Ad Anker schreef:Zonderling schreef: (...)
Aanvulling: Voor zover nog op een nadere toelichting gewacht wordt: deze geef ik thans niet. Ik laat het hierbij, tenzij er naar aanleiding hiervan vragen zijn aan mijn adres.
Over het verschil in boetvaardigheid. Jij noemt het verwarring. Ik vind het ook verwarrend. De droefheid naar God zoals Paulus dat noemt wordt door de kanttekenaren geduid zoals de drie stukken aangeven. Dus als eerste een droefheid die van God is en tot God brengt. Dit is ook in lijn met wat ds. Heemskerk schrijft in het door mij genoemde boek.
De discussie wordt zijdelings voortgezet in een andere topic. Toch vraag ik me af in hoeverre de twee visies naast elkaar kunnen bestaan. Ik ben namelijk voorzichtig bang dat de strakke "wedergeboorte = Christus kennen visie" ook misbruikt wordt door hen die een afkeer hebben van het arme zondaarsleven en zich met name willen richten op een overwinningsleven.
Misschien moet je er naar staan om je zonden te haten en te vlieden, maar weet je vanuit de Schrift dat dat nooit zal kunnen en heb je dan Jezus Christus des te meer nodig en zijn je zonden dat bitterder dan ooit, omdat het de Borg zoveel gekost heeft.
1 kor 1 EN ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus.
2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijze; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet;
3 Want gij zijt nog vleselijk. Want dewijl onder u nijd is en twist en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?
1petr 2 : 1 ZO alegt dan af alle kwaadheid en alle bedrog en geveinsdheid en nijdigheid en alle achterklappingen;
2 En als nieuwgeboren kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen;
3 Indien gij anders gesmaakt hebt dat de Heere goedertieren is.
Hebr.5 : 11 Van denwelken wij hebben vele dingen, en zwaar om te verklaren, te zeggen, dewijl gij traag om te horen geworden zijt.
12 Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node dat men u lere welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden als die melk van node hebben en niet vaste spijze.
13 Want een iegelijk die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid, want hij is een kind.
14 Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.
Zo zie je de beginnelingen krijgen melk, maar duidelijk zie je dat opwas in de genade iets vergt van de persoon, dat melk drinken slaat wel op de zonden aan de hand houden en zij dan niet aan vaste spijs toekomen.
Geen overwinningsleven, maar wel de zonden haten en vlieden.
De boetvaardigheid, het zondaarsleven heeft niet te maken met het vlieden van de zonden, want ook Paulus klaagt zichzelf aan dat hij de zonden er niet onder krijgt, maar ondanks dat dankt hij God.