inwoners per dag, en er is al aardig wat gevaccineerd. Daar kun je met uitbreiding van capaciteit niet tegenop.
Het voornaamste voordeel van grotere capaciteit in een pandemie is dat je de mogelijkheid hebt om inschattingsfouten te maken als overheid. Als maatregelen niet genoeg zijn, en R niet onder 1 wordt gebracht heb je tijd om dat in te zien en zodra je het ziet hardere maatregelen te nemen (Zweden had dat in de tweede golf, waar nog steeds veel slachtoffers waren, maar doordat men daar vroeg in de golf al met wat maatregelen kwam, kon men nog bijsturen toen dat niet voldoende bleek). Nederland heeft in de afgelopen weken echt veel te laat gereageerd en nu is er de luxe niet meer van fouten kunnen maken (al is het mogelijk inderdaad dat de maatregelen genoeg waren, maar het is op het randje).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik denk dat we af moeten van het idee dat de besmettingen alleen maar preventief moeten worden bestreden. De economie en het gewone leven zou meer door moeten kunnen gaan want de lockdowns doen grote schade, niet alleen economisch maar ook psychisch en sociaal. Een set van basismaatregelen en specifieke bescherming van kwetsbare mensen zou voldoende moeten zijn. Dan is er echter wel meer ziekenhuiscapaciteit nodig.
Deze capaciteit is dus niet om fouten van de overheid te compenseren. Het zijn eerder fouten om langdurige halve lockdowns in te stellen zoals nu het geval is. Dat zou niet nodig moeten zijn voor een virus dat voor het overgrote deel van de bevolking niet erg gevaarlijk is. Maar dan moet er wel meer reservecapaciteit zijn in de ziekenhuizen.
Deze capaciteit is dus niet om fouten van de overheid te compenseren. Het zijn eerder fouten om langdurige halve lockdowns in te stellen zoals nu het geval is. Dat zou niet nodig moeten zijn voor een virus dat voor het overgrote deel van de bevolking niet erg gevaarlijk is. Maar dan moet er wel meer reservecapaciteit zijn in de ziekenhuizen.
Of kijken hoe men in Denemarken werkt. Die kunnen met kortere en mildere maatregelen af, door er vroeg bij te zijn. En beschermen van de meest kwetsbaren heeft men op veel plekken geprobeerd, maar het is eigenlijk nergens gelukt.Valcke schreef:Ik denk dat we af moeten van het idee dat de besmettingen alleen maar preventief moeten worden bestreden. De economie en het gewone leven zou meer door moeten kunnen gaan want de lockdowns doen grote schade, niet alleen economisch maar ook psychisch en sociaal. Een set van basismaatregelen en specifieke bescherming van kwetsbare mensen zou voldoende moeten zijn. Dan is er echter wel meer ziekenhuiscapaciteit nodig.
Kijk Taiwan en Nieuw-Zeeland pakken het ook goed aan, maar die hebben geografische voordelen.in andere landen is veel vaccineren en R onder 1 houden toch wel van belang als je de kwetsbaren wilt beschermen.
- J.C. Philpot
Enkele maanden geleden kwam in het nieuws dat het vertrouwen van de populatie in het corona-beleid van 70% tijdens het begin van de crisis, gezakt was naar 30%.
De nieuwe cijfers zijn dat nog maar 16% van de populatie positief is over het corona-beleid van de regering.
https://www.rd.nl/artikel/954373-burger ... ak-kabinet
De nieuwe cijfers zijn dat nog maar 16% van de populatie positief is over het corona-beleid van de regering.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik vraag me dan af: wie zijn toch die 16%? Wat bezielt die mensen? 

In het begin was ik niet zo negatief over het beleid. Nu wel, juist omdat er geen lange termijn visie is en beloftes en woorden van de minister van volksgezondheid geen waarde lijken te hebben. De kamer is ook veel aan te rekenen met eindeloos wijzen op randzaken. (O haal die debatten van tv zodat punten scoren geen doel meer is).J.C. Philpot schreef:Enkele maanden geleden kwam in het nieuws dat het vertrouwen van de populatie in het corona-beleid van 70% tijdens het begin van de crisis, gezakt was naar 30%.
VDStaaij blijft wel goed bezig.
Of je nu Zweeds of Deens of Engels beleid hebt, hoewel compleet verschillend van elkaar, het is behoorlijk consistent en je kunt er in ieder geval beleid in zien.
-
- Verbannen
De Jonge keert niet terug op zijn huidige ministerie.
Dus dat is verheugend nieuws om te horen.
Werkelijk?
Dat zou groot zijn. En Rutte?
In week 48 een overstrefte van 1250 personen. Het wordt toch wel ernstig nu. Hopelijk gaat het aangevraagde onderzoek van Omtzigt snel van start.
Krijgen we waarschijnlijk Paternotte terug, nou…die pro vaccinatiedwang, vaccinatieplicht enz.GerefGemeente-lid schreef:De Jonge keert niet terug op zijn huidige ministerie.
Geen vooruitgang.
-
- Verbannen
Daar had ik nog niet over nagedacht. Maar dat is inderdaad van de drup in de regen.TSD schreef:Krijgen we waarschijnlijk Paternotte terug, nou…die pro vaccinatiedwang, vaccinatieplicht enz.GerefGemeente-lid schreef:De Jonge keert niet terug op zijn huidige ministerie.
Geen vooruitgang.
Laten we hopen op een CU-er, ook gelet op medisch-ethische zaken.