Refiosi schreef: ↑17 okt 2023, 11:46
Dat is wel de kern ja, Psalm. Vd Brink is wars van een bevinding en zit meer op de lijn van de oude Gereformeerd Vrijgemaakten die ook niets van de Bijbelse bevinding moesten hebben. “Op de dool geraakte vroomheid” werd dat genoemd. Maar al werd Jezus 100 maal in Bethlehem geboren, maar Hij werd niet in mijn hart geboren, dan sta ik er toch voor eeuwig buiten.
Over Van den Brink kan ik niet oordelen, maar wat je hier zegt over de GKV klopt niet.
Zij hechten juist veel waarde aan
Bijbelse bevinding; ze moeten niets hebben van bevinding die
verder gaat dan de Bijbel, zoals door sommige predikanten geleerd wordt. Of die in elke tekst gedrukt wordt. Dat noemen ze inderdaad 'op de dool geraakte vroomheid'.
Recent hadden we hier een discussie over niet-bijbels versus onbijbels: zij zetten daar - zeker wat bevinding betreft - een is-gelijk-teken tussen: bevinding die niet naar de Bijbel is, is onbijbels. Je moet dan denken aan uitdrukkingen als 'in de Bijbel staat ...., maar Gods volk leert het anders'.
Je kan dat tamelijk eenvoudig verifiëren door een paar preken van bijvoorbeeld dr. Jakob van Bruggen of ds. Harry Wendt te lezen/luisteren.
Ik vermoed dat Psalm ook iets dergelijks ten aanzien van Van den Brink bedoelt.