Per maand, daar gaat het over.Bruna schreef: ↑04 dec 2023, 08:23500 per jaar is knap gedaan. Zeker als je doucht en kookt op gas maar dat weet ik niet.
Stijgende energieprijzen en overige inflatie
Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie
Nee, van 3300 naar 500 kuub per jaar. Werd gecorrigeerd in de krant van donderdag.
Besparen jullie ook dit jaar op de energierekening of staat de verwarming alweer volop aan? Afgelopen week kregen wij een overzicht van het verbruik in november en dat wij toch het drievoudige van vorig jaar. Vandaag ben ik thuis aan het werk. Ik heb maar een extra wollen trui aangedaan en de verwarming nog niet.
Ik bemerk ook nog steeds een forse stijging in de prijs van de boodschappen. De prijs van boodschappen blijft stijgen.
Ik bemerk ook nog steeds een forse stijging in de prijs van de boodschappen. De prijs van boodschappen blijft stijgen.
merel schreef: ↑11 dec 2023, 10:00 Besparen jullie ook dit jaar op de energierekening of staat de verwarming alweer volop aan? Afgelopen week kregen wij een overzicht van het verbruik in november en dat wij toch het drievoudige van vorig jaar. Vandaag ben ik thuis aan het werk. Ik heb maar een extra wollen trui aangedaan en de verwarming nog niet.
De verwarming staat volop aan net als vorig jaar. Vast contract afgesloten met aardige prijzen.
Natuurlijk zijn alle prijzen wat omhoog gegaan maar de lonen natuurlijk ook fors. Per 1 jan 2024 in mijn geval 7% en vorig jaar 8,65% . Mijn tweede inkomen is met per 1 juli 2023 met 5% gestegen en per 1 januari 2024 met 4,75%.
Mijn zoon zit bij de politie. Zijn laatste CAO een stijging van 9,5% in 2 jaar.
Zulke percentages zie je bijna in elke CAO. Dat gaat natuurlijk doorwerken in de prijzen. Maar daarom worden we nog niet armer toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mijn CAO loop 31 maart af. Over de onderhandelingen is nog niets bekend. Wel krijg ik per 1-1-2024 een verhoging van 0,6%. 

Bij defensie, onderwijs, politie en zorg zijn de salarissen inderdaad fors gestegen. Bij de andere sectoren valt het vies tegen. Bij ons vorig jaar januari een stijging van 1,7% en bij mijn man 2,5% stijging. Dus vooralsnog zien wij forse stijging in lasten en niet in inkomsten.huisman schreef: ↑11 dec 2023, 10:23merel schreef: ↑11 dec 2023, 10:00 Besparen jullie ook dit jaar op de energierekening of staat de verwarming alweer volop aan? Afgelopen week kregen wij een overzicht van het verbruik in november en dat wij toch het drievoudige van vorig jaar. Vandaag ben ik thuis aan het werk. Ik heb maar een extra wollen trui aangedaan en de verwarming nog niet.
De verwarming staat volop aan net als vorig jaar. Vast contract afgesloten met aardige prijzen.
Natuurlijk zijn alle prijzen wat omhoog gegaan maar de lonen natuurlijk ook fors. Per 1 jan 2024 in mijn geval 7% en vorig jaar 8,65% . Mijn tweede inkomen is met per 1 juli 2023 met 5% gestegen en per 1 januari 2024 met 4,75%.
Mijn zoon zit bij de politie. Zijn laatste CAO een stijging van 9,5% in 2 jaar.
Zulke percentages zie je bijna in elke CAO. Dat gaat natuurlijk doorwerken in de prijzen. Maar daarom worden we nog niet armer toch?

Precies, dat is ook mijn ervaring. Bij ons lopen de CAO onderhandelingen nog. Ik vermoed dat wij daar medio 2024 meer over horen. Ik verwacht niet veel stijging. Ik lees dat de bonden en werkgevers ongeveer 10% uit elkaar liggen qua stijging

Laatst gewijzigd door merel op 11 dec 2023, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Decennia lang stonden de CAO’s bij defensie in het teken van weer een ronde bezuinigingen. Wat we bij defensie de afgelopen tijd op het gebied van arbeidsvoorwaarden meemaken is ongekend. Niet alleen de loonstijgingen maar ook de reiskosten en allerlei toeslagen zijn soms meer dan verdubbeld. Denk dat ik Poetin maar een kerstkaartje stuur.

Dit geldt toch best in veel bedrijfstakken. Denk dat voor veel werkenden de koopkracht echt niet onderuit is gegaan ondanks de inflatie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Ik heb de laatste 10 jaar geen enkele keer een loonaanpassing gehad op of boven de inflatie.
Werkte gedeeltelijk buiten CAO, maar ook binnen CAO TLN komt het maar zelden voor dat je een loonscorrectie hebt boven de inflatie
Vaste lasten t.o.v. salarisstijging loop ik minimaal 400 mis in die 10 jaar (excl hypotheek)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zie een eindbod CAO TLN van 10% in twee jaar. Vind ik best fors. De inflatiecijfers waren natuurlijk erg beïnvloed door de gasprijs. Nu de prijzen weer terug zijn op het niveau van voor de oorlog is de inflatie ook ingezakt. Mensen die deze hele periode een vast contract hadden hebben nog veel minder last gehad van de inflatie.Bertiel schreef: ↑11 dec 2023, 11:20Ik heb de laatste 10 jaar geen enkele keer een loonaanpassing gehad op of boven de inflatie.
Werkte gedeeltelijk buiten CAO, maar ook binnen CAO TLN komt het maar zelden voor dat je een loonscorrectie hebt boven de inflatie
Vaste lasten t.o.v. salarisstijging loop ik minimaal 400 mis in die 10 jaar (excl hypotheek)
De mensen die aan de onderkant van het loongebouw zitten in slechte doorwaai huurhuizen hebben nog wel extra aandacht nodig.
Ik val helaas niet onder een CAO en het is knokken voor elk procentje.
Maar we hebben het goed en niets te klagen. Ook een nieuw energiezuinig huis.
Maar we hebben het goed en niets te klagen. Ook een nieuw energiezuinig huis.
Moet je dan individueel onderhandelen met je werkgever ?
-
a. de prijzen van de energie zitten nog 1/3 boven de prijs van voor de prijzenslag (die al in 2021 begonnen is)
b. vorig jaar was de inflatatie alleen al 9%, het jaar ervoor 3.5%, kom je al weer 2.5% te kort
c. de jaren ervoor zijn allemaal onder de inflatie geëindigd (5% over 3jaar bijvoorbeeld)
b. vorig jaar was de inflatatie alleen al 9%, het jaar ervoor 3.5%, kom je al weer 2.5% te kort
c. de jaren ervoor zijn allemaal onder de inflatie geëindigd (5% over 3jaar bijvoorbeeld)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Herkenbaar!Bertiel schreef: ↑11 dec 2023, 11:32 a. de prijzen van de energie zitten nog 1/3 boven de prijs van voor de prijzenslag (die al in 2021 begonnen is)
Onze koopkracht is wel degelijk achteruit gegaan door de torenhoge inflatie. Mijn man krijgt er per januari 1,5% bij en bij mij is nog niets bekend, omdat de CAO dit jaar is afgelopen. Wij hebben nog ruimte om te schuiven, maar merken ook dat het sparen (voor bv isolatie/ramen die niet tochten) hierdoor moeizamer gaat. En dan zitten wij niet eens aan de onderkant van de samenleving.huisman schreef: ↑11 dec 2023, 11:16Decennia lang stonden de CAO’s bij defensie in het teken van weer een ronde bezuinigingen. Wat we bij defensie de afgelopen tijd op het gebied van arbeidsvoorwaarden meemaken is ongekend. Niet alleen de loonstijgingen maar ook de reiskosten en allerlei toeslagen zijn soms meer dan verdubbeld. Denk dat ik Poetin maar een kerstkaartje stuur.Omdat ik bij defensie met emeritaat ben krijg ik alleen de loonsverhogingen maar die zijn dan ook fors. Mijn andere parttime baan in de civiele luchtvaart is iets matiger met loonstijgingen maar nog altijd veel hoger dan dat ik de afgelopen decennia gewend was.
Dit geldt toch best in veel bedrijfstakken. Denk dat voor veel werkenden de koopkracht echt niet onderuit is gegaan ondanks de inflatie.
Laatst gewijzigd door merel op 11 dec 2023, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.